cmi Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Hallo! Jeg har spørsmål ang filter holdere.... vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette... men har skjekket litt rundt... må jeg ha 2 P flter holdere siden jeg har 62 og 52 mm linse åpninger?? eller kan jeg kjøpe adapter ringer?? eller ossen er dette?? Endret 11. januar 2006 av cmi Lenke til kommentar
RPA Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Lurer på det samme da jeg har et objektiv med 58mm og et med 52mm. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Ja jeg har 52, 62 og 82 mm linser, kjekt og vite... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Det finnes adapterringer som tillater deg å bruke f.eks. pola med 58mm fatning på et objektiv med 52mm fatning. Det finnes også flere systemer med filtere som man setter inn i en bracket. Denne bracketen monteres på objektivet med en passende adapterring. Man trenger altså bare en bracket og et filter, men flere ringer for å tilpasse systemet til sine forskjellige objektiver. Mest kjent er Cokin, men jeg har sett flere (og billigere) systemer i engelske fotoblader. Alle bladene de har på Narvesen har annonser for disse. Det siste alternativet regnes som mindre høyverdig enn normale filtre. For kvalitetens skyld bør man velge vanlig filter, og supplere med adapterring. Selv har jeg en liten eske med forskjellige Cokin-filtre. Bruker dem sjelden i dag, men de er greie å ha av og til. Anbefalere ikke denne løsningen til pola. Endret 16. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Tenkte mest på graduated filter.... til denne P holderen... for polar og sånne filtere har jeg utenom Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 For Cokin filterholder P så brukes en og samme filterholder sammen med flere adapterringer tilpasset dine ulike objektiver. Cokin's P-serie har adapterringer fra 48mm til 82mm. I ditt tilfelle trenger du en filterholder og tre adapterringer (52, 62 og 82mm). Du finner disse bl.a her: http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?t=487&g0=0&g1=39 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå