Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Ikke noe nytt her ser jeg...

 

Superseven; Du lager bare uskyldninger for å drikke, skremmende hvordan folk beskytter et stoff som forutsaker så mye skade osv...!

 

Hehe, den har gått noen ganger her...  :dribble:

Men jeg modda den litt.... :!:

6790682[/snapback]

 

Alkohol gjør ikke mye skade sammenlignet med hvor mange som drikker. Vanlig øl i moderate doser har aldri skadet noen, vil igjen si til alle cannabis-aktivistene at det er ENORM forskjell på bruk, og misbruk av alkohol. Vil tro den samme regelen gjelder for de fleste mildere narkotiske stoffer også.

6791009[/snapback]

 

Alkohol gjør 20* meir skade enn all narkotika, så ikke si at alkohol ikke gjør skade... ;)

Ivertfall har jeg lest eller så det på en dokumentar...

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alkohol gjør 20* meir skade enn all narkotika, så ikke si at alkohol ikke gjør skade... ;)

Ivertfall har jeg lest eller så det på en dokumentar...

6791713[/snapback]

Det er fordi det også er langt flere som drikker. Det var noe av poenget bak supersevens kommentar. Men jeg er enig i at påstanden er tynn.

Lenke til kommentar

Ja det er fleire som drikker, men 20 ganger meir skade er en del...

Viss man tar og kutter ned på antall folk som drikker så det blir någelunde likt med antallet som bruker andre stoffer. Trur enda alkoholen hadde tapt.

Og det er vell heroin,crack og de stoffene der som er mest skadeligge nå det gjelder narkotika?... Ikke at det er så relevant, bare lurer...

 

Er det noe tall på hvor mange som bruker noe annet enn alkohol?

Endret av terhi
Lenke til kommentar

jo du har riktig, at de ligger i den mest skadlige katogorien ( ta med amfitamin, meta-amfitamin, opium) men, hvis man bruker bare heroin så er det ikke det mest skadlige. Grunnen til heroin blir så ufattlig skadlig er at man blander piller i skudda sine spess. rohypnol(hyppere).

 

Og det er stor forskjell på bruk og misbruk.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
For min det synes jeg det blir for ekstremt å ruse seg med sprøyter.

6800921[/snapback]

 

Og for ikke røkere er røyking av cannabis for ekstremt, men hvem skal bestemme hva som er FOR ekstremt for deg eller meg?

 

Når det gjelder hvor mye skade man får av å være alkoholbruker kontra cannabisbruker så jeg en rapport gjort på en legevakt for noen måneder siden, men skal ikke si noe skråsikkert siden jeg ikke finner igjen linken til den, men slik jeg husker det tok de alle som kom til legevakta(husker ikke hvor, sorry) og ga dem ett lite spørre skjema. Hovedresultatet var at mange som hadde drukket alkohol hadde mye oftere skader enn de som kun hadde brukt cannabis. Det var justert for at det er mange fler som drikker enn bruker cannabis etc. og jeg kunne ikke se at den hadde noen agenda utover å vise hva som ga skader og hvor mye høyere risikoen var. (Jeg har jobbet i over 10 år med medisinsk forskning så jeg kan lese rapporter og se om det er feil i dem, særlig fra metode/statistikksiden)

 

Om noen husker denne rapporten skulle jeg veldig gjerne hatt en link til den.

Lenke til kommentar
Og for ikke røkere er røyking av cannabis for ekstremt, men hvem skal bestemme hva som er FOR ekstremt for deg eller meg?

Nå må vi ikke gå for langt inn i deg å begynne å snakke om Gud o.l., da vi ikke kommer noen vei med det.

 

Ved røyking får man også mye av smaken og man kan styre dosen selv. Sprøyter virker bare ekstremt. Det virker som om man tar en vaksine, men så ruser man seg egentlig.

Lenke til kommentar
Og for ikke røkere er røyking av cannabis for ekstremt, men hvem skal bestemme hva som er FOR ekstremt for deg eller meg?

Nå må vi ikke gå for langt inn i deg å begynne å snakke om Gud o.l., da vi ikke kommer noen vei med det.

 

Ved røyking får man også mye av smaken og man kan styre dosen selv. Sprøyter virker bare ekstremt. Det virker som om man tar en vaksine, men så ruser man seg egentlig.

6801304[/snapback]

Det som er ekstremt er vel opp til hver enkelt person å syntes, men så kan man ikke nekte noen å syntes noe :)

 

Jeg for min del kommer aldri til å prøve/ta noe annet enn cannabis.

Aldri om du får se meg med en sprøyte i armen (Har sprøyteskrekk og men...).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
jo du har riktig, at de ligger i den mest skadlige katogorien ( ta med amfitamin, meta-amfitamin, opium) men, hvis man bruker bare heroin så er det ikke det mest skadlige. Grunnen til heroin blir så ufattlig skadlig er at man blander piller i skudda sine spess. rohypnol(hyppere).

 

Og det er stor forskjell på bruk og misbruk.

6800504[/snapback]

 

Neida, det er ikke spesielt farlig å blande svineriet. Det som er farlig er at det "skytes", virkningen av å putte nålen i en vene, og det umiddelbare kicket er det som er farlig.

Lenke til kommentar
Folk flest over 25 år drikker ikke rein etanol, og det er like relevant å sammenligne rein THC, med rein etanol.

Det er ikke relevant om hvor mange som drikker ren etanol. Det finnes og folk drikker det. Det er relevant. THC er ikke Cannabis, og dette er en Cannabis-diskusjon. Det finnes derimot noen få prosent THC i Cannabis, men også mange andre stoffer.

Lenke til kommentar
Ehh, viss du ikke puster så dør man. Du puster ikke akkuratt meir selv om du svimer av...

6814116[/snapback]

Jo, å puste er en livsfunksjon som skjer uten at du behøver å tenke på det. Det styres av impulser til hjernestammen som forteller om kroppen trenger mer oksygen.

 

Det vil si så fremt det ikke oppstår en feil som hindrer åndedrettet.

 

Det vil si at skal du slutte å puste av andre årsaker enn respirasjonsfeil må det være noe psykologisk som forårsaker det, eventuelt at det er villet (du holder pusten). Men hvis du svimer av har ikke viljen (ekte eller påvirket) kontroll over prosessen lenger og "automatikken" vil ta over og sørge for at du puster igjen.

 

Derimot kan selve automatikken bli satt ut av spill av ulike årsaker, eller signalene til kroppen kan bli blokkert. Da dør du.

 

Ikke at jeg er lege, eller spiller en på TV... :innocent:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Folk flest over 25 år drikker ikke rein etanol, og det er like relevant å sammenligne rein THC, med rein etanol.

Det er ikke relevant om hvor mange som drikker ren etanol. Det finnes og folk drikker det. Det er relevant. THC er ikke Cannabis, og dette er en Cannabis-diskusjon. Det finnes derimot noen få prosent THC i Cannabis, men også mange andre stoffer.

6814132[/snapback]

 

Men THC gir hovedrusen, og bare THC og THV er psykoaktivt, så vidt jeg vet. Det finnes sikkert folk som bruker rein THC. Kun få prosent av øl, eller cider er dessuten alkohol.

Lenke til kommentar

Herregud skal vi ta dette omigjen?

 

Cannabis inneholder mange stoffer som alle påvirker rusen (og andre ting).

 

Ren THC? Da må du faen meg være god å finne det. Ville uansett kostet ekstremt mye å få tak i det, da det bare for 1 gram "norsk" hasj (ca. 6-8% THC) koster 100 kr, og man trenger bare 0,5 g for å blir godstein, og bare 0,3 for å "vanlig" stein. Dessuten er rusen av ren THC annerledes enn ren rusen man får av Cannabis.

 

Øl inneholder kun ett stoff som gir en ruseffekt, og det er Alkohol, uansett hvor mye det inneholder, derfor sammenligner vi med det. Ellers kunne vi jo a blandet Cannabis inn i en Kake, eller Øl med Cannabis istedenfor Alkohol :)

 

Men nå driter vi i dette, da folk som vil se denne diskusjonen omigjen bare kan bla noen sider bakover.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Farlig? Potensielt, men bare for deg selv.

Men at det er idiotisk å forby noe som folk åpenbart bare skader seg selv av... Jepp.

6817889[/snapback]

Ingen lever i et vakum. Det som skader en selv kan godt skade andre. (Les familie og venner.) Jeg hadde to kompiser som en stund levde "for den neste jointen". Annet var liksom ikke viktig, så skole og jobb fikk annenprioritet. Den ene av dem kom seg ut av det sporet og begynte å studere, han andre fortsatte etter at han giftet seg og fikk barn. Heldigvis hadde han en ressurssterk dame som holdt liv i dem begge gjennom den tiden. Men å si at det bare gikk ut over ham selv at han ble et "dophue" ville være en sannhet med modifikasjoner.

 

Det er også opplagt at foreldrene vil få sine liv påvirket av barn som dropper skolearbeid og andre interesser og lever på sine foreldres dumsnillhet...

 

Hvor mye det skader andre er selvsagt et spørsmål om misbrukets alvor. Her er andre stoffer selvsagt verre. Spør en typisk uteligger om han bare skadet seg selv. Du vil bli forbauset over hvor mange av dem som har hatt familie og barn som også har fått livet sitt ødelagt. Jeg kjenner foreldre som har pansatt hus og hjem og mistet jobben fordi de har prøvd å redde barna sine fra tungt rusmisbruk og kriminalitet. Her er det grader av skade, når det gjelder cannabis er de ofte minimale, men det er alltid noen andre med i bildet.

 

OBS. Det var ikke ment som et innlegg om typisk oppførsel ved cannabis-bruk, så dere trenger ikke svare for å si at "ingen jeg kjenner er sånn.". Jeg kjenner folk som har klart å kombinere cannabis og karriere. Det har noe med måtehold å gjøre. Poenget er at teorien om at man "bare skader seg selv" er feilaktig. Negative effekter vil skade omgivelsene. Dette er den viktigste grunnen til at jeg regner meg som sosialliberaler og ikke rendyrket liberalist: No man is an island...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under på at det er et ork å være i hus med hasjhuer når man selv er nykter. Bodde en periode sammen med noen skikkelige wake-and-bake-stonere, og de gjorde INGENTING! De satt dagen lang og fyrte, og da de fikk studielånet var prioriteringen slik:

 

1. Hasj

2. Pizza

3. Snop

4. Husleie

5. Mat

 

... noe som førte til at husleien aldri ble betalt i tide, strømregningen vokste og det var stort sett min mat som ble spist. Det hadde kanskje ikke vært så ille hvis ikke leiligheten sto i mitt navn og jeg var nødt til å forholde meg til den jævla psykopaten av en hushai vi hadde, men at det var en påkjenning er det ingen tvil om.

 

En joint nå og da er ikke farlig (kan til og med forsvare en nattings om dagen), men når det går over styr er det langt ifra bare en selv som får svi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...