cmi Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Hallo! lurrte på om noen har fotografert noe i Porutgal eller landene rundt der... grunnen til jeg spør er hvordan det vil gå med sola der og sånt.. så bilder av en som var i spania... han hadde tatt bilder fugler... noe jeg skal og + planter, innsekter landskap Bildene hans var rosa.... Det jeg lurer på er om det er noe jeg må ha for da og ta bilde der... har polarfiter... er det noen teknikker folk vet om?? Endret 11. januar 2006 av cmi Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hallo! lurrte på om noen har fotografert noe i Porutgal eller landene rundt der... grunnen til jeg spør er hvordan det vil gå med sola der og sånt.. så bilder av en som var i spania... han hadde tatt bilder fugler... noe jeg skal og + planter, innsekter landskap Bildene hans var rosa.... Det jeg lurer på er om det er noe jeg må ha for da og ta bilde der... har polarfiter... er det noen teknikker folk vet om?? 5420055[/snapback] INGEN GRUNN TIL Å ROPE! Dersom disse bildene tatt i spania ble rosa så har fotografen antakeligvis bommet grundig på hvitbalansen eller noe sånt. Jeg har ikke vært i Portugal personlig, men kan ikke tenke meg at solen der er noe annerledes enn i andre sydeuropeiske land, eller land som USA, Thailand, Egypt og lignende. I så fall er det bare å knipse i vei, naturligvis med hvitbalansen innstilt på sol, skygge eller overskyet, alt ettersom (jeg bruker vanligvis overskyet-innstillingen selv om det er sol, fordi jeg synes fargene blir litt varmere da). Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Hallo :!: Ja orry for ropinga Enig i det... han må ha bommet.. tenkte jegare sule høre er bedre og være sikker. en og komme ned dit og kaste bort hele turen... eller hva?? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Ta med deg blitsen din, sollys på dagtid i middelhavsland gir ofte lite flatterende skygger o.l., og du kan med hell bruke utfyllingslys, ellers ikke noe annerledes. Som med all annen utendørsfotografering ville jeg i det minste tatt polafilteret med, polariserte refleksjoner kan ta livet av fargene i f.eks. på blader/trær, og dessuten vil skyer o.l. bli mer fremtredende. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en. 5420141[/snapback] Hæ? Forklar, er du grei, dette har ikke jeg hørt om før, tenker du på at du kan endre fargemetninga i himmelen eller tenker du deg at du kan klone/redigere vekk alle polariserte refleksjoner i bildet? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Polafilter er ikke så viktig dersom du ikke vil unngå reflekser i vann eller glass, fordi du kan simulere denne effekten med etterbehandling på pc'en. 5420141[/snapback] Hæ? Forklar, er du grei, dette har ikke jeg hørt om før, tenker du på at du kan endre fargemetninga i himmelen eller tenker du deg at du kan klone/redigere vekk alle polariserte refleksjoner i bildet? 5420343[/snapback] Som du skriver, man kan endre fargemetning i himmel og kontraster og denslags i etterkant. Og som jeg skriver, dette gjelder dersom man IKKE av en eller annen grunn har behov for å unngå refleksjoner. Skal man ta bilde gjennom et vindu, eller av sjø eller andre motiver med refleksjoner, så er det selvsagt meget kjekt å ha et polafilter, og det er ikke spesielt enkelt å simulere akkurat denne effekten i Photoshop Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Fortsett og diskuter Jeg lærer Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 OK, da er jeg med Det jeg syns er vanskelig, er å vurdere hva som gir refleksjoner og hva slags refleksjoner et objekt avgir. Øyet/hjernen er liksom litt mer vennlig innstilt i forhold til film/bildebrikke når det gjelder å se overflater under refleksjoner. En annen ting er at (i det minste for meg) det ofte er vanskelig å skille direkte refleksjoner fra polariserte refleksjoner, og dermed også vanskelig å vurdere når det er hensiktsmessig med polafilter og ikke. Jeg for min del har alltid filteret med ut, men ofte forblir det i baggen både fordi det ofte er begrenset lys (noe som er dårlig forenelig med 3 stopps tap) og fordi det er et knot uten like å betjene det med solblender på. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Ehrrmm Hva er forksjellen mellom: direkte refleksjoner og polariserte refleksjoner?? Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Sorry mister pro! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå