Gå til innhold

Laser, optisk Hva er forskjelden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Kanskje: kanskje du kan kurere dårlige øyne med laseren? så slipper du å punge ut med 30000 for det?

Det var dagens :D

OK så laser er da mye bedre en optisk og jeg vil kjenne en vesentlig forskjeld..

Takker

5420660[/snapback]

Det viktigste er at en optisk mus måler bevegelse innenfor et ganske stort område. Den fungerer som et slags digitalkamera. Den sender en stor lyssøyle ned i bordet for å bedre kunne se hva som skjer. Så fotograferer den underlaget og sammenligner gjeldende bilde med forrige bilde. Hvordan underlaget endrer seg fra bilde til bilde bestemmer hvilken vei pilen går. Dersom man bruker musa på et reflektivt underlag (lakket bord, glass eller lignende), kan man risikere at for mye lys kommer tilbake i "øyet" og blender det. Bruker man svart underlag kan man risikere at øyet ikke ser noe og går ut ifra at musen står stille.

En lasermus fungerer ved å måle et lite punkt på bordet og se hvor dette punktet flytter seg. For å få til dette må musen registrere underlaget mye oftere enn en optisk mus. Med et godt underlag gjør dette lasermusen mer nøyaktig. I tillegg lar ikke lasermusa seg lure av rare underlag på samme måte som den optiske, så man kan være tryggere på å treffe "fienden" i et spill for eksempel.

Under optimale forhold er det liten forskjell på laser og optisk, men en lasermus vil klare flere typer underlag og ta feil sjeldnere.

Jeg bruker selv er Razer Copperhead når jeg spiller, fordi den ikke blir forvirret av det lakkerte trebordet mitt. Den vanlige optiske musen tror jeg flytter musa oppover når jeg passerer årringene i treverket. I tillegg kan jeg justere følsomheten på musen med de to knappene på høyre side av den.

Si fra om du/noen vil kjøpe den, forresten. Jeg spiller ikke så mye Battlefield lenger. :)

Hilsen PC-Bjørn

Lenke til kommentar
jeg har mx518!?

har aldrig hatt noe problemer med den!!

7765670[/snapback]

samma her. Skjønner ikke hvorfor folk klager på det der med at den ikke reagerer. Har du ei musmatte funker den 100% likt en lasermus. Jeg kan også stille opp til 2000dpi på musa og da blir det omtrent for følsomt. Kommer ganske ofte blant topp 3 på battlefield, så jeg har iallefall ikke noen problemer med å treffe fienden.

Altså har du musmatte, går det på ett ut hva du velger, begge er akkurat like bra.

Lenke til kommentar

Jeg har Logitech MX518 og en musematte som heter QcK + Steel. det er en low sens matte. 40 x 45 cm. den er herlig å spille med og flytte musa på. god plass til å flytte musa på.

har LADRIG plagdes med den. funker fett.

trenger ikke kjøpe meg ny før den er fette utslitt.

har hatt den i 2 år nå da!

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar
Jeg har Logitech MX518 og en musematte som heter QcK + Steel. det er en low sens matte. 40 x 45 cm. den er herlig å spille med og flytte musa på. god plass til å flytte musa på.

har LADRIG plagdes med den. funker fett.

trenger ikke kjøpe meg ny før den er fette utslitt.

har hatt den i 2 år nå da!

7765758[/snapback]

Når det gjelder mus har i hvert fall min erfaring vært at veldig mange (spesielt trådløst) er trege i responsen. Prøv for eksempel de trådløse musene som følger med Apple-maskinene. Du rører på musa, og det går ca 1/5 sekund før pila reagerer. Forferdelig, forferdelig, forferdelig.

Kanskje det er slik responsmangel folk snakker om? Jeg føler at musa må bevege seg på skjermen "nøyaktig" samtidig som hånden min, og om jeg føler for å snu, skal heller ikke den somle med å snu. Nøyaktig om den har 500 eller 2000 dpi har veldig lite med den saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...