Gå til innhold

Opptanking av PC'er, hvordan gjør dere det?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er egentlig på utkikk etter en slags opptankningstasjon for stasjonære PC'er.

 

Jeg har tenkt på muligheten for å sette vanlige stasjonære PC'er inn i et rack som er ferdig kablet opp, slik at det bare er å koble til strøm, nettverk, og mus/tastatur.

 

Men det viser seg at et rack er mer eller mindre uegnet pga skarpe kanter, litt for trangt osv.

 

Noen som har noen gode erfaringer innen for dette feltet? Hva gjør dere i deres bedrift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg er egentlig på utkikk etter en slags opptankningstasjon for stasjonære PC'er.

[snip]

Noen som har noen gode erfaringer innen for dette feltet? Hva gjør dere i deres bedrift?

5418974[/snapback]

Hva skal dette brukes til? Forresten hvis man har mange pc'er som står og gjør en oppgave hver på serverrommet så bør man begynne å vurdere virtuelisering. Dette gjelder forsåvidt ikke for pc'er som krever sære pci/mca/isa-kort.

 

Hvis du derimot ønsker å ha sentralisert ett sett med pc'er som skal brukes av 1 bruker hver så finnes det løsninger som gjør dette, men da kan også citrix være et godt alternativ.

 

Du får utbrodere litt mer om hvilket behov du ønsker å ha dekt.

 

Lars

Lenke til kommentar

Jupp, mulig jeg formulerte meg litt dårlig.

 

Når vi får inn nye maskiner i bedriften, kobler vi disse til nettet for så å installere de med den softwaren vi vil = tanking.

 

Jeg vil gjerne effektivisere denne løsningen. Pr dags dato, stiller jeg opp ca 10 maskiner under et bord hvor det ligger strøm, nettverk, mus og tastatur (kvm-switch) stripset opp.

 

Problemet med denne løsningen er at det er kabler over alt, og at det er vanskelig å komme til på begge sider av maskinen.

Derfor tenkte jeg i rack-baner, altså å bruke et gammelt rack og kable dette ferdig opp, slik man kan dytte racket fullt av maskiner for så å tanke de opp.

Problemet igjen er at rack ofte er litt for trange til vanlige maskiner, pluss at mange av de har skarpe kanter osv.

Da maskinene er ferdig tanket opp skal de fjernes ifra "opptankningstasjonen"

 

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen "lur" løsning på dette?

Lenke til kommentar
[....]

Når vi får inn nye maskiner i bedriften, kobler vi disse til nettet for så å installere de med den softwaren vi vil = tanking.

[....]

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen "lur" løsning på dette?

5422638[/snapback]

 

Hei!

Hvis du har et visst volum av maskiner som skal ut så går det an å avtale med pc-produsent om å få levert pc'ene ferdigtanket. Evt ferdigtanket til et visst punkt og resten (innmelding i domene osv går automatisk ved første gangs oppstart).

 

Ellers er det også en del som tanker pc'n når den blir satt inn i nettverket på det kontoret der den skal stå. Her kan man bruke software som feks OV Radia eller Altiris. Hvis man i tillegg implementerer dette sammen med 802.1x kan man sette opp løsningen slik at en ukjent maskin automatisk havner på et "tanke-vlan" som vil automatisk forsøke å tanke opp maskinen (via PXE) dersom MAC-adressen til den er godkjent for tanking. Etter tanking kan den da havne i et VLAN som er relevant for de oppgavene denne maskinen skal brukes til. Ved hjelp av WOL kan man også få maskiner til å automatisk retankes feks på natt eller helg hvis det skulle bli nødvendig.

 

Når det gjelder sentral tanking av maskiner så har jeg ikke sett noe hw slik du foreslår. Bruk av KVM og en arbeidsbenk (i riktig høyde) som maskinene kan stå på (slik at man slipper å krype på gulvet og slite ut knær osv) med riktig KVM-kabling tror jeg også fortsatt brukes mye.

 

Hvordan man velger å løse dette avhenger av det totale behovet og de midlene man har til rådighet for å få gjennomført dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...