Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 routere m. dhcp på samme nett...

Anbefalte innlegg

Heisann

Har to Linksys wrt54g som jeg har tenkt å kjøre wds på. Har også en modem/router fra bgnett (topcom xplorer 874b). Har fått opp wds (med hyperwrt-firmware) mellom wrt'ene. Men så vil jeg jo ha internett også da, og topcom'en er satt opp med dhcp, så jeg skrudde av dhcp i wrt'en. Resultat: det funka på et vis. dvs kunne som oftest koble til nettet, men fikk bare sjelden internett-tilgang. Dessuten gikk nettet ned med ujevne mellomrom.

Så jeg tror problemet ligger i at dhcp er skrudd av i wrt'en.

Ønsker derfor å kjøre dhcp i wrt'en. Hvordan gjør jeg da dette i forhold til adsl-modem/routeren(heretter modemet)?

Prøvde først å skru av dhcp i modemet, skru av alle andre boksene, men da fikk det ikke kontakt med internett (lyset ble aldri stabilt).

Så prøvde jeg å koble det til wrt'en som kjører dhcp både via wan og lan-port, men ingen kontakt med det elskede internettet oppnåes.

Hypotetiserer derfor at jeg må ha dhcp på modemet for å få nettet..?

Så har jeg lest litt rundt, og funnet noe om port-forwarding. Går det an å forwarde alle porter fra modemet til wrt'en? Hva gjør dette? vil det omgå dhcp'en i modemet? For jeg vet jo at to dhcp-er på samme nett ikke er så bra i utgangspunktet..

Evt finnes det noe modem UTEN router-funksjonalitet å kjøpe? alle ser jo ut til å ha router-funks, og dermed samme problemet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok skal prøve og lage en litt enkel tegning her.

Internett-->ADSL Router-->Linksys-->WDS Link<--Linksys

Sett opp adsl routeren med 192.168.0.1

Så setter du opp Linksys til å opperere som DHCP server, men sett gateway informasjonen til 192.168.0.1

Linksys vil da henholdsvis ha 192.168.0.2 og 192.168.0.3 til ip. Husk også å sette opp DNS servere som den skal dele ut i dhcp oppsettet. Mener og tro at dette vil fungere.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar!

oysfaerg: Jeg prøvde å skru av dhcp i modemet, og kjøre dhcp i wrt#1 men da fikk modemet aldri forbindelse nettet. kan være at det skyldes at jeg må skrive inn inf som modemet har på wrt'en.

kpoblerg: Om jeg forstår rett, så setter jeg wrt som gateway (altså i gateway-modus), kjører dhcp, og skriv inn all inf om DNS etc?

Skal forsøke dette. Takk og tusen takk:)

edit: nei, det er jo ikke dette du mener. hvordan setter jeg "gateway-informasjonen til <ip-adressen til modemet>"?

edit2: er det å skrive inn ip-adressen i gateway-feltet under router-ip feltet, kanskje.. :blush:

Endret av argongass
Lenke til kommentar

Hei igjen.

hadde ikke gateway-muligheten under basic setup (så på nettet på sveasoft-software). Går det an å gjøre det samme under Advanced routing? kjører hyperwrt tofu 12.

Oppsett nu:

Modem kjører dhcp. Modem står også med bridge enabled.

wrt1 er koblet til modem via port 4, dhcp avslått, står i routermodus(ikke gateway). kjører altså tofu 12.

wrt2 kjører linksys v4.20.7 firmware

Interessante observasjoner: wds funker wired. Er koblet via kabel til wrt2, og denne har tydligvis forbindelse til wrt1. Leste et sted at linksys-firmware nå kjører med wds default. Er på nett, som dere ser. Men trådløst er det meget ustabilt. Var på nett et par minutter i sted, men så gikk forbindelsen ned. Nå får jeg ikke koblet til igjen.

En annen mulighet: modem har dhcp-relay mulighet. Er ikke heeelt sikker på hva dette gjør, men er fristende å slå den på, slå på dhcp på wrt1 og håpe det beste..

Lenke til kommentar

Fikk det til!!

disablet dhcp på modemet.

koblet det til wrt#1 via en annen port enn 4

enablet dhcp på wrt#1, disablet på wrt#2

elllers (for de interesserte)

disablet Wan-port (internet-connection type)

gateway/dns : modemet

kryptering: wpa-tkip

trådløs-modus:WDS-AP

samme kanal,ssid etc

begge routere i router-modus.

og sist men ikke minst: rebootet begge på samme tid.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...