Gå til innhold

Monster PC ++: Prosjekt 2006 (avsluttet!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal du egentlig med pc4400 minnnebrikker når du ikke skal overklokke? Totalt bortkastet da...

 

EDIT: Men ellers et ganske "ålreit" oppsett :p . Du venter på 7900gtx, var det ikke sånn?

5650891[/snapback]

 

Akkurat stussa litt på det jeg også..

 

Det du trenger er PC3200 ram med CL2-2-2-5 timings... ikke pc4400....(om du ikke har ombestmt deg på en av sidene mellom første og her...)

 

Også¨hvorfor ikke to 150gb rapptorer i raid`? evt to 74gb rapptorer i raid? mer fart... :)

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med pc4400 minnnebrikker når du ikke skal overklokke? Totalt bortkastet da...

 

EDIT: Men ellers et ganske "ålreit" oppsett :p . Du venter på 7900gtx, var det ikke sånn?

5650891[/snapback]

 

Akkurat stussa litt på det jeg også..

 

Det du trenger er PC3200 ram med CL2-2-2-5 timings... ikke pc4400....(om du ikke har ombestmt deg på en av sidene mellom første og her...)

 

Også¨hvorfor ikke to 150gb rapptorer i raid`? evt to 74gb rapptorer i raid? mer fart... :)

5650999[/snapback]

 

Finnes det 1gb brikker med 2-2-2-5 timings? Hvis ikke så kan jeg anbefale de samme minnebrikkene som jeg har(sjekk signatur). De må vel være perfekte siden han ikke skal overklokke?

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med pc4400 minnnebrikker når du ikke skal overklokke? Totalt bortkastet da...

 

EDIT: Men ellers et ganske "ålreit" oppsett :p . Du venter på 7900gtx, var det ikke sånn?

5650891[/snapback]

 

Akkurat stussa litt på det jeg også..

 

Det du trenger er PC3200 ram med CL2-2-2-5 timings... ikke pc4400....(om du ikke har ombestmt deg på en av sidene mellom første og her...)

 

Også¨hvorfor ikke to 150gb rapptorer i raid`? evt to 74gb rapptorer i raid? mer fart... :)

5650999[/snapback]

 

Jeg kommer til å klokke den litt ja... :innocent:

 

Men årsaken til at disse brikkene ble valgt var fordi PC3000 brikker ville blitt en flaskehals i systemet... Disse kjører i alle fall på 1100 MHz, og det er en god begynnelse.. eller..

 

Hadde det ikke vært for at det ble leverings problemer på 7800GTX kortet så hadde jeg hatt maskinen nå.

Men dette kunne plutselig ikke leveres før tidligst 28.februar... Da er det like greit å vente på 7900 kortet ja...

 

Kommer ikke til å endre på disk oppsett, eller andre store ting..

maskinen er jo tilnærmet ferdig, mangler bare skjerm, og skjermkort og noe småtteri....

 

Dette gjør sikkert nytten, selv om ting alltid kan bli bedre... og sikkert dyrere også.. :w00t:

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med pc4400 minnnebrikker når du ikke skal overklokke? Totalt bortkastet da...

 

EDIT: Men ellers et ganske "ålreit" oppsett :p . Du venter på 7900gtx, var det ikke sånn?

5650891[/snapback]

 

Akkurat stussa litt på det jeg også..

 

Det du trenger er PC3200 ram med CL2-2-2-5 timings... ikke pc4400....(om du ikke har ombestmt deg på en av sidene mellom første og her...)

 

Også¨hvorfor ikke to 150gb rapptorer i raid`? evt to 74gb rapptorer i raid? mer fart... :)

5650999[/snapback]

 

Jeg kommer til å klokke den litt ja... :innocent:

 

Men årsaken til at disse brikkene ble valgt var fordi PC3000 brikker ville blitt en flaskehals i systemet... Disse kjører i alle fall på 1100 MHz, og det er en god begynnelse.. eller..

 

Hadde det ikke vært for at det ble leverings problemer på 7800GTX kortet så hadde jeg hatt maskinen nå.

Men dette kunne plutselig ikke leveres før tidligst 28.februar... Da er det like greit å vente på 7900 kortet ja...

 

Kommer ikke til å endre på disk oppsett, eller andre store ting..

maskinen er jo tilnærmet ferdig, mangler bare skjerm, og skjermkort og noe småtteri....

 

Dette gjør sikkert nytten, selv om ting alltid kan bli bedre... og sikkert dyrere også.. :w00t:

5651430[/snapback]

 

PC3200 brikker blir ikke en flaskehals nei. Så lenge du ikke overklokker, så kommer dine pc4400 brikker til å kjøre på 400mhz(pc3200) likevel. Dessuten er det 512mb brikker, noe som gjør at du ikke kan oppgradere med mer minne senere, pluss at du må kjøre på command rate 2t istedenfor 1t.

Du skrev da tidligere at du ikke skulle overklokke...

 

EDIT: Btw, de kjører ikke på 1100mhz, er du gal mann? Det er snakk om DDR her altså, ikke DDR2... Det er 550mhz, ikke det dobbelte.

 

EDIT2: Og med de brikkene er du garantert å nå 275mhz(hvis du øker fsb til 275mhz), og det kommer du garantert aldri til å få gjort med din fx-60. 275mhzx13=3575mhz. Pluss at du kanskje øker multiplieren også, slik at du ikke øker fsben så mye.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
PC3200 brikker blir ikke en flaskehals nei. Så lenge du ikke overklokker, så kommer dine pc4400 brikker til å kjøre på 400mhz(pc3200) likevel. Dessuten er det 512mb brikker, noe som gjør at du ikke kan oppgradere med mer minne senere, pluss at du må kjøre på command rate 2t istedenfor 1t.

Du skrev da tidligere at du ikke skulle overklokke...

 

EDIT: Btw, de kjører ikke på 1100mhz, er du gal mann? Det er snakk om DDR her altså, ikke DDR2... Det er 550mhz, ikke det dobbelte.

 

EDIT2: Og med de brikkene er du garantert å nå 275mhz(hvis du øker fsb til 275mhz), og det kommer du garantert aldri til å få gjort med din fx-60. 275mhzx13=3575mhz. Pluss at du kanskje øker multiplieren også, slik at du ikke øker fsben så mye.

5651926[/snapback]

 

 

Jeg hører hva du sier..... Men det er litt over min forstand det der...

 

Jeg velger å tro at Hattelco som Scandinavias største leverandør på datamaskiner har sånn nogenlunde peiling på hva de driver med.... :hmm:

 

Når jeg trenger mer minne enn 2 GB, så kjøper jeg jo ny maskin uansett,

så det er jo ikke noe poeng da.. skal jo bare ha den i MAX 3 år, da byttes ALT ut.. :thumbup:

 

Disse minnebrukkene koster jo sjorta også da.. de bør gjøre nytten...

Det er jo nesten 4000 kr i ram brikker her da... :blush:

 

Jeg kommer ikke til å klokke den prosessoren lenger enn 2,8 GHz, og vil gjøre dette ved å øke MP til 14.

Enkelt og greit... genialt enkelt med FX-60 da..

 

Så får vi se hva vi får til med skjermkortene, det kan jo bli spennende...

 

Må vel få 9500 poeng i 3DMARK06 med to 7900GTX kort i SLI ja... :love:

 

GoGo

Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier..... Men det er litt over min forstand det der...

 

Jeg velger å tro at Hattelco som Scandinavias største leverandør på datamaskiner har sånn nogenlunde peiling på hva de driver med.... :hmm:

 

Når jeg trenger mer minne enn 2 GB, så kjøper jeg jo ny maskin uansett,

så det er jo ikke noe poeng da.. skal jo bare ha den i MAX 3 år, da byttes ALT ut..  :thumbup:

 

Disse minnebrukkene koster jo sjorta også da.. de bør gjøre nytten...

Det er jo nesten 4000 kr i ram brikker her da...  :blush:

 

Jeg kommer ikke til å klokke den prosessoren lenger enn 2,8 GHz, og vil gjøre dette ved å øke MP til 14.

Enkelt og greit... genialt enkelt med FX-60 da..

 

Så får vi se hva vi får til med skjermkortene, det kan jo bli spennende...

 

Må vel få 9500 poeng i 3DMARK06 med to 7900GTX kort i SLI ja...  :love:

 

GoGo

5654933[/snapback]

 

Hattelco lurer deg trill rundt dersom de selger de brikkene der til deg og du IKKJE skal overklokke ram :roll:

 

Dersom du bare øker multiplieren til 14 uten å gjøre noe annet så kommer rambrikkene til å kjøre som helt vanlig PC3200 ram. Og da vil du faktisk ha DÅRLIGERE ytelse enn du hadde hatt om du kjøpte ett billig 2GB dualchannel sett med lave latencies.

 

Det du gjør er å kaste bort penger på hardware som du ikkje kommer til å utnytte. Hattelco kommer til å le rått hele veien til banken :tease:

Lenke til kommentar

Hahahahahahahaha, er det bare jeg som stusser litt på at en person som er SÅ ulærd med data skal ha en så dyr maskin?! Såklart legger Hattelco de dyreste brikkene og komponente, når du gir de klarsignal, de kjører careface.

 

Så lenge du kjører din prosessor på 200MHz HTT så vil minnebrikkene også gjøre det. Du må kjøre HTT til 275MHz for å få utnyttet de, og med mindre multiplieren din er ulåst vil det tilsvare en prosessorhastighet på 275Mhzx13=3575MHz. Dessuten er det mongo å kjøre 4x512MB, istedet for 2x1024, fordi da må prosessoren forholde seg til 4 brikker, og maskinen går da naturligvis saktere (mer målbart enn merkbart muligens).

 

Et X1900XT er både bedre og billigere enn 7800GTX 512, så å kjøre to slik i CF er et mye bedre valg. Mulig du skal vente til 7900GTX, men om det ikke yter særlig mye bedre enn X1900 så vil det hvertfall være mye dyrere...

 

Jeg velger å tro at Hattelco som Scandinavias største leverandør på datamaskiner har sånn nogenlunde peiling på hva de driver med....

 

Jeg tror jeg kan finne en håndfull personer i denne tråden som vet mer enn alle de tilsammen... En av deres samarbeidspartnere hevdet f.eks. at en isolert temperaturprobe som traff skjermkortet i maskinen til en kamerat av meg var årsaken til det hyppige antallet blåskjermen maskinen fikk, og ikke Q-tec strømforsyningen som drev den.

Lenke til kommentar

Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på minnebrikkene. Kom nå til fornuft og kjøp 2gb pc3200 minnebrikker. Du skal jo bare øke multiplieren, og da endres jo ikke minnehastigheten. Ta heller og kjøp de her feks: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Jeg har de selv, og de vil yte bedre enn de 4 brikkene du foreløpig har satt opp. Bare se etter pc3200 ram med lavest mulig timings.

Personlig ville jeg nok også kjøpt ati sitt nye brikkesett, med x1900xtx i crossfire. Det brikkesettet skal visstnok også overklokke veldig bra. Komplett er vel blant de aller første til å ta inn kort med dette brikkesettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317633

 

Men jeg får vel vente å uttale meg til 7900gtx har kommet, men det ser ikke ut som om det blir noen stor revolusjon, annet enn litt krymping til 90nm og litt småtteri.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på minnebrikkene. Kom nå til fornuft og kjøp 2gb pc3200 minnebrikker. Du skal jo bare øke multiplieren, og da endres jo ikke minnehastigheten. Ta heller og kjøp de her feks: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Jeg har de selv, og de vil yte bedre enn de 4 brikkene du foreløpig har satt opp. Bare se etter pc3200 ram med lavest mulig timings.

Personlig ville jeg nok også kjøpt ati sitt nye brikkesett, med x1900xtx i crossfire. Det brikkesettet skal visstnok også overklokke veldig bra. Komplett er vel blant de aller første til å ta inn kort med dette brikkesettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317633

 

Men jeg får vel vente å uttale meg til 7900gtx har kommet, men det ser ikke ut som om det blir noen stor revolusjon, annet enn litt krymping til 90nm og litt småtteri.

5655474[/snapback]

 

Så det du mener er at viss HTT er 200MHz, så vil ram brikkene kun motta dette...

for å utnytte disse må jeg da altså sette HTT til eksempel 400 MHz, og multiplier til 7.

 

I steden for HTT på 200MHz, og MP på 14.

Er det toppers da?

 

jeg klarer uansett ikke mer enn 2.8 GHz på luftkjøling her da......

 

Jeg kommer ikke til å bytte til Crossfire....

Det meste er nå satt opp, og var det ikke for at det ble problemer med leveringen av 7800 kortet så hadde jeg hatt maskinen allerede..

Når jeg ikke fikk dette så kunne jeg like godt vente en uke eller to til og få det nye som kom....

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Så det du mener er at viss HTT er 200MHz, så vil ram brikkene kun motta dette...

for å utnytte disse må jeg da altså sette HTT til eksempel 400 MHz, og multiplier til 7.

 

I steden for HTT på 200MHz, og MP på 14.

Er det toppers da?

 

jeg klarer uansett ikke mer enn 2.8 GHz på luftkjøling her da......

 

Jeg kommer ikke til å bytte til Crossfire....

Det meste er nå satt opp, og var det ikke for at det ble problemer med leveringen av 7800 kortet så hadde jeg hatt maskinen allerede..

Når jeg ikke fikk dette så kunne jeg like godt vente en uke eller to til og få det nye som kom....

5656089[/snapback]

 

Jeg tror ikke verken cpu, hovedkortet eller ram vil klare 400x7 :roll: . Men som jeg sa, brikkene er garantert å klare 275mhz, ikke 400mhz. Jeg ville definitivt byttet ut minnebrikkene uten en tanke... Og som du selv sier; nesten 4000kr er for mye når du faktisk vil få dårligere ytelse på grunn av høyere timings, pluss at du må kjøre command rate 2t istedenfor 1t.

Lenke til kommentar
Så det du mener er at viss HTT er 200MHz, så vil ram brikkene kun motta dette...

for å utnytte disse må jeg da altså sette HTT til eksempel 400 MHz, og multiplier til 7.

 

I steden for HTT på 200MHz, og MP på 14.

Er det toppers da?

 

jeg klarer uansett ikke mer enn 2.8 GHz på luftkjøling her da......

 

Jeg kommer ikke til å bytte til Crossfire....

Det meste er nå satt opp, og var det ikke for at det ble problemer med leveringen av 7800 kortet så hadde jeg hatt maskinen allerede..

Når jeg ikke fikk dette så kunne jeg like godt vente en uke eller to til og få det nye som kom....

5656089[/snapback]

 

Det er nesten litt skremmende at du bruker så mye penger på noe du har så liten innsikt i. Det blir nesten som om en person uten førerkort skulle kjøpt en Ferarri :tease:

 

For å utnytte den rammen som du har valgt så må du klokke hovedkortet også, ikkje bare CPU som du har tenkt. Det er endel poster her som ikkje hjelper i det hele tatt, de er bare egnet til å forvirre deg. Så eg tenkte eg skulle prøve å forklare deg kordan ting virker fra grunnen av.

 

DDR i DDR ram står for Double Data Rate ram. Det betyr at det overføres data to ganger per klokkeslag. Når DDR ram går på 200mhz så betyr det at det er 400mhz

effektivt. Derav DDR400. Det minnet du har fått satt opp er altså DDR550 som går på 275mhz.

 

I ett s939 system så er det HTT-frekvensen som styrer hastigheten til resten av komponentene. Den er i utgangspunktet 200mhz, også setter man en multiplier for å finne hastighet på CPU og en divider for å finne hastighet på ram.

 

Når det gjelder CPU så har du skjønt det, din har en multiplier på 13 som gir en hastighet på 2600mhz. Du vil øke den til 14 og få 2800. Greit nok.

 

Når det gjelder ram så er det litt mere komplisert. DDR400 har en frekvens på 200mhz, så det går på samme hastighet som HTT-bussen, altså det vi kaller synkront. I bios så kalles det DDR400, 200mhz eller 1:1 alt etter hvilket merke hovedkort du har. Men 1:1, synkront med HTT, er det høyeste valget du har. Du kan ikkje få ram til å kjøre på høyere hastighet enn 200mhz dersom du ikkje øker hastigheten på HTT-bussen.

 

Alt etter hvilket merke hovedkort man har så har man forskjellig utvalg av dividere til ram. Det vanlige er 1:1 for DDR400, 5:6 for DDR333 og 2:3 for DDR266. Men du kan altså ikkje kjøre ram på høyere hastighet enn HTT-bussen kjører på.

 

Så for å kjøre rambrikkene dine på 275mhz, så MÅ du overklokke HHT til 275mhz og kjøre ram på 1:1. Da kan du ikkje kjøre CPU på 13X multiplier, det vil gi 3575mhz :dribble:

 

Men du kan også redusere multiplieren til CPU. Dersom du senker den til 11 får du 3025mhz, dersom du senker den til 10 får du 2750mhz. Skal du kjøre ram på 275mhz så er nok 10X multiplier på CPU ditt beste valg. Men for å klare dette så må du sette deg litt mere inn i overklokking enn du kanskje hadde tenkt. Eg annbefaler alle å lese un0kai's eminente Overklokkingsguide for A64. :thumbup:

 

Dersom du ikkje vil gjøre det, og står på å overklokke CPU med en 14X multiplier og ikkje røre resten av systemet så er det mange andre rambrikker som er mye bedre valg til halve prisen. Du vil være mye bedre tjent med ett hvilket som helst 2X1gb sett med CAS 2 latency.

Lenke til kommentar
PC3200 brikker blir ikke en flaskehals nei. Så lenge du ikke overklokker, så kommer dine pc4400 brikker til å kjøre på 400mhz(pc3200) likevel. Dessuten er det 512mb brikker, noe som gjør at du ikke kan oppgradere med mer minne senere, pluss at du må kjøre på command rate 2t istedenfor 1t.

Du skrev da tidligere at du ikke skulle overklokke...

 

EDIT: Btw, de kjører ikke på 1100mhz, er du gal mann? Det er snakk om DDR her altså, ikke DDR2... Det er 550mhz, ikke det dobbelte.

 

EDIT2: Og med de brikkene er du garantert å nå 275mhz(hvis du øker fsb til 275mhz), og det kommer du garantert aldri til å få gjort med din fx-60. 275mhzx13=3575mhz. Pluss at du kanskje øker multiplieren også, slik at du ikke øker fsben så mye.

5651926[/snapback]

 

 

Jeg hører hva du sier..... Men det er litt over min forstand det der...

 

Jeg velger å tro at Hattelco som Scandinavias største leverandør på datamaskiner har sånn nogenlunde peiling på hva de driver med.... :hmm:

 

Når jeg trenger mer minne enn 2 GB, så kjøper jeg jo ny maskin uansett,

så det er jo ikke noe poeng da.. skal jo bare ha den i MAX 3 år, da byttes ALT ut.. :thumbup:

 

Disse minnebrukkene koster jo sjorta også da.. de bør gjøre nytten...

Det er jo nesten 4000 kr i ram brikker her da... :blush:

 

Høy pris er ikke ensbetydene med høy ytelse. Trodde det var ytelse du var ute etter og ikke nødvendigvis så dyrt som mulig. Selvsagt gjør brikkene nytten, men det vil omtrent alle brikker gjøre.

 

Var det du som ba Hattelco å kjøpe disse brikkene, eller var det Hatelco som anbefalte disse?

De kan nok sette sammen en datamaskin. Det er slett ikke sikkert at de har kompetanse til å få ut den siste ytelsen da det krever at du er spesiellt interessert..

Lenke til kommentar
Det er nesten litt skremmende at du bruker så mye penger på noe du har så liten innsikt i. Det blir nesten som om en person uten førerkort skulle kjøpt en Ferarri  :tease:

5656679[/snapback]

 

Vel.... Vi lærer etterhvert da..... :blush:

 

 

Men du kan også redusere multiplieren til CPU. Dersom du senker den til 11 får du 3025mhz, dersom du senker den til 10 får du 2750mhz. Skal du kjøre ram på 275mhz så er nok 10X multiplier på CPU ditt beste valg. Men for å klare dette så må du sette deg litt mere inn i overklokking enn du kanskje hadde tenkt. Eg annbefaler alle å lese un0kai's eminente Overklokkingsguide for A64.  :thumbup:

 

Dersom du ikkje vil gjøre det, og står på å overklokke CPU med en 14X multiplier og ikkje røre resten av systemet så er det mange andre rambrikker som er mye bedre valg til halve prisen. Du vil være mye bedre tjent med ett hvilket som helst 2X1gb sett med CAS 2 latency.

5656679[/snapback]

 

Siden jeg nå får de brikkene, så ser det ut som jeg nesten blir nødt til å prøve å klokke disse da.... heheheh

 

Viss det er det som må til for å kjøre systemet maksimalt altså.....

 

Jeg kan vel spørre dere om jeg sitter fast....

 

Det må jo være ganske mye bedre ytelse i systemet om det kjører på HTT 275MHz i steden for 200 da... kan jo ikke la det ligge ubrukt...

 

Høy pris er ikke ensbetydene med høy ytelse. Trodde det var ytelse du var ute etter og ikke nødvendigvis så dyrt som mulig. Selvsagt gjør brikkene nytten, men det vil omtrent alle brikker gjøre.

 

Var det du som ba Hattelco å kjøpe disse brikkene, eller var det Hatelco som anbefalte disse?

De kan nok sette sammen en datamaskin. Det er slett ikke sikkert at de har kompetanse til å få ut den siste ytelsen da det krever at du er spesiellt interessert..

5657126[/snapback]

 

Jeg ville ha det så bra som mulig innenfor gitte forutsettninger....

 

En av forutsettningene er jo pris da selvfølgelig, men det kom liksom litt i skyggen etterhvert...

 

Jaja... jeg har nok kanskje villedet dem litt muligens, for jeg sa at det første jeg skulle gjøre var å klokke den....

 

Og viss jeg klarer det oppsettet med HTT på 275MHz så har jeg vel et mye bedre oppsett enn noen vanlige ram brikker....

 

EDIT: Kaffetid.. :yes:

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...