Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Både alkoholholdige drikker og hasj/marihuana er altså farlig, det trenger man ikke en gang diskutere. Man kan dø av å drikke for mye alkohol en gang, og man kan bli alvorlig livsvarig psykisk syk etter bruk av hasj/marihuana en gang.

Man hører slike ting innimellom. Enten fra noen som kjenner noen som har "tørna", eller kanskje det alltid har vært almen kjent som fakta i din omgangskrets.

Det stemmer nok at én joint kan være nok til å utløse latente problemer, men selv hos folk som er disponert er sjansen ganske liten.

Jeg vil våge å kalle oddsene nærmest astronomiske, da det ikke er så veldig mange dokumenterte tilfeller (f.eks. kan symptomer ha vært synlige før personen rører cannabis første gang) der cannabis er utløsende faktor, og så vidt jeg vet ingen dokumenterte tilfeller der man kan, med en anseelig gruppe respekterte forskere i ryggen, legge 100% av skylda på cannabis.

Du har samenlignet syre like risikabelt som hoppe fra 10meteren nå bassenget er tomt.

Sakelig argumentasjon må eg si.

Argunmentet hans var vel tross alt ikke usaklig. Å drikke syre er å leke med livet på en brutal måte. De aller fleste som tar syre, vil i løpet av livet merke en eller annen form for skade. På samme måte som en som hopper fra 10-meter'n når bassenget er tomt. Visst var det overdrevet, men usaklig?- nei.

6735905[/snapback]

Ber juryen om å ignorere siste utsagn, da det finnes flere oppfylte valgløfter enn [det finnes] vitenskapelig grunnlag for den påstanden.

Forøvrig vil jeg be om at folk er litt mer selektive når det gjelder sitater, og heller beholder snapback-taggen der det er absolutt nødvendig å lese ørten linjer og 4 siterte poster for å skjønne hva dere svarer på :roll:

Endret av fretex
Lenke til kommentar

En kamerat av meg var å kjøpte hos ei relativ gammel dame, 30-40 år. Men da de kom til meg og skulle mekke det så fant de ut at det var tyggis rett og slett...er det mulig? Altså sånn helt serriøst? Det var stimorol m lakrissmak med hasj i! Helt psycho drit. Og det værste av alt var at de røyket fan meg over 4G av stashet:lol:

Stakkars folk som ikke har kontaktene sine i orden :lol:

Lenke til kommentar
THC er giftigere enn alkohol, marihuana har 5% THC, øl har 4,5% alkohol.

Jeg tror problemet er at denne setningen grunnet uheldig oppbygning fremstår som et resonnement, noe den kanskje ikke var ment å være. Hvis den er alvorlig ment er den imidlertid helt latterlig, og hører hjemme i gullkorn-delen (som jeg var like ved å poste den i før jeg tenkte meg om :p ).

6733819[/snapback]

Det kreves mellom 50, og 86 gram THC for å drepe en 68 kg tung person. Ingen personer som er gamle nok til å drikke, tar skade av 86 gram med alkohol.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er at denne setningen grunnet uheldig oppbygning fremstår som et resonnement, noe den kanskje ikke var ment å være. Hvis den er alvorlig ment er den imidlertid helt latterlig, og hører hjemme i gullkorn-delen (som jeg var like ved å poste den i før jeg tenkte meg om :p ).

6733819[/snapback]

Det kreves mellom 50, og 86 gram THC for å drepe en 68 kg tung person. Ingen personer som er gamle nok til å drikke, tar skade av 86 gram med alkohol.

6740511[/snapback]

Hva med med 96%?

Du kan ikke samenligne 86 gram med rein thc med 86gram pils...

EN liten tankevekker kanskje?

:)

Endret av terhi
Lenke til kommentar

6733819[/snapback]

6740511[/snapback]

Hva med med 96%?

6740682[/snapback]

Man kan heller ikke sammenligne 86 gram med rein sprit med 86 gram THC, pga. at THC er mye giftigere.

Lenke til kommentar

6733819[/snapback]

6740511[/snapback]

Hva med med 96%?

6740682[/snapback]

Man kan heller ikke sammenligne 86 gram med rein sprit med 86 gram THC, pga. at THC er mye giftigere.

6740771[/snapback]

Hvor får du det fra at THC er gifitgere? Alkohol er mye giftigere for kroppen og ødelegger innvoller i et sett. Har lagt ut haugevis med skjemaer som viser at alkohol dreper så utrolig mye lettere enn hasj.

Ingen klarer å røyke 68 gram THC, og derfor har ingen dødd. Med 0.5 gram hasj er man godt stein, siden dette kun innholder la oss si 10% THC så er det altså 0.1 gram THC i hasj. Man trenger derfor lite THC for å bli tilfredstillt.

Med alkohol drikker man gjerne mer enn en liter vodka for å i det minste føle seg tilfredstillt (drita som f).

Lenke til kommentar

superseven er bare i kranglehumør tror jeg ;)

Per definisjon har han nok rett, selv om tallene er derivert fra eksperimenter på dyr, og ikke observasjoner av overdoser i mennesker.

Det at mengden THC man trenger for å risikere å dø er lavere enn mengden ren etanol som trengs for å ta livet av et menneske er dog forholdsvis irrelevant.

Ingen er interessert i å innta hundrevis av gram med cannabis. Etter et visst punkt blir man uansett mer eller mindre bevisstløs.

EDIT: Når det gjelder fysiske skadevirkninger fra ikke-dødelige doser, er alkohol uten tvil kongen på haugen. Jeg har heller ikke sett noen undersøkelser som viser at et nøkternt cannabisbruk medfører noen særlig større fare for psykiske skader enn alkohol. Misbruk er en annen sak, men hvis man sammenligner psykiske skadevirkninger ved misbruk av de respektive stoffene er jeg ikke sikker på at cannabis er verre enn alkohol.

Tviler på at det finnes så mye info rundt akkurat det da.

Endret av fretex
Lenke til kommentar

6733819[/snapback]

6740511[/snapback]

Hva med med 96%?

6740682[/snapback]

6740771[/snapback]

Hvor får du det fra at THC er gifitgere? Alkohol er mye giftigere for kroppen og ødelegger innvoller i et sett. Har lagt ut haugevis med skjemaer som viser at alkohol dreper så utrolig mye lettere enn hasj.

Ingen klarer å røyke 68 gram THC, og derfor har ingen dødd. Med 0.5 gram hasj er man godt stein, siden dette kun innholder la oss si 10% THC så er det altså 0.1 gram THC i hasj. Man trenger derfor lite THC for å bli tilfredstillt.

Med alkohol drikker man gjerne mer enn en liter vodka for å i det minste føle seg tilfredstillt (drita som f).

6740998[/snapback]

En hel liter med vodka? Et eller annet sier meg at du er i ferd med å gå tom for argumenter. ;) Man trenger ikke mer enn et par øl for å bli tilfredsstilt, og de fleste drikker seg ikke dritings. Vodka inneholder mellom 30, og 60% alkohol (klassisk vodka inneholder 40), ingen drikker en liter med dette uten videre.

Misbruk av alkohol kan skade leveren, blodtilførselen til hjernen, og hormonproduksjonen. Vær klar over at det er stor forskjell på alkoholisme og moderat bruk.

Har listet opp fordelene med alkohol tidligere i tråden, og moderat bruk er så absolutt sundt. Verdens eldste kvinne hevdet at hun oppnådde den høye levealderen pga. et glass med whiskey hver dag.

Hasj inneholder 15% THC, marihuana inneholder 5. Til sammenligning inneholder øl 4,5% alkohol; 4,5% av én liter, er 4,5 cl, så man kan heller aldri drikke seg til døde på øl, da må det langt sterkere saker til.

Lenke til kommentar
En hel liter med vodka? Et eller annet sier meg at du er i ferd med å gå tom for argumenter. ;) Man trenger ikke mer enn et par øl for å bli tilfredsstilt, og de fleste drikker seg ikke dritings. Vodka inneholder mellom 30, og 60% alkohol (klassisk vodka inneholder 40), ingen drikker en liter med dette uten videre.

Poenget var jo at de fleste som skal drikke seg full trenger mye mer i forhold hva det kreves for bli ordentlig stein av hasj. Greit nok at man ikke trenger mer enn et par pils for bli tilfredsstilt, men i den sammenhengen trengs ikke mer enn 0.2 - 0.3 gram hasj heller. For å bli ordentlig full trenger noen opptil en liten vodka. I samme sammenheng trengs et halvgram med hasj for å bli skikkelig stein.

Misbruk av alkohol kan skade leveren, blodtilførselen til hjernen, og hormonproduksjonen. Vær klar over at det er stor forskjell på alkoholisme og moderat bruk.

Det er også like stor forskjell på hasjnarkomani og moderat bruk også. Akkurat samme tingen. Man skal ikke misbruke noe russtoff da det skader på en eller annen måte uansett.

Har listet opp fordelene med alkohol tidligere i tråden, og moderat bruk er så absolutt sundt. Verdens eldste kvinne hevdet at hun oppnådde den høye levealderen pga. et glass med whiskey hver dag.

Men dette beviser heller ingenting på grunn av at det en persons subjektive oppfatning. Det er mange som påstår at det også er sunt å røyke en joint per dag også. Hvorvidt det kan bevises er en annen sak.

Hasj inneholder 15% THC, marihuana inneholder 5. Til sammenligning inneholder øl 4,5% alkohol; 4,5% av én liter, er 4,5 cl, så man kan heller aldri drikke seg til døde på øl, da må det langt sterkere saker til.

Går ikke an å sette en standard for hvor mye THC et gram inneholder og det finnes heller ingen fasit. Når hasjen produseres i sørlige/østlige land så inneholder den langt mer THC enn det den gjør når den kommer hit. Langerne koker ut oljen og selger hasjen videre. Samme mer marijuana, ingen fasit over hvor mye THC et gram marijuana inneholder. Det har mye mer hvilke omstendigheter som var til stede under dyrkingen. Alkohol som selges i Norge har standard på alkoholprosent. Man kan ikke drikke seg til døde på øl, men man kan på brennevin. Man kan ikke røyke seg til døde på hverken hasj eller marijuana uansett hvor mye THC det inneholder. Man grønner lenge før man har greid å få i seg det. Dessuten så lyver ikke hasj og marijuana til brukeren. Altså, man får ikke plutselig innfall som gjør at man gjør teite ting som kan skade brukeren. På en hasjrus så blir alt satt i mikroskopet. Man tenker mye mye mer på handlingene sine og er langt mer forsiktig med ting enn når man er nykter.

Lenke til kommentar

Går ikke an å sette en standard for hvor mye THC et gram inneholder og det finnes heller ingen fasit. Når hasjen produseres i sørlige/østlige land så inneholder den langt mer THC enn det den gjør når den kommer hit. Langerne koker ut oljen og selger hasjen videre. Samme mer marijuana, ingen fasit over hvor mye THC et gram marijuana inneholder. Det har mye mer hvilke omstendigheter som var til stede under dyrkingen. Alkohol som selges i Norge har standard på alkoholprosent. Man kan ikke drikke seg til døde på øl, men man kan på brennevin. Man kan ikke røyke seg til døde på hverken hasj eller marijuana uansett hvor mye THC det inneholder. Man grønner lenge før man har greid å få i seg det. Dessuten så lyver ikke hasj og marijuana til brukeren. Altså, man får ikke plutselig innfall som gjør at man gjør teite ting som kan skade brukeren. På en hasjrus så blir alt satt i mikroskopet. Man tenker mye mye mer på handlingene sine og er langt mer forsiktig med ting enn når man er nykter.

6741826[/snapback]

Så vidt jeg vet har folk dødd av hasj, både indirekte, og direkte. Alkohol "lyver" heller ikke, med mindre man er nybegynner og/eller begynner å styrte sprit med en gang man ankommer festlokalet. Mye av det tåpelige som gjøres i fylla, skyldes at mye av det er psykisk, og ikke har noe med alkohol å gjøre. Alkohol svekker allikevel dømmekraften, og i noen få tilfeller kan brukeren bli aggressiv.

Det er også bevist at det er farligere å kjøre i marihuana-rus, enn i alkoholrus.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er også bevist at det er farligere å kjøre i marihuana-rus, enn i alkoholrus.

6741911[/snapback]

Hvor?

6741997[/snapback]

Husker ikke hvor jeg har lest det. Faktist er det farligere å kjøre når man er trøtt, enn når man er full.

6742040[/snapback]

Hvor x 2?

Lenke til kommentar
Faktist er det farligere å kjøre når man er trøtt, enn når man er full.

6742040[/snapback]

Det spørs hvor full, og hvor trøtt. Og i hvilken fart. Sammenligningen er umulig fordi den ikke tar hensyn til grader her. Og ikke minst hva man mener med farlig. Er det faren for å kjøre av veien, kjøre på noen, ...?

Sovner du bak rattet i 20 kilometer i timen er det ikke katastrofalt, gjør du det i 90 går det veldig galt. Men en som kjører i stupfylla kan(?) gjøre betydelig mer skade, fordi han ikke stopper etter den første smellen, men bare fortsetter til det stopper for godt.

Geir :)

Lenke til kommentar

6741911[/snapback]

Hvor?

6741997[/snapback]

Husker ikke hvor jeg har lest det. Faktist er det farligere å kjøre når man er trøtt, enn når man er full.

6742040[/snapback]

Hvor x 2?

6742061[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_issues...cts_of_cannabis

12% av verdens befolkning røyker ikke cannabis. Så en episode av Fifth Gear, der de sammenlignet fyllekjøring med kjøring når man var trøtt. Fyllekjøreren kom best ut i både lukeparkering, og banekjøring. Sunn fornuft tilsier også at man ikke bør kjøre i narkorus, da cannabis er sløvende, gir seinere reaksjoner, og gir lav konsentrasjon.

Lenke til kommentar

6741826[/snapback]

Så vidt jeg vet har folk dødd av hasj, både indirekte, og direkte. Alkohol "lyver" heller ikke, med mindre man er nybegynner og/eller begynner å styrte sprit med en gang man ankommer festlokalet. Mye av det tåpelige som gjøres i fylla, skyldes at mye av det er psykisk, og ikke har noe med alkohol å gjøre. Alkohol svekker allikevel dømmekraften, og i noen få tilfeller kan brukeren bli aggressiv.

6741911[/snapback]

Hvor er det bevist?

Eg har og lest at folk kjørte betre i THC-rus forhold til nå du er trøtt,alkohol-rus,og til og med i noen samenhenger betre enn du gjør nøkteren.Det var i engeland noen forskerer hadde fått dette resultatet.

Men eg kan ikke fatte hvorfor vi diskuterer hva rus er minst farlig å kjøre i,skal mann kjøre noe i det heile tatt nå mann er ruset?! :nei:

Om noen har dødd pga hasj?

Det er det heilt sikkert noen som har gjort,men det er andre faktorer som har spillt inn.Det er ekstremt sjeldent at noen har dødd direkte av THC-forgiftning.Dette skjer nokså ofte nå det gjelder alkohol,ivertfall forhold til THC-forgiftninger.

THC er en vinner nå det gjelder fysiske skadevirkninger,det er faktisk ikke bare hasj som slår alkohol,det er en del andre stoffer og som vinner over alkoholen.

Kan noen fortelle meg hvordan eg quoter slik som feks Jblack gjør?

Eg greier ikke å dele det opp til fleire quoter,noe som har blitt plagsomt og gjør at det blir litt rot viss eg prøver å svare på mange ting....

Endret av terhi
Lenke til kommentar

6741911[/snapback]

Hvor?

6741997[/snapback]

6742040[/snapback]

Hvor x 2?

6742061[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_issues...cts_of_cannabis

Sunn fornuft tilsier også at man ikke bør kjøre i narkorus, da cannabis er sløvende, gir seinere reaksjoner, og gir lav konsentrasjon.

6742115[/snapback]

Så alkohol gir ikke seinere raksjoner,lav konsentrasjon eller være sløvnende?

Bare for å pirke litt i deg,det finnes 2hovedgrupper cannabis.

Indica og sativa,indica gir deg en sløvende rus,men det er motsatt med sativa.

Derfor stemmer det ikke at hasj bare gjør deg sløv. ;)

Og det er sjeldent at antirus-sider skriver at du kan bli gira på cannabis,viss det i det heile tatt har blitt skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...