Gå til innhold

Dekningskjøp. Er det adgang i denne saken?


Anbefalte innlegg

Kameraten min betalte 2700 for telefon med privat + 12 mnd. Han betalte 2700 i februrar 2005.

 

Reklamasjon ble godkjent av butikken i dag etter mye frem og tilbake, men jeg syns han skal ha noe for å måtte kjøpe en tilsvarende telefon.

 

Butikken har mottatt provisjon for salget, og jeg syns ikke butikken skal tjene på måten de har behandlet han.

 

Forslagene de har fått var:

 

- velge annen telefon under samme premisser (altså bindingspris)

 

- dekningskjøp

 

 

butikken svarte med: han kan få pengene for telefonen

 

 

hva syns dere på forumet?

 

Jeg mener det er adgang for dekningskjøp. Tilsvarende telefon vil koste han 1500 kr ekstra å kjøpe. Nokia 7280. Tilsvarende er 7380.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen grunn til at kameraten din skal få en bedre telefon til samme pris, ei heller skal butikken tjene noe på denne saken. Hvis han ønsker en telefon som er dyrere i dag enn det han betalte for sin for x antall måneder siden, synes jeg det er rett og rimelig at han betaler mellomlegget. Hadde han vært kunde hos meg, ville han fått lov til å velge seg en hvilken som helst telefon til samme pris som det han opprinnelig betalte for sin. Hvis han kjøpte den med binding, vil han måtte se på bindingspriser. Hvis han velger en modell som er dyrere, må han betale mellomlegg.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Enig med deg snubbel.

 

Han kjøpte den med 12 mnd. binding, ergo så skrev han under på en bindende avtale med en operatør, forhandler fikk kanskje 1.200 kr. i provisjon for det abo. og kunne gi den telefonen 1.500 kr. billigere, men de 1.500 kr. går jo til å sette ned prisen fra 4.200 kr. til 2.700 kr.

Ser du ikke logikken her? Forhandler tjener ikke noe på det med provisjonen som går rett ut til kunden igjen...

 

Butikken skal jo ikke dele ut provisjonspenger to ganger...

Lenke til kommentar

Er enig.

Men hva viss telefonen var låst til Telenor i 12 mnd, får man da en tilsvarende telefon som også er låst i 12 mnd? Problemet da er jo at bindingstiden går ut om en måned, og dermed er det jo meningsløst at han må bruke samme operatør i 11 måneder til utover det, når produktet egentlig kun skulle være låst i en måned fremover.

Lenke til kommentar

Problemet her er at butikken ikke tilbyr kunde å kjøpe ny telefon til "bundet" pris - de tilbyr kun pengene igjen. Ikke noe annet.

 

Hvis de ikke tilbyr annet enn "pengene for telefonen". Så skal samtidig bindingstiden fjernes, noe som betyr at forhandler blir trekt i provisjon igjen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

som alastor sa:

 

butikken ville i starten bare tilby han pengene tilbake, men vi var ikke så fornøyd med det ettersom bindingstiden gikk ut om 1 mnd.

Etter min meningen så måtte det da finnes alternative løsninger som var langt bedre.

 

Løsningen som jeg og han i felleskap (skrev mailene) med butikken kom frem til var at han fikk tilsvarende telefon i pris. Dette resulterte i en N70 med telenorlås.

 

Hadde de nektet så ville vi kunne kreve dekningskjøp fordi man hadde måtte kjøpe telefon et annet sted til dyrere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...