Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tobakk er tilsatt utallige kjemikalier i tillegg, derav mange avhengighetsskapende stoffer bortsett fra nikotin.

 

Forskning fra -70-tallet med rotter viser dessuten at cannabis kan hemme kreftsvulst-vekst og faktisk redusere dem. Det vil si at cannabis til en viss grad motvirker kreftutviklingen som tobakken står for.

Lenke til kommentar

- Dårlig hukommelse

- Paranoia (gir seg samtidig med at rusen gir seg)

- Økt konsentrasjonsevne

- Økt vekst av hjerneceller

- Økt vekst av leverceller (motvirker skrumplever?)

- Ticks kan bli borte for folk med bla. tourettes

- Symptomer på en hel del sykdommer og lidelser kan bli redusert/borte.

 

 

6826787[/snapback]

 

Vil gjerne bekrefte det med Tourettes. Han er helt "normal" når han har tatt seg en. :)

Dårlig hukommelse varer vel en stund etter rusen?

Lenke til kommentar
Tobakk er tilsatt utallige kjemikalier i tillegg, derav mange avhengighetsskapende stoffer bortsett fra nikotin.

 

Forskning fra -70-tallet med rotter viser dessuten at cannabis kan hemme kreftsvulst-vekst og faktisk redusere dem. Det vil si at cannabis til en viss grad motvirker kreftutviklingen som tobakken står for.

6840348[/snapback]

 

Det "morsomme" med denne forskningen er at de som tillater forskning på cannabis i USA er drevet av DEA og har ikke som formål å forske på annet enn skadevirkninger. Derfor ble denne forskningen lagt på is da den ikke kunne påvise skadevirkninger. Ca. 7000 mennesker dør hvert år i usa av en skjelden hjernekrefttype, men den er nå tatt opp igjen i spania, med de samme gode resultatene som amerikanerne ikke kunne forske på.

 

I rettferdighetens navn skal det vel sies at det nå er åpnet for forskning på annet enn skadevirkninger, men det tok 30 år og en rekke rettsaker/høringer etc... Ting går ikke fort når man har en slik motvilje i apparatet.

Lenke til kommentar

- Dårlig hukommelse

- Paranoia (gir seg samtidig med at rusen gir seg)

- Økt konsentrasjonsevne

- Økt vekst av hjerneceller

- Økt vekst av leverceller (motvirker skrumplever?)

- Ticks kan bli borte for folk med bla. tourettes

- Symptomer på en hel del sykdommer og lidelser kan bli redusert/borte.

 

 

6826787[/snapback]

 

Vil gjerne bekrefte det med Tourettes. Han er helt "normal" når han har tatt seg en. :)

Dårlig hukommelse varer vel en stund etter rusen?

6843949[/snapback]

 

Dette er effekter som kan virke en stund etter at rusen har gitt seg, ja.

men de fleste raporter jeg har lest tilsier at etter en uke til en måned er man helt som før. dette gjelder visstnok også tyngre brukere (folk som sitter steine som f... stort sett hele dagen).

 

Jeg har også hørt fra mange personer at det nærmest er "mirakelmedesin" for folk med tourettes, noe som er veldig hyggelig! det som er dumt er jo at regjeringen er for tett til å se det :(

 

Synd at amerikanerenes lite vitenskapelige propaganda fra 30-tallet har utviklet seg til det den er i dag... :(

 

her er forresten noen kilder til det jeg har sagt:

 

Minimal Long-term Effects Of Marijuana Use Found In Central Nervous System By UCSD Researchers:

http://www.sciencedaily.com/releases/2003/...30630112652.htm

 

Cannabis and Alzheimer's disease:

http://www.alzheimers.org.uk/Research/Rese...926Cannabis.htm

 

Cannabis dreper kreftceller:

http://www.sierratimes.com/03/11/07/article_kubby.htm

 

Cannabis forårsaker ikke hode, nakke eller lungekreft:

http://my.webmd.com/content/article/23/1728_57309

 

Ingen sammenheng mellom cannabis og mental svekkelse:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...5&dopt=Abstract

 

http://www.idmu.co.uk/historical.htm - Why cannabis first were made illegal.

 

Study shows marijuana increases brain cell growth, ST. JOHN’S, Nfld — Supporters of marijuana may finally have an excuse

http://www.vivelecanada.ca/article.php/20060826041428684

 

edit: OG DET RUSMIDLET JEG SKREV OM VAR NIKOTIN!

EN DRÅPE ren nikotin på huden kan ta livet av en voksen mann...

Endret av NorCan_Diaboli
Lenke til kommentar
De få gangene jeg prøvde Cannabis merka jeg ingenting til dårlig hukommelse etter at rusen var over (når jeg våkna opp). Følte meg derimot ganske bra og opplagt.

6844844[/snapback]

nå var jo dette midlertidige konsekvenser også da, som varer enten kun UNDER rus eller kort tid etter.

 

Effektene er også individuelle og påvirkes av evt. underliggende psykiske lidelser.

 

Man kan ikke si at cannabis fører til schizofreni (er ikke sikker på stavemåten) selv om en stor andel schizofrene røyker eller har røykt cannabis. man kan jo også si at schizofrene er mer tilbøyelige til å prøve andre rusmidler enn alkohol.

 

det blir som å si at alkohol gjør deg gravid, fordi mange gravide har vært fulle :p

Lenke til kommentar
det blir som å si at alkohol gjør deg gravid, fordi mange gravide har vært fulle :p

6847285[/snapback]

Men man kan på nokså sikkert grunnlag hevde at mange har blitt gravide fordi de var fulle, siden alkohol svekker dømmekraften og dermed er årsaken til at folk har ubeskyttet sex de ellers ikke ville hatt. Alkoholen gjør deg ikke gravid, men den gjør det mulig å bli gravid.

 

Spørsmålet blir da - uten sammenligning forøvrig - ikke om cannabis alene fører til schizofreni, men om det er en medvirkende faktor der folk ellers er disponert for lidelsen:

 

BACKGROUND: Controversy remains as to whether cannabis acts as a causal risk factor for schizophrenia or other functional psychotic illnesses. AIMS: To examine critically the evidence that cannabis causes psychosis using established criteria of causality.

 

METHOD: We identified five studies that included a well-defined sample drawn from population-based registers or cohorts and used prospective measures of cannabis use and adult psychosis.

 

RESULTS: On an individual level, cannabis use confers an overall twofold increase in the relative risk for later schizophrenia. At the population level, elimination of cannabis use would reduce the incidence of schizophrenia by approximately 8%, assuming a causal relationship. Cannabis use appears to be neither a sufficient nor a necessary cause for psychosis. It is a component cause, part of a complex constellation of factors leading to psychosis.

 

CONCLUSIONS: Cases of psychotic disorder could be prevented by discouraging cannabis use among vulnerable youths. Research is needed to understand the mechanisms by which cannabis causes psychosis.

 

Kilde: British Journal of Psychiatry, 2004

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
De få gangene jeg prøvde Cannabis merka jeg ingenting til dårlig hukommelse etter at rusen var over (når jeg våkna opp). Følte meg derimot ganske bra og opplagt.

6844844[/snapback]

hvis jeg røyker flere dager på rad, og da er det et par dager etter der igjen, jeg er glemsk. jeg får en beskjed, og det er glemt innen et minutt. men etter å bare ha røyka en dag, eller i helgen er jeg ikke noe serlig glemsk etterpå...

 

Men når jeg er høy DA er jeg glemsk da

Lenke til kommentar

Bare for å trekke frem et gammelt evne.

Til deg som sa at man kjørte mye betre under alkoholrus forholdt til cannabisrus, sjekk her...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1455782.ece

 

Igjen vinner cannabis, men uansett ikke kjør nå du er ruset... :nei:

 

:!:

 

EDIT; Et annet spørsmål... Hvorfor skal alle som kjenner noen som har tatt overdose av heroin trekke inn cannabis? Og hvordan greier man og samenligne de to stoffene?

Og hva er i det heile tatt relevant mellom cannabis og heroin utenom det er NARKOTIKA?

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

EDIT; Et annet spørsmål... Hvorfor skal alle som kjenner noen som har tatt overdose av heroin trekke inn cannabis? Og hvordan greier man og samenligne de to stoffene?

Og hva er i det heile tatt relevant mellom cannabis og heroin utenom det er NARKOTIKA?

6851313[/snapback]

 

De trekker det frem fordi de har lært at slik er det. UMN /juvente/politi/lærere og de andre avholdsorganisasjonene har dytta dette argumentet på oss i over 30 år. At det faktisk ikke har noe med saken å gjøre spiller jo ingen rolle for en som er overbevist om at de har rett.

 

En annen ting er at vi skal være glad de fleste som "kjenner" en som døde av heroin og som begynte med hasj faktisk juger. Hadde det vært like mange som døde av heroin etc som det er folk som "kjenner/kjente" så hadde det vært 10 ganger fler som hadde dødd av heroin i norge,

 

En annen gjenganger er "åja... om det er så ufarlig så stikk innom ditt lokale psykiatriske å se der. Det er fullt av hasjbrukere som sliter med psykoser/nevroser etc." (Gjerne med en "Jeg har jobba med dette i mange år") Men det er faktisk ikke slik at de lokale psykiatriske er fulle av hasjbrukere, det er som i resten av europa fullt av folk som sliter med psykoser/nevroser. Men de har ingen funn som tyder på at det er hasj som gjør det i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Forbudt:

Så du mener at alle misbrukere/tidligere misbrukere som har kommet på skolen eller andre sammenhenger og advart mot cannabis lyver?

Det er sikkert riktig at farene med hasj er noe overdrevne, men enkelte her inne er jo helt utrolig naive. Faktisk tror jeg folk som jobber på psykiatrisk eller avrusning evt litt mer hva de snakker om enn de fleste cannabis-forkjemperne her..

Og stadig trekkes argumentet om at alkohol er mye farligere inn. Hvis dere føler alkohol er et så strort problem, så kan dere heller starte en tråd for kriminalisering av alkohol, fremfor å bruke dette som et argument for å legalisere cannabis.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Min far jobber på et psykiatrisk sykehus, og forteller at det finnes en hel del mennesker der som er der grunnet hasjrøyking. Eller, de har i det minste røyka hasj, og mener selv at det er problemet.

 

En annnen ting er at det kanskje har noe med personene som begynner med narkotika i det hele tatt å gjøre.

6860662[/snapback]

 

Du har truffet spikern rett på hodet. Hver gang det blir lagt inn folk på klinikken og de har brukt hasj tidligere, noe folk i faresonen for innlegging ofte har da de faktisk er av den mennesketypen som tester slike ting, vil alltid de ansatte på dette senteret/klinikken fortelle dem omigjen og omigjen at det er fordi de brukte HASJ at de er der. dette sammen med at de hele livet har hørt at det er slik vil gjøre det veldig vannskelig for en vanlig, kanskje ressurssvak, borger å si noe annet. Ikke er det særlig aktuelt for den innlagte heller. H*n har faktisk andre problemer enn om de har brukt hasj eller ikke og om en hasjdiagnose sikrer dem plass vil de nok neppe bestride dette.

En ting til, du sier din far jobber på psykiatrisk sykehus, men sier ingenting om han er vaktmester, lege eller regnskapsfører. En annen ting blir at det fortsatt blir påstander og ingenting basert på fakta før du legger frem rapporter som viser hvor mange som ligger innlagt i norge pga hasj.

 

Forbudt:

Så du mener at alle misbrukere/tidligere misbrukere som har kommet på skolen eller andre sammenhenger og advart mot cannabis lyver?

Det er sikkert riktig at farene med hasj er noe overdrevne, men enkelte her inne er jo helt utrolig naive. Faktisk tror jeg folk som jobber på psykiatrisk eller avrusning evt litt mer hva de snakker om enn de fleste cannabis-forkjemperne her..

Og stadig trekkes argumentet om at alkohol er mye farligere inn. Hvis dere føler alkohol er et så strort problem, så kan dere heller starte en tråd for kriminalisering av alkohol, fremfor å bruke dette som et argument for å legalisere cannabis.

6860667[/snapback]

 

Jeg sier ikke at alle LYVER, jeg sier de enten tror de har rett, eller at de rett å slett ikke får være med på slike runder uten at de sier det. sjekk opp hasjlektorens side om du vil vite mer om dette.

 

Når det gjelder hvorfor vi ikke går til fordømmelse av alkohol i stedet for frigjøring av cannabis/hasj så er det vel fordi vi som underttrykt brukergruppe ikke ser noen vits i å fordømme andres valg. Alkoholforbud har vi prøvd tidligere og det viste seg vel at det ikke virket. Det er forbud som gir a og b gjengen markedsgrunnlag og det er enda en ting vi vil ha vekk., er det ikke det da?

Endret av forbudt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...