Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Punkt 6. Dersom folk slutter å bruke cannabis for å unngå å komme på kant med loven, så viser det at loven har en misjon og fungerer etter hensikten på i hvertfall dette punktet.

Slutt og drøm. Folk kommer alltid til å bruke Cannabis og det kan verken du eller myndighetene gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Punkt 7. 10-årige Ole som kjøper av 20-årige Bønna vil ikke slutte å kjøpe av Bønna selv om Bønna kan få tak i varene på et kontrollert utsalgssted. Bønna blir ikke noe mindre kriminell, noen snillere person eller vanker i noe tiriveligere miljø ellers, bare fordi han videreselger lovlig kjøpte varer.

Kan neppe gjøre noe med, og det samme skjer med alkohol og tobakk.

Punkt 9. Poenget med at ungdom blir fulgt opp og testet er at de da lettere kommer seg vekk fra miljøet, fordi de har en god unnskyldning som miljøet kan akseptere. Dette gjelder for de som vil vekk, vil slutte, men har vansker på grunn av presset fra miljøet (som forteller hvor ufarlig det er, hvor lite myndighetene veit, hvor uvitende man er om man er skeptisk osv. osv... akkurat som debattmiljøet her inne).

Javel, så du har tenkt at myndighetene skal fjerne hver eneste Cannabisbruker(mis) på denne måten?

Dream on pal. Cannabisbrukere(mis) øker, og de som slutter er ingenting i forhold.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Punkt 5: Jeg er ikke enig i at et forbud ikke fungerer. Min observasjon er at det er langt mer alkoholbruk enn cannabisbruk i samfunnet. Jeg tilskriver det at alkohol er lovlig, og cannabis er forbudt. Påstanden om at pengene som blir brukt til å 'opprettholde forbudet' kunne brukes bedre er jeg også uenig i. Problem av denne typen løses ikke så enkelt som at man bare bruker mer penger på det. Man må finne riktig måte å løse problemet på. Det er altså ikke et spørsmål om mer penger, dersom fremgangsmåten ellers ikke er god nok. Mer penger brukt på mer dårlig informasjon gjør ikke folk mer opplyste.

Det finnes ingen måte å løse "problemet" på, med mindre du, JBlack, kan være så uvennlig å plukke alle Cannabisplanter og samle de i en haug og brenne de opp :cry:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge til litt fra linken til Terhi, side ikke alle gidder å lese den.

The effects of smoking Cannabis are usually lighter than those of many other recreational psychoactive substances. People are generally capable of carrying out normal actions and activities while high.

POSITIVE

* mood lift, euphoria

* laughter

* relaxation, stress reduction

* creative, philosophical or deep thinking : ideas flow more easily

* increased appreciation of music. More aware of, deeper connection to music.

* increased awareness of senses. (eating, drinking, smell)

* change in experience of muscle fatigue. Pleasant body feel. Increase in body/mind connection.

* pain relief (headaches, cramps)

* reduced nausea, increased appetite (used medically for this)

* boring tasks or entertainment can become more interesting or funny

NEGATIVE

* nausea, especially in combination with alcohol, some pharmaceuticals, or other psychoactives

* coughing, asthma, upper respiratory problems

* difficulty with short term memory during effects and during periods of frequent use

* racing heart, agitation, feeling tense

* mild to severe anxiety

* panic attacks in sensitive users or with very high doses (oral use increases risk of getting too much)

* headaches

* dizziness, confusion

* lightheadedness or fainting (in cases of lowered blood pressure)

* paranoid & anxious thoughts more frequent

* possible psychological dependence on cannabis

* clumsiness, loss of coordination at high doses

* can precipitate or exacerbate latent or existing mental disorders

Lenke til kommentar
Cannabis er veldig lettvindt. Du finner få som tar seg en flaske øl for å kule ned når de kommer inn døra hjemme.

6694684[/snapback]

Jeg vil nå si at alkohol som man får kjøpt lovlig på butikken er like lettvindt, og i tillegg til å si at det finnes få som tar seg en øl etter jobb for å kule ned, da virker du rett og slett litt naiv i mine øyne.

Det finnes utrolig mange mennesker som bruker alkohol til å slappe av, og alkohol er ett farligere rusmiddel å bruke til det formålet, enn marijuana er.

Lenke til kommentar

JBlack;

Fikk med meg at du mener at kriminaliseringen idag koster oss mindre enn hva en evt. legalisering ville gjort. Jeg skulle likt og visst hva du baserer dette på.

For det første ville en regulering av cannabis gitt et enormt utbytte ved skatting av produktet, og for det andre ville vi spart flerforldige milliarder ved å ikke straffeforfølge cannabisbrukere. Bare penger spart for politiet ville dekket evt. skader som følge av en legalisering (som jeg tviler blir særlig store, ettersom forbruket vil holde seg relativt stabilt).

Er det noe jeg har glemt..?

Lenke til kommentar

Skal supplere med litt info fra to av mine tidligere lærebøker (alle skrivefeil som måtte finnes er mine):

(...) may include an intensification of sensory experience and an illusion that time is passing very slowly. Marijuana users sometimes also experience impairments of attention, learning, and memory, especially the first few times they use the substance. Marijuana has been used medically to relieve  pain or nausea and to combat glaucoma (an eye disorder), although its status as a medical drug remains in doubt in the United States.

Cannabinoids dissolve in the body's fats and leave the body very slowly. One consequence is that users seldom experience strong widthrawal effects after quitting the drug, as cocaine and opiate users do. [Korrekt for opiater, men muligens litt misvisende for kokain.  Kokainbrukere kan kjenne et sterkt behov for stoff, men fysiologisk så skal reaksjonene være milde - CF].  Another consequence is that someone who uses marijuana can test positive for cannabinoids in the urine days or weeks later.

Marijuana users face certain health risks. Driving while under the influence of marijuana  in analogous to driving under the influence of alcohol, and long-term marijuana smoking increases the risk of lung cancer, just as tobacco cigarettes do. However, marijuana users do not typically overdose as cocaine and opiate users do; even an unusually large dose of marijuana is unlikely to interfere with breathing or heartbeat.

Certain myths exist about marijuana. One is that chronic use causes people to become unmotivated and apathetic toward everything, a condition called amotivational syndrome. [Kursiv brukt i boken - CF] Another myth is that marijuana causes people to start using more dangerous drugs. Neither statement is supported by good scientific evidence (Diaz, 1997). A third myth is that using marijuana has no significant dangers. This also is untrue. Marijuana smoke contains more cancer-causing substances than does tobacco smoke. At high doses, users may experience negative changes in mood, sensory distortions, and feelings of panic and anxiety. Marijuana can impair reaction time, thinking, memory and learning (Smiley, 1986). Research clearly shows that driving under the influence of marijuana (even "social doses") can be hazardous (Robbe, 1998).

Repeated marijuana use produces tolerance. At typical doses, some chronic users may experience mild widthrawal symptoms, such as restlessness. But users of chronically high doses who suddenly stop may experience nausea and vomitting, sleep disruptions, and irritability. About 10 percent of marijuana users develop dependence (Anthony et al., 1997). One team of researchers studied 37 Americans who had smoked marijuana 5000 or more times over a span of 20 to 30 years (Gruber et al., 1997). Many participants reported using Marijuana chronically because it reduced their anxiety, depression, and other unpleasant feelings.

Lenke til kommentar

Veldig interessant om cannabis og avhengighet;

The Family Council on Drug Awareness offers this answer: “Is Marijuana Addictive? No, it is not [8]. Most users are moderate consumers who smoke it socially to relax. We now know that 10% of our population have “addictive personalities” and they are neither more nor less likely to overindulge in cannabis than in anything else. On a relative scale, marijuana is less habit forming than either sugar or chocolate but more so than anchovies. Sociologists report a general pattern of marijuana use that peaks in the early adult years, followed by a period of leveling off and then a gradual reduction in use [9].”

Reiter cited Italian researchers who gave pure THC, the main active ingredient of cannabis, to 9 volunteers whose serum melatonin levels went up 4,000% in the next two hours!” (Reiter) It appears that we can conclude that the dangers of Marijuana addiction are non-existent, and if anything, Marijuana fights addiction. “

Dette med at cannabis er bra mot avhengighet av verre sorter tror jeg kanskje det er noe i. Det er jo flere avrusningsklinikker i Kanada hvor det har vært forsøk hvor heroinmisbrukere, alkoholikere o.l har fått bruke cannabis som endel av behandlingen, hvor det skal ha blitt 2-3 ganger enklere å slutte. Jeg kjenner også et tilfelle hvor et familiemedlem røyker hasj for å kutte ned på alkoholen, noe som har fungert utmerket i 6 år nå. Drikker bare når det er tørke.

Vi har minst 55.000 alkoholikere i dette landet, 18.000 heroinmisbrukere og hvem vet hvor mange avhengige av andre stoffer som kanskje kunne brukt cannabis som en erstatter. Snakk om politisk selvmord om noen skulle legge frem et slikt forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette med at cannabis er bra mot avhengighet av verre sorter tror jeg kanskje det er noe i. Det er jo flere avrusningsklinikker i Kanada hvor det har vært forsøk hvor heroinmisbrukere, alkoholikere o.l har fått bruke cannabis som endel av behandlingen, hvor det skal ha blitt 2-3 ganger enklere å slutte. Jeg kjenner også et tilfelle hvor et familiemedlem røyker hasj for å kutte ned på alkoholen, noe som har fungert utmerket i 6 år nå. Drikker bare når det er tørke.

Vi har minst 55.000 alkoholikere i dette landet, 18.000 heroinmisbrukere og hvem vet hvor mange avhengige av andre stoffer som kanskje kunne brukt cannabis som en erstatter. Snakk om politisk selvmord om noen skulle legge frem et slikt forslag.

6700577[/snapback]

Jeg er ikke så sikker på at alkoholikere eller heroinister kan avvennes med hjelp av cannabis, fordi alkoholisme er etter det jeg har forstått en nervøs lidelse, så cannabis virker da motsatt for disse. Når det gjelder heroinister så kan ikke "dødpresset" kjip maroc kompensere "kicket" som ren hest gir. Suget etter "stikket", og den blandingen av "speeda", og "stein" følelse som et skudd gir, blir veldig vanskelig å finne i noen type hasj, eller det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på at alkoholikere eller heroinister kan avvennes med hjelp av cannabis, fordi alkoholisme er etter det jeg har forstått en nervøs lidelse, så cannabis virker da motsatt for disse. Når det gjelder heroinister så kan ikke "dødpresset" kjip maroc kompensere "kicket" som ren hest gir. Suget etter "stikket", og den blandingen av "speeda", og "stein" følelse som et skudd gir, blir veldig vanskelig å finne i noen type hasj, eller det er ihvertfall min erfaring.

6700766[/snapback]

Nåja, ingen har påstått at 5 år gammel tørroc vil avvenne en heroinmisbruker på flekken.

Dessuten kreves det jo uansett en viss andel innsats fra den avhengige, samme hvor god støtte noen jointer om dagen vil være.

Altså: Hjelpemiddel (f.eks. cannabis med brukbar potens) + motivert heroinavhengig + støtte fra andre. Suget du nevner har veldig mye med motivasjonen å gjøre.

Endret av fretex
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nåja, ingen har påstått at 5 år gammel tørroc vil avvenne en heroinmisbruker på flekken.

Dessuten kreves det jo uansett en viss andel innsats fra den avhengige, samme hvor god støtte noen jointer om dagen vil være.

Altså: Hjelpemiddel (f.eks. cannabis med brukbar potens) + motivert heroinavhengig + støtte fra andre. Suget du nevner har veldig mye med motivasjonen å gjøre.

6701035[/snapback]

"motivasjonen" kan etter min erfaring vanskelig sammenlignes, til det er forskjelligheten for stor mellom et mildt hallucinogen, og et sterkt "dop". Hvis man vil/skal slutte så må man kutte tvert over.

Lenke til kommentar
Det er farlig på den måten at man kan gå over til sterkere stoffer, og man blir helt forandra og ødelagt!

R.I.P  Kurt D Cobain!

6701169[/snapback]

Takk for bidraget ditt.

Cannabis fører deg alene hverken over på sterkere stoffer eller forandrer personligheten din. At man blir "ødelagt" vet jeg ikke engang hva skal bety.

Nettopp fått besøk av en politikonstabel i klasserommet som har fyllt deres naive hjerner med statlig propoganda? :hmm:

Lenke til kommentar

6701035[/snapback]

"motivasjonen" kan etter min erfaring vanskelig sammenlignes, til det er forskjelligheten for stor mellom et mildt hallucinogen, og et sterkt "dop". Hvis man vil/skal slutte så må man kutte tvert over.

6701160[/snapback]

Nå skal du ikke ta en "rusmisbrukers" hukommelse for god fisk, men tall jeg så for noen år siden, viste at sjansen for å klare å kutte heroin ble tredoblet med cannaassistanse, fra ca 10% til 30%.

Tørrocen i Norge hadde kanskje ikke gjort samme nytta, men... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...