Gå til innhold

Felles lagringsdisk for XP og Ubuntu

Anbefalte innlegg

Du har altså ikke gjort det? Jeg skjønner det, for du ville fort oppdaget at Windows ikke vil støtte det - ihvertfall var det det som hendte meg. Den partisjonen var lagd med gparted. Siden windows ikke kan lage fat32 partisjoner større enn 32GB, følte jeg at ext2 bar et bedre valg - mye p.g.a at det faktisk fungerte... :p

5443847[/snapback]

Det er ikke helt riktig. Selv om det er en begrensning på at man ikke kan opprette fat32-partisjoner over 32GB i 2000/XP så får man tilgang til større partisjoner. Står blant annet litt om det her. Har selv fått tilgang til fat32 > 32GB, men da var disken formatert med enten partition magic eller en boot-floppy. Hvorfor du fikk problemer, kan jeg ikke svare på.

Når det kommer til konvertering fra ntfs -> fat32 så kan partition magic gjøre den jobben. Dog koster jo verktøyet penger, selv om man får tak i en floppy nesten overalt.

Men selv om det er mulig, er det slik som flere allerede har påpekt ganske bortkastet. Mye bedre å satse på ext2/3 med en ordentlig driver i windows. Eller bare rett og slett lagre alt på en filserver. Sistnevnte trives jeg veldig med da jeg også er allergisk mot støy :)

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet poeng er det rent sikkerhetsmessige. Husk at utstyrer du windows med drivere for tilgang til linux-diskene dine vil også evntuelle virus etc i windows få tilgang til linux-diskene dine

5445487[/snapback]

Men det er vel strengt talt ikke noe stort problem da windows virus ikke har noen stor effekt på linux?

Omvent kan jo være et problem, men det ville jo vært større om han bare skulle kjørt windows.

Lenke til kommentar
Men det er vel strengt talt ikke noe stort problem da windows virus ikke har noen stor effekt på linux?

Du har vel rett i det. Men har din windows installasjon tilgang til linux-diskene dine og din windows installasjon utsettes for noe som spiser filer har du likefult et problem...

Lenke til kommentar
Bruk ext2 eller ext3. Bruker Denne driveren til Windows. Funger fint, ingen problemer.

5425544[/snapback]

Brukte den en liten stund (mens jeg fremdeles hadde windows for å spille), og kan _ikke_ anbefales. Om du skal ha et filsystem delt mellom windows og *nix ville jeg ha gått for FAT32. Om windows uventet dør eller kræsjer (noe som skjer ofte... ;) ) vil filsystemet bli småkorrupt, og du må bruke en liten time i en sånn recovery-konsoll som dukker opp når du booter over i ubuntu (det flotte var at den spurte om root-passord når ubuntu ikke har det :p ). Heldigvis var ikke noe data forsvunnet, men det var ganske irriterende likevel. Styr unna ext2/3, og bruk FAT32 eller samba om du skal dele filer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...