Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men nå har det skjedd nå mye innen legalisering av Cannabis, spesielt til medisinsk bruk og industrelt bruk. Nå kommer nok debatten opp i media for fullt får vi håpe ;) Men Norge blir nok en av de landene som legaliserer og regulerer sist, vil jeg tro.

Dessuten legaliserte de i Nederland på 70-tallet ;)

Lenke til kommentar

Marijuana Detection Time Shorter Than Previously Assumed

February 23, 2006 - Columbia, MO, USA

Columbia, MO: The length of time cannabis metabolites may be detected, on average, on a standard urine screen is typically no longer than ten days for chronic users and between 3-4 days for infrequent users, according to a literature review published in the current issue of the journal Drug Court Review.

"Recent scientific literature indicates that it is uncommon for occasional marijuana smokers to test positive for cannabinoid [metabolites] in urine for longer than seven days" at 20 ng/ml or above on the EMIT (Enzyme Multiplied Immunoassay Technique) test, the author concludes. "Following smoking cessation, chronic smokers would not be expected to remain positive for longer than 21 days, even when using the 20 ng/ml cannabinoid cutoff."

When tested at the 50 ng/ml cutoff threshold, infrequent users typically test negative for the presence of marijuana metabolites within 3-4 days, while heavy users typically test negative by ten days after ceasing use, the study found.

While several clinical trials from the 1980's found cannabis metabolites to be identifiable in the urine at low concentrations for longer periods of time, particularly in heavy users, the author suggests that more advanced drug-testing technology has narrowed this window of detection.

"As cannabinoid screening tests evolved, these improved assays became more selective in the manner in which they detected marijuana metabolites," the author writes. "As detection specificity increased, the length of time cannabinoids were being detected in urine decreased. ... Therefore, the results of cannabinoid elimination investigations performed in the 1980's may no longer be applicable to estimating the detection window for marijuana in urine using today¹s testing methodologies."

After reviewing data from more recent clinical investigations of chronic marijuana smokers, the author reports that the "average detection window for cannabinoids in urine at the lowest cutoff concentration of 20 ng/ml was just 14 days." However, the author also notes that a minority of subjects continue to test positive for cannabis metabolites after 28 days, even when tested by more advanced drug-testing technology.

Approximately 55 million drug screens are performed annually in the United States. The majority of these are workplace urinalysis tests, which detect the presence of drug metabolites (inert byproducts produced after a substance is metabolized by the body), but not the substance itself. Consequently, the US Department of Justice affirms that a positive drug test result for the presence of a drug metabolite "does not indicate ... recency, frequency, or amount of use; or impairment."

Lenke til kommentar

En halvliter på fredagskvelden er dokumentert sunt.

6773794[/snapback]

Dette er faktisk ikke helt riktig, ifølge mange forskere, og heller ikke det med at et glass vin om dagen er ubetinget sundt.

Jeg hørte på radioprogrammet "Sånn er livet" i NRK P2 her en dag, der en lege sier noe sånt som (fritt fortalt av meg):

"Alkohol i små mengder øker faren for kreft i lever, spiserør og andre organer, i tillegg til brystkreft hos kvinner. Sannsynligheten for brystkreft øker med ca 10% ved ett glass vin om dagen og ca 20% ved to glass vin om dagen. Det er bare hos noen personer med (ofte flere samtidige) store risikofaktorer som bla.a. hjerteproblemer pga åreforkalkning, at litt alkohol anbefales, fordi alkohol reduserer noe av åreforkalkningen. Dette er oftest menn med høy alder."

Lenke til kommentar

Ja, dette med at (først og fremst) vin er sundt i små doser har nok blitt blåst litt opp, noe en reportasje i VG (eller var det Dagbladet) også kunne fortelle for et par måneder siden (var intervjuer med flere leger).

Endret av BHicks
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det trodde de på 70-tallet også, men det har ikke skjedd enda. ;)

6781821[/snapback]

Det er mere enn merkelig at dette uskyldige stoffet er så kontroversielt ...Vi har alle muligheten til å sitte på fanget til fastlegen vår og sutre oss til lovlige midler som deles ut rundhåndet til oss som mener vi har et reelt, eller faket behov, det er så okidoki. Disse lovlige midlene er gjerne vanedannende, hvor du tilslutt blir en kasus som ordineres adekvate psykoaktive midler for å passivt sitte å bli en veloppdragen lovlig narkoman, som alle kan identifisere muligens som avskrekking, eller jeg vet ikke. Hele greia er forvirrende.

Lenke til kommentar

En halvliter på fredagskvelden er dokumentert sunt.

6773794[/snapback]

Dette er faktisk ikke helt riktig, ifølge mange forskere, og heller ikke det med at et glass vin om dagen er ubetinget sundt.

Jeg hørte på radioprogrammet "Sånn er livet" i NRK P2 her en dag, der en lege sier noe sånt som (fritt fortalt av meg):

"Alkohol i små mengder øker faren for kreft i lever, spiserør og andre organer, i tillegg til brystkreft hos kvinner. Sannsynligheten for brystkreft øker med ca 10% ved ett glass vin om dagen og ca 20% ved to glass vin om dagen. Det er bare hos noen personer med (ofte flere samtidige) store risikofaktorer som bla.a. hjerteproblemer pga åreforkalkning, at litt alkohol anbefales, fordi alkohol reduserer noe av åreforkalkningen. Dette er oftest menn med høy alder."

6784838[/snapback]

Dette er en Fedon Lindbergh-aktig konspirasjonsteori. At alkohol i moderate doser er sunt, har vært kjent i flere år, har listet opp fordeler med både øl, og alkohol generellt tidligere i tråden.

@ArmenMinAU: Det blir neppe lovlig, bruken av det kommer til å fortsette som normalt, men i Norge blir det sansynligvis aldri lovlig.

Lenke til kommentar

Du sier at det har vært kjent at det har vært kjent i flere år, men det er hittil bare dine egne påstander. Dokumentasjon?

Og jo, det kommer til å bli lovlig en gang (forhåpentligvis om ikke så altfor lenge), da debatten rundt dette bare øker og øker, og etterhvert må politikerne forandre lovene da de innser at "legalistene" har rett. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Du sier at det har vært kjent at det har vært kjent i flere år, men det er hittil bare dine egne påstander. Dokumentasjon?

Og jo, det kommer til å bli lovlig en gang (forhåpentligvis om ikke så altfor lenge), da debatten rundt dette bare øker og øker, og etterhvert må politikerne forandre lovene da de innser at "legalistene" har rett. Men det er en annen diskusjon.

6785832[/snapback]

De aller fleste leger kan skrive under på at et daglig glass med vin er bra for helsa. Har tidligere postet positive konsekvenser fra både øl, og alkohol i denne tråden, hvis du gidder å bla litt, finner du dem.

Etter innleggene dine å dømme, snur du ting i ditt favør, og overser alt negativt om cannabis, og overser alt positivt om alkohol. Tviler sterkt på at noen narkotiske stoffer noen gang blir lovlige, folk kommer selvfølgelig til å fortsette å bruke dem, men lovlige blir de neppe. Debatten rundt cannabis var på sitt største på 60- og 70-tallet, ble det lovlig da? Nei. Blir det lovlig nå? Nei.

Lenke til kommentar

Debatten blir mye større nå da media idag er en helt annen ting enn den var på 60/70-tallet.

Nå er også kunnskapen om Cannabis mye større.

Jeg overser verken negative eller positive om enten Cannabis enn Alkohol, men hittil har du ikke overbevist meg om noe.

Dessuten sier du bare at leger sier at Alkohol er sunt, men du dokumenterer jo ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Debatten rundt cannabis var på sitt største på 60- og 70-tallet, ble det lovlig da? Nei. Blir det lovlig nå? Nei.

6788609[/snapback]

Jøss, var det en "stor" debatt om cannabis på 60/70 tallet? Den fikk ikke jeg med meg ihvertfall :ohmy:

Forståelsen av cannabis på den tiden var preget av en "heksejakt" på "hasjvrak", hvor denne ble sidestilt med heroin ol.

Om cannabis kommer til å bli lovlig? ...hmm ja det tror jeg, fordi den har nesten allerede bli lovliggjort (besittelse av et visst kvantum), om den blir legalisert er jeg mere usikker på., og det er ikke egentlig så nøye. Jeg er glad til hvis den blir helt lovliggjort, og uskyldige brukere ikke blir stigmatisert, og behandlet som farlige kriminelle.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har fått det med deg superseven, så økte de grensen på hvor mye hasj du trenger for å bare å forelegg fra 5 til 15 gram bare for en måned siden.

6789210[/snapback]

Dette betyr ikke at det kommer til å bli legalisert. Litt om de positive sidene med alkohol: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_consu..._health#_note-3.

Har ikke akkurat blitt overbevist av dine argumenter heller.

Lenke til kommentar
Alt har sine positive sider, men ved Alkohol vil jeg si at de negative siden overdøver de positive.

Mine argument? Mener du alle positive argument om Cannabis? Da bør du isåfall lese tråden om igjen, da den bør være ganske så spekket.

6789375[/snapback]

I drikke med lite alkohol, merker man ingenting til de negative effektene. Ingen har sagt at alkoholisme er sunt, men det har lenge vært kjent at alkohol i moderate doser er det.

Lenke til kommentar
Ikke noe nytt her ser jeg...

Superseven; Du lager bare uskyldninger for å drikke, skremmende hvordan folk beskytter et stoff som forutsaker så mye skade osv...!

Hehe, den har gått noen ganger her...   :dribble:

Men jeg modda den litt.... :!:

6790682[/snapback]

Alkohol gjør ikke mye skade sammenlignet med hvor mange som drikker. Vanlig øl i moderate doser har aldri skadet noen, vil igjen si til alle cannabis-aktivistene at det er ENORM forskjell på bruk, og misbruk av alkohol. Vil tro den samme regelen gjelder for de fleste mildere narkotiske stoffer også.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Alkohol gjør ikke mye skade sammenlignet med hvor mange som drikker.

Jeg lurer på hva du sammenligner dette forholdet mellom "drikkere" og "skadetallet" med...

Jeg vil i hvert fall hevde at cannabis gjør langt mindre skade enn alkohol sammenlignet med hvor mange som røyker cannabis. Men det er også ganske umulig å sammenligne skaden alkohol gjør på leveren med skaden cannabis gjør på lungene - Vi må bestemme om vi snakker om russtoffene eller den samlede skaden av alle stoffene man tar inn (med vaporizer kan man unngå de fleste usunne gassene fra forbrenningen) - og tilsvarende med alkoholdrikker, og vi må bestemme hvor vektig kroppens evne til å reparere disse skadene skal være. I tillegg er det en viktig faktor at mange cannabisrøykere røyker tobakk fra før av, så hvis vi blir enige om å telle med skadene fra alle stoffene man inntar, er det da riktig å kreditere ALT cannabis, i og med at en del av dem sannsynligvis hadde funnet veien inn i kroppen uansett?

Så dette blir et skjønnsspørsmål ;)

Når det gjelder økonomisk skade som følge av fyllefanter som raver rundt og overgrep begått av personer i alkoholrus kontra den tapte arbeidskraften av cannabismisbrukere som sitter i stua og røyker, er i hvert fall MIN tale klar! ;)

edit: Jeg tror faktisk vi kan slenge inn enda flere stoffer enn cannabis under alkohol på en slik liste, blant andre LSD, sopp, khat, sannsynligvis MDMA (ecstasy), med flere.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...