Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

5) Det koster staten milliarder å opprettholde ett forbud som ikke fungerer. Ved an avkriminalisering/legalisering kunne disse pengene fort ha blitt brukt til å spre informasjon, og hjelpe de som faktisk trenger hjelp.

6680030[/snapback]

Kan du dokumentere dette kostnadsanslaget? "Milliarder" er fryktelig mye penger. Hva går i så fall alle disse pengene til som man hadde sluppet ved avkriminalisering?

Geir :)

6680383[/snapback]

Skulle vel være millioner?

Uansett mye penger som blir brukt som kunne vært bedre benyttet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LEAP

The New LEAP Promotional video:

"End Prohibition Now"

"Anyone concerned about the failure of our $69 billion-a-year War on Drugs should watch this 12-minute program. You will meet front line, ranking police officers who give us a devastating report on why it cannot work. It is a must-see for any journalist or public official dealing with this issue."

-- Walter Cronkite

Lenke til kommentar

Eneste gode poenget er punkt 8. Punkt 5, 6, 7 og 9 er dårlige. 1-4 er mest påstander.

Punkt 5 hviler på en implisitt forutseting at det koster mer med et forbud enn med legalisering. Og det er ikke gitt uten videre. Og da er vi i den situasjon at argumentet er gyldig hvis det er gyldig, og ugyldig hvis det er ugyldig. Er det det som på engelsk kalles "begging the question"?

Punkt 6 er dårlig fordi det kun oppfordrer til å gi opp og la utbredelsen øke enda mer. Det er faktisk de som respekterer myndighetene og lovverket fortsatt, og de lovlige rusmidlene er langt mer utbredt enn de ulovlige.

Punkt 7 er dårlig, fordi en 10-åring fortsatt kan kjøpe av eldre personer selv om det opprettes utsalg.

Punkt 9 er interessant. Dette med at folk tvinges til samtaler/behandling og å gjevnlig kontrolleres hjelper en del til å stå imot presset fra miljøet og si nei takk til stoffer, siden de kan skylde på at de får problemer med foreldrene. Da kan man beholde maska i miljøet, samtidig som man kan si nei takk til dop.

Lenke til kommentar
5) Det koster staten milliarder å opprettholde ett forbud som ikke fungerer. Ved an avkriminalisering/legalisering kunne disse pengene fort ha blitt brukt til å spre informasjon, og hjelpe de som faktisk trenger hjelp.

6680030[/snapback]

Kan du dokumentere dette kostnadsanslaget? "Milliarder" er fryktelig mye penger. Hva går i så fall alle disse pengene til som man hadde sluppet ved avkriminalisering?

6680383[/snapback]

Skulle vel være millioner?

Uansett mye penger som blir brukt som kunne vært bedre benyttet ;)

6680416[/snapback]

LEAP

The New LEAP Promotional video:

"End Prohibition Now"

"Anyone concerned about the failure of our $69 billion-a-year War on Drugs should watch this 12-minute program. You will meet front line, ranking police officers who give us a devastating report on why it cannot work. It is a must-see for any journalist or public official dealing with this issue."

-- Walter Cronkite

6680433[/snapback]

Spørs om han mener USA eller Norge da. Jeg tok det litt for gitt at det var Norge når han snakket om staten.

Lenke til kommentar
Punkt 7 er dårlig, fordi en 10-åring fortsatt kan kjøpe av eldre personer selv om det opprettes utsalg.

Javel, men de havner ikke i et dårlig og kriminelt miljø pga. det.

Dessuten kan 10-åringer kjøpe rusmidler når som helst, slik som det blandt annet skjer med alkohol og tobakk nå til dags.

Men som sagt, et regulert salg kontrollerer salget av cannabis. Ingen dealere vil selge cannabis lengre.

Lenke til kommentar
Men som sagt, et regulert salg kontrollerer salget av cannabis. Ingen dealere vil selge cannabis lengre.

6680511[/snapback]

Forutsatt en rimelig pris og tilgjengelighet. Vi har et regulert salg av alkohol, det stopper ikke smugling og svartebørs. Det regulerte salget må altså være slik at det ikke er lønnsomt for de kriminelle å drive med det lenger. (I forhold til risikoen.)

Lenke til kommentar
Fortell om strafferammen for bruk i f.eks Tyskland. Ahh Bruk er avkriminalisert!

6679629[/snapback]

Det visste jeg vel egentlig, men hadde glemt det. :blush: Takk for at du sier fra. Der fikk jeg for å uttale meg uten å sjekke fakta...

Er bruk av sterkere stoffer avkriminalisert i Tyskland? Eller bare Cannabis? (Slik virker det på Wikipedia.) Det gjelder forsåvidt flere land, og dermed gikk det poenget i vasken.

Rett skal være rett. :cool:

6680180[/snapback]

Å skade sin egen kropp er ikke forbudt i Tyskland, og dermed følger at all bruk er avkriminalisert, faktisk :)

Har sjekket lovgivningen i en del EU-land, og praksisen varierer ganske mye. Noen steder er "innehav til eget bruk" sanksjonsfritt. Andre steder risikerer en pådømming av behandling, men kanske ikke ved første overtredelse. Sverige og Finland er blant verstingen, med inntil 6 mnd fengsel utelukkende for bruk.

Lenke til kommentar
Å skade sin egen kropp er ikke forbudt i Tyskland, og dermed følger at all bruk er avkriminalisert, faktisk :)

Har sjekket lovgivningen i en del EU-land, og praksisen varierer ganske mye. Noen steder er "innehav til eget bruk" sanksjonsfritt. Andre steder risikerer en pådømming av behandling, men kanske ikke ved første overtredelse. Sverige og Finland er blant verstingen, med inntil 6 mnd fengsel utelukkende for bruk.

6680624[/snapback]

Takk.

Lenke til kommentar
Den har blitt vist før her.

6680582[/snapback]

Jeg er oppe i 240 sider på denne tråden og jeg leste de 50 første og siste.

Beklager at dette har gått meg hus forbi, men det skader tydeligvis ikke å vise den igjen for noen.

6680610[/snapback]

Det er ingen som har hevdet at hasj er direkte giftig, eller at direkte dødsfall skjer i noe annet enn ekstremt sjeldne tilfelle.

Lenke til kommentar

6680624[/snapback]

Her legger du til grunn en implisitt forutsetning at avkriminalisering av cannabis ikke har konsekvenser som går utover noen andre enn den enkelte voksne bruker.

Dvs. at det ikke kan påvirke flere barn til å prøve, ikke kan forårsake sløve bilførere, at det ikke kan forårsake økt bruk av sterkere stoffer, at det ikke kan føre til at flere utvikler psykoser og ikke har noen som helst annen påvirkning på samfunnet i det hele tatt.

Er det korrekt?

Lenke til kommentar
Forutsatt en rimelig pris og tilgjengelighet. Vi har et regulert salg av alkohol, det stopper ikke smugling og svartebørs. Det regulerte salget må altså være slik at det ikke er lønnsomt for de kriminelle å drive med det lenger. (I forhold til risikoen.)

Pris og tilgjenglighet vil jo evt avgjøres av myndighetene? Forskjellen er at en oppsøke kriminelle miljøer for å tak i cannbis til en pris som gjør den verdt å smugle, mens hvem som helst kan kjøre en varebil til Danmark for kjøpe øl tl 2 kr/stk.

Så vidt jeg vet er det straffbart å på noen som helst måte formidle alkohol til mindreårige, og jeg ser ingen grunn til at det skulle være annerledes for droger, om de var regulert på samme måte som alkohol. Hvis de 9x% som bare handler noen gram en gang i blant, handlet lovlig, så ville det ikke være noen igjen å pushe til. Hvor interessant ville det være å ta hit tonnevis, om kunde-/pushernettverket kollapsa?

Jeg kan love deg at de færreste ville hatt noe ønske om å se mer tørroc, om de hadde hatt 20 ting å velge mellom, i nærmeste statlige utsalg.

Lenke til kommentar

6680624[/snapback]

Her legger du til grunn en implisitt forutsetning at avkriminalisering av cannabis ikke har konsekvenser som går utover noen andre enn den enkelte voksne bruker.

Dvs. at det ikke kan påvirke flere barn til å prøve, ikke kan forårsake sløve bilførere, at det ikke kan forårsake økt bruk av sterkere stoffer, at det ikke kan føre til at flere utvikler psykoser og ikke har noen som helst annen påvirkning på samfunnet i det hele tatt.

Er det korrekt?

6680802[/snapback]

Hva er det du snakker om? Snakk om å legge ord i munnen på folk!

Jeg snakker om et rettsprinsipp fra Tyskland! Kan du forstå at det er en forskjell på lov/rettspraksis i Tyskland, og mine personlige meninger?

Hvorfor nevne pushing til unger og kjøring i påvirka tilstand? Det er ulovlig idag, og skjer idag, så hva er poenget ditt?

Kan du gi faen i nevne gateway-teorien? Den er avvist som BS. Hvis ikke du kan ta det innover deg, så er du så selektiv i hva du støtter deg til, at denne diskusjonen er meningsløs. Du hopper så elegant over alle de ubehaglige spørmålene du får også.

Kanskje du lider av en cannabisutløst psykose? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...