Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Cannabis er planten, marijuana er budsa/blomstene/frukten som er tørket fra plantene og weed er vel det samme?

Disse bør ikke separeres men plaseres i samme kategori. Det blir som å separere Øl, vin og vodka, selv om ingen av disse tingene er naturlige slik som på cannabisplanten :roll:

Som sagt, cannabis er verdens mest brukte ulovlige rusmiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg syns det var litt mystisk, og særdeles ubehagelig. Og litt merkelig man får høre så lite om slike bivirkninger, hvis det er slikt som hender, rett som det er? De fleste jeg har spurt er helt sikre på at det må ha vært noe muffens...

6641180[/snapback]

Det du har beskrevet høres ut som noe mange kan oppleve hvis de er alkoholruset i forkant av inntaket av hasj. Og dette tror jeg skjer spesiellt hvis man ikke er vant til å røyke og ikke helt vet hvordan rusen fungerer og hva som skjer.

Hvordan inntok du røyken? Joint? Bong? Bøtte?

Metoden for røyking har jo mye å si for hvordan rusen slår inn.

Det kan jo være så enkelt som at hasjen hadde et særdeles høyt THC-innhold, eller at "mekket" var litt i sterkeste laget...

Uansett, vil jo anbefale deg å ikke røyke hvis du opplever det på denne måten, det er jo ikke det som er meningen med å ta en blås :)

6648044[/snapback]

Hei!

Det var en joint. Men ja, den kan nok ha vært sterk, for han som laget den er temmelig herdet, og røker endel hver dag. Men full var jeg ikke, drakk muligens en øl. Jeg var nemlig bare innom denne bekjente, og egentlig på vei ut (noe det selvsagt ikke ble noe av.)

Syns uansett det er rart, det er bare snakk om noen få trekk. Og jeg hadde prøvd det før, ikke veldig mange ganger, men dog..

Til Fluesopp: Tror ikke det kan ha vært et angstanfall, altså. Sånn helt ut av det blå?

Igjen - takk for svar!

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Må si jeg blir skremt når jeg leser denne tråden, først og fremst hvordan mange som aldri har prøvd hasj eller andre rusmidler enn alkohol velger å fremstille "virkeligheten".

6652408[/snapback]

Er du enda en av disse som mener at man kan røyke seg til kunnskap?

Hva tror du du vet som hjernens fysiologi og hvordan hasj påvirker denne på lang sikt, fordi du har prøvd rusmidler?

Det som skremmer meg er at det finnes så mange som tror dem er autoriteteter og kunnskapsrike på et område, fordi dem har litt erfaring, og fordi dem har prata med andre som har litt erfaring og tror at de er kunnskapsrike.

Det er én, og bare én måte å få sikker kunnskap om hasjens langsiktige effeket på hjernen. Det er gjennom seriøs forskning, og å lese om denne.

Lenke til kommentar
Som sagt...Mye av den ikke så altfor seriøste forskningen, men kanskje den mest brukte i skolebøker o.l. er som oftest bare løgn og propaganda.

6653079[/snapback]

Så fint at det er noen som vet...

Hvilken seriøs forskning baserer du deg på? Noen referanser?

Lenke til kommentar

Når det gjelder seriøs forskning rundt cannabis så er vel dette mangelvare. Det er allerede så mange sterke menigner i luften rundt dette at jeg vil tro mange forskere allerede har bestemt seg for hva de vil finne. (Akkurat som med homofili-forskningen.)

Generelt sett, når det gjelder seriøs info om dette så er det mangelvare. Det er enten propaganda fra anti-cannabis siden eller pro-cannabis siden. (Den ene mener det er livsfarlig og en er på veil til å bli narkoman av et drag mens den andre ikke bare mener den er ufarlig men at det knallpositivt og den han helbrede alt mulig rart.)

Håper det vil komme mer (seriøs) forskning på dette fremover.

For det som er faktumet i denne saken er vel at vi rett og slett ikke vet så veldig mye om langtids-virkningene av stoffet.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Når det gjelder seriøs forskning rundt cannabis så er vel dette mangelvare. (Generelt sett, når det gjelder seriøs info om dette så er det mangelvare.) Det er liksom enten propaganda fra anti-cannabis siden eller pro-cannabis siden. (Den ene mener det er livsfarlig og en er på veil til å bli narkoman av et drag mens den andre ikke bare mener den er ufarlig men at det knallpositivt og den han helbrede alt mulig rart.)

Håper det vil komme mer (seriøs) forskning på dette fremover.

6653534[/snapback]

Jeg har ikke sett noen på anti-cannabis siden som faktisk har hevdet dette. Men mange på pro-cannbis siden som flittig benytter denne stråmannen mot anti-cannabis siden.

Ikke dermed at all informasjon på anti-siden er edruelig. Jeg er enig i at den desverre kan være overdramtiserende, og ofte presenterer de mulige farende som mer absolutte og uungåelige enn (hva jeg tror) de er.

Lenke til kommentar
http://www.google.com/trends?q=cannabis%2C...eo=all&date=all

alkohol har et godt forsprang enda....

6652566[/snapback]

Hva mener du ved å vise til dette? At flere søker på alkohol? Hva så?

Flere ruser seg jo på alkohol, så det skulle da bare mangle.

6652634[/snapback]

Folk har blitt lært opp til at cannabis er farlig, mye farligere enn alkohol, og at det er ulovlig, og alkohol er lovlig.

Det er også enklere å få tak i alkohol

Lenke til kommentar
Som sagt...Mye av den ikke så altfor seriøste forskningen, men kanskje den mest brukte i skolebøker o.l. er som oftest bare løgn og propaganda.

6653079[/snapback]

Så fint at det er noen som vet...

Hvilken seriøs forskning baserer du deg på? Noen referanser?

6653136[/snapback]

Før jeg svarer deg -

Et ganske nytt intervju som jeg fant på NorCan om en slags dekriminalisering i Nevada:

http://www.regulatemarijuana.org/home/medi...ew_07_26_06.mp3

Synd at radioverten ikke lar gjesten få prate eller argumentere for saken sin slik han vil, men du kan vel høre selv..

Wow:

- "Why legalise something that shouldn't be legalised? (...blablabla...), burden on the health system?"

- "That's a good point!"

Dette etter at "intervjuobjektet" (den dominerte parten i diskusjonen) har forklart at pengene gjennom regulering kan brukes i helsesystemet... Er det rart han blir nødt til å gjenta seg selv?

- "(...) [report] funded by the federal government (that just happened) that found that heavy marijuana smokers did not have any (...avbrytelse...)"

- "If I'm not mistaken, I believe that was the Colombian government that did that... aaaaahm..." (temaskifte)

Ganske så irriterende, men utrolig hvor rolig fyren/gjesten klarer å holde seg :)

Angående spørsmålet ditt:

http://blogs.salon.com/0002762/stories/200...anaIllegal.html

"There are 100,000 total marijuana smokers in the US, and most are Negroes, Hispanics, Filipinos, and entertainers. Their Satanic music, jazz, and swing, result from marijuana use. This marijuana causes white women to seek sexual relations with Negroes, entertainers, and any others."

"...the primary reason to outlaw marijuana is its effect on the degenerate races."

"Marijuana is an addictive drug which produces in its users insanity, criminality, and death."

"Reefer makes darkies think they're as good as white men."

"Marihuana leads to pacifism and communist brainwashing"

"You smoke a joint and you're likely to kill your brother."

"Marijuana is the most violence-causing drug in the history of mankind."

Lenke til kommentar
Må si jeg blir skremt når jeg leser denne tråden, først og fremst hvordan mange som aldri har prøvd hasj eller andre rusmidler enn alkohol velger å fremstille "virkeligheten".

6652408[/snapback]

Hva tror du du vet som hjernens fysiologi og hvordan hasj påvirker denne på lang sikt, fordi du har prøvd rusmidler?

Det som skremmer meg er at det finnes så mange som tror dem er autoriteteter og kunnskapsrike på et område, fordi dem har litt erfaring, og fordi dem har prata med andre som har litt erfaring og tror at de er kunnskapsrike.

Det er én, og bare én måte å få sikker kunnskap om hasjens langsiktige effeket på hjernen. Det er gjennom seriøs forskning, og å lese om denne.

6652957[/snapback]

Har aldrig sagt at jeg hverken er noen autoritet på hjernen eller at man blir no særlig klokere av å røyke.

Det jeg skrev baserer jeg på samtaler med leger og lesning av medisinske tidskrifter.

Og jeg velger å tro at det ikke er tilfeldig at 4 av norges fremste rusforskere ville valgt cannabis fremfor alkohol, så det finnes nok en god del studier på området.

Lenke til kommentar

Den dokumentaren ligger HER , det er den som handler om rus.

Burde kanskje sees av en del enveiskjørte "hater alle som røyker hasj fordi lærerne på videregående sa at man kommer til helvete hvis man ikke bare drikker seg drita i helgene"-folk

Lenke til kommentar

6652957[/snapback]

Hmm, du JBlack er datamann er du ikke? Mener du at dersom jeg leser gjennom hele Windows 2003 Server for dummies så kan jeg hele Windows 2003 Server? Høres ganske så merkelig ut synes jeg. Selv har jeg aldri lest 2003 Server for dummies (har den dog), men har via erfaring lært systemet ganske så godt.

Ikke helt samme saken, men poenget er der. Greit nok at man ikke forstår alt av hasjens påvirkning osv ved å røyke, men likevel så er det masse man ikke forstår om hasj uten å røyke heller. Sammenlign dette med at man via erfaring kan lære seg å bruke servere og datamaskiner, men det er kun via lesing og studie at man faktisk forstår hva som foregår inne i maskinen. Derfor er ikke argumentet ditt verdt noe mer enn vårt. (ikke det at du har påstått det heller) :)

Edit:

Etterhvert som denne diskusjonen har pågått så har jeg kommet mer og mer til midten av meningene. Jeg mener at det burde ha vært noe form for organisering av hasj og cannabis som gjør at folk kan kjøpe seg en joint lovlig eller ha et par-tre planter hjemme. Men det viktigste her er å forebygge misbruk av det. For det er kun da det er skadelig på et vesentlig nivå. Ikke farlig i min mening, men delvis skadelig.

Si at man har ikke røyket på en god stund (si en måned ca) og man er frisk og rask og spontan i tankegangen. Tar en halv joint og merker at man blir salig, meget fjern men ikke slapp og trøtt. Man får gjerne en stor trang til å prate masse og være veldig engasjert i det andre mennesker har å si og blir veldig omgjengelig. På dette stadiet er det ingenting negativt med det. Men så blir man sakte men sikkert mindre fjern og det er her de fleste røyker mer. Det som skjer da er at man kommer ikke i samme form som da man først røyket. Dette har med at hodet ikke har blitt nykternt enda. Og da dersom man røyker igjen, blir man ikke annet enn trøtt, slapp og kjedelig. Og det er her man gjerne tar feil og som ender med at man blir innrøyket og det er også da man påvirkes negativt. Men det er veldig overdrevet dette med at man blir påvirket over lengre tid osv. Selv tror jeg ikke at det skader å ta en joint om kveldene på Fredager og Lørdager. Ikke i hele tatt. Men om man derimot røyket mye så blir man kjedelig osv. Derfor er ikke en legalisering aktuelt i mine øyne. Men en avkriminalisering ser jeg veldig mye positivt i.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Du mistolker JBlack. Man kan lære seg mye gjennom erfaring, men det er ikke poenget her. Han sa da slett ikke at man blir ekspert av å lese en bok, "for dummies" eller andre. Han sa at kunnskap kommer gjennom seriøs forskning, og å lese om denne.

Det er en grunn til at folk studerer - og leser bøker! - i mange år for å bli leger. Hjernens fysiologi er litt mer komplisert enn "jeg prøvde å ta på et stearinlys og brant meg"-erfaringer.

Og så er det slik at en manns (eller ti) erfaring ikke utgjør en universell sannhet. Vi kjenner alle historier om folk som har røyket og drukket hele livet og allikevel levde til de var 95 og døde fredelig. Det betyr ikke at tobakk og alkohol ikke er skadelig.

Og til sist, man tror det man vil tro, og det farger ens erfaringer. Jeg har kjent mange mennesker som har brukt alt fra cannabis til tyngre stoffer. En bekjent som gikk på speed blåste av alle som sa det var skumle saker. En dag fant vi ham på gulvet i leiligheten sin. En venninne mente at man kunne kontrollere LSD-bruk, at hvis man bare "visste hva man gjorde" var man garantert å unngå badtrips. Hun tok feil hun også. (Ikke ment som noen sammenligning med cannabis-bruk.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Jo, forstår hva du mener og overdrev veldig i innlegget mitt. Men jeg mener JBlack er altfor streng i sine meninger. Selv synes jeg alle folk burde være relativt liberale i sine holdninger. Jeg mener også at begge parter innen denne debatten burde lært leksa si litt bedre. Hasj trenger ikke å være skadelig, men likevel så har det likt som alle andre russtoffer påvirket deg uten at du har merket det. Positivt nok så er det ikke like alvorlig på dette stadiet med hasj som andre stoffer. Av egen erfaring mener jeg at røyking må gjøres med måte og man bør ikke røyke mer enn en normal person drikke. Med andre ord, maks et par ganger i uka og da helst helgene.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...