Gå til innhold

MacBook og Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For ikke å si tripleboot, linux er også en fin ting =)

5421211[/snapback]

Joda, flott det også. Uansett får vi vel svar på dette så fort maskinene begynner å komme på markedet, men hvis noen sitter inne med noen rykter eller kunnskap, kom med det! :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

MacBook, iMac (og kommende Mac'er) bruker ikke BIOS, men EFI. Dette er et potensielt stort problem for de som vil ha inn Windows, fordi det pr. dags dato kun er 64bits versjoner av Windows som støtter EFI...

Uansett, når Windows etterhvert (Vista!?) får støtte for EFI, evt at Intel-baserte Mac'er går opp til 64bits CPU, vil man nok fortsatt støte på problemer med drivere osv.

Apple løfter jo som de selv har sagt, en finger for å gjøre dette lettere. Så jeg ville nok ikke satset på å kjøre Windows på Mac'en. Min spådom er at vi snart kommer til å se WINE, Cedega og lignende komme til Mac OS X (for Intel) som de har på Linux.

Lenke til kommentar

Mener å huske at noen i Apple har tidligere uttalt at de ikke kommer til å gjøre noe som helst for at det ikke skal være mulig å kjøre windows på en Intel-mac. Så jeg tror at selv om det aldri blir noe som støttes av Apple, kommer det sikkert til å bli mulig etter hvert.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de bli glade over det? Nytelsen med MAC er jo rett og slett at du ikke bruker Windows :)

5457939[/snapback]

Dersom man er avhengig av Windows?

5458010[/snapback]

Da kjøper du ikke mac

5458342[/snapback]

Det finnes flere som er avhengig av Windows ifht. jobben sin, men hvis preferanse er Mac. Dersom disse nå er i stand til å kjøre Windows på sine Macer vil dette bety at de slipper å måtte ha en PC liggende hjemme for å utføre Win-spesifikke ting.

Lenke til kommentar
Foreløpig er vel spill-utvalget og -ytelsen ikke akkurat superb på mac, noe som "tvinger" mange til å kjøre Windows, eller hva?

5458582[/snapback]

Spillutvalget er blitt ganske så bra de siste årene.

Og ytelsen på Mac er det overhodet ikke noe å utsette på!

Microsoft Virtual PC for Mac er et godt alternativ hvis du har noen apps (regnskap e.l.) som du er avhengig av. Kjører VPC med W98se på min iBook for en applikasjon, og det fungerer helt greit.

Lenke til kommentar

Hehe. Poenget mitt var bare at de fleste som går til innkjøp av en MAC gjerne gjør det fordi de liker OS'et bedre enn Windows. Greit nok at de trenger Windows-applikasjoner for å få utført enkelte ting, men man har vel virtuelle versjoner av Windows nå også? De er vel ikke like raske, men er det viktig hvis man nesten ikke kommer til å bruke det?

Har selv ikke en mac, men en bror som har en, og vurderer å kjøpe en snart. Gjerne en intel-mac, men hører at det mest sannsynlig kommer noen enda tøffere enn MBP i løpet av året, så vil gjerne vente og se.

Lenke til kommentar

Jeg tenker veldig på å skaffe med MacBook med windows, (når/hvis det kommer som 12")

Men jeg lurte på hvordan det da vil funke med tastatur og mus og slikt. Det er jo ikke helt likt. Mac har vel en knapps mus, og litt andre taster. (apple tast og litt andre ting) Noen som har no ide om det?

Lenke til kommentar
Min spådom er at vi snart kommer til å se WINE, Cedega og lignende komme til Mac OS X (for Intel) som de har på Linux.

5434889[/snapback]

Skal ikke si det for sikkert, men jeg mener å ha lest at Wine er totalt avhengig av linuxkjernen, så det trur jeg nok ikke kommer til å skje med det første.

Lenke til kommentar
Jeg tenker veldig på å skaffe med MacBook med windows, (når/hvis det kommer som 12")

Men jeg lurte på hvordan det da vil funke med tastatur og mus og slikt. Det er jo ikke helt likt. Mac har vel en knapps mus, og litt andre taster. (apple tast og litt andre ting) Noen som har no ide om det?

5469666[/snapback]

Tastatur og mus fungerer som regel greit. Ctrl på WinXP er Eple (Command) på Mac, selv har jeg en av de MX musene til Logitech med 9 knapper (sånn ca.) - alle er blitt tildelt en funksjon og det fungerer utmerket det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...