Gå til innhold

Kundebehandling hos Dell


Pepsi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... det er ikke bra at du ikke får svar, eller ihvertfall beskjed om hvor du kan finne informasjon.

 

Selgerne har ikke alltid tid eller kunnskap nok til å besvare alle spørsmål, men hvis du går inn på websidene til supporten finner du det du trenger å vite.

 

http://docs.euro.dell.com/docs/index.asp?cc=12&ct=87

 

(Det er mulig du blir bedt om å oppgi servicetag, bare trykk alternativet for at du ikke har dette, men ønsker en generell side.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-10 17:39, DellDude skrev:

Selgerne har ikke alltid tid eller kunnskap nok til å besvare alle spørsmål, men hvis du går inn på websidene til supporten finner du det du trenger å vite.


 

Men er det ikke det som er jobben til selgerene da ? ... så selge ? Hvis de ikke har tid til det, hva i gjør de på da? Ingen selger kan forvente å få solgt noe, hvis de ikke kan besvare alle kundens spørsmål... Mulig jeg legger annet i det, enn det du mente da du skrev innlegget, men syns det er en meget besynderlig kommentar å komme med.

 

En selger som ikke har tid til kundene er jo ingen selger, og har ingenting med å sitte å ta imot salgsamtaler fra kunder. Da burde han gjøre seg ferdig med det han holder på med før han svarer telefonen. Hvis en selger ikke har tid/mulighet til å besvare alle mine spørsmål før jeg kjøper noe, så _bør_ han ha et ganske så unik produkt og en ganske så fantastisk pris. Har han ikke lyst på mine surt opptjente kroner, så skal han pokker i meg ikke få dem heller :wink:

Lenke til kommentar

Tja, selvfølgelig skal selgerne svare på spørsmål, men det finnes spørsmål, og så finnes det flisespikkeri. Dells selgere er ikke tekniske orakel som kan svare på allverdens spørsmål om IRQ, PCI, IEE1394 o.s.v. De vet hva som finns på de forskjellige modellene, men resten må kunden lese seg til på egen hånd. (De er selgere, ikke lærere.)

 

Hvis en kunde har vurdert å kjøpe PC i et halvt år, og stadig kommer med nye spørsmål om produktegenskaper er det bedre at han/hun får lese seg til de tekniske spesifikasjonene på supportsidene. Dette medfører at de som har tenkt å kjøpe PC kommer igjennom, får avklart sine problemstillinger, og kommer videre i livet.

 

Hvis du virkelig er interessert i spesifikasjonene på en maskin bør du også være villig til å se etter på web, siden all informasjon ligger der.

 

Jeg må føye til at jeg ikke ANER hva som har skjedd i dette konkrete tilfellet, så dette er selvfølgelig min generelle betraktning av situasjonen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 13:37, DellDude skrev:Dells selgere er ikke tekniske orakel som kan svare på allverdens spørsmål om IRQ, PCI, IEE1394 o.s.v.


Og det er jo igrunn hårreisende i seg selv. Tror dessverre ikke dette er spesielt for Dell.

 

Selgerne BØR jo faktisk være "eksperter" som kan forklare fordeler ved de forskjellige modellene, hva de forskjellige teknologiene kan brukes til osv...

 

Min samboer og jeg var på Expert (artig navn) for å kjøpe strykejern, samtalen var omtrent slik (navnene er forandret):

 

Samboeren: "Hei, jeg lurte litt på forskjellen på dette strykejernet til 800 og det til 400?"

 

Selger: "Vi har ikke det til 400!"

 

Samboeren: "Jammen det står jo der på gulvet rett foran deg!"

 

Selger: "Øh, å ja. Vent litt. RUNE!!! RUNE!!!"

 

"Rune" kommer så slentrende med snusprisen under leppa og henda i lomma.

 

Rune: "Hæ?"

 

Selger: "Kunden lurer på hva som er forskjellen mellom strykehjernet til 400 og det til 800!"

 

Rune står og tenker seg litt om, før han sparker borti esken til 400kr. jernet.

 

Rune: "Det der er OK, men kjøper du det til 800 så blir det så gøy å stryke at du stryker press i underbuksene til typen din!"

----------------------------------

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 13:37, DellDude skrev:

Tja, selvfølgelig skal selgerne svare på spørsmål, men det finnes spørsmål, og så finnes det flisespikkeri. Dells selgere er ikke tekniske orakel som kan svare på allverdens spørsmål om IRQ, PCI, IEE1394 o.s.v. De vet hva som finns på de forskjellige modellene, men resten må kunden lese seg til på egen hånd. (De er selgere, ikke lærere.)


 

Hvis de kan SELGE ting, da er de selgere. Dvs de kan forklare meg og deg forskjellen på det ene og det andre. "Hvorfor skal jeg kjøpe den modellen som koster 1000 kroner mer ?" "Hva gir DET meg ?" "Hva innebærer det for meg at pc'en har CDRW f.eks ?" osv osv

 

Hvis Dell-selgerene ikke kan mye/alt om produktene sine, da er de bare EKSPEDITØRER, ikke SELGERE. Kassadama på rimi er ekspiditør, ho aner ikke hva som er i de forskjellige produktene. En selger på Komplett.no f.eks eller Dell SKAL vite hva han sitter og prater om... alt annet er rett og slett for dårlig !

 

PS: bra historie om Expert :grin:

Lenke til kommentar

Hmmmmm...

 

Jeg må si det høres meget underlig ut. Jeg har muligens vært heldig, men jeg har fått de svarene jeg søkte ved henvendelse til Dells kundeservice. Både pr. mail og tlf.

 

Du skriver du ble avvist. Hva legger du i det?

Sa han: "Det gidder jeg ikke / kan jeg ikke svare på?

La han bare på?

 

Jeg arbeider selv for en support-tjeneste utenom studiene, og det hender ofte at våre telefoner bare bryter samtalen.

Hvis da kunden ikke har fortalt hvem han er (navn/tlf. e.l.), har vi ingen mulighet for å spore ham opp og ringe tilbake.

Og selv om vi ringer tilbake hvis samtalen blir brutt, er det jo ikke sikkert at andre gjør det.

Lenke til kommentar

Forskjellen på en selger og en ekspeditør er iallfall ikke at selgeren har mer teknisk innsikt i produktene.

En person kan være superekspert på PCer, men allivel bare være en ekspeditør.

En dyktig selger derimot, kan ofte selge hva det skulle være uten å ha mer enn de mest elementære kunnskapene om produktet.

Jobben til en selger er å selge, ikke å kunne mye om produktene. Det er selvsagt ingen ulempe om han har omfattende kunnskaper, men det er som sagt langt fra nødvendig ei heller det viktigste.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 19:00, president skrev:

Jobben til en selger er å selge, ikke å kunne mye om produktene. Det er selvsagt ingen ulempe om han har omfattende kunnskaper, men det er som sagt langt fra nødvendig ei heller det viktigste.


Det kommer vel an på hvilken side man ser det fra? For firmaet som har ansatt selgeren, er det naturligvis viktigst at han har et høyt salgsvolum. Men sett fra kundens ståsted kan selgerens kunnskap om produktene være svært viktig, naturligvis avhengig av hvor kompetent kunden selv er. Og et høyt kunnskapsnivå hos selger kan også være en fordel for bedriften han jobber i. Hvis selgeren hjelper kunden til å gjøre et riktig valg basert på sitt behov, er det mer sannsynlig at kunden vil bli fornøyd. Fornøyde kunder betyr større sannsynlighet for at de handler samme sted neste gang.

 

Forøvrig er jeg enig i dine definisjoner av selger og ekspeditør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...