Gå til innhold

Strømforsyning eller Bios?

mohseni

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har følgende problem med bærbaren (HP Omnibook XE3):

i det sisten, når jeg slår på bærbaren så durer viften, harddisken viser livsteng i 1 sec, og cd-rommen spinner og går 2 ganger (vanligvis durer den engang så begynner operativsystemet å boote), men der stopper det hele, ingenting kommer på skjermen og maskinen vil ikke inn i operativsystemet (windows xp home).

Jeg slår av og på maskinen mange ganger i håp om at den starter normalt. Når den endelig etter x-antall av og på, og maskinen starter normalt viser den heller ikke til noen feilmeldinger under oppstart ellerno.

Selv tror jeg at feilen kan ligger på Bios, eller at det er noe med strømforsyningen?!

Maskinen begynner å bli litt over 3 år og jeg burde vel kanskje vurdere et nytt kjøp, men økonomien hindrer noe, så jeg lurte på om det er noen glupe hoder der ute som vet hva som er galt med maskinen og evt. hvordan å fikse den?

Håper på hjelp

På forhånd takk ;)

Tjohei :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være harddisken. Harddisker i bærebare maskiner lever et røft liv, både på grunn av varmen og på grunn av støt/slag/vibrasjoner under bruk. Ettersom Windows ikke varsler ved oppstart tyder det på at mask9inen aldri har kommet så langt at Windows er forsøkt startet (eller svært tidlig i denne prosessen).

Lenke til kommentar

Skal ikke skryte på meg stålkontroll, men jeg har noen tanker inntil noen av cand.bærbar -folkene kommer innom...

For det første; sørg for at du har backup av viktige data på maskinen! Når ting begynner å skurre kan det være tegn på at maskina tar kvelden, så gjør det før det er for seint.

Jeg tror ikke det er strømforsyninga, da ville den mest sannsynlig konka ut relativt fort etter du kommer inn i windows. Jeg forstår dette problemet ikke oppstår hver gang?

Har du kjørt diverse feilsøkingsverktøy i windows?

Sjekk og for virus med det samme du er igang.

Du nevner BIOS, har du vært inni der og fikla? Det skal uansett være mulig å sette BIOS tilbake til default, pleier stort sett være en valg i en eller annen undermeny.

Når du for en gangs skyld kommer inn i windows; kom deg på nett og last ned nyeste drivere samt oppdatert BIOS.

Husker du om problemet oppsto etter du hadde installert nytt programvare eller maskinvare?

Vel, det var mine to cent og et par generelle råd på veien. Prøv dette og rapporter tilbake problemer/feilmeldinger du får underveis så er det helt sikkert dyktige folk her som kan gi deg noen mer spesifikke råd.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville også tro det var harddisken i dette tilfellet. Hadde en lignende opplevelse med min egen pc for kort tid siden:

Bios fant plutselig ikke harddiskene mine, men hvis jeg restartet noen ganger gikk det til slutt, selvfølgelig inntil det ikke lenger fungerte. Viste seg etter litt feilsøking at den ene hden ikke lenger svarte, og da stemte ikke jumper-innstillingene...

Vet ikke hvorvidt du får noen meldinger i bios, men det høres ut som diskens liv snart er slutt. Så jeg ville skaffet en backup av dataene dine så fort som mulig!! Og hvis disken er innenfor garantitiden, som mine var, får du ny. Men ta backup ved neste gang du får liv i maskinen din!

Lykke til

Lenke til kommentar
Heisann  :)

Jeg har følgende problem med bærbaren (HP Omnibook XE3):

i det sisten, når jeg slår på bærbaren så durer viften, harddisken viser livsteng i 1 sec, og cd-rommen spinner og går 2 ganger  (vanligvis durer den engang så begynner operativsystemet å boote), men der stopper det hele, ingenting kommer på skjermen og maskinen vil ikke inn i operativsystemet (windows xp home).

Jeg slår av og på maskinen mange ganger i håp om at den starter normalt. Når den endelig etter x-antall av og på, og maskinen starter normalt viser den heller ikke til noen feilmeldinger under oppstart ellerno.

Selv tror jeg at feilen kan ligger på Bios, eller at det er noe med strømforsyningen?!

Maskinen begynner å bli litt over 3 år og jeg burde vel kanskje vurdere et nytt kjøp, men økonomien hindrer noe, så jeg lurte på om det er noen glupe hoder der ute som vet hva som er galt med maskinen og evt. hvordan å fikse den?

Håper på hjelp

På forhånd takk ;)

Tjohei  :w00t:

5419898[/snapback]

Har vært borti omtrent tilsvarende på en Compal maskin - minnebrikkene var årsaken der - prøv å ta de ut og sette de inn igjen, evt. hvis du har 2 - prøv med en av gangen.

Lenke til kommentar
Har vært borti omtrent tilsvarende på en Compal maskin - minnebrikkene var årsaken der - prøv å ta de ut og sette de inn igjen, evt. hvis du har 2 - prøv med en av gangen.

Svært sansynlig årsak. Ser at trådstarter har hatt en tråd hvor han spørr om hvordan kjøpe mer minne til HP Omnibook XE3. Nå kan du selvsagt være at han ikke har fått tak i minne - men det kan tyde på at han vært inne i maskin der minnet er.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Det ser ut til at det finnes mange glupe hoder der ute ;)

Mange bra tips å få.

Så for å svare på noen:

Først når det gjelder harddsiken, så kan det hende at det er det som er problemet, men tviler noe fordi maskinen booter ikke biosen engang (ikke som kan sees ihvertfall, skjermen viser svart heletiden, altså den slås ikke på) jeg har prøvd å trykke 'del' ihåp om at den kanskje kjører bios men ikke viser det på skjermen, men ingenting skjer.

for rammen lastet jeg ned et 'memtest' program, men den fant ingen feil på rammen. Kan kanskje også ta ut og sette inn rammen igjen?!.

det bør kanskje nevnes at batteriet på maskinen ikke funker lenger og er tatt ut, men det skal vel ikke ha noe å si?!

Backup høres ut som en god ide, og prosjektet skal settes igang straks :)

Takker og bukker for hjelpen så langt, og hvis det er enda flere gode ideer så er det bare å komme med de. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...