Gå til innhold

Fotografering i Portugal!

Anbefalte innlegg

Hallo! lurrte på om noen har fotografert noe i Porutgal eller landene rundt der... grunnen til jeg spør er hvordan det vil gå med sola der og sånt.. så bilder av en som var i spania... han hadde tatt bilder fugler... noe jeg skal og + planter, innsekter landskap :thumbup: Bildene hans var rosa....

:thumbdown:

Det jeg lurer på er om det er noe jeg må ha for da og ta bilde der... har polarfiter... er det noen teknikker folk vet om?? :hmm:

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo! lurrte på om noen har fotografert noe i Porutgal eller landene rundt der... grunnen til jeg spør er hvordan det vil gå med sola der og sånt.. så bilder av en som var i spania... han hadde tatt bilder fugler... noe jeg skal og + planter, innsekter landskap  :thumbup:  Bildene hans var rosa....

:thumbdown:

Det jeg lurer på er om det er noe jeg må ha for da og ta bilde der... har  polarfiter... er det noen teknikker folk vet om??  :hmm:

5420055[/snapback]

INGEN GRUNN TIL Å ROPE! :nei:

Dersom disse bildene tatt i spania ble rosa så har fotografen antakeligvis bommet grundig på hvitbalansen eller noe sånt. Jeg har ikke vært i Portugal personlig, men kan ikke tenke meg at solen der er noe annerledes enn i andre sydeuropeiske land, eller land som USA, Thailand, Egypt og lignende. I så fall er det bare å knipse i vei, naturligvis med hvitbalansen innstilt på sol, skygge eller overskyet, alt ettersom (jeg bruker vanligvis overskyet-innstillingen selv om det er sol, fordi jeg synes fargene blir litt varmere da). Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en.

Lenke til kommentar

Ta med deg blitsen din, sollys på dagtid i middelhavsland gir ofte lite flatterende skygger o.l., og du kan med hell bruke utfyllingslys, ellers ikke noe annerledes. Som med all annen utendørsfotografering ville jeg i det minste tatt polafilteret med, polariserte refleksjoner kan ta livet av fargene i f.eks. på blader/trær, og dessuten vil skyer o.l. bli mer fremtredende.

Lenke til kommentar
Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en.

5420141[/snapback]

Hæ?

Forklar, er du grei, dette har ikke jeg hørt om før, tenker du på at du kan endre fargemetninga i himmelen eller tenker du deg at du kan klone/redigere vekk alle polariserte refleksjoner i bildet?

Lenke til kommentar
Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en.

5420141[/snapback]

Hæ?

Forklar, er du grei, dette har ikke jeg hørt om før, tenker du på at du kan endre fargemetninga i himmelen eller tenker du deg at du kan klone/redigere vekk alle polariserte refleksjoner i bildet?

5420343[/snapback]

Som du skriver, man kan endre fargemetning i himmel og kontraster og denslags i etterkant. Og som jeg skriver, dette gjelder dersom man IKKE av en eller annen grunn har behov for å unngå refleksjoner. Skal man ta bilde gjennom et vindu, eller av sjø eller andre motiver med refleksjoner, så er det selvsagt meget kjekt å ha et polafilter, og det er ikke spesielt enkelt å simulere akkurat denne effekten i Photoshop :D

Lenke til kommentar

OK, da er jeg med :)

Det jeg syns er vanskelig, er å vurdere hva som gir refleksjoner og hva slags refleksjoner et objekt avgir. Øyet/hjernen er liksom litt mer vennlig innstilt i forhold til film/bildebrikke når det gjelder å se overflater under refleksjoner.

En annen ting er at (i det minste for meg) det ofte er vanskelig å skille direkte refleksjoner fra polariserte refleksjoner, og dermed også vanskelig å vurdere når det er hensiktsmessig med polafilter og ikke. Jeg for min del har alltid filteret med ut, men ofte forblir det i baggen både fordi det ofte er begrenset lys (noe som er dårlig forenelig med 3 stopps tap) og fordi det er et knot uten like å betjene det med solblender på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...