Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehehe... Som om rusen ikke er primærgrunnen til at man drikker alkohol...

6673268[/snapback]

Jeg har drukket alkohol to-tre ganger i uka det meste av sommern. Samtlige ganger har vært i forbindelse med måltid. Ikke en eneste gang har jeg gjort det for å bli rusa. Og bare en eneste gang har jeg drukket nok til å bli rusa. Normalt drikkemønster for meg er 1-3 pils til maten eller å dele en flaske vin. Og det er ikke nok alkohol til at jeg en gang kjenner det.

Jeg vet at mange drikker kun for å bli rusa. Og jeg gjør det 2-3 ganger i året selv. Men det er bare en av måtene å bruke alkohol på. Alkohol er et viktig tilbehør til mat, og det nytes av mange for smakens skyld.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6673268[/snapback]

Jeg har drukket alkohol to-tre ganger i uka det meste av sommern. Samtlige ganger har vært i forbindelse med måltid. Ikke en eneste gang har jeg gjort det for å bli rusa. Og bare en eneste gang har jeg drukket nok til å bli rusa. Normalt drikkemønster for meg er 1-3 pils til maten eller å dele en flaske vin. Og det er ikke nok alkohol til at jeg en gang kjenner det.

Jeg vet at mange drikker kun for å bli rusa. Og jeg gjør det 2-3 ganger i året selv. Men det er bare en av måtene å bruke alkohol på. Alkohol er et viktig tilbehør til mat, og det nytes av mange for smakens skyld.

6674098[/snapback]

Jblack, du høres neste ut som min gamle tante ... :love:

Greit at du har et slikt kultivert forhold til rusmiddelet, men du bør innse at mange andre har et annet forhold til det samme. De fleste jeg har vært borti, bruker alkohol for å løsne på "snippen" og bli litt mere selvsikker, og da mener ikke jeg at det er så feil. Mennesker har behov for slike "hjelpemiddel", eller "fluktmuligheter". På samme måte brukes cannabis, så derfor burde brukere(mis), få samme behandling.

Lenke til kommentar

En liten digresjon:

Holdt på å brøle ut i latter her om dagen. Faren min kom innpå dette med rusmidler og sånn. Så presterer han å si "Fatter ikke at folk i det hele tatt begynner med rusmidler når de vet skadevirkningene." Hva som er morsomt med dette? Jo han holder på å bygge om den ene stua til en BAR :!: og er det noe som er kjent så er det jo skadevirkningene av for mye alkohol.

Lenke til kommentar
Jblack, du høres neste ut som min gamle tante ... :love:

Greit at du har et slikt kultivert forhold til rusmiddelet, men du bør innse at mange andre har et annet forhold til det samme. De fleste jeg har vært borti, bruker alkohol for å løsne på "snippen" og bli litt mere selvsikker, og da mener ikke jeg at det er så feil. Mennesker har behov for slike "hjelpemiddel", eller "fluktmuligheter". På samme måte brukes cannabis, så derfor burde brukere(mis), få samme behandling.

6674142[/snapback]

Jeg har aldri protestert på at mange bruker alkohol til å ruse seg. Så hvorfor bør jeg innse noe jeg aldri har vært uenig i?

Det er dere som bør klare tankene litt, og innse at alkohol er ikke bare et rusmiddel, men mye mer i tillegg. Ikke bare tilbehør til maten, men det har også viktige kulturelle funksjoner.

Og det er langt fra bare meg som bruker alkohol til maten. Jeg vil faktisk tro at det er flere som bruker alkohol på den måten, enn det er folk som drikker for å ruse seg. Men det er snakk om voksne folk som ikke rølper rundt på byen, og det er derfor ikke en like synlig måte å bruke alkohol på.

Hele poenget er at argumentet om at 'alkohol er farligere enn cannabis, derfør bør cannabis også være lovlig', er et elendig argument da det kun tar hensyn til en dimensjon ved alkohol, og ignorerer den større helheten.

Lenke til kommentar

Synes det er så merkelig at noen kan si at alkohol er et bedre alternativ enn hasj...

Hasj er ikke det samme som skummet melk, og det er ingen eksperter som IKKE kan nevne noe som helst negativt om hasj.

MEN: Jeg kan banne på at du ikke finner en anerkjent ekspert som påstår at alkohol er et sunnere rusmiddel enn hasj.

Med mindre denne eksperten tok utdannelsen sin på 20-30tallet that is...

*sjokkert*

Lenke til kommentar
Cannabis kan brukes medisinsk,rusmiddel,industrielt så ikke si at alkohol har et større bruksområde enn cannabis. :)

6674226[/snapback]

Ikke vær så desperat etter argument at du glemmer å tenke... det slår bare tilbake på deg selv. :thumbdown:

Men hvorfor synes du det er riktigt at cannabis IKKE bør bli avkriminalisert

og i det heile tatt sende en narkoman gjennom rettsystemet?

6674226[/snapback]

Dette er svart på så mange ganger at det er utrolig at noen kan spørre om det samme på nytt. Kort oppsumert:

1. Ulovlig fordi det har kostbare negative konsekveser for samfunnet

2. har man lvoer så må man håndheve dem, hvis ikke er de verdiløse

Lenke til kommentar

6673268[/snapback]

6674098[/snapback]

Forsvarer du alkohol og dens lovlighet?

Lenke til kommentar
Cannabis kan brukes medisinsk,rusmiddel,industrielt så ikke si at alkohol har et større bruksområde enn cannabis. :)

6674226[/snapback]

Ikke vær så desperat etter argument at du glemmer å tenke... det slår bare tilbake på deg selv. :thumbdown:

Men hvorfor synes du det er riktigt at cannabis IKKE bør bli avkriminalisert

og i det heile tatt sende en narkoman gjennom rettsystemet?

6674226[/snapback]

Dette er svart på så mange ganger at det er utrolig at noen kan spørre om det samme på nytt. Kort oppsumert:

1. Ulovlig fordi det har kostbare negative konsekveser for samfunnet

2. har man lvoer så må man håndheve dem, hvis ikke er de verdiløse

6674257[/snapback]

Så du synes at lovene rett og slett virker? Og at det er flott at ungdommen må inn i et kriminelt miljø for å prøvesmake en liten joint?

Lenke til kommentar

6673268[/snapback]

6674098[/snapback]

6674265[/snapback]

Det har, som sagt mange ganger, ikke noe med saken å gjøre.

Poenget, som jeg ser du har klippet bort, er at argumentet om at 'alkohol er farligere enn cannabis, derfør bør cannabis også være lovlig', er et elendig argument da det kun tar hensyn til en dimensjon ved alkohol, og ignorerer den større helheten.

Lenke til kommentar
Så du synes at lovene rett og slett virker? Og at det er flott at ungdommen må inn i et kriminelt miljø for å prøvesmake en liten joint?

6674284[/snapback]

Ungdom må ikke inn i et kriminelt miljø for å smake en joint. Jeg skulle ønske det var slik at man måtte inn i et kriminelt miljø for å smake en joint, for da ville færre vært i en situasjon der de ble fristet til å prøve.

(Og vær så snill, ikke kverruler om at et miljø der det finnes en joint er et kriminelt miljø, fordi hasj er ulovlig.)

Edit: Narkotikapolitikken fungerer ikke så godt som ønsket. Men jeg tror ikke legalisering er veien å gå, men mer saklig og sober opplysning. Desverre er overdrevet negativ vinkling gull for alle bedreviterne som preker om hvor ufarlig stoffet er...

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Javel, for å kjøpe hasj da. Må ungdommen inn i et kriminelt miljø for å gjøre dette?

Et spørsmål: Hvorfor er du så imot legalisering, evt. regulering til et strengt lovverk i forhol til kjøp, salg, bruk og dyrking?

Og la oss nå si at det vil "koste masse" for staten å legalisere, som du sier - kan man sette pris på menneskeliv?

Ifølge det jeg ser, så bare tjener staten mer og mer i forhold til kjøp og salg av alkohol? Så de tjener altså penger på tapte menneskeliv?

Lenke til kommentar

6673268[/snapback]

6674098[/snapback]

6674265[/snapback]

Det har, som sagt mange ganger, ikke noe med saken å gjøre.

Poenget, som jeg ser du har klippet bort, er at argumentet om at 'alkohol er farligere enn cannabis, derfør bør cannabis også være lovlig', er et elendig argument da det kun tar hensyn til en dimensjon ved alkohol, og ignorerer den større helheten.

6674285[/snapback]

Jeg ville fokusere på noe jeg synes var viktig, men unnskyld :thumbup:

Lenke til kommentar

6674284[/snapback]

Ungdom må ikke inn i et kriminelt miljø for å smake en joint. Jeg skulle ønske det var slik at man måtte inn i et kriminelt miljø for å smake en joint, for da ville færre vært i en situasjon der de ble fristet til å prøve.

(Og vær så snill, ikke kverruler om at et miljø der det finnes en joint er et kriminelt miljø, fordi hasj er ulovlig.)

Edit: Narkotikapolitikken fungerer ikke så godt som ønsket. Men jeg tror ikke legalisering er veien å gå, men mer saklig og sober opplysning. Desverre er overdrevet negativ vinkling gull for alle bedreviterne som preker om hvor ufarlig stoffet er...

6674297[/snapback]

Og du tror at ved strengere straff og strengere fokusering på å ta de som røyker hasj, at da vinner man kampen mot verdens mest brukte ulovlige rusmiddel?

Lenke til kommentar
Vel, om du får legene med på dette, så trenger du ikke tillatelse fra politiet.

Det finnes allerede to i Norge som har tillatelse til å bruke marihuana som medisin, de reiser begge til amerika for å hente medisinsk marihuana.

Så lenge du kan vise legeerklæring, så funker ikke norsk lovs idioti over denne.

Sjekk likevel med legen, jeg antar det er dennes jobb å sikre deg din medisin og bruken deri...

-ganja+

Straight outta NorCan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...