Gå til innhold

12v til 5v fra bilbatteri

Anbefalte innlegg

Jeg har en GPS-MUS som vil ha 5v. Etter å ha lest om ohms-lov osv vil jeg bare ha en bekreftelse på at dette er riktig.

Jeg skal ha 5v fra 12v (eller bør jeg regne 14,4v fra lader?)

Da trenger jeg en motstand med 7v over seg?

Jeg vet at GPS-musa(og bluethootadapteren) trekker 0,2A på 5v, da skal jeg kunne ta

7/0,2=35. Betyr dette at jeg skal koble en motstand med 35ohm som må tåle 7*0,2=1,4watt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Belastningen blir alt for variabel til å gjøre det slik. Du må ha en regulator som regulerer spenningen etter belastningen. Dersom maks strøm er 0,2A (jeg vil uansett regne med 0,5 for å være sikker) kan du bruke en paralellregulator. Ulempen med denne er at den vil alltid bruke like mye strøm, uansett hvor stor belastningen er. Fordelen er at det eneste du trenger er en zenerdiode på 5,1V og en resistor som tar resten av spenningen.

Zenerdioden vil alltid ta 5,1V av spenningen. Du har da et fast punkt, og kobler belastningen i paralell med zenerdioden. Du trenger en resistor for å begrense strømmen til zenerdioden. Regner man med en 5,1V +/- 5% zenerdiode får man at maks (Uzmaks) er 5,35V. Man regner da med denne verdien og Uinnmaks, som er 14,4V. Resistoren som benyttes skal ha 14,4-5,35V = 9,05V og skal slippe igjennom 0,5A. Resistorverdien blir da 9,05V / 0,5A = 18,1Ohm, med andre ord, 20-24Ohm skulle holde. Den må ha en Ptot på 9,05 * 0,5 = 4,5W. (dette er ikke særlig effektivt, men er meget lett å koble opp). Zenerdioden må ha en Ptot på 5,35V * 0,5A = 2,6W.

Det du trenger da er altså en 20-24Ohms resistor som tåler 5W(!), og en zenerdiode på 5,1V og 3W. Disse kobler du bare i serie, og setter belastningen i paralell med zenerdioden.

Dersom du trenger å gjøre det mer effektivt er det også mulig, men det krever straks langt mer avansert elektronikk.

Lenke til kommentar

Paralell regulator er jo greie, men de fyrer for kråka da og krever en dyr motstand.

Ta heller en serie regulator. Du får kjøpt de på clas for en billig penge. De fungerer egentlig helt uten eksterne komponenter, men det anbefales at du fester på to kondensatorer, en mellom ingang og jord og en mellom utgang og jord.

[Link]

Du kobler bare ingangen til 12V, jord til minus og utgangen til GPS en.... enkelt og fikst!

Lenke til kommentar
Paralell regulator er jo greie, men de fyrer for kråka da og krever en dyr motstand.

Ta heller en serie regulator. Du får kjøpt de på clas for en billig penge. De fungerer egentlig helt uten eksterne komponenter, men det anbefales at du fester på to kondensatorer, en mellom ingang og jord og en mellom utgang og jord.

[Link]

Du kobler bare ingangen til 12V, jord til minus og utgangen til GPS en.... enkelt og fikst!

5419833[/snapback]

Jeg fikk akkurat tak på en slik en. 7805cv heter den,,

Den fungerer nokk som en drøm.. Men hjertlig takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Jeg kobler positiv 12v til input, negativ 12v til ground

output til positiv 5v og negativ 5v til ground

|-------------12v+ 12- -----------|

|............................................. |

| ............................................ |

----------input 7805 ground---

.............|........................|

............output.................|

...............|......................|

...............|......................|

........... ...|5v+ gps <5v-|

ca

Endret av Hevi
Lenke til kommentar
hvis du ser på databladet jeg linket til så bruker de 0,1 og 0,33 uF. rundt der en plass, er ikke så veldig viktig. Er for å forhindre at kretsen begynner å svinge pga støy og densalgs. Det kan skade den

5424021[/snapback]

Kan jo ta en titt her også. Samme krets ferdig tegnet.

Lenke til kommentar

[Link]

5419833[/snapback]

Glem det, du svarte jo på det her.

hehe :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...