Gå til innhold

SV er ikke jødehatere.

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en egen diskusjon rundt dette da det blir ymtet frempå både i media og i diverse diskusjonsforum rundt på nettet.

Personlig er jeg av den klare oppfatning at det å stemple SV som jødehater eller antismetisk er en logisk kortslutning.

At fravær av bruk av boikott i andre land med lignende menneskerettighetsbrudd(utifra SV's syn) skal brukes til å konkludere med av SV er jødehatere er en sammenblanding som er både ufin og langt ute på viddene.

Enhver som har fulgt med på SV sin politikk og lest partiprogrammet vet at SV arbeider for å motarbeide menneskerettighetsbrudd på flere plan.

Man kan gjerne kalle SV inkonsekvent, der er jeg personlig enig, men å dra konklusjon at man er jødehater, det er det ikke grunnlag for.

Det er som når Erasmus "beviser" at mor er en stein. Bare at dette tilfellet er av langt grovere karakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er de ikke jødehatere,AUF støtter også denne aksjonen og på tv i kveld var jo dette diskutert og dær var det jo en eldre jøde som med en gang dro frem dette med jødehat, hvorfor er det slik at alle som ikke priser Israel er jødehatere?? Hva er det som feiler folk? Er en jødehater fordi man ikke støtter den politikken de fører, menst man blir lovprist om man ikkke støtter politikken til andre.

Når skal jøder og deres støttespillere slutte å spille på folks skyldfølelse for det som hendte under nazi tyskland?? De aller fleste som ble berørt på begge sider er i dag borte og vi som lever nå har vel ingen skyld i det som hendte.

Det virker på meg som om at fordi jødene har hatt mere motgang en de fleste tidligere så skal vi godta at de gjør feil/overgrep mot andre, det blir vel ikke helt rett spør du meg :hmm:

Lenke til kommentar

Jødehater-"taktikken" er vel omtrent som "rasist"-taktikken enklente innvandrere her i Norge fører. Er man ikke enig, er man rasist/jødehater.

Var det ikke noen som drev på å boikotte Frankrike for noen år siden også (jeg var vel ganske liten da, så det er godt mulig jeg husker feil)? Hva skal man i så fall kalle dem?

Lenke til kommentar

La oss ikke generalisere her, Snekker`n. Spør du den vanlige jøden i gaten i Israel vil du nok få helt andre svar, med mindre du har statistikk som backer dette opp?

Det er interessant at mange som skriker antisemitisme selv ikke er jøder

Man må få kunne ytre sin mening uten å bli kalt for diverse ord som slutter på *.ist

og *.hater enten man holder med SV eller i mitt tilfelle den blå siden.

Lenke til kommentar
La oss ikke generalisere her, Snekker`n. Spør du den vanlige jøden i gaten i Israel vil du nok få helt andre svar, med mindre du har statistikk som backer dette opp?

Man må få kunne ytre sin mening uten å bli kalt for diverse ord som slutter på *.ist

5418646[/snapback]

Enig i det du sier her og jeg tenker på folk i vår del av verden når jeg uttaler meg,for den vanlige man på gaten i Israel har jeg ikke kjennskap til.

Man må få kunne ytre sin mening uten å bli kalt for diverse ord som slutter på *.ist  og *.hater enten man holder med SV eller i mitt tilfelle den blå siden.

jepp,interessant å se hvor mange ganger jeg er blitt kalt løgner og sosialist etter valget til tross for å ha stemt borgerlig frem til siste valg :)

Lenke til kommentar

Hvorfor denne ensidige kritikken av Israel? De fikk jo bare tildelt land av FN, og dermed begynte araberne å føre geriljakrig mot jødene, og deretter samlet de sammen det de hadde av våpen og mannskap og gjorde seg klare til å gå inn i Israel. Fra starten har Israel måttet beskytte seg selv mot araberne, men det er de som får all drittn fra venstresiden.

Lenke til kommentar
Hvorfor denne ensidige kritikken av Israel? De fikk jo bare tildelt land av FN, og dermed begynte araberne å føre geriljakrig mot jødene, og deretter samlet de sammen det de hadde av våpen og mannskap og gjorde seg klare til å gå inn i Israel. Fra starten har Israel måttet beskytte seg selv mot araberne, men det er de som får all drittn fra venstresiden.

5419368[/snapback]

Registrerer forsøk på å kuppe tråd, men vil bare kommentere at grunnen til at venstresiden bryr seg er at Israel gjennom 30 år har fordrevet, fengslet og torturert en mengde mennesker som ikke hadde gjort annet enn å bo på feil sted og være muslimer. Det at enkelte på høyresiden ikke bryr seg om dette synes jeg er ganske skremmende.

Lenke til kommentar

Å komme med karakteristikker og stempler på meningsmotstandere i politikken er relativt vanlig. Som regel er detr venstresiden som er ivrigst med å utdele disse, som Frp'er så har jeg vært mye borti det. Nå rammer det for en gangs skyld SV, og selv om det morer meg litt, så tar jeg avstand fra det. Og hvorfor skal man egentlig synke til samme nivået?

Det er greit å påpeke konsekvensene av hva SV gir støtte til, slik at når de gir ensidig støtte til den ene parten i en konflikt, og ikek tar avstand fra aksjonsformen, så forsvarer man i praksis terrorisme som maktmiddel. Og det burde SV og andre få skikkelig gjennomgå for. Men helt uten at man trenger å dra inn sammenligner med nasister og jødehat. Hvis man ikke kan kritisere SV for hva de er, men er nødt til å putte et stempel på dem først, da har man for dårlig grunnlag å kritisere på. Og i detet tilfellet så har man ikke dårlig grunnlag.

Lenke til kommentar

5418646[/snapback]

Vel, la oss se hva som skrives. Forleden fant jeg denne artikkele "Wiesenthal Center slams Norway's Israel boycott" der jeg finner utsagn som bl.a.

The letter said the boycott constitutes a “continuation of Norway's collaborationist history under its own Nazi leader, Vidkun Quisling

I tillegg er det en rekke kommentarer fra lesere under, og jeg må si jeg ikke kan huske å ha sett maken til omtale av Norge eller nordmenn, bl.a.

As in so many other countries in Europe, even when Norwegians hated the Nazis, they hated the Jews even more and collaborated accordingly.
Norway should be called Naziway

Om kommentarene er representative for israelere generelt, vet jeg ikke, men jeg ble rystet over påstandene som ble fremsatt.

Lenke til kommentar
Å komme med karakteristikker og stempler på meningsmotstandere i politikken er relativt vanlig. Som regel er detr venstresiden som er ivrigst med å utdele disse, som Frp'er så har jeg vært mye borti det. Nå rammer det for en gangs skyld SV, og selv om det morer meg litt, så tar jeg avstand fra det. Og hvorfor skal man egentlig synke til samme nivået?

Nja,FRP har vel ikke akkurat vært tapt bak en vogn de heller :D

Lenke til kommentar
Som regel er detr venstresiden som er ivrigst med å utdele disse, som Frp'er så har jeg vært mye borti det.

5419452[/snapback]

Nå ja. Høyresida er som oftest kjapt ut med å rope både det eine og det andre. Men jeg skal ikke påstå at høyresida er verst.

Det er greit å påpeke konsekvensene av hva SV gir støtte til, slik at når de gir ensidig støtte til den ene parten i en konflikt, og ikek tar avstand fra aksjonsformen, så forsvarer man i praksis terrorisme som maktmiddel. Og det burde SV og andre få skikkelig gjennomgå for.

5419452[/snapback]

Kan du forklare meg hvordan man forsvarer terrorisme som maktmiddel? Slik jeg ser det så tar man Israels side i konflikta ved å ikke kjempe for en boikott. Det er Israel som er overgriperen i konflikta, det er ikke ei konflikt med to likeverdige parter som man kan løse ved dialog og kompromiss. Palestinerne er underlagt Israel på alle måter. Palestinerne blir trakkasert, fratatt land og diktert. Palestinere med israelsk statsborgerskap er annenrangs statsborgere.170 palestinske organisasjoner er for en boikott av israelske varer, det samme er israelske fredsforkjempere. Jeg kan ikke lukke ørene for disse stemmene, det synes jeg ikke regjeringa bør gjøre heller.

Forsåvidt, aksjonsformen boikott er i bruk fra Norges side ovenfor Burma i dag.

Lenke til kommentar

5418646[/snapback]

Vel, la oss se hva som skrives. Forleden fant jeg denne artikkele "Wiesenthal Center slams Norway's Israel boycott" der jeg finner utsagn som bl.a.

The letter said the boycott constitutes a “continuation of Norway's collaborationist history under its own Nazi leader, Vidkun Quisling

I tillegg er det en rekke kommentarer fra lesere under, og jeg må si jeg ikke kan huske å ha sett maken til omtale av Norge eller nordmenn, bl.a.

As in so many other countries in Europe, even when Norwegians hated the Nazis, they hated the Jews even more and collaborated accordingly.
Norway should be called Naziway

Om kommentarene er representative for israelere generelt, vet jeg ikke, men jeg ble rystet over påstandene som ble fremsatt.

5420498[/snapback]

Det du linker til her viser vel egentlig hvo "totalfredet" Israel er og at alt som sies negativt om dem eller deres politikk automatisk blir kalt jødehat.

Dette er virkelig skremmende at en nasjon og en folkegruppe skal ha "fribilett" til å gjøre hva de vil og protesterer noen så er de jødehatere :cry:

Lenke til kommentar

Da er vel nordmenn rasistiske overfor Burmas befolkning? :roll:

Det virker som om mange folk ikke har forstått at det å kritisere et lands politikk ikke er det samme som å hate en folkegruppe i landet.

Dette er det nemlig VELDIG stor forskjell på.

Lenke til kommentar

Da er vel nordmenn rasistiske overfor Burmas befolkning? :roll:

Det virker som om mange folk ikke har forstått at det å kritisere et lands politikk ikke er det samme som å hate en folkegruppe i landet.

Dette er det nemlig VELDIG stor forskjell på.

5423761[/snapback]

Korrekt :thumbup:

Lenke til kommentar

Nja,FRP har vel ikke akkurat vært tapt bak en vogn de heller :D

5420704[/snapback]

Som regel er detr venstresiden som er ivrigst med å utdele disse, som Frp'er så har jeg vært mye borti det.

5419452[/snapback]

Nå ja. Høyresida er som oftest kjapt ut med å rope både det eine og det andre. Men jeg skal ikke påstå at høyresida er verst.

5421027[/snapback]

Ok Snekker'n og Olsen, ting som fremmedfiendtlige, brungrumsete, rasistiske, egoistiske, naive, lettlurte og usolidariske er karakteristikker som venstresiden elsker å bruke på Frp og Frp'ere. Hvilke tilsvarende karakteristikker har Frp eller H limt på partier på venstresiden?

Lenke til kommentar
Det er greit å påpeke konsekvensene av hva SV gir støtte til, slik at når de gir ensidig støtte til den ene parten i en konflikt, og ikek tar avstand fra aksjonsformen, så forsvarer man i praksis terrorisme som maktmiddel. Og det burde SV og andre få skikkelig gjennomgå for.

5419452[/snapback]

Kan du forklare meg hvordan man forsvarer terrorisme som maktmiddel?

5421027[/snapback]

Ved å gi støtte tilnærmet uten forbehold, så gir man også støtte til aksjonsformen. I den grad man tar forbehold, så er det mest på direkte spørsmål om man faktisk støtter dette.

Slik jeg ser det så tar man Israels side i konflikta ved å ikke kjempe for en boikott. Det er Israel som er overgriperen i konflikta, det er ikke ei konflikt med to likeverdige parter som man kan løse ved dialog og kompromiss. Palestinerne er underlagt Israel på alle måter. Palestinerne blir trakkasert, fratatt land og diktert. Palestinere med israelsk statsborgerskap er annenrangs statsborgere.170 palestinske organisasjoner er for en boikott av israelske varer, det samme er israelske fredsforkjempere. Jeg kan ikke lukke ørene for disse stemmene, det synes jeg ikke regjeringa bør gjøre heller.

5421027[/snapback]

Ensidig fremstilling, der man kun ser det fra ene siden og ikke tar avstand fra palestinernes handlinger. Selv om støtten til terror ikke er direkte uttalt, så er den en konsekvens av denne holdningen.

Det er som når en guttunge knuser en rute, og får en klapp på skulderen etterpå. Det er ikke en uttalt støtte til handlingen, men likefullt er det nettop en slik støtte det i praksis er.

Palestinerne bedriver sin terror, og opplever at de får genrell støtte i verdensoppinionen, og at Israel får generell kritikk. Da fortsetter de selvsagt den vellykede kampen i samme form som gir dem støtte.

Lenke til kommentar

Palistinerne som utfører terroren er en gruppe mennesker som ikke er underlagt andre enn seg selv. Det er vanskelig, om ikke umulig, å stoppe disse, hvis de virkelig vil gjøre det de gjør. Disse menneskene er ikke valgt av det palistinske folk, og derfor er de heller ikke representativ for det palistinske flertall.

Den israelske hæren er derimot mye lettere å stoppe, én liten ordre, så er de ute av de okkuperte områdene. Denne hæren blir styrt av de folkevalgte i Israel. Så dette er handlinger staten Israel må stå til rette for. Palistinerne som gruppe/folk bør ikke bli dømt for det noen individer innenfor denne gruppen gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...