argongass Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Heisann Har to Linksys wrt54g som jeg har tenkt å kjøre wds på. Har også en modem/router fra bgnett (topcom xplorer 874b). Har fått opp wds (med hyperwrt-firmware) mellom wrt'ene. Men så vil jeg jo ha internett også da, og topcom'en er satt opp med dhcp, så jeg skrudde av dhcp i wrt'en. Resultat: det funka på et vis. dvs kunne som oftest koble til nettet, men fikk bare sjelden internett-tilgang. Dessuten gikk nettet ned med ujevne mellomrom. Så jeg tror problemet ligger i at dhcp er skrudd av i wrt'en. Ønsker derfor å kjøre dhcp i wrt'en. Hvordan gjør jeg da dette i forhold til adsl-modem/routeren(heretter modemet)? Prøvde først å skru av dhcp i modemet, skru av alle andre boksene, men da fikk det ikke kontakt med internett (lyset ble aldri stabilt). Så prøvde jeg å koble det til wrt'en som kjører dhcp både via wan og lan-port, men ingen kontakt med det elskede internettet oppnåes. Hypotetiserer derfor at jeg må ha dhcp på modemet for å få nettet..? Så har jeg lest litt rundt, og funnet noe om port-forwarding. Går det an å forwarde alle porter fra modemet til wrt'en? Hva gjør dette? vil det omgå dhcp'en i modemet? For jeg vet jo at to dhcp-er på samme nett ikke er så bra i utgangspunktet.. Evt finnes det noe modem UTEN router-funksjonalitet å kjøpe? alle ser jo ut til å ha router-funks, og dermed samme problemet.. Lenke til kommentar
argongass Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 oki, leste http://www.portforward.com/help/portforwarding.htm, og tror jeg skjønte litt mer. Så dersom jeg forwarder alle portene fra modemet til wrt'en, så vil Den Eksterne Verden se wrt'en som min gateway? eh? og dhcp'en i modemet vil ikke få noe gjøre? hm, håper xploreren kan forwarde alle portene.. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Mulig jeg mistforstår, men hvorfor ikke skru av DHCP på modemet, la WRT#1 være DHCP og sette opp faste IPer på WRT#2?... hmm... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 ok skal prøve og lage en litt enkel tegning her. Internett-->ADSL Router-->Linksys-->WDS Link<--Linksys Sett opp adsl routeren med 192.168.0.1 Så setter du opp Linksys til å opperere som DHCP server, men sett gateway informasjonen til 192.168.0.1 Linksys vil da henholdsvis ha 192.168.0.2 og 192.168.0.3 til ip. Husk også å sette opp DNS servere som den skal dele ut i dhcp oppsettet. Mener og tro at dette vil fungere. Lenke til kommentar
argongass Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Hei. Takk for svar! oysfaerg: Jeg prøvde å skru av dhcp i modemet, og kjøre dhcp i wrt#1 men da fikk modemet aldri forbindelse nettet. kan være at det skyldes at jeg må skrive inn inf som modemet har på wrt'en. kpoblerg: Om jeg forstår rett, så setter jeg wrt som gateway (altså i gateway-modus), kjører dhcp, og skriv inn all inf om DNS etc? Skal forsøke dette. Takk og tusen takk:) edit: nei, det er jo ikke dette du mener. hvordan setter jeg "gateway-informasjonen til <ip-adressen til modemet>"? edit2: er det å skrive inn ip-adressen i gateway-feltet under router-ip feltet, kanskje.. Endret 11. januar 2006 av argongass Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Den siste editen din virka fornuftig, fikk du det til å fungere? Lenke til kommentar
argongass Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Vet ikke enda, er hjemme om 2 timer. Men skal modemet da i wan-porten? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Nei det skal den ikke Lenke til kommentar
argongass Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Hei igjen. hadde ikke gateway-muligheten under basic setup (så på nettet på sveasoft-software). Går det an å gjøre det samme under Advanced routing? kjører hyperwrt tofu 12. Oppsett nu: Modem kjører dhcp. Modem står også med bridge enabled. wrt1 er koblet til modem via port 4, dhcp avslått, står i routermodus(ikke gateway). kjører altså tofu 12. wrt2 kjører linksys v4.20.7 firmware Interessante observasjoner: wds funker wired. Er koblet via kabel til wrt2, og denne har tydligvis forbindelse til wrt1. Leste et sted at linksys-firmware nå kjører med wds default. Er på nett, som dere ser. Men trådløst er det meget ustabilt. Var på nett et par minutter i sted, men så gikk forbindelsen ned. Nå får jeg ikke koblet til igjen. En annen mulighet: modem har dhcp-relay mulighet. Er ikke heeelt sikker på hva dette gjør, men er fristende å slå den på, slå på dhcp på wrt1 og håpe det beste.. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hehe, det er bare å kjøre på, er jo ikke sånn at du kan herpe noe totalt heller, i værste fall må du bare begynne på nytt Lenke til kommentar
argongass Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Fikk det til!! disablet dhcp på modemet. koblet det til wrt#1 via en annen port enn 4 enablet dhcp på wrt#1, disablet på wrt#2 elllers (for de interesserte) disablet Wan-port (internet-connection type) gateway/dns : modemet kryptering: wpa-tkip trådløs-modus:WDS-AP samme kanal,ssid etc begge routere i router-modus. og sist men ikke minst: rebootet begge på samme tid. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå