Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Farlig? Potensielt, men bare for deg selv.

Men at det er idiotisk å forby noe som folk åpenbart bare skader seg selv av... Jepp.

6817889[/snapback]

Ingen lever i et vakum. Det som skader en selv kan godt skade andre. (Les familie og venner.) Jeg hadde to kompiser som en stund levde "for den neste jointen". Annet var liksom ikke viktig, så skole og jobb fikk annenprioritet. Den ene av dem kom seg ut av det sporet og begynte å studere, han andre fortsatte etter at han giftet seg og fikk barn. Heldigvis hadde han en ressurssterk dame som holdt liv i dem begge gjennom den tiden. Men å si at det bare gikk ut over ham selv at han ble et "dophue" ville være en sannhet med modifikasjoner.

 

Det er også opplagt at foreldrene vil få sine liv påvirket av barn som dropper skolearbeid og andre interesser og lever på sine foreldres dumsnillhet...

 

Hvor mye det skader andre er selvsagt et spørsmål om misbrukets alvor. Her er andre stoffer selvsagt verre. Spør en typisk uteligger om han bare skadet seg selv. Du vil bli forbauset over hvor mange av dem som har hatt familie og barn som også har fått livet sitt ødelagt. Jeg kjenner foreldre som har pansatt hus og hjem og mistet jobben fordi de har prøvd å redde barna sine fra tungt rusmisbruk og kriminalitet. Her er det grader av skade, når det gjelder cannabis er de ofte minimale, men det er alltid noen andre med i bildet.

 

OBS. Det var ikke ment som et innlegg om typisk oppførsel ved cannabis-bruk, så dere trenger ikke svare for å si at "ingen jeg kjenner er sånn.". Jeg kjenner folk som har klart å kombinere cannabis og karriere. Det har noe med måtehold å gjøre. Poenget er at teorien om at man "bare skader seg selv" er feilaktig. Negative effekter vil skade omgivelsene. Dette er den viktigste grunnen til at jeg regner meg som sosialliberaler og ikke rendyrket liberalist: No man is an island...

 

Geir :)

6818457[/snapback]

Ja, men er man en ansvarlig og fornuftig far så skal det vel være mulig å ta seg en joint i ny og ne?

 

Å slutte er lett det. Det er liksom ikke noe å "komme seg utav", som om det skulle være vanskelig. Det er lett, men mange liker å leve med å bruke det da de liker det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan skrive under på at det er et ork å være i hus med hasjhuer når man selv er nykter. Bodde en periode sammen med noen skikkelige wake-and-bake-stonere, og de gjorde INGENTING! De satt dagen lang og fyrte, og da de fikk studielånet var prioriteringen slik:

 

1. Hasj

2. Pizza

3. Snop

4. Husleie

5. Mat

 

... noe som førte til at husleien aldri ble betalt i tide, strømregningen vokste og det var stort sett min mat som ble spist. Det hadde kanskje ikke vært så ille hvis ikke leiligheten sto i mitt navn og jeg var nødt til å forholde meg til den jævla psykopaten av en hushai vi hadde, men at det var en påkjenning er det ingen tvil om.

 

En joint nå og da er ikke farlig (kan til og med forsvare en nattings om dagen), men når det går over styr er det langt ifra bare en selv som får svi.

6818489[/snapback]

Man skal ikke misbruke noe som helst. Er det sånn at man sitter inne hele dagen og fyrer, så bør man ta seg en pause for å senere kanskje fyre seg en joint et par kvelder i uka.

 

Bong o.l. er etter min mening, ikke "nyting" :whistle:

 

Nei, faktisk så synes jeg at å fyre noen gagner om dagen bør faktisk gå bra hvis man holder seg aktiv og ute.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Ja, men er man en ansvarlig og fornuftig far så skal det vel være mulig å ta seg en joint i ny og ne?

Det får det være opp til den enkelte å vurdere. Problemet er at ikke alle mennesker er "ansvarlige og fornuftige", og min ringe erfaring (ok, rundt 35 av mine 49 leveår) med folk og ulike fristelser er at cannabis ikke er av dem som hjelper folk på rett spor dersom man allerede er disponert for å være uansvarlig. Jamnfør Isbilens kompiser.

 

Å slutte er lett det. Det er liksom ikke noe å "komme seg utav", som om det skulle være vanskelig. Det er lett, men mange liker å leve med å bruke det da de liker det :thumbup:

6820619[/snapback]

Det er ikke den medisinske avhengigheten som bekymrer, det er den sosiale tilvenningen. Det kan være vanskelig nok det. Som en kompis pleide å si den gangen "Jeg er ikke hekta. Jeg kan slutte akkurat når jeg vil! Jeg bare vil ikke..." ;)

 

Se igjen Isbilens kompiser. Du kan selvsagt si at " Er det sånn at man sitter inne hele dagen og fyrer, så bør man ta seg en pause for å senere kanskje fyre seg en joint et par kvelder i uka." Men det gjør sånne folk ikke. De kommer seg ikke ut av det. (Før noe treffer dem hardt og brutalt.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nei, faktisk så synes jeg at å fyre noen gagner om dagen bør faktisk gå bra hvis man holder seg aktiv og ute.

6820650[/snapback]

 

Hva mener du med "aktiv og ute", mener du kjøre bil, jobbe. Eller mener du å aktivt gå ute med blomster i håret ... :)

Lenke til kommentar
Farlig? Potensielt, men bare for deg selv.

Men at det er idiotisk å forby noe som folk åpenbart bare skader seg selv av... Jepp.

6817889[/snapback]

Ingen lever i et vakum. Det som skader en selv kan godt skade andre. (Les familie og venner.) Jeg hadde to kompiser som en stund levde "for den neste jointen". Annet var liksom ikke viktig, så skole og jobb fikk annenprioritet. Den ene av dem kom seg ut av det sporet og begynte å studere, han andre fortsatte etter at han giftet seg og fikk barn. Heldigvis hadde han en ressurssterk dame som holdt liv i dem begge gjennom den tiden. Men å si at det bare gikk ut over ham selv at han ble et "dophue" ville være en sannhet med modifikasjoner.

 

Det er også opplagt at foreldrene vil få sine liv påvirket av barn som dropper skolearbeid og andre interesser og lever på sine foreldres dumsnillhet...

 

Hvor mye det skader andre er selvsagt et spørsmål om misbrukets alvor. Her er andre stoffer selvsagt verre. Spør en typisk uteligger om han bare skadet seg selv. Du vil bli forbauset over hvor mange av dem som har hatt familie og barn som også har fått livet sitt ødelagt. Jeg kjenner foreldre som har pansatt hus og hjem og mistet jobben fordi de har prøvd å redde barna sine fra tungt rusmisbruk og kriminalitet. Her er det grader av skade, når det gjelder cannabis er de ofte minimale, men det er alltid noen andre med i bildet.

 

OBS. Det var ikke ment som et innlegg om typisk oppførsel ved cannabis-bruk, så dere trenger ikke svare for å si at "ingen jeg kjenner er sånn.". Jeg kjenner folk som har klart å kombinere cannabis og karriere. Det har noe med måtehold å gjøre. Poenget er at teorien om at man "bare skader seg selv" er feilaktig. Negative effekter vil skade omgivelsene. Dette er den viktigste grunnen til at jeg regner meg som sosialliberaler og ikke rendyrket liberalist: No man is an island...

 

Geir :)

6818457[/snapback]

 

Det virker som vi til og med kan ha en god sjanse for å stemme samme parti, men jeg er fremdeles uenig.

 

Ja, folk gjør mye som påvirker andre. Alt fra at familien din kan gå til helvete over ditt rusmisbruk, til at du irriterer folk ved å spørre de spørsmål på gata hele tiden. Dette er ting som man må akseptere i et samfunn. Man kan ikke regne med at andre ikke skaper problemer for deg, og man må være klar til å gjøre noe med det. Det er ikke du som taper på det.

 

Man kan ta den samme argumentasjonen med alkohol - det er skadelig, belaster helsebudsjettet, og ødelegger mange familier. Vel, vi har avgiftsbelagt det for å begrense bruken og betale for det kostnaden er.

 

Om en person som røyker for mange rever ikke klarer å betale husleie, kjøpe mat, og lignende, er ikke det THC på hjernebarken sin feil - det høres for meg ut som et i utgangspunktet totalt ansvarsløst menneske. Og det finnes sikkert en masse folk som prioriterer alkoholrusen fremfor ting som andre ville sett på som viktigere.

 

Selvfølgelig skal man ikke la folk stå ute i kulda. Det er ikke noe krav om at noe er ulovlig før man gir rehabilitering, for eksempel. Legaliser rusmidler som folk ønsker å bruke, og avgiftsbelegg det korrekt for å speile kostnaden for samfunnet. Gi riktige hjelpetiltak til misbrukere, familier som er påvirket, og sørg for at folk har et skikkelig sosialt sikkerhetsnett. Det er for meg et varmere samfunn enn en pappastat som forteller deg hva du kan gjøre og ikke gjøre med din egen kropp.

 

Hårreisende nok er det f.eks. ikke tillatt å avslutte sitt eget liv her i landet. Man kan teoretisk sett fengsles for mislykkede selvmordsforsøk. Og man kan fengsles for å putte stoffer i kroppen som man fysisk kun ødelegger seg selv med.

 

Filosofisk spørsmål: Er mennesket ute av stand til å ta ansvar for seg selv når det gjelder rusmidler, eller er mennesket ute av stand til å ta ansvar for seg selv hvis man aldri har trengt å gjøre det - på grunn av foreldre, formynderstat, og lignende?

Lenke til kommentar
Det virker som vi til og med kan ha en god sjanse for å stemme samme parti, men jeg er fremdeles uenig.

 

Ja, folk gjør mye som påvirker andre. Alt fra at familien din kan gå til helvete over ditt rusmisbruk, til at du irriterer folk ved å spørre de spørsmål på gata hele tiden. Dette er ting som man må akseptere i et samfunn. Man kan ikke regne med at andre ikke skaper problemer for deg, og man må være klar til å gjøre noe med det. Det er ikke du som taper på det.

6821191[/snapback]

Det skjønte jeg ikke helt. Det hørtes tvert om ut som at du var ganske enig nå, at når du skader deg selv går det ut over andre.

 

Men mener du at man må aksepetere det? Altså at "at familien din kan gå til helvete over ditt rusmisbruk"? Hvem er denne "man" du referer til? Samfunnet som institusjon, mennneskene som utgjør det, familien din?

 

Hadde noen i min familie latt den "gå til helvete over sitt rusmisbruk" hadde jeg ikke akseptert det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vet ikke jeg. Prøver du å bruke det som et argument i legaliserings-diskusjonen?

6821863[/snapback]

Dette er ikke legaliseringsdiskusjonen, det er "Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?" ;)

 

Jeg og andre påpeker at dophuer har en lei tendens til å prioritere rusen fremfor viktigere ting, og at dopbruken er en selvsforsterkende faktor her. At andre gjør det samme er ikke noe argument for at det ikke er uheldig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vet ikke jeg. Prøver du å bruke det som et argument i legaliserings-diskusjonen?

6821863[/snapback]

Dette er ikke legaliseringsdiskusjonen, det er "Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?" ;)

 

Jeg og andre påpeker at dophuer har en lei tendens til å prioritere rusen fremfor viktigere ting, og at dopbruken er en selvsforsterkende faktor her. At andre gjør det samme er ikke noe argument for at det ikke er uheldig.

 

Geir :)

6821935[/snapback]

Dophuer. Da mener du potheads, eller dophuer generelt for å plassere alle som bruker narkotika i samme bås?

 

Ja, i Norge er det vel kanskje flere som prioriterer rusen fremfor andre ting, men i andre land der man er mer ute og åpen fyrer man gjerne på stranden o.l.

 

Dessuten, i min alder, prioriterer de fleste helgefylla fremfor skolen. I dag skal det være fest. Altså torsdag. Enda en ekstra dag å drikke seg drita på i uka. Ungdommer står ihvertfall i stor fare for å få et rusproblem. Denne fylla er foresten mye farligere, ikke bare med tanke på fysiske/psykiske skader, men pga. konsekvensene.

 

Hvis potheads føler at det er viktigere å røyke Cannabis og at de har et fint liv med det, så får de vel bare gjør det. Det betyr nødvendigvis ikke at de sitter inne å røyker hele dagen, men det kan bety det. Livet er til for å leve slik man selv vil. Hvem vil vel følge andres regler om hva de synes er viktig?

Lenke til kommentar
Nei, faktisk så synes jeg at å fyre noen gagner om dagen bør faktisk gå bra hvis man holder seg aktiv og ute.

6820650[/snapback]

 

Hva mener du med "aktiv og ute", mener du kjøre bil, jobbe. Eller mener du å aktivt gå ute med blomster i håret ... :)

6821000[/snapback]

Nei, bare leve et normalt liv på Cannabis. Kjører du bil bør man selvfølgelig helst være nykter. Mange mener at de fungerer best på Cannabis og vil leve slik resten av livet, uansett om andre vil oppfatte det som feil. Jeg tror muligens dere har feil oppfatning av Cannabis sin rus, og at dere sammenligner den med å bli full.

Lenke til kommentar
Dophuer. Da mener du potheads, eller dophuer generelt for å plassere alle som bruker narkotika i samme bås?

Skal jeg være helt enig så mener jeg alle som har tankene sine et annet sted på grunn av rusmidler. Om det er pot eller LSD eller god norsk flatfyll som har skylda blåser jeg i. Det er ikke en problemstilling jeg synes er interessant her, det er konsekvensene som opptar meg.

 

Ja, i Norge er det vel kanskje flere som prioriterer rusen fremfor andre ting, men i andre land der man er mer ute og åpen fyrer man gjerne på stranden o.l.

Med mindre du kan dokumentere at folk som fyrer "på stranda" er mer oppegående og istand til å prioritere husleia enn de som gjør det i kjellerstua holder jeg på at det er ikke hvor du gjøre det men hvor ofte du gjøre det som teller her. Dophuer (se definisjon over) har jeg møtt i alle land jeg har vært i, og jeg har vært på 4 kontinenter. (Mangler Afrika så langt, men tviler på at det er vesentlig anderledes der.)

 

Dessuten, i min alder, prioriterer de fleste helgefylla fremfor skolen. I dag skal det være fest. Altså torsdag. Enda en ekstra dag å drikke seg drita på i uka. Ungdommer står ihvertfall i stor fare for å få et rusproblem. Denne fylla er foresten mye farligere, ikke bare med tanke på fysiske/psykiske skader, men pga. konsekvensene.

Men det er altså ikke flatfyll vi diskuterer her, det er cannabis. Å trekke inn alkoholens uomtvistelige skadevirkninger hver gang vi diskuterer konkrete virkninger av cannabisbruk er bare en avsporing av emnet. Det er alltid noe som er verre, men det er ikke noe argument.

 

Hvis potheads føler at det er viktigere å røyke Cannabis og at de har et fint liv med det, så får de vel bare gjør det. Det betyr nødvendigvis ikke at de sitter inne å røyker hele dagen, men det kan bety det. Livet er til for å leve slik man selv vil. Hvem vil vel følge andres regler om hva de synes er viktig?

6822341[/snapback]

Nei, det er jeg altså ikke nødvendigvis enig i. Bevares, hvis man bodde på en øde øy fikk man røyke så mye man ville for meg, men så lenge man bor i et samfunn har man et samfunnsansvar. Ihvertfall så lenge man tar i mot samfunnets goder, som skolegang og legehjelp, har man en plikt til ikke å ligge samfunnet til byrde. Og så lenge man har en familie og venner, har man en plikt til ikke å ligge dem til byrde heller.

 

No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main. If a clod be washed away by the sea, Europe is the less, as well as if a promontory were, as well as if a manor of thy friend's or of thine own were. Any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee...

John Donne

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Swecan.org: Fembarnsmoren Marie Stenhoff er dømt til seks måneder fengsel for å ha brukt cannabis som medisin for sin fibromyalgi.

Publisert 16 August 2006 - 20:40 av Knut

 

Fibromyalgi er en revmatisk sykdom som gir muskelverk, trøtthet og ørhet. Hun har i løpet av mange år prøvet ulike behandlingsmetoder - uten framgang. I 2003 kom hun i kontakt med en engelskmann som fremgangsrikt behandler sin fibromyalgi med cannabis. Hun tok tre drag og oppdaget for første gang noe som lindret smertene.

 

Dette er veldig urettferdig, og det handler ikke om dop eller misbruk. jeg forsøker å lindre en kronisk sykdom som det ikke finnes noen hjelp for, har hun forklart i media. Men Høgsta domstolen var iskald i sitt avslag den 19. januar i år da de nektet å ta opp anken fra Gøta Hovrett. Marie Stenhoff skal fengsles. Punktum slutt.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Det virker som vi til og med kan ha en god sjanse for å stemme samme parti, men jeg er fremdeles uenig.

 

Ja, folk gjør mye som påvirker andre. Alt fra at familien din kan gå til helvete over ditt rusmisbruk, til at du irriterer folk ved å spørre de spørsmål på gata hele tiden. Dette er ting som man må akseptere i et samfunn. Man kan ikke regne med at andre ikke skaper problemer for deg, og man må være klar til å gjøre noe med det. Det er ikke du som taper på det.

6821191[/snapback]

Det skjønte jeg ikke helt. Det hørtes tvert om ut som at du var ganske enig nå, at når du skader deg selv går det ut over andre.

 

Men mener du at man må aksepetere det? Altså at "at familien din kan gå til helvete over ditt rusmisbruk"? Hvem er denne "man" du referer til? Samfunnet som institusjon, mennneskene som utgjør det, familien din?

 

Hadde noen i min familie latt den "gå til helvete over sitt rusmisbruk" hadde jeg ikke akseptert det.

 

Geir :)

6821599[/snapback]

 

Jeg definerer kardemommeloven som skade utført mot andre. Skade påført deg selv som indirekte skader andre er ikke noe jeg vil trekke inn i det store bildet. Den som vil påføre skaden skal betale merkostnaden (såfremt man har offentlig helsevesen, noe som selvsagt er en god ting), noe som man gjør med alkohol og tobakk. Dette er noe som økonomisk belaster samfunnet, og det ville vært idiotisk å forby. Man må akseptere at folk er forskjellige og lever sine liv på forskjellige måter, og at alle ikke nødvendigvis vil ta de riktige valgene. Så nei, jeg er ikke enig. Det var heller krøkkete formulert.

 

Hvis man skal forby narkotika på grunnlag av at det indirekte ødelegger for andre, så kan man like godt forby alkohol også. Og røyk, folk kan puste den inn når jeg røyker på gata. Eller hva med skilsmisse? Eller hva med ting som skader andre mentalt, som å slå opp? Banning? Skriking? Være sinna? Fallskjermhopping? Mamma ville blitt dritredd om jeg skulle prøve det.

 

Fortsetter man sånn vil alt være noe som påvirker andre. Jeg mener dagens lovgivning er inkonsekvent. Det er ingen bevis for at mange narkotiske stoffer er farligere enn alkohol, og det lukter av en "du får lov å skade deg selv frem til denne grensen, men ikke mer"-type overformynderi.

 

Hvis noen i din familie lar den gå til helvete over sitt rusmisbruk er det pokker ikke statens ansvar å ta affære. Det er familiens. Samfunnet ved staten må gjerne tilby hjelpen som trengs.

 

Men, for å være litt ontopic: Det vil være naivt å si at marihuana, hasj og cannabis ikke er farlig, men det er inkonsekvent å forby det i forhold til alkohol.

Endret av magnon
Lenke til kommentar
Tobakk har fysiske virkninger, mens narkotika har psykiske. Forskninger viser at de med psykiske lidelser ofte har brukt narkotiske stoffer før, og det har en sammenheng.

5420876[/snapback]

 

ja, de som har psykiske lidelser har lettere for å prøve seg på narkotiske stoffer.

nå innebærer den KORREKTE "kategorien" narkotika alle rusmidler.

 

Det går faktisk ikke an å si at "Narkotika skader folk", fordi det ikke lengre er noen reel kategorisering av stoffer. den nåværende kategorien "Narkotika" er rett og slett stoffer som staten har funnet ut at de er redde for.

 

Nå er jo selvsagt veldig mange av stoffene på narkotikalistene skadelige, bla alkohol, heroin, kokain, osv. mens et av de farligste jeg vet om, ikke står på narkotikalisten.

 

Synes du at et stoff som er så giftig at en dråpe på huden kan drepe en voksen mann? dette rusmidlet er brukt av en enorm del av verdens befolkning, og er så vidt jeg vet ikke forbudt noen steder.

 

Hvis du vil vite hvilken rusmiddel dette er, kan du sende meg en PM...

 

Neste:

Hvilke permanente skader cannabis kan føre til:

- NULL

(Jeg har lett etter dette i nesten et helt år, har ikke funnet NOE. og det er mange forskningsrapporter som er blitt lest her!)

 

Hvilke midlertidige konsekvenser man kan få:

- Defekte spermier (de blir hypre, svømmer for fort, og sliter seg dermed ut før de kommer frem)

- Dårlig hukommelse

- Paranoia (gir seg samtidig med at rusen gir seg)

- Økt konsentrasjonsevne

- Økt vekst av hjerneceller

- Økt vekst av leverceller (motvirker skrumplever?)

- Ticks kan bli borte for folk med bla. tourettes

- Symptomer på en hel del sykdommer og lidelser kan bli redusert/borte.

 

Jeg har fått mange påstander om permanente skader slengt i trynet av folk, men har klart å tilbakevist det.

 

jeg ber dere, vis meg REELLE bevis på at cannabis er skadelig over lengre tid!

 

Og jeg vet allerede at røyking av cannabis kan forårsake luftveisproblemer, MEN IKKE KREFT!

 

Når man snakker om hvor dødelig cannabis er, vil jeg nevne at ratioen effektiv/dødelig dose er ca 1/40000, dvs, du trenger 40000 ganger effektiv dose for å oppnå et MULIGENS dødelig nivå. Jeg har lest at dette er rundt regnet ett PUND cannabis (urt, grønt) eller ca 60g god hasj. og disse tallene gjelder om man hadde hatt 100% opptak, noe man ikke har.

 

Mens alkohol har ratioen 1/4-10, som er ganske mye mindre, ikke sant?

dvs, jeg hadde anntakelig dødd om jeg hadde drukket 10 teknikter :p

 

Det at THC blir lagret i kroppen er sikekrt blitt nevnt, så jeg skriver svar til det også:

THC er et stoff som kroppen liker veldig godt, og helst vil bruke fortest mulig.

Det man ser etter på narkotester og det som blir lagret i kroppen er avfallsstoffene som blir av THC. dette er helt ufarlige stoffer, som ikke skader noen.

 

Cannabis vil nok ikke føre til psykiske problemer, men folk som har latente psykiske lidelser kan kanskje få disse utløst av cannabis. dette er da bare spekulasjon, så det kan jeg verken si ja eller nei på. jeg gjetter ca 50-50...

 

Diaboli

NorCan's Kildeliste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...