Lars-Erik Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det har vært noen artikler om levetiden på CD-plater i det siste, og eksperter sier den kun er mellom 1 og 5 år, og at man ikke vet hvor lenge de platene man har varer før det er for sent (dyrere plater KAN vare i inntil 5 år, men man har ingen garanti sier de). Vet at billige CD-R kan være dårlige. Har CD-R plater av billig-merket FX som begynte å gå i oppløsning bare et år etter de ble brent (metallet faller av). Men jeg har også gamle CD-R som er lagret i rom-temperatur både hjemme og på jobben i mange år uten å ha noen tegn på svakheter (kan man se tegn i tide forresten, slik at man kan brenne en ny kopi). Kjøpe CD'er har jeg noen av som snart er 20 år. Like fine enda. Noen som vet hvordan det er med DVD+R plater forresten? Har disse også den samme elendige max 5 år? Det er jo helt skandaløst :-( De reklamerer jo med at man bør spiller over VHS til DVD for å ta vare på det for evig. Men min VHSer er like fine etter over 20 år. Hvis DVD-platene også holder i bare 5 år så er jo ikke det akkurat noe særlig fremskritt. Det blir mange plater og kopiere på nytt hvert 5 år det for å redde dem - forutsatt at de er spillbare når man finner ut at man bør ta en ny kopi da, de kan jo holde bare 1 år de også :-( DVD'er tar også mye plass hvis man skal lagre dem magnetisk (harddisk og tape holder visst 30-100 år, kanskje jeg ikke burde kaste VHS-spilleren enda). Vi blir jo oppfordret til å bytte ut VHS med DVD-opptagere, men er det da egentlig så fremtidsrettet :-( Ok, man kan sjekke og ta kopier når man merker noe (hvordan ser man om man bør ta kopi, når den ikke kan leses er det jo for sent?), men DVD blir jo snart byttet ut med HD DVD og BlueRay, og hva da? Kan en DVD-film digitalt kopieres over til de nye formatene? Eller må man da ha en DVD-spiller og en HD DVD-opptaker? Det er jo ikke sikkert man får kjøpt DVD-brennere (eller tomme DVD+R) om 5 år, eller om 10 år? Og hvis man ikke kan konvertere DVD til HD DVD, hvordan redde opptakene da? Jeg tror jeg joiner dem som er redde for at alt vi skaper og tar vare på idag vil gå tapt. Lagringstiden blir kortere og kortere. Formatene bytter oftere og oftere (selv om platene holder kan de ikke leses av om 20 år, det vil ikke finnes utstyr som kan lese dem og innholdet er tapt). Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Ja, dette er skummelt. Fagre løfter er fint det, men hvis de ikke følges opp... Lenke til kommentar
raysv Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 For å si det sånn, at de skriver MAX 5 år er jo bare teit da dette rett og slett er helt av, jeg har CD'er som er godt over 5 år og de er fin fine fortsatt. Men ja, jeg har opplevd billig plater som er begynt å miste informasjon allerede etter 1 år. kanskje enda tidligere også. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Hvordan er det med DVD'er. Min intuisjon sier meg at de holder enda dårligere. Det er jo mindre hull, så de oksiderer vel lettere igjen. Pluss at det kan være to lag. PS! Vil ikke holdbarheten avhenge av hvor store "hull" brenneren lager også? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvor lenge magnetbånd holder kommer mye an på kvaliteten på båndet; Jeg kan nevne farfars country-bånd fra 1955 som var like fint som nytt - og Beatles-båndet til lærerinnen min fra 1978 som det nesten ikke var igjen lyd på. Når det gjelder video har det mye å si hvordan kvaliteten på båndet er, og det viser seg at det lønner seg å betale noen kroner ekstra for et high grade-bånd i stedet for HS eller noe annet billig. Noen påstår at Beta-opptak holder lengre enn VHS-opptak, men det kommer sannsynligvis av at Betabåndene vanligvis er av bedre kvalitet enn VHS-bånd. Jeg overtok noen Betakassetter fra skolen for en stund siden, og der var det blant annet en fabrikkinnspilt film på en high grade extra plus-kassett, og så bra bildekvalitet har jeg aldri sett på noe videosystem hverken før eller siden. De fleste CD-plater holder nok mer enn 5 år, men de vil utvilsomt slutte å virke etter en stund. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Men vil man se synlige tegn på at de blir dårlig FØR de er umulig å redde. Vil f.eks. metallet i kanten smuldre først (har noen slike CDer)? Eller kan man se forandringer i farge eller utseende? Eller vet men ikke levetiden før det er for sent :-) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Men vil man se synlige tegn på at de blir dårlig FØR de er umulig å redde.Vil f.eks. metallet i kanten smuldre først (har noen slike CDer)? Eller kan man se forandringer i farge eller utseende? Tvilsomt. Spør du meg er platen allerede ødelagt når folien har begynt å løsne, og hvis den først har begynt å løsne vil den antagelig fly av i små flak når platen snurrer rundt inne i spilleren. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Var det ikke bedre kvalitet med det samme cd skiva ble lansert, mener å huske dette. Ble for dyrt å produsere og industrien ble litt redd for evigvarigheta som de reklamerte med. Kjøpte verbatin dvd+R dl her om dagen, den ene plata skilte aluminiumen seg fra plasten. Kunne dele den i to. Tror så lenge metallet er like helt, så er dataen der. Må vel se om det kommer luft i mellom(skiller seg). Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 5433485[/snapback] Har noen CDer i bilen som har noen feil i lyden. Der har biter av metallet falt av. Men ikke alt (nesten som glitter det som har falt av). Har også noen gamle kjøpe musikk CD'er hvor metallet helt ytterst smulderer litt (akkurat helt i kanten). Men ikke lengre inn, og det ser ikke ut til å spre seg innover heller. Så i så henseende er det jo fint at platene spilles inn fra midten og utover :-) PS! Angående DVDer. Om det er litt lesefeil i dataene der er vel ingen stor krise, men derimot er IFO filene viktige, men de er også små. Kanskje man skulle ta kopi av dem å lagre på harddisken. Da kan man lettere redde en CD senere? Lenke til kommentar
stingsilda Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hei, Er ny på forumet, og har ikke lest de tidligere trådene om dette. Beklager i forkant hvis jeg gjentar selvfølgeligheter. Levetiden kommer mest an på kvaliteten av materialet på *etikettsiden* av disken. De fleste CD plater har bare et lag med lakk mellom etiketten og metallet under. Hvis lakken ikke er tilstrekkelig tett, vil løsemiddel fra lim i etiketter, fuktighet, fettstoffer fra fingeravtrykk, og til og med sopp, kunne trenge gjennom og forårsake korrosjon. På billige plater er lakklaget tynt og/eller dårlig. DVD-plater har et lag med polykarbonat under etiketten, dvs. samme stoff som på laser-siden av disken. Dette gjør DVD-plater mer korrosjonsbestandige enn CD-plater. Metallet i skivene kan være aluminium, sølv eller sølv-legering, eller gull. Materialet har ikke så mye å si for levetiden, men perfeksjonister vil nok velge gull. Metallaget har ulik funksjon i ulike platetyper. I kjøpe-CD'er er informasjonen i plata kodet som groper direkte i metall-laget. I alle andre typer plater er metallet bare et refleksjonslag. I *-R plater lagres dataene som groper i et pigmentlag. Pigmentlaget er basert på ulike typer forbindelser. Det er variasjon mellom de ulike platetypene, og for ulike typer CD-R plater. Det er forskjell på levetiden til de ulike pigmentene. I *-RW plater lagres dataene som groper i et lag av en metall-legering. Siden disse platene er laget for å kunne nullstilles, kan også miljøpåvirkning gjøre at enkelte databiter nullstilles spontant. RW-plater er naturlig nok ikke egnet for langtidslagring. Det finnes en del undersøkelser omkring levetiden til optiske plater. Nedenfor er en link som beskriver en "best practice" for amerikanske bibliotekarer og arkivpersonell, som også har en inngående beskrivelse av de ulike mediene: http://www.itl.nist.gov/div895/carefordisc...ndlingGuide.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå