Gå til innhold

Fjerne knitring fra lp-opptak

Anbefalte innlegg

Har tatt opp noen vinylplater til wav (ja, gremmes over at jeg har tatt opp lyden i et format med dårligere lydkvalitet enn det en har på plata...), men pickup'n på spilleren, ei hele spilleren var av super kvalitet, og så hadde jeg heller ikke renset lp'ene helt, og følgelig har det blitt litt knitring på opptakene.

Så til spørsmålet: vet dere om noen programmer eller feks filter til feks Cool Edit som kan fjerne dette?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tatt opp noen vinylplater til wav (ja, gremmes over at jeg har tatt opp lyden i et format med dårligere lydkvalitet enn det en har på plata...), men pickup'n på spilleren, ei hele spilleren var av super kvalitet, og så hadde jeg heller ikke renset lp'ene helt, og følgelig har det blitt litt knitring på opptakene.

Så til spørsmålet: vet dere om noen programmer eller feks filter til feks Cool Edit som kan fjerne dette?

På forhånd takk for hjelpen!

5418996[/snapback]

Hei,

Cool edit har et filter som heter Cleanup. Dette filteret fjerner bl.a. "peiskosen" fra vinylopptak. Nero har et lignende filter i sin Nero Wave Editor. Har ikke prøvd Nero, men har prøvd Cleanup som fungerer fint.

Det finnes dedikerte programmer for opptak fra vinyl. Har sett slike programmpakker på Elkjøp og Expert.

Lykke til...

Lenke til kommentar

Hvis du vil vaske platene kan du bruke varmt vann med oppvasksåpe og en liten børste. Dypp platen i vannet, sprut på litt oppvasksåpe som du kliner utover hele platen og skrubb forsiktig med børsten. Etterpå skyller du av såpen med lunkent vann og tørker platen forsiktig med et mykt håndkle. Hvis de er veldig skitne (Colaflekker og liknende) kan du vaske av dem med spylervæske først. Etiketten overlever nesten alltid når en plate blir vasket. Det kan høres tidkrevende ut, men når du først har kommet igang går det utrolig fort.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Cool edit har et filter som heter Cleanup. Dette filteret fjerner bl.a. "peiskosen" fra vinylopptak.

5419221[/snapback]

Fikk testet dette nå, og det fungerte glimrende. Merket heller ikke noe særlig tap i lyden ellers! Takker:)

Du har ikke mulighet å ta dem opp på nytt da?

5421695[/snapback]

Var hjemme i jula og fikk lånt pappas gamle lp-spiller, så det blir nok lenge til jeg får muligheten til å ta opp på nytt, med mindre jeg får kjøpt meg en selv. Dessuten, å bruke spilleren jeg allerede har brukt hjelper jo ikke så mye, når den ikke er av super kvalitet.

Hvis du vil vaske platene kan du bruke varmt vann med oppvasksåpe og en liten børste. Dypp platen i vannet, sprut på litt oppvasksåpe som du kliner utover hele platen og skrubb forsiktig med børsten. Etterpå skyller du av såpen med lunkent vann og tørker platen forsiktig med et mykt håndkle. Hvis de er veldig skitne (Colaflekker og liknende) kan du vaske av dem med spylervæske først. Etiketten overlever nesten alltid når en plate blir vasket. Det kan høres tidkrevende ut, men når du først har kommet igang går det utrolig fort.

5422287[/snapback]

Det tipset der har jeg ikke sett før. Har hørt om å tørke over dem med en lettere fuktet antistatisk støvklut, men dette var jo å ta det et godt steg videre:D Er ikke noe flekker på lp'ene mine etter det jeg kan se, bare at det har samlet seg opp litt støv og skitt på dem.

Takker for tipsene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...