PulZ Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Siden når bruker vi optisk kabel ved bruk av adsl ? ;P Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 sist gang jeg sjekket så gikk ikke ADSL på fiber... men på kobber... :smile: er vel det som er hele "fordelen" med adsl.. "høy" hastighet ved bruk av resterende kobberkabel.. jajja.. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 uff...føler det nesten litt slemt..men det er jo hun nye som har skrevet den artikkelen da....henne: http://www.itavisen.no/art/1299388.html ...hun har jo jobbet på spaceworld!!! AKIRA Lenke til kommentar
RPA Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Akkurat som han derre karen fra itavisen som var med i "god morgen Norge" og sa at det bare var nextgentel som leverte rask nok adsl til å vis video over nett...mente vel at det bare er nextgentel som tilbyr denne tjenesten ? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Nei, stakkars... Nå må dere ikke mobbe nybegynnerne, bare fordi de ikke vet så mye... :razz: Lenke til kommentar
simenp Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Okei... slutt å drit dere ut... ADSL går på fiber... Ikke fra veggen, men hovedkabelen går på fiber... Og ja, jeg har rett, jeg har installert fiber selv for bkk og NGT. Det er nødvdendigvis det som er det dyre ved utbyggingen av ADSL, ikke et par kobbertråder til huset ditt... Hvem snakker om ting de ikke har peiling på? Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 12:20, simenp skrev:Okei... slutt å drit dere ut... ADSL går på fiber... Ikke fra veggen, men hovedkabelen går på fiber... Og ja, jeg har rett, jeg har installert fiber selv for bkk og NGT. Det er nødvdendigvis det som er det dyre ved utbyggingen av ADSL, ikke et par kobbertråder til huset ditt... Hvem snakker om ting de ikke har peiling på? Endelig! Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: simenp skrev (2002-09-10 12:20):Okei... slutt å drit dere ut... ADSL går på fiber... Ikke fra veggen, men hovedkabelen går på fiber... Og ja, jeg har rett, jeg har installert fiber selv for bkk og NGT. Det er nødvdendigvis det som er det dyre ved utbyggingen av ADSL, ikke et par kobbertråder til huset ditt... Hvem snakker om ting de ikke har peiling på? Du mener vel her uplinken fra Telefonsentralene til Telenor/NGT. Men, fra sentralen går det over kobber til hus og hjem. Uplinken fra sentralene kan da brukes til langt mer enn bare ADSL og det sier seg selv at all trafikk på ett eller annet punkt går over fiber. Dog går ADSL over kobber (altså fra ADSLutstyret i sentralene til sluttbruker). Lenke til kommentar
dopus Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 hvis det går ann å få en slik billigere type fiber som fujifilm har utviklet...så lønner det seg for teleoperatørene uasett om det er for bredbånd eller telfon eller begge deler...så lenge den er billigere enn kabelen de bruker nå... kan til og med bety lavere priser for oss....hvem vet Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Er det noko nytt i at ITavisen er litt på kanten? Vel, vil berre poengtere at s'en i ADSL står for Subscriber, det er ein ganske sterk indikasjon på kva teknologien er utvikla for. Ellers er de vel ikkje glassfiberkostnaden som er den store utgifta. Kostar betydeleg meir å grave grøft gjennom gater og norsk fjell. Så veldig mykje billegare vil det nok ikkje bli. [ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-09-10 17:42 ] Lenke til kommentar
L.. Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Må bare for si det at å legge bredbånd for BKK er ikke en lett jobb. Og at inn til sentralen til alle slutt brukerene MÅ det gå fiber. Ellers vil det ikke bli bredbånd. Det eneste grunnen til at ADSL bruker telefon linjen din er fordi det er dritt dyrt og stygt å grave ny ledning inn til huset. Ellers hadde nok alle hatt fiber inn i huset. Da hadde det også blitt mye enklere og mindre feil og mer hastighet for alle. Fiberkabel er i dag ikke så mye dyrer enn en ny telefonledning inn (kat 5) Men utstyr koster og det er mye arbeid med å legge nytt. :grin: Lenke til kommentar
goose Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Enkelte bør virkelig sette seg i hva og hvordan adsl fungerer.. Kort sagt.. Ja. adsl går på kobber men kun mellom modemet ditt og telesentralen. fra sentralen og ut er det firberlinje. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 17:11, goose skrev:Enkelte bør virkelig sette seg i hva og hvordan adsl fungerer..Kort sagt..Ja. adsl går på kobber men kun mellom modemet ditt og telesentralen. fra sentralen og ut er det firberlinje. Jepp, og berre for å presisere: teknisk sett så heiter det *DSL kun mellom ditt modem og modemet som sitt i andre enden av kobbar-kabelen (altså i nærmaste sentral). Frå den sentralen og vidare innover i kjernenettverket (etter multiplexing av fleire *DSL) så kan det vere ATM, Sonet/SDH eller slikt som står for transporten. http://www.dslforum.org/about_dsl.htm Lenke til kommentar
Danny Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 kobber fra huset ditt til sentralen men fra sentralen til uteverden er på fiber så hu har nok rett. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Er det så nøye om det er kobber eller fiber? for min del kan det være det samme. lol Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Hvem bryr seg vel om hvilke kabler som ligger mellom byene og bydelene når dataene må gjennom trege kobberkabler før det kommer inn i huset ? Nesten som å tømme et badekar eller basseng igjennom et sugerør... Man driter vel i hvor bredt avløpsrøret er utenfor huset.. Selv er jeg så heldig å sitte på NTNU med ekte 100Mbit rett i PC'n. Jeg har prøvd 512kbit ADSL men synes det er laaangt fra bredbådnd. (Kanskje tykk sytråd i stedet for ISDN-tynn) 2Mbit går til nød, men det er jo noe herk å måtte vente på filene. Lastet i går ned Win XP SP1 (133MB) på ca 40 sek. Det gikk ikke raskere fordi jeg sitter med en gammel Celeron 800 og CPU-bruken gikk rett i 100% når jeg lastet. Linja lå på 25-28% bruk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Ikke bare IT avisen som skriver feil... de takler kanskje å høre det ihvertfall. Leste en artikken Nettavisen for en stund siden der jeg fant flere feil. Jeg sendte en mail til vedkommende som hadde skrevet artikkelen og spurte om han visste at det han hadde skrevet var feil (syntes det var greit å gjøre han oppmerksom på det). Mailen var verken uhøflig eller krass. Svaret jeg fikk tilbake kan ikke karakteres som annet enn drittkasting og latterligjøring. Han var tydeligvis dypt fornærmet over at jeg satte spørsmålstegn ved noe av det han hadde skrevet. Useriøs nettavis, spør du meg. Seriøse journalister takler faktisk å få høre at noe de har skrevet er feil. Det gjorde ikke denne journalisten her. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Afseth skrev (2002-09-10 19:52):Useriøs nettavis, spør du meg. Seriøse journalister takler faktisk å få høre at noe de har skrevet er feil. Det gjorde ikke denne journalisten her. Ikke skyt nettavisen fordi en journalist der ikke kan ta imot kritikk. Et råd da kan være å spørre han hvorfor han blir så frekk mot deg og sende kopi av det til redaktøren :smile: Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 I fare for å virke sjåvinistisk, presiserer jeg at dette bare er en sidekommentar...: Hun er iallfall pen. :smile: hehe Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 lysbryter har et poeng. Når du ser bildet, så leser du at hun har bakgrunn fra spaceworld og elkjøp... Vi vet alle hvorfor hun ble ansatt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå