noxeiS Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Dette med Israel og USA spørsmålet mitt ble ikke besvart så veldig bra. Hvorfor ikke slå hardt ned på de?Israel og USA utvikler ikke atomvåpen - de har atomvåpen og har hatt dem lenge. Dermed ingen grunn til å slå hardt ned på dem. Man kunne ha stoppet Israel fra å lage atomvåpen, men de gjorde det hemmelig for mange år siden, slik som Iran og prøvde seg på, men de ble funnet ut og måtte innrømme et par år siden at de hadde et atomprogram. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Har diskutert med venner og familie i helgen nå, og flere stusset på dette oppstyret i Syria som tydeligvis sprer seg videre. Er det mulig at prestestyret i Iran kan klare å dra igang noe slikt, da særlig med tanke på at politiet (som er kjent for å være "militært" i Syria) uheldigvis slapp igjennom nok mennesker til å brenne ned både norsk og dansk ambassade (tenker på at de muligens er "korrupte" gjennom Islam)..? Edit: Altså som en avledning for media fra atomkrisen som er i sterk fokus for tida til nye opptøyer rundt noe så tåpelig som 1 år gamle gjentegnete karikaturer.. Endret 6. februar 2006 av daniel_984 Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Er mye som er mulig, daniel. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Tv2 tekst-tv skrev i går en liten sak der en kar i Norge mente at USA kunne finne på å angripe Iran før mars. Dessverre finner jeg ikke dette igjen på noe nettsted, men jeg regner med at flere har sett det. Jeg er aldri, ALDRI for bruk av våpen, men et angrep nå vil jo være galematias. Det er nok bråk rundt disse tegningene, om ikke folka der nede skal få en ordentlig god grunn til å bli sinna i tillegg. Jeg må innrømme at jeg ble litt uggen inni meg da jeg leste det på tv2. Håper virkelig man kommer til en løsning på dette.. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Tidligere hadde USA en doktrine som krevde USA skulle kunne føre krig på to fronter samtidig, og med Irak og Afghanistan så har de det. Legg til et enormt budsjettunderskudd, problemer med Nord-Korea med mye mer, så er det mulig at Iran ser i dette en mulighet til å gå adskillig lengre enn hva USA ville ha akseptert tidligere. Det gjør i sdeg selv situasjonen ustabil. Skulle Iran prøvesprenge en atombombe, hvilket ikke er lett å skjule, er det gode muligheter for at tredje verdenskrig da ville være i full gang. Israel har bombet reaktorer tidligere etter føre var-prinsippet (i Irak), jeg tviler ikke på at de vil gjøre noe drastisk om de tror atomprogrammet i Iran er kommet langt nok til å true dem. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Tror en irankrig blir kun litt bombing, ikke noen invasjon med andre ord. Er ikke mer enn noen missiler som skal til for å fjerne atomvåpenprogrammet til iran Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Tror en irankrig blir kun litt bombing, ikke noen invasjon med andre ord. Er ikke mer enn noen missiler som skal til for å fjerne atomvåpenprogrammet til iran 5590279[/snapback] Egentlig tror jeg det er mer som skal til. Etter at Isreal har bombet vettet ut av de plassene Iran drev med atomforskning så regner jeg med at Iran har lært av dette og flyttet forskningen ned i bombesikkre bunkere under jorden. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1221495.ece Endelig ser vi noen tør å tenke på hva som må gjøres hvis det går for langt. Hvis venstresiden hyler ut mot dette kommer jeg til å miste all tro på menneskelig fornuft. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1221495.ece Endelig ser vi noen tør å tenke på hva som må gjøres hvis det går for langt. Hvis venstresiden hyler ut mot dette kommer jeg til å miste all tro på menneskelig fornuft. 5591583[/snapback] for en samlet høyreside (i tillegg til de høyreekstreme som du visstnok støtter) er vel helt for at usa uten noen mandat bomber et annet suverent land eller? Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 for en samlet høyreside (i tillegg til de høyreekstreme som du visstnok støtter) er vel helt for at usa uten noen mandat bomber et annet suverent land eller?Heller det enn at Iran får atomvåpen, for å si det sånn. Hvis ikke FN kan være med å forhindre det, så må en eller annen gjøre det. Vi trenger virkelig ikke Nord-Korea OG Iran med atomvåpen. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Heller det enn at Iran får atomvåpen, for å si det sånn. Hvis ikke FN kan være med å forhindre det, så må en eller annen gjøre det. Vi trenger virkelig ikke Nord-Korea OG Iran med atomvåpen.Vi? snakker du på vegne av "menneskeheten", vesten eller hvem? Ellers er jeg klar over at dette er en vanskelig og alvorlig situasjon Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vi? snakker du på vegne av "menneskeheten", vesten eller hvem? Ellers er jeg klar over at dette er en vanskelig og alvorlig situasjonTror jeg snakker for vi, vesten, og menneskeheten. Lenke til kommentar
hulder Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Krig er siste utvei, og angriper Bush Iran vet han at han ligger tynt an. Men på den annen side, han skal ikke bli gjenvalgt uansett. Blir det krig mot Iran (og USA pisser ikke akuratt på seg av iranerne) så er Bush ferdig. *Olje* *Hint* Lenke til kommentar
hulder Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vi? snakker du på vegne av "menneskeheten", vesten eller hvem? Ellers er jeg klar over at dette er en vanskelig og alvorlig situasjonTror jeg snakker for vi, vesten, og menneskeheten. 5591934[/snapback] Det tror jeg nok ikke du... Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Atomkrig er ikke bra, men jeg kan ikke lese noe sted at noen støtter høyreekstremistene... At du er imot at ekstremistiske muslimer driver på med voldelige handlinger, og ikke umulig dårlige hensikter når det planlegges atomvåpen, vil ikke si at du støtter gjerninger begått av høyreekstremister. Endret 12. februar 2006 av HenHau Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Krig er siste utvei, og angriper Bush Iran vet han at han ligger tynt an. Men på den annen side, han skal ikke bli gjenvalgt uansett. Blir det krig mot Iran (og USA pisser ikke akuratt på seg av iranerne) så er Bush ferdig. *Olje* *Hint* 5591950[/snapback] Hvorfor sier du at Bush er da ferdig? Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Krig er siste utvei, og angriper Bush Iran vet han at han ligger tynt an. Men på den annen side, han skal ikke bli gjenvalgt uansett. Blir det krig mot Iran (og USA pisser ikke akuratt på seg av iranerne) så er Bush ferdig. *Olje* *Hint* Ja, olje ja. Det kan jo umulig ha noe å gjøre med at Iran sier at Israel skal fjernes, og er vrien om atomanleggene sine. Neida. Er bare en illusjon alt sammen! USA har kuttet seg selv av fra Irans olje siden 1979. Tror de klarer seg en god del lenger uten den. Uansett så kunne USA bare opphøre sanksjonene sine mot Iran og bli "venner" med dem som de er med Saudi Arabia, og så få kjøpe olje av dem og. Problem solved. Eller så er de kanskje ikke keen på Iran med atomvåpen. Slik som Tyskland, Frankrike, Russland, Kina, og Storbritannia heller ikke er. Men de er vel ute etter oljen alle sammen. Lenke til kommentar
hulder Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Krig er siste utvei, og angriper Bush Iran vet han at han ligger tynt an. Men på den annen side, han skal ikke bli gjenvalgt uansett. Blir det krig mot Iran (og USA pisser ikke akuratt på seg av iranerne) så er Bush ferdig. *Olje* *Hint* Ja, olje ja. Det kan jo umulig ha noe å gjøre med at Iran sier at Israel skal fjernes, og er vrien om atomanleggene sine. Neida. Er bare en illusjon alt sammen! USA har kuttet seg selv av fra Irans olje siden 1979. Tror de klarer seg en god del lenger uten den. Uansett så kunne USA bare opphøre sanksjonene sine mot Iran og bli "venner" med dem som de er med Saudi Arabia, og så få kjøpe olje av dem og. Problem solved. Eller så er de kanskje ikke keen på Iran med atomvåpen. Slik som Tyskland, Frankrike, Russland, Kina, og Storbritannia heller ikke er. Men de er vel ute etter oljen alle sammen. 5592013[/snapback] Var det ikke det jeg sa Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Dette er farlig fordi Iran er blant de land som har gått hardest ut mot den vestlige verden i det siste. En leder som mener holocaust aldri fant sted og som ønsker å fjerne Israel fra kartet. Det burde være sunn fornuft at et slikt land absolutt ikke må få tak i atomvåpen selv om det koster verden nok en krig. Selvfølgelig er krig siste utvei, men nå har vi sett at Iran har truet oss i flere uker ved å si "hvis ikke <insert random demand here> så bryter vi kontrakten" så er ikke krig lenger så urealistisk. En bandittstat som Iran skal ikke kunne sette urimlige krav til den vestlige verden. Forslag har kommet for å løse problemet for begge sider (ut i fra Iran sin begrunnelse om at det er for energi), men Iran har blankt avvist de såvidt jeg vet. Da har diplomati feilet og man må vurdere hardere metoder. At Iran også er et undertrykkende muslimsk samfunn som støttes fra statsoverhodene er bekymringsfullt og gjør det spesielt farlig at akkurat det landet får tak i den slags våpen. Det er ingenting disse lederne heller vil enn å fjerne den vestlige verden ettersom vi er den største trussel for deres undertrykkelse av befolkningen. Det er på tide at den vestlige verden finner opp noe som gjør oljen ubrukelig fordi det er latterlig at banditter som Iran skal kunne presse oss på denne måten. Endret 12. februar 2006 av invictus Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ja, olje ja. Det kan jo umulig ha noe å gjøre med at Iran sier at Israel skal fjernes, og er vrien om atomanleggene sine. 5592013[/snapback] Vel, det er Israel som peiker atomrakettene sine mot Teheran. Og Iran har generelt sett samarbeidet godt med IAEA fram til helt nylig. Men bruddet kan ikke sees på som noe annet enn en reaksjon på USA og EUs kampanje mot Irans rett til å utvikle kjernekraft. Neida. Er bare en illusjon alt sammen! USA har kuttet seg selv av fra Irans olje siden 1979. Tror de klarer seg en god del lenger uten den. Uansett så kunne USA bare opphøre sanksjonene sine mot Iran og bli "venner" med dem som de er med Saudi Arabia, og så få kjøpe olje av dem og. Problem solved. 5592013[/snapback] Men da kan Iran finne det for godt å ikke selge olje til USA. Mye greiere å ha kontroll over oljeproduksjonen må vite. Eller så er de kanskje ikke keen på Iran med atomvåpen. Slik som Tyskland, Frankrike, Russland, Kina, og Storbritannia heller ikke er. Men de er vel ute etter oljen alle sammen. 5592013[/snapback] For det første så finnes det meg bekjennt ingen beviser for at Iran utvikler atomvåpen. For det andre så er målet selvsagt hegemoni i regionen. Det er ingen tilfeldighet at Israel har fått utvikle sine atomvåpen i fred uten at noen protesterte, mens Iran blir truet med krig nå på grunn av et atomprogram som har eksistert siden 60-tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå