Gå til innhold

Monster PC ++: Prosjekt 2006 (avsluttet!)

Anbefalte innlegg

Ja vel, ja.

Så du er en sånn datakjøper du ja :whistle:

Men en plass må man jo starte, man lærer etterhvert.

Men selv synes jeg det er greit å ha en god del kunnskap før innkjøp av datautstyr, pleier selv å vurdere produkter en måned eller to før jeg kjøper, mens noen ganger må jeg bare kjøpe, pga jeg vet da at det er bra, og det er et tilbud jeg ikke kan gå glipp av :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde ventet med å kjøpe pc til AMD kommer med sin nye M2 Socket.. Støtte for DDR2 er ikke akkurat å forakte. Og muligheten for å oppgradere blir bedre når du har M2 socket. Les artikkelen fra Tom's Hardware  :thumbup:

5660078[/snapback]

Man kan da ikke bare vente og vente, kan man vel? En gang må man bestille. AM2 skal vel lanseres 06/06 2006 så vidt jeg husker? :p

Lenke til kommentar
Jeg hadde ventet med å kjøpe pc til AMD kommer med sin nye M2 Socket.. Støtte for DDR2 er ikke akkurat å forakte. Og muligheten for å oppgradere blir bedre når du har M2 socket. Les artikkelen fra Tom's Hardware  :thumbup:

5660078[/snapback]

Man kan da ikke bare vente og vente, kan man vel? En gang må man bestille. AM2 skal vel lanseres 06/06 2006 så vidt jeg husker? :p

5660140[/snapback]

Selvfølgelig skal man ikke hele tiden vente på noe bedre. Men det er ganske stort skifte å gå fra DDR til DDR2. Det vil også lages prosessorer for den nye standarden, mens den gamle fases ut. Det går en del år mellom hver gang det skiftes standard for CPU socket. Å vente 4 mnd på en ny standard i stedet for å gå for gårsdagens standard syns jeg er et klokt valg. Jeg har også planer om å kjøpe meg ny pc, men ønsker heller å vente på generasjonskiftet for CPU.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal man ikke hele tiden vente på noe bedre. Men det er ganske stort skifte å gå fra DDR til DDR2. Det vil også lages prosessorer for den nye standarden, mens den gamle fases ut. Det går en del år mellom hver gang det skiftes standard for CPU socket. Å vente 4 mnd på en ny standard i stedet for å gå for gårsdagens standard syns jeg er et klokt valg. Jeg har også planer om å kjøpe meg ny pc, men ønsker heller å vente på generasjonskiftet for CPU.

5660179[/snapback]

Hvis du mener han likevel skal vente så kan han vente på at intel kommer med Conroe, den kommer til å eie alt og alle :tease: . Og som managhead også påpeker, det tar tid før alle "barnesykdommer" og slikt er rettet opp, pluss at vi gjerne vil vente på noen gode hovedkort. Jeg tror i hvert fall det kommer til å ta tid. Og innen den tid har helt sikkert g80 og r600 også kommet eller er rett rundt hjørnet, så da må han bytte ut grafikkort også.

Nei, dette blir for mye venting :p

EDIT: Btw, jeg tror ikke vi vil se noe enormt ytelseshopp med en gang med ddr2...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Og sikkert en del småtterier som må rettes opp i starten for å få det til å fungere 100%.

5660181[/snapback]

Fra Tom's Hardware artikkelen: "Basically, every core logic product that supports the current AMD64 processor family will also support the Socket AM2 generation, because the communication path between the processor and the system is HyperTransport."

Lenke til kommentar

Høres flott ut med M2 Socket altså, men nå skulle jeg ha denne maskinen så raskt som mulig da....

Var det ikke for at jeg ikke fikk tak i skjermkortene så hadde jeg hatt den allerede....

Skal jo ha ny maskin om 3 år igjen... er sikkert noen nye ting da ja....

Å vente til juni/juli er liksom ikke et alternativ... men..men...

Det gjør sikkert nytten det jeg har satt opp til nå også....

Lenke til kommentar
Og sikkert en del småtterier som må rettes opp i starten for å få det til å fungere 100%.

5660181[/snapback]

Fra Tom's Hardware artikkelen: "Basically, every core logic product that supports the current AMD64 processor family will also support the Socket AM2 generation, because the communication path between the processor and the system is HyperTransport."

5660218[/snapback]

Sikkert ingen ting å utsette på prosessorene, men de første hovedkortene trenger ikke være helt bra. Uansett så er det mange måndeder fram i tid, og jeg vil si at hvis man planlegger å kjøpe nytt i dag så er det egentlig ikke noen grunn til å vente. Eneste du har på AM2 som du ikke har på s.939 er jo DDR2 som du sier, og det er ikke det helt store i mine øyne.

Lenke til kommentar

5660181[/snapback]

5660218[/snapback]

Sikkert ingen ting å utsette på prosessorene, men de første hovedkortene trenger ikke være helt bra. Uansett så er det mange måndeder fram i tid, og jeg vil si at hvis man planlegger å kjøpe nytt i dag så er det egentlig ikke noen grunn til å vente. Eneste du har på AM2 som du ikke har på s.939 er jo DDR2 som du sier, og det er ikke det helt store i mine øyne.

5660240[/snapback]

Og ny socket. Hvor mange socket 478 prosessorer finner du å kjøpe i nettbutikker i dag? Dette var Intels standard socket for forbrukere et par år tilbake i tid. Grunnen til at AMD ikke lanserer prosessoren i dag er at de venter på lavere priser på DDR2-PC6400 minne. Hovedkort produsenter har allerede hatt god tid til å lage hovedkort med den nye standarden. Jeg tror ikke 4 mnd til er med på å gjøre de mer ustabile :p

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett verken s478 eller A i butikker i det siste, men det er da også en stund siden lga775 og s754 kom på markedet. Uansett så skulle han ikke oppgradere noe særlig før han byttet ut hele om noen år.

5660291[/snapback]

HELT kORREKT......

jeg oppgraderer ikke i det hele tatt nesten...

blir det for ille så justerer jeg litt med noen nye skjermkort, men det er ikke noen store endringer nei....

3 år så er det inn på boden som ekstra maskin...... og inn med noe nytt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett verken s478 eller A i butikker i det siste, men det er da også en stund siden lga775 og s754 kom på markedet. Uansett så skulle han ikke oppgradere noe særlig før han byttet ut hele om noen år.

5660291[/snapback]

HELT kORREKT......

jeg oppgraderer ikke i det hele tatt nesten...

blir det for ille så justerer jeg litt med noen nye skjermkort, men det er ikke noen store endringer nei....

3 år så er det inn på boden som ekstra maskin...... og inn med noe nytt... :thumbup:

5660316[/snapback]

Ok, men da er valget klart.. Gå for det oppsettet du har der. For det er stort sett et helt ok oppsett.

PS. Ta en titt på Lian Li Kabinetter. De har ingen neonlys og man kan ikke forveksle de med biler fra Need For Speed.. For helt seriøst, en pc blir ikke raskere av neonlys og feeete viftegriller.. Den bli mer stabil av god ventilasjon og gode løsninger for hvordan den varme luften skal fjernes.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan få deg selv til å bestille dette når ALLE her er imot det. Altså, nå sier ikke jeg at VI skal bestemme din data, men nå vet trossalt vi hakket mer enn deg. Ikke fall som en blind, naiv sau inn Hattelcos ulveklør, men ta til deg det vi sier og lag et nytt oppsett!

Nå driter jeg regelrett i skjermkortene. Personlig synes jeg nVidias SLI er en MYE bedre løsning enn ATIs Crossfire, det er bare prisforskjellen jeg stusser på.

Gjør nå som vi sier og kjøp deg et sett med PC3200 brikker med stramme timings. Eksempelvis OCZ Platinum eller Corsair C2.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan få deg selv til å bestille dette når ALLE her er imot det. Altså, nå sier ikke jeg at VI skal bestemme din data, men nå vet trossalt vi hakket mer enn deg. Ikke fall som en blind, naiv sau inn Hattelcos ulveklør, men ta til deg det vi sier og lag et nytt oppsett!

Nå driter jeg regelrett i skjermkortene. Personlig synes jeg nVidias SLI er en MYE bedre løsning enn ATIs Crossfire, det er bare prisforskjellen jeg stusser på.

Gjør nå som vi sier og kjøp deg et sett med PC3200 brikker med stramme timings. Eksempelvis OCZ Platinum eller Corsair C2.

5661751[/snapback]

Ulveklør og ulveklør fru blom, og vi er da ikke alle imot at han bestiller den pcen. ;) Det er ingenting i veien med å få pcen satt sammen av hattelco. Selvfølgelig er det lurt å ta det en selger sier med en liten klype salt, for de er som sagt selgere som skal prøve å skaffe bedriften inntekter. Men en bedrift lever ikke lenge om de lurer kunder. Det kommer bare til å ødelegge ryktet deres og det er de ikke så veldig intressert i. Når det gjelder minne så er jeg enig at det er bedre med 2 DDR-PC3200 brikker enn de 4 DDR-PC4400 brikkene. :thumbup:

Lenke til kommentar

5661751[/snapback]

Jeg hører hva dere skriver ja.... og jeg tar det videre også.. :thumbup:

Jeg setter utrolig stor pris på alle tilbakemeldinger, og legger dette til grunn for hva jeg gjør videre i priosessen.....

Nå er det forøvrig viktig å huske at maskinen er bestillt, og i stor grad ferdig montert og kun er utsatt grunnet leverings problemer...

Jeg kan derfor ikke endre på store ting, som til eksempel si at jeg heller vil ha Crossfire oppsett, eller ha noen andre raptor disker...

På fredag snakket jeg med selger i PS Østereng på telefonen, så sente jeg han en laaaaang mail....

Han skulle ta dette videre med Hattelco....

Det vi skal få klarhet i er først og fremst hva Hattelco hadde tenkt i denne forbindelse. De hadde nemlig sakt til PS Østereng at de skulle sett opp maskinen slik at minnebrikkene ble utnyttet.

Argumentet til hardware.no brukerene er følgende:

Disse minnebrikkene vil ikke bli utnyttet dersom man ikke klokker maskinen.

Det kan resultere i lavere ytelse sidene maskinen må forholde seg til 4 minnebrikker...

un0kai har testet dette problemet for meg og skriver

2t vil ikke hemme overklokkinga av cpuen, den kan faktisk i noen tilfeller hjelpe litt til, men det er ikke godt å si på forhånd. DU får deg i alle tilfeller en knall maskin nå, jeg har kjørt noen tester på 1t og 2t samt forskjellige tilgangstider nå og kommet frem til at du vil nok ikke bli hemmet i så veldig stor grad av det, hvis du klarer å kjøre minnet på oppgitte hastigheter da.. jeg har for lite erfaring med 4x512mb til å si noe om hvordan minnekontrolleren klarer å klokke med det, men vi får håpe på gode resultater

Hva jeg gjør med dette:

Jeg har bedt Hattelco komme med en tilbakemelding på dette, og gitt dem mange argumenter mot å bruke disse brikkene. Prismessig betyr dette lite, da vi snakker om en ferdig PC, men det er liten vitts å benytte RAM brikker som ikke blir utnyttet.

Hattelco får dermed beskjed om å komme med en tilbakemelding på hva de har tenkt for noe... Det blir dermed sannsynlig at de fabrikk klokker den umiddelbart. Men dette har de ikke bekreftet....

Det er uansett viktig at brikkene kjører på 275x2 MHz, ellers så er jo disse brikkene ubrukelige....

Målet nå er å sette HTT til 275 og MP til 10.

Vi får se hvordan det utvikler seg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...