Gå til innhold

Type P filter holder?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har spørsmål ang filter holdere.... :hmm: vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette... men har skjekket litt rundt... må jeg ha 2 P flter holdere siden jeg har 62 og 52 mm linse åpninger?? eller kan jeg kjøpe adapter ringer?? eller ossen er dette?? :hrm:

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes adapterringer som tillater deg å bruke f.eks. pola med 58mm fatning på et objektiv med 52mm fatning.

Det finnes også flere systemer med filtere som man setter inn i en bracket. Denne bracketen monteres på objektivet med en passende adapterring. Man trenger altså bare en bracket og et filter, men flere ringer for å tilpasse systemet til sine forskjellige objektiver. Mest kjent er Cokin, men jeg har sett flere (og billigere) systemer i engelske fotoblader. Alle bladene de har på Narvesen har annonser for disse.

Det siste alternativet regnes som mindre høyverdig enn normale filtre. For kvalitetens skyld bør man velge vanlig filter, og supplere med adapterring.

Selv har jeg en liten eske med forskjellige Cokin-filtre. Bruker dem sjelden i dag, men de er greie å ha av og til. Anbefalere ikke denne løsningen til pola.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...