Gå til innhold

Merkelig boks på kontoret, hva er det? (Bilder)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne diskusjonen kan ha mange paralleller til en tenkt framtid:

Om 1000 år blir en mobil gravet opp.

Lenge står arkeologene og tenker på hva det kan være.

Så kommer det en smart forslag:

Er det et leketøy for barn ?

Eneste forskjellen er at det her har gått maks. 10 år og ingen hardware experter her skjønner noen ting. Flaut  :blush:

5421014[/snapback]

Jeg tror den boksen er vesentlig eldre enn 10 år. Designet (eller mangel på sådant) minner meg om en del utstyr produsert på åttitallet. Hvis man tolker de firesifrede tallene på brikkene som år/uke koder tyder det på tidlig åttitall.

Lenke til kommentar

Tror ikke den er avansert nok til å være en printserver, men noe med nettverk er det nok; RD - receive data, DCD - Data carrier detect, TD - transmit data, TD EN - transmit data enable.

Skulle nesten tro det var et modem med parallell-port til maskinen, om den ledningen er en telefonledning. Det kan vel kanskje ikke være det, for bare to av ledningene i det gamle analog telefonsystemet er i bruk, der er jo fire. Hold oss oppdatert, dette var artig. :)

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen er at det her har gått maks. 10 år og ingen hardware experter her skjønner noen ting. Flaut  :blush:

5421014[/snapback]

Jeg tror den boksen er vesentlig eldre enn 10 år. Designet (eller mangel på sådant) minner meg om en del utstyr produsert på åttitallet. Hvis man tolker de firesifrede tallene på brikkene som år/uke koder tyder det på tidlig åttitall.

5423806[/snapback]

Som jeg skrev tidligere i tråden mener jeg den er minst 15 år gammel. Denne konklusjonen trekker jeg bl.a. pga. fargeforandringen som vises der klistremerket jeg tidligere har omtalt stod vs. resten av boksen. Designet og fargevalg gir også et hint om at den ikke ble produsert i går. I tillegg til dette er den polymeren som er brukt av en type som ikke brukes til dette formålet lengre.

For dere som er gode på kretskort og komponenter burde det vel være sterke hint til tidsperiode her.

Edit: Se for eksempel på sikringen som er brukt. Denne typen brukes vel ikke i utstrakt grad lengre?

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Snakket med en bekjent her som har mange år i bransjen på baken. Han synes den nærmest ser "selvbygget" ut, boksen hevder han er fra ELFA. Han tipper også at det er en print-sak.

Med hensyn til ledningen som går inn i datalisten- det er greit nok, men hvor ender den opp hen? Av med dekslet, og finn kilden!

Lenke til kommentar

Kan hende at denne er en konverter fra RS232 til RS485/422 (men jeg bare gjetter).

I gamle dager var det ganske populært med RS232 på 25-pol kontakter. Hvis man ser på bildet, er det ganske få ledninger som går til d-sub kontakten, noe som kan tyde på at dette er en seriell-inn og ikke paralell-ut kontakt.

RS422 og 485 var ganske populære for å koble sammen kassaapparater og lignende på 1980- og 1990-tallet. For eksempel for å laste opp varer og strekkoder til kassene. Den fysiske utformingen var ikke standartisert, så jeg har sett både skruterminaler og RJ-11 tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Hei, beklager at jeg kommer med tilbakemelding litt sent. Har mye å gjøre på jobben i dag og har ikke tilgang på kamera.

Med hensyn til ledningen som går inn i datalisten- det er greit nok, men hvor ender den opp hen? Av med dekslet, og finn kilden!
Det som sannsynligvis er en eller annen form for nettverkskabel kommer inn nederst til venstre i boksen (se bilde av boksens innside). Her er den festet til kretskortet med fire ledninger.

Kabelen som går inn bak listen går så et stykke inni listen til listen stopper. Herfra går alle kablene inn i et hull i veggen. Hvor disse kablene går videre er det umulig for meg å finne ut med sikkerhet uten å rive ned veggen. Jeg vet med sikkerhet at en av kablene, den kabelen som sikrer meg nettilgang, går ned til et patcherom i etasjen under meg. Jeg vet også at det er mange kabelbaner som går i taket i den samme etasjen. Ikke alle disse kablene kommer fra patcherommet.

Hva med å spørre de ansatte i bedriften du jobber i? IT ansvarlig?
Du mener da virkelig ikke at vi skal gi opp. :)

IT avdelingen kan vi bruke som fasit når det virker naturlig. (Hvis de har svaret.)

Edit: Takk for all interesse for boksen min. 2600 visninger av tråden på et døgn er ikke verst.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Kan hende at denne er en konverter fra RS232 til RS485/422 (men jeg bare gjetter).

I gamle dager var det ganske populært med RS232 på 25-pol kontakter. Hvis man ser på bildet, er det ganske få ledninger som går til d-sub kontakten, noe som kan tyde på at dette er en seriell-inn og ikke paralell-ut kontakt.

Jeg tror også det kan være noe slikt. Hvis man ser på komponentene, så ser det ut til å være en slags nivåkonverteringskrets med litt logikk i tillegg.

Den ser også svært hjemmelaget ut som noen andre allerede har nevnt. Kretskortet ser likt ut det resultatet jeg får når jeg lager kretskort selv.

Lenke til kommentar

RS422 og 485 var ganske populære for å koble sammen kassaapparater og lignende på 1980- og 1990-tallet. For eksempel for å laste opp varer og strekkoder til kassene. Den fysiske utformingen var ikke standartisert, så jeg har sett både skruterminaler og RJ-11 tilkoblinger.

Jeg tror også det kan være noe slikt. Hvis man ser på komponentene, så ser det ut til å være en slags nivåkonverteringskrets med litt logikk i tillegg.

Den ser også svært hjemmelaget ut som noen andre allerede har nevnt. Kretskortet ser likt ut det resultatet jeg får når jeg lager kretskort selv.

Kontoret mitt tilhørte før sjefen for ekspedisjonen på arbeidsplassen min. Han hadde bl.a. ansvaret for at skapene som kom inn fikk de riktige varene og for at de varene som kom inn til avdelingen ble registrert på en fornuftig måte. Noe kassaapparat har nok aldri stått på mitt kontor, men en eller annen form for strekkodeleser kan ha vært der. Når det er sagt regner jeg med at disse oppgavene ville blitt utført på ekspedisjonskontoret som ligger rett under mitt kontor.
presate tanginn har jeg komet til at det må være
Og den brukes til hva?
Hm, det er ikke noe du har loddet sammen selv på gutterommet, da?
Det kunne det ha vært, men hadde jeg laget en kombinert jomfrudetektor og vaginaldekoder hadde den sett mye mer minimalistisk ut. For meg er det LIM som teller.

Edit: Lurer på hvorfor Simen1 ikke har kommet med et forslag enda.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...