Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Års-erfaring er vel ikke helt nødvendig?

 

Jeg trodde dessuten vi snakket om noen personer som brukte Cannabis daglig. En som drikker daglig er vel alkoholiker?

7106806[/snapback]

 

Hvorfor det da, please explain! :)

Lenke til kommentar
Men på to kamerater av meg, og div andre som jeg kjenner, har de fleste merket at personligheten har forandret seg, pga av altfor stort misbruk, altså de har røyket flere ganger daglig. Man merker forandringen, da de slutter, noe som fører dem til å forsette igjen.

 

Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis.

 

Og når jeg snakker om drikke daglig så tenker jeg på en som drikker daglig og oppnår en rus.

Lenke til kommentar
Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis. Fri hasj!

7085168[/snapback]

Noe som kommer av at hasj er en lettvindt rus. Så man kan snu det på hodet og sagt at hadde kompisene dine holdt seg til alkohol, så hadde de rusa seg mindre og sjeldnere.

7087007[/snapback]

 

Hah, tror faktisk ikke d jBlack. Selv har jeg masse kompiser som røyker uhorvelig mye. Greit nok at det er en relativt lettvindt rus, men det har uansett ikke noe med vanedannelsen å gjøre det i seg selv. Hadde kompisene mine holdt seg til alkohol, hadde de dødd. Garantert.

7102574[/snapback]

Nå skrev ikke jeg noe om vanedannelse. Poenget er at mens det er lettvindt å røyke, så er det fysisk slitsomt å konsumere alkohol like ofte. Man blir så dårlig av det at man ikke orker det. Spesielt ikke om man har andre forpliktelser i tillegg. (Med mindre man er dranker med års erfaring og oppbygd alkohol-stamina).

7102597[/snapback]

Forholdet "lettvinthet"/avhengighet, cannabis og alkohol sammenlignet, står i stil til hverandre. Cannabis er lettere å bruke, men er tilsvarende en mildere rus.

 

Når det gjelder psykisk/fysisk avhengighet som noen diskuterte tidligere her: En viktig forskjell er at mengde/styrke har lite å si om man snakker om psykisk avhengighet - den avhenger av bl.a. rutine i bruksmønstre og lignende.

 

Velkommen tilbake, JBlack :) Du vil ikke ta en titt innom her også?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=621785&st=40

Lenke til kommentar
Års-erfaring er vel ikke helt nødvendig?

 

Jeg trodde dessuten vi snakket om noen personer som brukte Cannabis daglig. En som drikker daglig er vel alkoholiker?

7106806[/snapback]

 

For en gjennomsnittlig ungdom så er det vanskelig å ruse seg daglig på alkohol, fordi det er fysisk slitsomt og ubehagelig. Det er sammenlignet lettere å ruse seg daglig på hasj eller cannabis.

 

Så å si at 'Hvis en person hadde byttet ut sin daglige hasj med alkohol, så hadde vedkommende vært dau' blir feil. For hvis vedkommende hadde bytta hasj med alkohol er sansynligheten stor for at vedkommende ikke hadde orka å ruse seg like ofte. Vedkommende hadde sansynligvis rusa seg sjeldnere, og hadde ikke vært dau allikevel. (Men over tid risikert å bli alkoholiker, men det er en annen sak.)

Lenke til kommentar

George Michael røykte marihuana under TV-intervju

- Dette er det eneste stoffet jeg synes det har vært verdt å bruke. Det falt meg ikke inn å prøve det før jeg var 22 eller 23. Marihuana får meg til å føle meg frisk og glad, sier han til intervjuer Melvyn Bragg.

 

Han la til at marihuana er «et fantastisk stoff, men ikke veldig sundt.»

 

Popstjernen, som i går hadde konsert i Oslo Spektrum, legger til at det kan være «et forferdelig stoff» som kan «roe deg så mye ned at du mister dine ambisjoner».

 

Ikke ute av kontroll

 

I intervjuet innrømmer han å ha eksperimentert med andre narkotiske stoffer, men legger til:

 

- Det er ikke noe annet stoff som jeg er mer glad for å ha prøvd enn gress, sier han.

Lenke til kommentar
Men som folk sier at cannabis er inngangsportalen til sterkere stoffer så tror jeg faktisk at legalisering vil hindre en del av dette.

 

La oss se hypotetisk på dette:

Legalisering gjennomføres og cannabis kan bli kjøpt på apotek. Folk går dit å skaffer, eller evt. andre steder som vil få dette. Ergo, dette er lovlig. Man vet ikke om andre plasser enn disse. Da vil det også bli vanskeligere å finne sterkere stoffer om man har lyst eller føler for å ta steget videre. Og som det ble bevist nå i storbritannia at etter at cannabis gikk over til klasse c narkotika så har 600.000 byttet fra cannabis til alkohol (men her kommer jo selvsagt forskjellen på bruk og misbruk).

 

Uansett. Det er mitt argument for legalisering :p Noe jeg da er for... :)

7146719[/snapback]

 

Og her er en link som dokumenterer det du sa : Britain: Pot Use Down Dramatically Following Cannabis Reclassification

Lenke til kommentar
Mann blir ikke fysisk avhengi av hasj, men hjernen din kan bli " urolig ".

Jeg mener å ha lest at hasj dreper ikke hjerneceller ( i forhold til alkohol ) men den sløver ned hjernen. I mellom hver eneste hjernecelle ligger det en type veske som fører videre de elektriske signalene fra hjernen, det som skjer er at denne vesken blir skadet. Hvis du røyker nok hasj vil ikke denne vesken kunne sende signalene fra cellene godt nok, du kan bli forvirra, du husker ikke helt, den kjemiske balansen i hjernen din blir ødelagt som fører til paranoia, angst osv.

 

Hasj i enkelt tilfeller er ikke skadelig i det hele tatt, men blir det en vane er det vell en ganske dårlig en.

 

Også! Hadde alkohol kommet til verden nå ville det trolig blitt ulovelig, men siden den har en så sterk rot i verdens kultur kommer den sikkert aldri til og forsvinne, samme med røyk.

7090642[/snapback]

Ingenting forsvinner og forbud er noe tull. Alle ting eksisterer allerede, og når man avkriminaliserer en ting så betyr ikke det at nå er det "plutselig" tilgjengelig.

 

Hvis man røyker daglig i flere år og deretter slutter, skal alt være back to normal igjen etter noen uker.

7091000[/snapback]

 

 

Mente ikke at det kom til å forsvinne, men at det aldri kom til å forsvinne fra samfunnet, altså det offentlige samfunn. ( Bedre sagt det kommler aldri til å bli ulovelig )

Lenke til kommentar
Velkommen tilbake, JBlack :) Du vil ikke ta en titt innom her også?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=621785&st=40

7109526[/snapback]

Kunne ikke falle meg inn å klikke på innlegget en gang. Kunne hende jeg ble engasjert mer enn jeg har tid til. ;)

 

Så her følger jeg "Just say no!"-prinsippet. :D

7109577[/snapback]

Vel.. det er jo det debatten handler om; på "min side" i debatten hevdes det at forbudspolitikk gjør det vanskeligere for ungdom å "just say no" til kriminalitet og tyngre rusmidler. Diskusjonen handler ikke om hvorvidt du skal prøve cannabis.

 

Skuffende at jeg ikke får respons fra noen på innlegget der den eksisterende markedsstrukturen blir beskrevet. Jeg har hittil ikke blitt utfordret, og da står jo diskusjonen stille så lenge... Det er jo denne hensynsløse markedsmekanismen som etter mitt syn kanaliserer den skaden forbudspolitikken gjør samfunnet. Du gjør både legaliseringsbevegelsen og antilegaliseringsbevegelsen en tjeneste ved å svare på innlegget mitt :) *smiske, smiske*

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Velkommen tilbake, JBlack :) Du vil ikke ta en titt innom her også?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=621785&st=40

7109526[/snapback]

Kunne ikke falle meg inn å klikke på innlegget en gang. Kunne hende jeg ble engasjert mer enn jeg har tid til. ;)

 

Så her følger jeg "Just say no!"-prinsippet. :D

7109577[/snapback]

Vel.. det er jo det debatten handler om; på "min side" i debatten hevdes det at forbudspolitikk gjør det vanskeligere for ungdom å "just say no" til kriminalitet og tyngre rusmidler. Diskusjonen handler ikke om hvorvidt du skal prøve cannabis.

7147591[/snapback]

'Dopet' jeg er redd for å bli avhengig av i dette tilfellet er diskusjonen. Det tar for mye tid.

Lenke til kommentar
Men som folk sier at cannabis er inngangsportalen til sterkere stoffer så tror jeg faktisk at legalisering vil hindre en del av dette.

 

La oss se hypotetisk på dette:

Legalisering gjennomføres og cannabis kan bli kjøpt på apotek. Folk går dit å skaffer, eller evt. andre steder som vil få dette. Ergo, dette er lovlig. Man vet ikke om andre plasser enn disse. Da vil det også bli vanskeligere å finne sterkere stoffer om man har lyst eller føler for å ta steget videre. Og som det ble bevist nå i storbritannia at etter at cannabis gikk over til klasse c narkotika så har 600.000 byttet fra cannabis til alkohol (men her kommer jo selvsagt forskjellen på bruk og misbruk).

 

Uansett. Det er mitt argument for legalisering :p Noe jeg da er for... :)

7146719[/snapback]

 

Og her er en link som dokumenterer det du sa : Britain: Pot Use Down Dramatically Following Cannabis Reclassification

7146830[/snapback]

Likevel er ikke det nok å bare reklassifisere Cannabis. Man må ta kontroll over salget også.

Lenke til kommentar

Cannabis må legaliseres!

Dere som sier at nesten alle som røyker det dør av heroin overdose 2 måneder etter har kanskje rett, men det er for de cannabis er stemplet som narkotika og er ulovligt. hvis man først har prøvd noe som er ulovligt er det lettere og prøve andre uvlovlige stoffer. Så hvorfor legaliserer vi det ikke.

 

Det er mange gode grunner til og legalisere cannabis: Det kan brukes til medisin for selgift pasienter, deprisjon og ledd og bein smerter.

Å hvorfor ikke la ungdomen røyke cannabis istedet for å drikke alkohol.

Alkohol er mere en hundre ganger mer avihengs skapende en cannabis.

Dessuten er alkohol mer skadeligt og stekere en cannabis.

Du trenger bare noen liter sprit for å dø av overdose av alkohol.

Det går ikke an å dø av overdose når du røyker hasj.

Å hva med alle fylle festene til ungdom der de slåss har sex uten prevensjon og drikker seg på sykehus.

 

ER det det vi vill ha.

 

Eller ungdom som sitter å nyter musikk og farger å bare hygger seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...