Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

For det andre er det vel ingen her som prøver å forby alkohol. Vi som er for legalisering bruker alkohol som eksempel på hvor ulogisk det er å forby en substans fremfor en annen når det er bevist gang på gang (WHO/DEA/ACTIS etc) at alkohol er mye mer skadelig enn cannabis.

6670987[/snapback]

Det er ikke ulogisk når man ser på helheten, og ikke bare en eneste utvalgt faktor.

Alkohol og cannabis brukes forskjellig, virker forskjellig og har forskjellig plass i kulturen. Det finnes nesten ingen likheter i det hele tatt. Og det blir meningsløst å bare trekke frem en faktor og ignorere resten.

6671083[/snapback]

Hva mener du med trekke frem en faktor? Dødlighet? Langtids skadevirkninger? Problemer med å bruke en forbudt substans? Hva ignorere jeg?

EDIT:Fikset litt på quotene

Endret av forbudt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det andre er det vel ingen her som prøver å forby alkohol. Vi som er for legalisering bruker alkohol som eksempel på hvor ulogisk det er å forby en substans fremfor en annen når det er bevist gang på gang (WHO/DEA/ACTIS etc) at alkohol er mye mer skadelig enn cannabis.

6670987[/snapback]

Det er ikke ulogisk når man ser på helheten, og ikke bare en eneste utvalgt faktor.

Alkohol og cannabis brukes forskjellig, virker forskjellig og har forskjellig plass i kulturen. Det finnes nesten ingen likheter i det hele tatt. Og det blir meningsløst å bare trekke frem en faktor og ignorere resten.

6671083[/snapback]

Hva mener du med trekke frem en faktor? Dødlighet? Langtids skadevirkninger? Problemer med å bruke en forbudt substans? Hva ignorere jeg?

EDIT:Fikset litt på quotene

6671164[/snapback]

Den ene faktoren du trekker frem er skadevirkningene og disses kostnad for samfunnet.

De faktorene du ignorerer er alle de andre bruksområdene (nytteverdien) og den kulturelle plassen alkohol har per idag.

BIlkjøring har langt større skadevirkninger enn cannabis. Ser man på kun den faktoren så burde cannabis vært lovlig, eller bilkjøring forbudt. Men bilkjøring har stor nytteverdi. Derfor blir det for enkelt å kun se på skadevirkningene.

Hvis man aksepterer at skadevirkningene og kostnadene for samfunnet av alkohol ville vært større enn de var for cannabis, dersom begge deler var lovlig. (Noe jeg ikke uten videre aksepterer), så kan man si at begge cannabis burde være lovlig fordi alkohol er det. Men alkhol har større bruksområde enn bare som rusmiddel. Det er en viktig smakstilsetting i tillegg. Druesaft smaker på langt nær det samme som en god rødvin. Og det har en svært viktig plass i kulturen vår, og for veldig mange en viktig del av en god middag. Derfor blir det for enkelt å kun se på skadevirkningene.

Man må se på helheten. Ikke bare på enkeltfaktorer. Cannabis må vurderes utifra hva Cannabis er. Alkhol må vurderes utifra hva alkohol er.

Lenke til kommentar
JBlack: Alkohol har mange bruksområder, og mange av dem er ikke den samme som cannabis. Men det er liten tvil om at mange drikker alkohol helt og holdent kun for å ruse seg, jeg vil si at å sammenligne med cannabis i denne sammenhengen er høyst relevant.

6671101[/snapback]

Nå forholder du deg til kun én faktor, og ignorerer alle de andre.

Om alkohol bare var et rusmiddel, så kunne det vært interessant å sammenligne. Men alkohol er mye mer enn et rusmiddel. Og fordi det er mye mer så kan man ikke uten videre sammenligne det med ting som er stort sett bare rusmidler.

Ser man på skadevirkningene i samfunnet alene, så kunne man si at siden biler er lovlig, så er det meningsløst å ikke tillate cannabis også. Biler er jo langt mer skadelig, med utslippene av farlige stoffer og risikoen for å bli skadet eller drept.

Alkohol og cannabis har kun én ting til felles, de gir rus. Men selv rusen er av helt forskjellig type. Så argumentet med at alkohol er lovlig er like meningsløst som argumentet med at privatbilisme er lovlig. Man må nemlig se på helheten.

6671136[/snapback]

Hvor mange bruksområder har cannabis da?...

Helheten din kan diskuteres. :)

Lenke til kommentar

JBlack: Nå nevnte jeg nettopp det at alkohol har mange sider. Og så kritiserer du meg for jeg ikke gjorde det?

Cannabis kan selvfølgelig ikke erstatte alle de sidene ved alkohol som ikke er relevante, men ruset ja. Cannabis kan ikke erstatte alkohol på alle plan, men det er jo ikke det jeg snakker om.

Ikke kom her å påstå at alkohol ikke finnes miljøer hvor folk ikke drikker KUN for rusen. Da har du liten kjennskap til norsk bygdekultur.

Det er i denne sammenhengen jeg mener cannabis kan erstatte alkoholen. Ja, nå ser jeg kun på en sak, på denne. Men denne saken anser jeg som viktig. Den tunge alkoholkulturen er langt i fra harmløs. Folk kjøres til pumping, kvels i eget spy, blir aggressive, osv...

Det vil alltid være folk som tar rusmiddel kun for å ruse seg, så hvorfor ikke gi dem et bedre alternativ? (Hvis det viser seg at cannabis er det.)

Skal forøvrig være sagt at jeg argumenterer med utgangspunkt i at cannabis faktisk er mindre farlig enn alkohol, også psykisk. Hvis det faktisk viser seg at cannabis virkelig er veldig farlig psykisk så vil er jeg i mot legalisering. (Med andre ord: jeg har ikke helt tatt stilling... selv om jeg sikkert har gitt intrykk av det. Beklager. ;))

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Edit: Men hasj er det noe gøy da? Blir man ikke bare slapp og daff?

6577434[/snapback]

Hvordan kan det IKKE vaere g0y? Det er jo umulig A bli sint eller trist.

Det med depresjoener og alt osv. kan fremkalles av hva som helst over lengre tid...Pr0v A spis McDonalds over lengre tid, da blir du deprimert osv osv...

Dessuten er det som regel depresjonene som f0rer til hasjbruk, ikke omvendt da hasjen fungerer som en medisin.

6578333[/snapback]

Hei, jeg skriver igjen...

Syns nemlig røyking blir rost litt vel opp i skyene her, og det KAN faktisk forårsake svært ubehagelige opplevelser. :ermm:

Jeg mener heller ikke å svartmale det, kan sikkert passe for noen, men ikke for alle! Og ja, jeg vil absolutt påstå at de som røyker mye over lengre tid, har en sterk tendens til å bli sløve, tiltaksløse og apatiske. Og da snakker jeg ikke om en blås en skjelden gang... Har sett flust av eksemler på det. Tror heller ikke det nødvendigvis hjelper mot depresjon, flere kan faktisk bli deppa av å røyke mye.

Alt med måte!

Hvis noen ikke har prøvd det før, og absolutt vil, så gjør det isåfall i trygge omgivelser. Man kan ikke alltid vite på forhånd når det blir ubehagelig...

Det opplevde jeg som skrevet før, nemlig selv. Kanskje jeg skal nevne opplevelsen en gang til, bare for å nyansere det rosenrøde bildet litt?

Jeg hadde bare røyket noen trekk, kanskje fire? før jeg ble dårlig og kvalm.

Gikk mot badet, men besvimte i gangen! Våknet av at jeg lå og ristet og skalv helt ukontrollert, hodet og knærne dundret lynraskt inn i veggen. Fikk hjelp til å komme meg opp og i en stol, og der ble jeg sittende. Kunne ikke bevege meg, det sitret og gjorde grusomt vondt i hele kroppen. Blodet, hjertet og pulsen DUNDRET!! Følelsen var litt som når en arm har sovet, og det prikker mens den våkner, bare en million ganger sterkere! Det verste jeg har opplevd - det var sånn at jeg tenkte, nå må jeg ringe ambulansen... Trodde omtrent jeg skulle dø.. Men jeg fikk etterhvert stavret meg til sengs, og lå i flere timer. Det tok omtrent fem timer før jeg følte jeg kunne bevege meg LITT mer normalt.. Dette var altså kun en fysisk ubehagelig opplevelse, med det mener jeg ingen hallusinasjoner. Det var jo selvfølgelig en svært traumatisk erfaring.

Dette skjer nok ikke ofte, men vil likevel nevne at det tydeligvis KAN skje... :hm:

Lenke til kommentar

Eneste argumentet ditt JBlack, om den positive siden ved alkohol, så er det at den legger en ekstra piff på smaken i Vin o.l. alkoholholdige drikker. Hvis alkohol hadde vært ulovlig, så hadde ikke dette vært nok grunn for å lovliggjøre det.

Men når synes jeg diskusjonen begynner omigjen, slik som mange ganger før.

Lenke til kommentar
Tror heller ikke det nødvendigvis hjelper mot depresjon, flere kan faktisk bli deppa av å røyke mye.

Vanligvis så er det deppinga som fører til hasjrøykinga, ikke hasjrøykinga som fører til depping. En måte å selvmedisinere seg på.

Og jo, cannabis er god medisin mot depresjon og blir brukt i mange land - blandt annet noen stater i USA der medisinsk cannabis er lovlig.

Lenke til kommentar
Så diskutér da.... :shrug:

Alkohol er tilnærmet uerstattelig ved matbordet i mange sammenhenger. Har cannabis en tilsvarende funksjon?

6671643[/snapback]

Ja. Men dette har vi snakket om før. Ville du drukket ren 96% alkohol til biffen din? Er det alkoholen som passer så godt til maten? Nei, du sa at alkoholen kun forbedrer smaken av vin o.l.

Som sagt...hvis heroin passer godt til matbordet, skal vi lovligjøre det da? Eller hva med å blande noen tabletter i et glass saft?

Cannabis får deg til å ELSKE mat.

Lenke til kommentar
Gull og engangstilfelle.

De prøvde både lukeparkering, og banekjøring. Han som var full kom best ut i begge deler.

Javel, da får jeg bare si at jeg er 16 år selv (ville egentlig ikke si dette da jeg føler at folk vil ta meg mindre seriøst). Og jeg vet...16 åringer drikker MYE mer for rusens skyld enn 40-åringer. 40 åringer liker mer å ta seg en vin til biffen o.l. etter det jeg har forstått. 80%? Bevis?

Se rundt deg: Hvor mange 16-åringer drikker? Svært mange, må jeg si. Halvparten av alle mellom 15, og 25 drikker seg fulle hver helg.

Og igjen for tredje gang (?), ingen aldersgrenser senkes så lenge det ikke viser seg at det kommer noe positivt ut av det. Og selv om vi ikke hadde hatt noe å tapt, så er dette ingen grunn til å senke aldersgrensen da det ikke er noe positivt. Likevel ville kanskje 16 åringer gått lei av øl/rusbrus og skaffet seg vodka o.l. Dessuten ville salg av vodka til yngre grupper blitt mer akseptert og kanskje mange "glemmer seg" på vinmonopolet og selger høyt alkoholinnholdige drikker til unge.

Når det ikke kommer noe negativt ut av å senke aldersgrensen til 16 år, er det vel ingen grunn til å holde grensen på 18 år? Dette er selvfølgelig snakk om drikke med lav alkoholprosent.

Det er ingen problem å få tak i vodka i dag heller når man er 16 år, så hvis aldersgrensen på drikke med lite alkohol senkes til 16 år, ser jeg ikke helt problemet.

12 åringer? Så vidt jeg så kommer de fleste inn i det kriminelle miljøet som driver med salg av narkotika i 14-16 års alderen.

Svært mange som senere får stoffproblemer begynner å drikke i 12-årsalderen. Det går fint an at noe er et springbrett selv om det er lovlig.

Et glass med vin om dagen er sundt (spesielt for mddelaldrede personer), og mange leger kan anbefale det. Verdens eldste kvinne drakk et glass whiskey om dagen, og hun hevdet at det hjalp henne med å bli så gammel som hun ble.

Øl har (som tidligere nevnt) en rekke fordeler, og jo mørkere ølen er, jo sunnere er den.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Det jeg argumenterer mot er at det skal være ulogisk med forbud mot cannabis, når det er lovlig med alkohol. Hvis du argumenterer for/mot noe annet, så har vi snakket forbi hverandre.

6671783[/snapback]

Tja, gjorde vel til en hvis grad det. Men hovedpoenget slik jeg ser det er at cannabis muligens kan erstatte den tunnge, ville, vikingaktige og ikke minst: skadelige drikkekulturen som eksisterer mange steder i Norge.

Jeg snakker ikke om folk som drikker litt for å kose seg(disse er uansett ikke er problem), men sørpefyll. Det er skremmende mye av det! Nå er jeg strengt tatt ikke for kriminalisering av alkohol, men (hvis) cannabis er også ufarlig psykisk så vil jeg tro at det er bedre at folk ruser seg på det. (For det er åpenbart rusen de jakter etter...)

Nå er ikke nødvendigvis cannabis det eneste alternativet her, kanskje andre stoffer er vel så bra erstatning.

Egentlig hadde vel det beste vært en mer fornuftig forhold til rus, og at de tar det mer med ro... men det skjer ikke. Derfor tenker jeg at det hadde vært bra med et stoff som de ikke kan "komme så langt"(aggressivitet, dårlig koordinering->skade, og i værste fall: fått så mye i seg at de må på pumping). Cannabis er det så vidt jeg vet umulig å ta overdose på, man sovner bare.

Jeg skal forøvrig være enig i at noen maler et relativt rosenrødt bilde av stoffet. Noe som fører til mye nytelse(økning av div. stoffer i hjernen) er jo dømt til å ha en slags nedtur eller sideeffekter. Alle rusmidler har jo det, spørsmålet er hva disse er og hvor alvorlige de er. (Gjerne sett i forhold til alkohol ja, men også f.eks. i forhold til tobakk...)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Alkohol er tilnærmet uerstattelig ved matbordet i mange sammenhenger. Har cannabis en tilsvarende funksjon?

6671643[/snapback]

Ja. Men dette har vi snakket om før. Ville du drukket ren 96% alkohol til biffen din? Er det alkoholen som passer så godt til maten? Nei, du sa at alkoholen kun forbedrer smaken av vin o.l.

6672722[/snapback]

Alkohol er en viktig bestandel. Hva vil du frem til?

Som sagt...hvis heroin passer godt til matbordet, skal vi lovligjøre det da? Eller hva med å blande noen tabletter i et glass saft?

6672722[/snapback]

Dette er bare vås...

6672722[/snapback]

Og så?

Skjønner du ikke argumentet med at alkohol har en plass i samfunnet langt utenfor det å bare være et rusmiddel alene, eller ønsker du bare ikke å skjønne at det er forskjell på alkohol og cannabis her? Svarene dine blir bare mer og mer håpløse....

Lenke til kommentar

Cannabis har tatt 0 menneskeliv, Alkohol millioner (?) oppigjenom tidene.

Om det var så at cannabis skader mennesker en smule psykisk...Er ikke dette bedre enn at folk både blir skadet psykisk og haugevis av menneskeliv drept?

Husk at staten bruker hundretuenvis i året på å bekjempe en tapt kamp mot hasjrøyking. Dine skattepenger.

Det som foreslås er et regulert lovverk i forhold til å kjøpe, bruke og dyrke cannabis som rusmiddel.

Dessuten har cannabis haugevis av medisinske effekter som markedet ikke kan tilby idag. Og man kan lage utallige ting av cannabisplanten:

First Medical Marijuana Exhibit at the XVI International AIDS Conference, Canada Leads the Way

Marijuana var iår på den Internasjonale AIDS conferansen:

TORONTO, Aug. 11 /CNW/ - For the first time in the conference's history,

an exhibit on the therapeutic use of marijuana (cannabis) is being offered at

the XVI International AIDS Conference this week in Toronto.

Hva kan blandt annet lages av cannabis?

Vel, først og fremst er kanskje marihuana og hasj-produksjonen kjent.

Det som glir bakover i minnet på de som ikke ser annet enn "narkotikaen" i Cannabis, er en helt annen verden.

Cannabisfrøene er naturlig god næring, de inneholder mengder av vitaminer og mineraler og olje. (Sjekk gjerne egen innholdsliste for dette.)

Av Cannabisplanten kan vi også få en rekke produkter, som rimelig tilgang til papir. Hampepapiret er også meget sterkere enn trepapiret, i tillegg til at man knapt kan sammenligne ferdig avling på vekst og antall kilo. En treskog bruker x antall år, mens hampen kan du høste optimalt tre ganger årlig.

Hamp er også miljøvennlig isolering i hus, samt slitesterke plagg. (Levi Strauss visste dette.)

Hampetauet og hampeseilet bør få mye av æren for at Norge er hvor det er i dag.

Av planten kan man også raffinere miljøvennlig drivstoff, såkalt BioDiesel.

Det er også mulig å videreforedle oljen til diverse egnede formål, som smøreolje i industriell bruk.

Hampens foredling av jordet den dyrkes må også nevnes, Cannabis gir utarmet jord mer liv og styrker dette for avlinger som f.eks. bomull, som igjen fratar all næringsmonn fra bakken.

Avhengig av plantens størrelse (det er registrert planter som er over ti meter høye, med metertykke stammer) kan man fabrikere både møbler og annet.

Lenke til kommentar

6671643[/snapback]

6672722[/snapback]

Alkohol er en viktig bestandel. Hva vil du frem til?

6672722[/snapback]

Dette er bare vås...

6672722[/snapback]

Og så?

Skjønner du ikke argumentet med at alkohol har en plass i samfunnet langt utenfor det å bare være et rusmiddel alene, eller ønsker du bare ikke å skjønne at det er forskjell på alkohol og cannabis her? Svarene dine blir bare mer og mer håpløse....

6672773[/snapback]

Håpløset og vås, det er svarene mine.

Du har tidligere sagt at du ikke liker alkoholfri vin, men vanlig vin da alkoholen gjør at vinen smaker bedre. Dette er altså det som er så "bra" med alkohol? At det gjør at noe smaker litt bedre.

Uansett så er smaken av alkohol i ren form, etter min mening til å spy av, som sikkert ofte skjer hos mange.

Jeg vet at alkohol/alkoholholdige drikker har store plasser i samfunnet og det er vel så og si umulig å fjerne det fra samfunnet, da dette bærer på store tradisjoner i hundrevis av år. Jeg sier heller ikke at vi skal fjerne dette, men jeg synes det er positivt at alkoholen får strengere lovverk slik den har gjort i det siste.

Prisøkning derimot, fører ikke noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Du har tidligere sagt at du ikke liker alkoholfri vin, men vanlig vin da alkoholen gjør at vinen smaker bedre. Dette er altså det som er så "bra" med alkohol? At det gjør at noe smaker litt bedre.

Uansett så er smaken av alkohol i ren form, etter min mening til å spy av, som sikkert ofte skjer hos mange.

Jeg synes rent mel smaker heselig, men vet du hva? Jeg liker boller, og de inneholder mel.

Her diskuterer du smak. Ingenting mer. Det er usakelig.

(At jeg selv er avholden er egentlig ikke så relevant. Men vil bare få frem at ikke alle avholdne er drittsekker som prøver å få alle til å slutte å drikke eller ikke respekterer at noen (på sivilisert vis) nyter alkohol.)

EDIT: JBlack, jeg vurderer det i forhold til negative/positive konsekvenser for samfunnet. (Se tidligere innlegg.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Cannabis har tatt 0 menneskeliv, Alkohol millioner (?) oppigjenom tidene.

6672792[/snapback]

1. Folk har dødd direkte av forgiftning pga. cannabis, selv om det er svært sjeldent

ref:

http://www.theage.com.au/articles/2004/01/...l?from=storyrhs

2. Folk dør inndirekte pga. cannabis.

"The Australian Bureau of Statistics reports a total of 184 cannabis related deaths for the five years 1997-2001."

ref: http://www.katinkahesselink.net/health/canabis.html

3. Sammenligningen med alkohol er fortsatt ikke relevant. Cannabis må vurderes ut ifra cannabis'en positive og negative på samfunnet. Ikke ut ifra sammenligninger med andre stoffer som er usammenlignbare. Som påpekt, du kan like gjerne sammenligne med privatbilisme.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
De prøvde både lukeparkering, og banekjøring. Han som var full kom best ut i begge deler.

Javel kanskje den fulle personen var en bedre sjåfør til vanlig. Helst ville jeg sett at dette ble testen på mange flere personer.

Se rundt deg: Hvor mange 16-åringer drikker? Svært mange, må jeg si. Halvparten av alle mellom 15, og 25 drikker seg fulle hver helg.

Og igjen for tredje gang (?), ingen aldersgrenser senkes så lenge det ikke viser seg at det kommer noe positivt ut av det. Og selv om vi ikke hadde hatt noe å tapt, så er dette ingen grunn til å senke aldersgrensen da det ikke er noe positivt. Likevel ville kanskje 16 åringer gått lei av øl/rusbrus og skaffet seg vodka o.l. Dessuten ville salg av vodka til yngre grupper blitt mer akseptert og kanskje mange "glemmer seg" på vinmonopolet og selger høyt alkoholinnholdige drikker til unge.

Når det ikke kommer noe negativt ut av å senke aldersgrensen til 16 år, er det vel ingen grunn til å holde grensen på 18 år? Dette er selvfølgelig snakk om drikke med lav alkoholprosent.

Det er ingen problem å få tak i vodka i dag heller når man er 16 år, så hvis aldersgrensen på drikke med lite alkohol senkes til 16 år, ser jeg ikke helt problemet.

Heller ingen grunn til å endre loven hvis det ikke kommer noe positivt ut av det. Jeg tror heller at flere 16-åringer blir seendes ravende fulle rundt i gatene om natta, og at disse 16-åringene kjøper alkohol til enda yngre barn/ungdommer.

Svært mange som senere får stoffproblemer begynner å drikke i 12-årsalderen. Det går fint an at noe er et springbrett selv om det er lovlig.

Et glass med vin om dagen er sundt (spesielt for mddelaldrede personer), og mange leger kan anbefale det. Verdens eldste kvinne drakk et glass whiskey om dagen, og hun hevdet at det hjalp henne med å bli så gammel som hun ble.

Øl har (som tidligere nevnt) en rekke fordeler, og jo mørkere ølen er, jo sunnere er den.

Javel, om det virker som et springbrett eller ikke vet ikke jeg, men 12-år gamle barn burde ikke ruse seg så tidlig. Noe som noen burde lære dem. Jeg vet at enkelte 12-åringer drikker.

Er det alkoholen som er så sunn, eller rett og slett de andre ingredisensene i de alkoholholdige drikkene?

Øl er øl, selv om den er alkoholholdig eller ikke. Fjerner du all "Øl'en" i boksen så sitter du igjen med el ganske så sterkt rusmiddel (med store mengder av dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...