Dotten Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Slik jeg ser det så tar man Israels side i konflikta ved å ikke kjempe for en boikott. Dette blir like søkt som å hevde at de som kjemper for en boikott støtter palestinere som sprenger seg selv, barn og kvinner i luften på bussholdeplasser. Fravær av å ønske boikott er ikke synonymt med at man støtter Israel. Det blir som å si at alle som var imot USA invasjonen i Irak støttet Saddam og hans ugjerninger. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Slik jeg ser det så tar man Israels side i konflikta ved å ikke kjempe for en boikott. Dette blir like søkt som å hevde at de som kjemper for en boikott støtter palestinere som sprenger seg selv, barn og kvinner i luften på bussholdeplasser. Fravær av å ønske boikott er ikke synonymt med at man støtter Israel. Det blir som å si at alle som var imot USA invasjonen i Irak støttet Saddam og hans ugjerninger. 5424717[/snapback] Nei men jeg synest måten du her ordlegger deg på viser at du ser ned på dem som støtter boikotten. Dette blir like søkt som å hevde at de som kjemper for en boikott støtter palestinere som sprenger seg selv, barn og kvinner i luften på bussholdeplasser. Det hadde vel holdt lenge med å skrive palestinere, det er vel ikke noen her som drar frem de ekstreme Israelene som også dreper sine motstandere inkludert kvinner og barn. Husk det er svært ekstreme krefter på begge sider, det er dermed ikke sagt at noen her støtter disse,men at de støtter den vanlige Israeler eller palestiner Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Palistinerne som utfører terroren er en gruppe mennesker som ikke er underlagt andre enn seg selv. Her tar du nok feil. Det er flere terrorgrupper som har stor støtte blant befolkningen, og på skolen lærer (eller lærte) palestinske barn at israelere/jøder var onde, og at Israel måtte utslettes. De læres aktivt opp til å hate israelerne. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Leste noen av kommentarene på ynetnews.com... For det første virker som en skikkelig facistisk side (fjernet alt av innlegg som prøvde å forsvare Norge eller som ikke var fullt så blindt israelvennlige) og videre så er jo mye av det som står der direkte løgn. Uvitende amerikanere, engelskmenn, israelere, kanadiere som uttaler seg om ting de tydeligvis ikke har peiling på og alle som mener noe annet blir sensurert vekk. Hvis noen av dere mener dette er representativt for det fine og flotte demokratiet Israel, så synes jeg det er ganske trist. Å boikotte et land pga politikken som føres er ikke det samme som å hate de som bor der. Når Norge boikottet Sør-Afrika så var det jo ikke slik at vi gjorde det fordi vi hatet negre... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Leste noen av kommentarene på ynetnews.com... For det første virker som en skikkelig facistisk side (fjernet alt av innlegg som prøvde å forsvare Norge eller som ikke var fullt så blindt israelvennlige) og videre så er jo mye av det som står der direkte løgn. Uvitende amerikanere, engelskmenn, israelere, kanadiere som uttaler seg om ting de tydeligvis ikke har peiling på og alle som mener noe annet blir sensurert vekk. Hvis noen av dere mener dette er representativt for det fine og flotte demokratiet Israel, så synes jeg det er ganske trist. Å boikotte et land pga politikken som føres er ikke det samme som å hate de som bor der. Når Norge boikottet Sør-Afrika så var det jo ikke slik at vi gjorde det fordi vi hatet negre... 5425787[/snapback] Jepp og det å i det hele tatt dra inn en slik side i denne debatten sier jo sitt, det må jo kun være for de som ønsker en ensidig fremstilling av saken og som ikke er istand til å tollerere andres syn Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg la inn lenken til den siden som innspill til et spørsmål tidligere i tråden om hva "den vanlige jøden i gaten i Israel" mener. Hvor representativt kommentarene er sa jeg i utgangspunktet at jeg ikke visste, men jeg skulle like å vite. Wiesenthal-senteret, derimot, regnes som seriøst. Sitasjonen har vært høyt profilert, det er påfallende at norske medier ikke har intervjuet "den vanlige jøden i gaten i Israel" i dette tilfellet, for mannen-på-gataintervju er ellers ganske vanlig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg la inn lenken til den siden som innspill til et spørsmål tidligere i tråden om hva "den vanlige jøden i gaten i Israel" mener. Hvor representativt kommentarene er sa jeg i utgangspunktet at jeg ikke visste, men jeg skulle like å vite. Wiesenthal-senteret, derimot, regnes som seriøst. Sitasjonen har vært høyt profilert, det er påfallende at norske medier ikke har intervjuet "den vanlige jøden i gaten i Israel" i dette tilfellet, for mannen-på-gataintervju er ellers ganske vanlig. 5427781[/snapback] Ja det er greit, men min reaksjon er basert på den ensidigheten som råder på den siden. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvorfor denne ensidige kritikken av Israel? De fikk jo bare tildelt land av FN, og dermed begynte araberne å føre geriljakrig mot jødene, og deretter samlet de sammen det de hadde av våpen og mannskap og gjorde seg klare til å gå inn i Israel. Fra starten har Israel måttet beskytte seg selv mot araberne, men det er de som får all drittn fra venstresiden. 5419368[/snapback] Helt enig! Leste meg fram til at palestinerene egentlig er arabere som man ikke ville ha i landene der nede. Tenker på før staten Israel ble opprettet. De var altså flyktninger som ikke var ønsket av noe land! Skjønner ikke all sympatien med palestinerene Hvorfor er de så bra da!? Hva er grunnen til å ha sympati med dem!? Folk som er såpass uintelligente som bomber israelitter på busser burde på INGEN måte fått sympati.... Det er jo de som holder denne konflikten gående, da de ikke klarer å godta at Israel er Jødenes og Israelittenes stat! Den eneste i regjeringen som virker sympatisk og troverdig er Støre, alle andre kan bare ha det så godt! Om noen måneder har jeg stemmerett og om 4 år er det stortingsvalg. Skal stemme på et parti som er så langt mot høyresiden som det er mulig å få det! Nå er jeg lei den nye regjeringen og da spesiellt SV! FRP Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvorfor denne ensidige kritikken av Israel? De fikk jo bare tildelt land av FN, og dermed begynte araberne å føre geriljakrig mot jødene, og deretter samlet de sammen det de hadde av våpen og mannskap og gjorde seg klare til å gå inn i Israel. Fra starten har Israel måttet beskytte seg selv mot araberne, men det er de som får all drittn fra venstresiden. 5419368[/snapback] Helt enig! Leste meg fram til at palestinerene egentlig er arabere som man ikke ville ha i landene der nede. Tenker på før staten Israel ble opprettet. De var altså flyktninger som ikke var ønsket av noe land! Skjønner ikke all sympatien med palestinerene Hvorfor er de så bra da!? Hva er grunnen til å ha sympati med dem!? Folk som er såpass uintelligente som bomber israelitter på busser burde på INGEN måte fått sympati.... Det er jo de som holder denne konflikten gående, da de ikke klarer å godta at Israel er Jødenes og Israelittenes stat! Den eneste i regjeringen som virker sympatisk og troverdig er Støre, alle andre kan bare ha det så godt! Om noen måneder har jeg stemmerett og om 4 år er det stortingsvalg. Skal stemme på et parti som er så langt mot høyresiden som det er mulig å få det! Nå er jeg lei den nye regjeringen og da spesiellt SV! FRP 5428318[/snapback] Og hva da med alle palestinerne som IKKE bomber isralitter, bør de tas under samme kam og ikke få sympati??? Ekstreme personer finnst på begge sider og det er vel ikke dem man sypatiserer med, men vold avler vold og vokser du opp i et samfunn der soldater skyter på deg er det lett å bli voldelig selv. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvorfor denne ensidige kritikken av Israel? De fikk jo bare tildelt land av FN, og dermed begynte araberne å føre geriljakrig mot jødene, og deretter samlet de sammen det de hadde av våpen og mannskap og gjorde seg klare til å gå inn i Israel. Fra starten har Israel måttet beskytte seg selv mot araberne, men det er de som får all drittn fra venstresiden. 5419368[/snapback] Helt enig! Leste meg fram til at palestinerene egentlig er arabere som man ikke ville ha i landene der nede. Tenker på før staten Israel ble opprettet. De var altså flyktninger som ikke var ønsket av noe land! Skjønner ikke all sympatien med palestinerene Hvorfor er de så bra da!? Hva er grunnen til å ha sympati med dem!? Folk som er såpass uintelligente som bomber israelitter på busser burde på INGEN måte fått sympati.... Det er jo de som holder denne konflikten gående, da de ikke klarer å godta at Israel er Jødenes og Israelittenes stat! Den eneste i regjeringen som virker sympatisk og troverdig er Støre, alle andre kan bare ha det så godt! Om noen måneder har jeg stemmerett og om 4 år er det stortingsvalg. Skal stemme på et parti som er så langt mot høyresiden som det er mulig å få det! Nå er jeg lei den nye regjeringen og da spesiellt SV! FRP 5428318[/snapback] Og hva da med alle palestinerne som IKKE bomber isralitter, bør de tas under samme kam og ikke få sympati? Ekstreme personer finnst på begge sider og det er vel ikke dem man sypatiserer med, men vold avler vold og vokser du opp i et samfunn der soldater skyter på deg er det lett å bli voldelig selv. 5428408[/snapback] Tror neppe at Israelske soldater bare skyter på palestinere sånn uten videre. De må jo ha en grunn for det. Kanskje grunnen rett og slett er at Palestinerene ikke hører hjemme i Israel? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Slik jeg ser det så tar man Israels side i konflikta ved å ikke kjempe for en boikott. Dette blir like søkt som å hevde at de som kjemper for en boikott støtter palestinere som sprenger seg selv, barn og kvinner i luften på bussholdeplasser. Fravær av å ønske boikott er ikke synonymt med at man støtter Israel. Det blir som å si at alle som var imot USA invasjonen i Irak støttet Saddam og hans ugjerninger. 5424717[/snapback] Nei men jeg synest måten du her ordlegger deg på viser at du ser ned på dem som støtter boikotten. Måten du ordlegger deg på er å gå på person fremfor sak. Og nei jeg ser ikke ned på de som boikotter, selv om det strengt talt bør være unødvendig å måtte forsvare min person fordi du skal komme med slike insinueringer om min person. Det hadde vel holdt lenge med å skrive palestinere, det er vel ikke noen her som drar frem de ekstreme Israelene som også dreper sine motstandere inkludert kvinner og barn. Det hadde ikke holdt å sagt palestinere nei, da mitt poeng er å påpeke at det er søkt å benytte slik Erasmus Montanus logikk. Å hevde at en som ikke støtter boikott støtter Israel er feil. Det vil si at man stempler alle som ikke er for boikott som mennesker som støtter den uretten Israel begår. Men det reagerte du ikke på når det ble skrevet, men når det senere blir trukket frem et motsatt eksempel (som jeg ikke engang er for, men for å dra en paralell) så reagerer du. Husk det er svært ekstreme krefter på begge sider, det er dermed ikke sagt at noen her støtter disse,men at de støtter den vanlige Israeler eller palestiner 5424862[/snapback] Noe den som først kom med denne påstanden ikke poengterte. Men da valgte du å ikke reagere, først når samme tullete logikk ble brukt om de som støttet palestinere kom du viftene med pekefingeren. I mitt tilfelle mente jeg det ikke engang, noe som også ble påpekt. Responsen er dobbeltmoral og at du velger å gå på person. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Ja det er greit, men min reaksjon er basert på den ensidigheten som råder på den siden.5427814[/snapback] Jeg føler en viss tvil om hvilke meninger du tillegger meg, spesielt ved kommentaren Jepp og det å i det hele tatt dra inn en slik side i denne debatten sier jo sitt, det må jo kun være for de som ønsker en ensidig fremstilling av saken og som ikke er istand til å tollerere andres syn Selv føler jeg situasjonen preges av at det er en hel mengde sider, men som i norske media sauses sammen til bare en, og det er vel typisk at Redaksjon En skal idag snakke om Røkke enn at også USA (i følge TekstTV) har kommet med utfall mot Norge i saken. Fra de jeg har truffet og kjenner fra Midtøsten har jeg hørt om følgende parter: - palestinere - Arafats gruppe, som ikke alle er palestinere, men jeg har hørt dem kalt tunisiere. - Hamas, tidvis i konflikt med Arafats gruppe - jøder innflyttet fra østeuropa, ofte fattige, ofte kjørt frem i bosetninger som brikker i et spill - jøder som lenge bodde i arabiskdominerte områder, etter sigende undertrykket i Israelsk politikk - jøder innflyttet fra Vesten, ofte dominerende i politikken - arabere med israelsk statborgerskap -med mange fler. De jeg har snakket med forteller om store innbyrdes konflikter i et uensartet politisk landskap. Saken er ikke ensidig, den er ikke engang tosidig. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Å vri dette om til jødehat av SV sier veldig om forståelse av diskusjonen. Dette går ut ifra sine porporsjoner. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 SV er selvfølgelig ikke jødehatere. De er bare motstandere av jødenes poltikk. 5422299[/snapback] Det virker som om mange folk ikke har forstått at det å kritisere et lands politikk ikke er det samme som å hate en folkegruppe i landet.5423761[/snapback] Det som nok får mange til å begynne å lure, er at sosialistene har pekt seg ut Israel som den store stygge ulven, trass i at det finnes massevis av land man kunne trekke frem dersom man absolutt skal boikotte noen. Hvorfor hører man for eksempel ikke sosialistene ta til orde for å avslutte norske oljeselskapers engasjement i Iran? Når noen benytter enhver anledning til å kritisere et land som langt fra er av de verste med hensyn til menneskerettigheter, er det grunn til å spørre seg om det finnes vikarierende motiver. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Måten du ordlegger deg på er å gå på person fremfor sak. Og nei jeg ser ikke ned på de som boikotter, selv om det strengt talt bør være unødvendig å måtte forsvare min person fordi du skal komme med slike insinueringer om min person. Jeg stiller spørsmål med måten du fremstiller enkelte ting på og for meg virker disse klart Israelvennlige og at du er imot palestinerne, det er min oppftaning. At du stiler spørsmål med min oppfatning er således helt grei, har ingen problemer med det. Det hadde ikke holdt å sagt palestinere nei, da mitt poeng er å påpeke at det er søkt å benytte slik Erasmus Montanus logikk. Å hevde at en som ikke støtter boikott støtter Israel er feil. Det vil si at man stempler alle som ikke er for boikott som mennesker som støtter den uretten Israel begår. Men det reagerte du ikke på når det ble skrevet, men når det senere blir trukket frem et motsatt eksempel (som jeg ikke engang er for, men for å dra en paralell) så reagerer du. At jeg ikke reagerte på det du her nevner er enkelt og greit at jeg ikke leste det innlegget, for som du sikkert ser så er jeg med i en rekke debatter her og tør stille spørsmål med en rekke ting noe som ikke er særlig populært på "andre" siden og jeg blir bombardert med motargumenter, derfor må disse prioriteres først. Du vet det er ikke enkelt å være her som "enslig sosialist" på et "borgelig" forum Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Måten du ordlegger deg på er å gå på person fremfor sak. Og nei jeg ser ikke ned på de som boikotter, selv om det strengt talt bør være unødvendig å måtte forsvare min person fordi du skal komme med slike insinueringer om min person. Jeg stiller spørsmål med måten du fremstiller enkelte ting på og for meg virker disse klart Israelvennlige og at du er imot palestinerne, det er min oppftaning. Det er din feilaktige antagelse og et angrep på en annen brukers integritet. Lurer du på hva jeg står for så spør om det fremfor å insinuere at jeg ser ned på de som er tilhengere av boikott. Det hadde ikke holdt å sagt palestinere nei, da mitt poeng er å påpeke at det er søkt å benytte slik Erasmus Montanus logikk. Å hevde at en som ikke støtter boikott støtter Israel er feil. Det vil si at man stempler alle som ikke er for boikott som mennesker som støtter den uretten Israel begår. Men det reagerte du ikke på når det ble skrevet, men når det senere blir trukket frem et motsatt eksempel (som jeg ikke engang er for, men for å dra en paralell) så reagerer du. At jeg ikke reagerte på det du her nevner er enkelt og greit at jeg ikke leste det innlegget, for som du sikkert ser så er jeg med i en rekke debatter her og tør stille spørsmål med en rekke ting noe som ikke er særlig populært på "andre" siden og jeg blir bombardert med motargumenter, derfor må disse prioriteres først. Da sitatet var quotet av meg i det innlegget du siterte meg, virker dette merkverdig. Leste du ikke mitt innlegg men valgte å svare på det? Du vet det er ikke enkelt å være her som "enslig sosialist" på et "borgelig" forum Forumet er ganske jevnt representert, men AP har lavere oppslutning og FRP høyere om man skal samenligne med valget. Dog er RV og SV sterkere representert. Om man skal legge forumets egen undersøkelse tilgrunn. Men det er off topic og kan gjøres i den aktuelle tråden. Edit; Feil link kom inn,rettet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058 Endret 12. januar 2006 av Dotten Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Men det er off topic og kan gjøres i den aktuelle tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522179&hl= 5429413[/snapback] Den linken bør du rette på... Jeg finner ikke veldig mye informasjon om hva brukerne i dette forumet stemmer på i en tråd om matolje-avkjølt pc Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Fikset (helvetes copy+paste ) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Men det er off topic og kan gjøres i den aktuelle tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522179&hl= 5429413[/snapback] Den linken bør du rette på... Jeg finner ikke veldig mye informasjon om hva brukerne i dette forumet stemmer på i en tråd om matolje-avkjølt pc 5429445[/snapback] Tja tror den er like representativ som den andre :!: Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Er det noen her som vil stå fram å si at det ikke er noen i SV som hater jøder? Det blir selvfølgelig søkt å snakke om SV som jødehatere, hele gjengen liksom. Men det er utvilsomt en del i SV som faktisk er antisemitiske. Og det er ganske merkelig at SV syns det er så forbanna viktig med boikott av Israel mens det er kanskje like stor grunn til å boikotte Russland pga Chechnya. Det er en lang liste med andre land man kunne valgt å boikotte for lignende grunnlag, som f.eks Kina. Men nei, man velger ut Israel. Hvorfor det egentlig? Nei, det er ikke så vanskelig å tenke seg fram til svaret for det. Sett in USA, rinse and repeat. Endret 12. januar 2006 av noxeiS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå