Gå til innhold

Monster PC ++: Prosjekt 2006 (avsluttet!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
finnlugg: At du i det hele tatt velger CL3-RAM til det oppsettet viser at det er andre som burde uttale seg før deg.

5675366[/snapback]

 

 

Har du et bedre ram-alternativ fra psdata.? de har kun 2x 1024 i cl3-ram.(ikke cl2,5/cl2

5675385[/snapback]

 

Ta kontakt med PS-Data og be de skaffe andre brikker, f.eks noe slikt:

Kingston HyperX 2048MB 400MHz DDR - PC3200 Kit m/2stk CL2 (2-3-2-6-1) eller OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition - PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.. PS-Data har tatt inn varer for andre tidligere ved forespørsel. GeIL har falt litt av lasset imho.

Lenke til kommentar
Vil bare anbefale deg ikke å høre for mye på "overklokke-ekspertene". Du som er newbies bør ikke eksperimentere for mye med en så dyr pc.

Man bør vel høre på de som har objektive meninger, og her er det så absolutt ikke bare oc-folk som henger. Vil tør å påstå at en del her har mye mer kunnskap enn du finner i butikkene.

Lenke til kommentar

Skal ikke skryte på meg å ha lest gjennom hele posten. Men etter hva jeg forstår har du gjennom prosessen fram til nå lært en god del og har innsett at Hattelco og PS kanskje ikke har satt sammen det mest optimale systemet, mht til mest for pengene. Når du skal bruke såpass mye penger er det jo et poeng at du må være 100% fornøyd med varen du får, hvis du føler at du kunne fått noe bedre for pengene bør du rett og slett heve kjøpet, dvs du har jo ikke fått varen engang? Klart de vil nok ikke bli glade, men når du bruker 40K er det jo først og fremst kunden som bør bli fornøyd her ^^

 

I etterpåklokskapens ånd kan man vel si at du burde gjort bedre research før du kastet deg ut på et såpass vilt pc-kjøp. Du har jo åpenbart lært en hel del allerede, men ville du ha tatt de samme valgene nå som da du først startet?

 

Uansett: lykke til videre, du får jo en rimelig good pc uansett =)

Lenke til kommentar

wtf?

De som poster sine mega monster bestillinger ser ut til enten

1. til å bruke onboard lyd

2. sound blaster audigy

 

La meg få lov til å :!:

Da capo: :!:

 

Selv om jeg er konvertert til X-Fi bevegelsen, respekterer jeg andre gode lydkort som finnes, men - onboard & audigy er parkert. (Ikke for alle, men til 15k+ maskiner, så er kruttet plassert feil mener nå jeg).....

Lenke til kommentar
Skal ikke skryte på meg å ha lest gjennom hele posten. Men etter hva jeg forstår har du gjennom prosessen fram til nå lært en god del og har innsett at Hattelco og PS kanskje ikke har satt sammen det mest optimale systemet, mht til mest for pengene. Når du skal bruke såpass mye penger er det jo et poeng at du må være 100% fornøyd med varen du får, hvis du føler at du kunne fått noe bedre for pengene bør du rett og slett heve kjøpet, dvs du har jo ikke fått varen engang? Klart de vil nok ikke bli glade, men når du bruker 40K er det jo først og fremst kunden som bør bli fornøyd her

5698038[/snapback]

 

Jeg har forløpig ikke innsett at Hattelco ikke kan bygge det mest optimale systemet nei...

PS Østereng og Hattelco har hittill gjort en utmerket innsatts, og deres service i denne forbindelse har vært veldig bra...

 

De gikk på en smell i forbindelse med leverings tid på 7800GTX kokrtene ja, men så får jeg jo 7900 kort i steden da.

 

Jeg har en løpende dialog med selger også, og viss jeg hadde ønsket det så kan jeg forandre på hva jeg vil..

 

Dvs. at viss jeg vil bytte ut FX60 med en annen prosessor, så kan jeg det...

Viss jeg vil bytte ut RAM brikker så kan jeg det...

 

Hattelco er nå i kontakt med diverse leverandører av komponentene for å finne ut hvor langt de kan fabrikk klokke den og samtidig opprettholde garantien.

 

De skal teste systemet med både 4X512MB brikker og 2X1024 brikker.

 

Sånn prismessig betyr det lite i den store sammenhengen, vi snakker jo om en ferdig PC.

 

Viss jeg i ettertid opplever at ett eller annet med systemet ikke er optimalisert så bytter de det...

 

I etterpåklokskapens ånd kan man vel si at du burde gjort bedre research før du kastet deg ut på et såpass vilt pc-kjøp. Du har jo åpenbart lært en hel del allerede, men ville du ha tatt de samme valgene nå som da du først startet?

5698038[/snapback]

 

Vel.. det var det jeg gjorde her på forumet først da...

Og når alt kommer til alt så er det få ting som jeg nå ønsker å bytte ut.

 

Joda.. mange med mye mer kunnskap om data ville nok kunne spart seg mye penger på et sånnt prosjekt, men alle har ikke de samme forutsettningene.

 

De beste klokkerene her inne kunne nok fått en PC som kostet 10.000 kr mindre til å yte det samme som denne. Sånn er det bare, og jeg blir ikke så lei meg over at andre kan bedre enn meg....

 

Sånn økonomisk sett er PC en utrolig dårlig handel.....

Det går ikke lang tid før maskinen du kjøpte er avlegs igjen, og ja dette er jeg klar over også.

 

Jeg har forsåvidt funnet ut at meningene er svært delte når det kommer til hardware, og jeg får ofte bekreftet det ene, og så rett etterpå så blir dette benektet av den andre....

 

Det skal ikke væe enkelt, og det var også derfor jeg valgte å poste dette her inne på hardware.no. Ellers så kunne jeg vært et meget lett offer for en selger som mente at dette var en bra PC.

 

Men han har vel angrerett siden han kjøper over nett? og siden han ikke har fått maskinen enda så kan han vel bare avbestille.

5698190[/snapback]

For det første så kjøper jeg ikke maskinen over nett. PS Østereng er en lokal forhandler, og Hattelco er distributør og montør av maskinen.

For det andre så angrer intet, og gleder meg som en unge til jeg får maskinen. :love:

Viss jeg hadde ønsket det så kunne jeg nok bare kanselert hele greia, men det ønsker jeg så absolutt ikke.... :p

Lenke til kommentar
Viss jeg vil bytte ut RAM brikker så kan jeg det...

5699487[/snapback]

 

Så hva hindrer deg?? :dontgetit:

 

EDIT: Jeg synes det er moro at folk hiver så mye penger inn i pc jeg! :green: Men det er ikke ALLTID det dyreste er det beste *hinte til ramen* :innocent:

5699516[/snapback]

 

Fordi Hattelco fortsatt mener at dette er det beste alternativet.

 

Hattelco har også lest denne tråden, så de veit hva dere mener om de brikkene.

 

Dette skal testes, og jeg vil velge det beste resultatet uavhengig hva dere sier om den saken...

 

Viss Hattelco klarer å påvise at 4x512 brikker av DENNE typen er bedre enn 2x1024 av vanlig type, og vi klarer å utnytte disse i forrhold til MHz med mer, så vil denne saken bevise at det ikke alltid er lurt å følge strømmen....

 

MEn helt seriøst.., dette skal testes altså.. og måtte det beste alternativet vinne... :p

 

Og sånn prismessig betyr dette lite altså.... men er enig i at jeg har lett for å kjøpe det dyreste, fordi jeg da tror dette er bedre... dumt men sant...

 

EDIT: Leif er sjef

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Viss jeg vil bytte ut RAM brikker så kan jeg det...

5699487[/snapback]

 

Så hva hindrer deg?? :dontgetit:

 

EDIT: Jeg synes det er moro at folk hiver så mye penger inn i pc jeg! :green: Men det er ikke ALLTID det dyreste er det beste *hinte til ramen* :innocent:

5699516[/snapback]

 

Fordi Hattelco fortsatt mener at dette er det beste alternativet.

 

Hattelco har også lest denne tråden, så de veit hva dere mener om de brikkene.

 

Dette skal testes, og jeg vil velge det beste resultatet uavhengig hva dere sier om den saken...

 

Viss Hattelco klarer å påvise at 4x512 brikker av DENNE typen er bedre enn 2x1024 av vanlig type, og vi klarer å utnytte disse i forrhold til MHz med mer, så vil denne saken bevise at det ikke alltid er lurt å følge strømmen....

 

MEn helt seriøst.., dette skal testes altså.. og måtte det beste alternativet vinne... :p

 

Og sånn prismessig betyr dette lite altså.... men er enig i at jeg har lett for å kjøpe det dyreste, fordi jeg da tror dette er bedre... dumt men sant...

 

EDIT: Leif er sjef

5699593[/snapback]

 

Vi får håpe de er objektive da, og ikke bare sender av gårde det som gir dem mest valuta... Men som jeg sikkert har sagt en million ganger nå, du får ikke utnyttet minnebrikkene med mindre du senker multiplieren mye, noe som vel gjør fx-60 bortkasta penger i forhold til en annen cpu(opteron 165-170 feks.). Også var det det med command rate også...

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg fortsatt til konklusjonen til Hattelco.

Hvis det prismessig har lite å bety med 4 eller 2 brikker, må du jo selvsagt velge 2x 1024. Alt annet ville vært tøvete, spesielt mtp at du en gang kanskje vil oppgradere med ytterligere 2 brikker. Det må da være lov å tenke logisk en gang iblant!

 

Som jeg skrev til deg tidligere, få de til å få tak i 2x 1024MB-brikker som er bedre enn de GeIL-brikkene du har satt opp. GeIL har falt av lasset når det gjelder DDR-1-brikker. Det ser du helt tydelig da de ikke lengre leverer de "hotteste" brikkene (discontinued product).

 

AFX60 har 13x mp, ikke sant? Dvs at du ikke trenger så ufattelig kjappe brikker som 4400 / 550MHz (275x2). Gå nå for guds skyld heller for større, "tregere" brikker med bedre timings.

Lenke til kommentar
Fordi Hattelco fortsatt mener at dette er det beste alternativet.

 

Hattelco har også lest denne tråden, så de veit hva dere mener om de brikkene.

 

Dette skal testes, og jeg vil velge det beste resultatet uavhengig hva dere sier om den saken...

 

Viss Hattelco klarer å påvise at 4x512 brikker av DENNE typen er bedre enn 2x1024 av vanlig type, og vi klarer å utnytte disse i forrhold til MHz med mer, så vil denne saken bevise at det ikke alltid er lurt å følge strømmen....

 

MEn helt seriøst.., dette skal testes altså.. og måtte det beste alternativet vinne...  :p

 

Og sånn prismessig betyr dette lite altså.... men er enig i at jeg har lett for å kjøpe det dyreste, fordi jeg da tror dette er bedre... dumt men sant...

 

EDIT: Leif er sjef

5699593[/snapback]

 

For det første, sjølv om eg har vore med og gitt deg pepper, så har eg veldig stor respekt for det du gjør. Du vil ha det beste som er å få tak i, og betaler det du må. :w00t:

 

Som eg skjønner deg no, så Hattelco levere en ferdig klokket PC til deg, de brikkene de har valgt må blodklokkes for at det skal være noen vits i å bruke de. Så de komer helt sikkert til å konfigurere PCen som vi her anbefaler, med en lavere multiplier og høy hastighet på HTT/ram. Ellers blir det meningsløst å levere med slike brikker.

 

Da synest eg du bør ta den helt ut også, og be de ta av varmesprederen på prosessoren og montere ett skikkelig vannkjølingssystem med trippel radiator og full pakke. Det vil koste deg 4-5 tusen kr mere, men det ser ikkje ut til at du bryr deg om slike bagateller uansett :p

 

På en slik PC som du skal ha så er vannkjøling det beste :)

Lenke til kommentar
Vi får håpe de er objektive da, og ikke bare sender av gårde det som gir dem mest valuta... Men som jeg sikkert har sagt en million ganger nå, du får ikke utnyttet minnebrikkene med mindre du senker multiplieren mye, noe som vel gjør fx-60 bortkasta penger i forhold til en annen cpu(opteron 165-170 feks.). Også var det det med command rate også...

5699615[/snapback]

 

For dem så skiller det ikke så mye i pris...

Så det skal bli spennende å se på resultatet ja

 

Joda jeg fikk i ettertid servert det der med Opteron, og at jeg da heller skulle gått for en sånn brikke... i og med at jeg pluselig skulle begynne å fikle med HTT busen og det der........

 

Her kommer vi inn på dette med kompetanse osv.. Det er INGEN her inne som ville garantert 100% at den opteron brikken kan klare 2.8GHz eller 3 GHz..

 

Her er et eksempel fra Hothardware.com hvor man får en FX60 tiil å gå stabilt på 3 GHz på luftkjøling.... :dribble:

 

To achieve the 3GHz mark we only had to change the CPU core multiplier to 15X in the BIOS and leave the system clock speed at a standard 200MHz which allowed us to keep system memory and HyperTransport speeds within specifications.  We did increase the core voltage to 1.3V + .2V boost for 1.5V total as well in the CPU voltage settings of our Asus A8N32 SLI test system motherboard. The new AMD core proved itself to be very stable at this configuration, remaining glitch-free after several extensive 100% CPU load tests.  The obligatory "no guarantees" rule of overclocking applies here but we're fairly confident that anyone interested in taking the Athlon 64 FX-60 higher will realize very positive results, at the very least completely stable 2.8GHz operation and that's with perhaps a more modest CPU cooler than we used as well.

Kan en Opteron klare dette?

GARANTERT??

 

Vel.. jeg er i alle fall garantert 2.8 GHz med FX60

 

Jeg gleder meg fortsatt til konklusjonen til Hattelco.

Hvis det prismessig har lite å bety med 4 eller 2 brikker, må du jo selvsagt velge 2x 1024. Alt annet ville vært tøvete, spesielt mtp at du en gang kanskje vil oppgradere med ytterligere 2 brikker. Det må da være lov å tenke logisk en gang iblant!

5699627[/snapback]

 

Jeg kommer ikke til å trenge 4X1024 brikker på 3 år vel??

Om tre år bytter jeg jo alt ut, og da er det sikkert noe helt annet som gjelder...

 

For det første, sjølv om eg har vore med og gitt deg pepper, så har eg veldig stor respekt for det du gjør. Du vil ha det beste som er å få tak i, og betaler det du må.  :w00t:

 

Som eg skjønner deg no, så Hattelco levere en ferdig klokket PC til deg, de brikkene de har valgt må blodklokkes for at det skal være noen vits i å bruke de. Så de komer helt sikkert til å konfigurere PCen som vi her anbefaler, med en lavere multiplier og høy hastighet på HTT/ram. Ellers blir det meningsløst å levere med slike brikker.

 

Da synest eg du bør ta den helt ut også, og be de ta av varmesprederen på prosessoren og montere ett skikkelig vannkjølingssystem med trippel radiator og full pakke. Det vil koste deg 4-5 tusen kr mere, men det ser ikkje ut til at du bryr deg om slike bagateller uansett :p

 

På en slik PC som du skal ha så er vannkjøling det beste :)

5699683[/snapback]

 

Jeg skal bringe det videre det der ja... kanskje det er det som må til.... VANN.. !

Det var ikke meningen i utgangspunktet, men hva f&%¤&.. har jo allerede sløst så mye... hvorfor ikke søle vekk litt på vann.. :love:

 

EDIT: Ooops.. skrive kan jeg ikke heller ser det ut til....

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Kan en Opteron klare dette?

GARANTERT??

]

Vel.. jeg er i alle fall garantert 2.8 GHz med FX60

 

Ingen kan garantere deg noen verdens ting hvor langt en cpu kan overklokkes. Du er heller IKKE garantert å nå 2.8ghz med fx-60! Men det er stor sannsynlighet for det.

Jeg kommer ikke til å trenge 4X1024 brikker på 3 år vel??

Om tre år bytter jeg jo alt ut, og da er det sikkert noe helt annet som gjelder...

 

Du tenkte vel sikkert i 2003 at du aldri kom til å trenge mer enn 512mb ram også eller?

 

Jeg skal bringe det videre det der ja... kanskje det er det som må til.... VANN.. !

Det var ikke meningen i utgangspunktet, men hva f&%¤&.. har jo allerede sløst så mye... hvorfor ikke søle vekk litt på vann..  :love:

5699700[/snapback]

 

Vannkjøling hadde vært VELDIG lurt ja :yes:

Lenke til kommentar
Kan en Opteron klare dette?

GARANTERT??

 

Vel.. jeg er i alle fall garantert 2.8 GHz med FX60

 

5699700[/snapback]

To stk håndplukkede Opteron 170 CCB1E 0550VPMW. Du skal ha flaks også med FX60 for å få en bedre prosessor enn disse. Klarer Hattelco å finne denne steppingen til deg har du minst like god sjanse til å klare 3000mhz som med en FX60, det våger eg å påstå :whistle:

post-75848-1141490793_thumb.jpg

post-75848-1141490842_thumb.jpg

En FX-60 klokker bedre enn en Opteron i snitt vil jeg tro. Finens det Opteron på 2,6ghz forresten?

5699748[/snapback]

 

AMD skal vel lansere en Opteron 185, dualcore 2,6ghz, neste uke så vidt eg har fått med meg.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Kan en Opteron klare dette?

GARANTERT??

 

Vel.. jeg er i alle fall garantert 2.8 GHz med FX60

 

5699700[/snapback]

To stk håndplukkede Opteron 170 CCB1E 0550VPMW. Du skal ha flaks også med FX60 for å få en bedre prosessor enn disse.

5699755[/snapback]

 

FLAKS ja.... det var den ene faktoren jeg ikke ville ha inn i dette her...

Jeg hadde blitt veeeldig skuffet om jeg hadde kjøpt en Opteron 170, og det i ettertid hadde vist seg at jeg ikke fikk klokket den lenger enn il 2.6 GHz..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...