Gå til innhold

PSU -> 9V AC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg fryktet, saken er at jeg bygger noen høyttalere inni en pc/radio og hadde håpet jeg kunne bruke høyttalerenes innebyggede forsterker til å drive dem.

Trnsformatoren som følger høyttalerene er oppgitt til å gi 9V ~, så jeg trengte en måte å få tilsvarende, men uten ledning til stikkontakta i veggen.

Slik det ser ut nå, blir det vel enten en annen miniforsterker, en ekstra strømkabel, eller evt, lodding fra PCens nettkabel.

Er det bare jeg som tenker feil, eller er det litt pussig at disse høyttalerne kjører på AC.. Altså at det burde finnes en omformer inne på forsterkeren ett sted?

PS. Max trekk blir unsett 500mA...

Lenke til kommentar

Eller:

likeretter, ventil som omdanner vekselstrøm til likestrøm ved at den bare slipper strømmen gjennom i én retning. L. kan deles i flere typer: — 1. Elektronventiler, der en elektronstrøm går fra katoden til anoden, men ikke kan gå motsatt vei. Finnes i små og store utførelser, fra radiorør og til rør med meget høye ytelser for bruk til industriformål og drift av sporveier. Jf. kvikksølvdamp-l. — 2. Mekaniske l., virker på den måten at kontakten slutter og bryter strømmen synkront med fasene, og dermed bare slipper gjennom den del av fasen der strømmen går samme vei. Kontakt-l. kom på markedet i 1939 og ble levert for belastninger opptil 15 000 A ved 600 volt pr. enhet. — 3. Halvleder-l., som helt har revolusjonert l.-teknikken. Halvlederventiler for kraftformål kom på markedet 1924. De har gjennomgått en rivende utvikling, og forskj. stoffer har vært brukt til å oppnå den likerettende effekt. I dag benyttes silisiummonokrystaller. Det leveres silisiumdioder for 1000 A og sperrespenninger på 4000 volt. Tyristoren er en styrbar silisiumdiode, dvs. størrelsen av strømgjennomgangen kan styres. [Caplex]

Lenke til kommentar

AH!

Akkurat ett triks som jeg tenkte på...

En likeretter som får likestrøm, vil ikke gjøre noe... Right?

Det å gå fra 12V til 9V bør være enkelt, regner uansett med at den ikke er så kresen på spenningen..

Jeg skal prøve senere.

Lenke til kommentar

Riktig, en likeretter som får likestrøm vil gå greitt. Eneste bieffekt er at du får et spenningsfall, typisk 1.4 V. Men 9V AC vil jo også gi endel høyere spenning som DC. Hvis du vil sjekke det ut så ser du etter en stor elektrolyttkonsdensator i nærheten av likeretteren og måler spenningen over den.

Jeg tror heller ikke den er så veldig kresen på nøyaktig spenning, men man må i alle fall holde seg under merkespenningen på kondensatorene.

Kan jo nevne at det er god design å legge inn en likeretter også når man får DC fra en batterieliminator. Da er man beskyttet mot feilkobling, det virker like godt uansett polaritet.

Lenke til kommentar
Kan jo nevne at det er god design å legge inn en likeretter også når man får DC fra en batterieliminator. Da er man beskyttet mot feilkobling, det virker like godt uansett polaritet.

5424052[/snapback]

ORD!! (høres teit ut på norsk) :p

Var det jeg også laget til på en krets når jeg gikk på VK2, læreren bare fnyste av meg og mente at det var unødvendig komponentbruk.

Lenke til kommentar

Hvis trafoen som fulgte med er AC 9V, kan du koble høyttalerne rett på +12V på psu.

(9Volt AC, blir ca. 12Volt DC etter likeretteren)

Grunnen til dette er at oppgitt spenningsverdi på en trafo er effektivverdien, dvs en slags gjennomsnittspenning (direkte målbar spenning med voltmeter). Likerettet blir spenningen toppverdien på AC-kurven, som ganges med kvadratroten av 2 (ca. 1,41)

Det er også derfor at glattekondensatorer brukes etter likeretteren for å "holde" disse toppene oppe.

tips: for å finne ut hvilken spenning du får etter en likerretter, ganges AC-spenningsverdien med en faktor på 1,41. og 9VoltAC x 1,41 = 12,69VoltDC

(minus et lite spenningsfall i diodeovergangene i likeretteren)

Håper ikke dette forvirrer mer enn det gir forklaring :)

Lenke til kommentar
ORD!! (høres teit ut på norsk)  :p

Var det jeg også laget til på en krets når jeg gikk på VK2, læreren bare fnyste av meg og mente at det var unødvendig komponentbruk.

5424242[/snapback]

For en dust av en lærer du hadde.. En slik konstruksjon kan og har reddet mange kretser fra å brenne opp.

Maskiner skal tilpasses mennesker, ikke omvendt. Og mennesker gjør feil :D

Lenke til kommentar

Takker for alle smarte innlegg, tror jeg får liv i forsterkeren nå..

Prøvde å fore den med 9V DC, men da virket det som den hadde litt lite power, så jeg er ikke redd for å teste med 12V nå.

Må bare stå opp først, sene kvelder på byen er dårlig for modding..

EDIT: IT WORKS.. muahahaha

Nå er neste seg å få en radio inni der. :\

Endret av GaKKGaKk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...