Gå til innhold

Nikon SB-50 DX Blitz spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hallo!!

har blitz: Nikon SB-50 DX.... det jeg lurer på... noen erfariger på om dette var katta i sekken kjøp?? har ikke prøvd den så mye med den virker bra... erfaringer??

Og en annen ting.. jeg lurte på hva utstyr jeg trenge for og ha den et stykke fra kameraet mitt... og hvor jeg får kjøpt denne og hva den koster? :hmm::hmm:

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Nikon D70/D50 så er det ikke noe bra kjøp siden den ikke har iTTL og dermed ikke støtter den suverene automatikken. Har du et annet kamera så er det i noen tilfeller en godt kjøp.

Hvis du har et kamera med iTTL og kjøper en blitz som støtter det så kan blitzen fjernstyres fra kameraet uten å kjøpe noe ekstra. Hvis ikke kan du kjøpe en kabel til noen hundre kr eller en trådløs sender som vil være ganske dyr.

Lenke til kommentar

Har selv nevnte blitz til D70. Til mitt forbruk har det fungert helt fint uten (i)TTL. Men så kjøpte jeg blitzen som b-vare til 400,- Jeg bruker blitzen hovedsaklig til macro, men vil nok oppgradere ti en iTTL blitz i en ikke så fjern fremtid. Til dagens fullpris er det slakt å kjøpe denne blitzen til D70/50. Den koster jo nesten det samme som sb-600. Så har du relativt ny digital speilrefleks fra nikon og denne blitzen vil jeg si du har vært uheldig med kjøpet, så lenge du ikke fikk den veldig billig. Har du analog speilrefleks eller eldre digital (F50, F70, F100, D100 D1 osv..) vil du nok bli storfornøyd med blitzen. Da er det ingenting å klage og du får en god TTL blitz. Men blitzen er jo selvfølgelig er gammel og støtter ikke dagens nyeste blitz-funksjoner, men det gjør isåfall ikke kameraet ditt heller. For å holde blitzen unna kameraet vil du trenge en forlengende ledning til ca 600,- tror jeg.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Til 700 kr er det ikke noen krise, du vil garantert få en del for den hvis du selger den så du har i verste fall tapt noen hundrelapper.

Som sagt så fungerer den, det er bare at den ikke støtter iTTL og du må antakelig oftere gjøre manuelle justeringer for å få helt korrekt eksponering.

Lenke til kommentar
Ja... er nok enig i det... men hva blitz anbefaler dere?? kan godt være sigma eler et annet merke.. bare det er kvalitet..  :thumbup:

5425307[/snapback]

Om valget står mellom SB-600 og Sigma EF500 DG Super, så bør valget falle på Sigmaen; den er mye kraftigere enn SB-600, og kvaliteten er bedre enn ryktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...