Gå til innhold

Mat-olje avkjølt spille pc. Video!

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Matolje trur eg ikkje er den beste løsningen.

Motorolje er eit bra alternativ, men du må finne olja med dei beste egenskapene. Og til dei som ikkje har følgt med i 10. klasse pensum så er det ikkje karbon som leder strøm, men grafitt leder strøm. (Grafitt er jo samansatt av karbon men det er jo diamant òg, og det leder ikkje strøm.)

Så spring til nermaste verkstad/bensinstation og spørr etter kva olje som passar best til medkjøling av ellektroniske komponenter.

Men det som fristar mest er alkohol. Ikkje 96% fordi det inneheld 4%vatn men rein 100% alkohol. Denne er utan avgifter, men ikkje drikkbar. Så spring ned på polet og spør etter sprit til å kjøle ned ellerktroniske komponenter. Men etanol (vanleg alkohol) kokar på berre 78.4 °C. så eg hadde prøvd meg på litt meir viskøse aalkoholar som glyserol.

Lenke til kommentar
går vel å senke hele tanken/kabinettet i dypfrysern, med idekabler ut til harddiskene

5550157[/snapback]

du regner vel med at det går 10-12 kjøleskap gjennom ett år da? kompressoren i det skapet er vel ikke beregnet for å arbeide konstant... men dette finner du mye info om på forumet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
produserer en pc nok varme til å knerte en stor dypfryser? nei snakker ikke om de som er i kombiskap med plass til 3 grandiosa, men en diger dypfryser?

5624016[/snapback]

en vanlig pc produserer nok et par hundre watt i varme... men det er jo bare å prøve, men jeg ville ikke tatt sjangsen...

Lenke til kommentar
Bøst.. Tenk om Olja begynner å koke.

5420323[/snapback]

Det er sjelden at PC'er kommer opp i 100 grader celsius, som er kokepunktet for vann. Når en PC blir så varm, begynner nok mesteparten av PC'en å bli ødelagt.

Som du tydeligvis ikke vet, har olje et mye høyere kokepunkt, så det er absolutt INGEN fare, what so ever, for at oljen i maskina skal begynne å koke. I allefall ikke før PC'en begynner å ta natta. ;)

5421326[/snapback]

Og de fleste CPUer slår seg av ved en viss temp

Lenke til kommentar
Bør man ikke egentlig ha litt sirkulasjon i olja også da? eller holder kanskje å røre med ei sleiv nå og da.

5632272[/snapback]

dette har jeg også lurt på... men teorien min tilsier at oljen rører seg selv når den blir varmet opp, men dette vet jeg jo ikke noe om...

er vel bare å få tak i en nedsenkbar sirkulasjonspumpe som man kan deise nedi eller noe...

med det lager jo bittelitt støy igjen da... kanskje...

Lenke til kommentar
Bør man ikke egentlig ha litt sirkulasjon i olja også da? eller holder kanskje å røre med ei sleiv nå og da.

5632272[/snapback]

dette har jeg også lurt på... men teorien min tilsier at oljen rører seg selv når den blir varmet opp, men dette vet jeg jo ikke noe om...

er vel bare å få tak i en nedsenkbar sirkulasjonspumpe som man kan deise nedi eller noe...

med det lager jo bittelitt støy igjen da... kanskje...

5632564[/snapback]

Blir det ikke samme effekt som i en lava-lampe når olja blir varm, slik at den varmeste olja flyter opp? Da blir det jo en form for sirkulasjon... :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...