Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opprop! Vil DU avskaffe årsavgift for veteraner?

Lada2103

Anbefalte innlegg

Støtt aksjonen "Protest mot innføring av årsavgift for veterankjøretøyer"!

Årsavgift for veterankjøretøy ble i sin tid fjerna, som en anerkjennelse til de drøyt 40000 personene som bruker penger og fritid på å ta vare på og bringe videre en viktig del av den norske historia for ettertida. Det var LMK som i sin tid fikk avskaffet avgiftsplikten for kjøretøyer eldre enn 30 år, men nå har statens grådige voktere igjen innført årsavgift for disse kjøretøyene!

(Les mer om saken på LMK's sider: http://www.lmk.no/cgi-bin/news/viewnews.cg...1131708892,6390 )

I 2005 ville staten ha kr. 180,- pr. veterankjøretøy, og denne ble kalt "Personskadeavgift til staten". Disse 180 kronene ble tidligere krevd inn via forsikringa, men i fjor tok altså staten på seg jobben med å kreve inn pengene, med den hensikt å øke den, og bruke dette som alibi til å igjen innføre årsavgift på veterane kjøretøy. Nå, i 2006 kalles denne avgiften "Årsavgift" og ikke nok med det; den er økt fra kr 180,- til kr 365,- Dette er mer enn en dobling fra 2005!

Det er ikke de 365 kronene som betyr mest i denne saken, det mest skremmende og skuffende er signalet staten gir til veteranbileierne. Borte er anerkjennelsen for den jobben entusiastene legger ned for å bevare kjøretøyhistorie!

Støtt aksjonen ved å klikke på linken under og signere!

http://www.opprop.no/?årsavgiftnei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke de 365 kronene som betyr mest i denne saken, det mest skremmende og skuffende er signalet staten gir til veteranbileierne. Borte er anerkjennelsen for den jobben entusiastene legger ned for å bevare kjøretøyhistorie!

http://www.opprop.no/?årsavgiftnei

5418013[/snapback]

Vet ikke det..... 365,- mot nesten 3 000,-?

Føler meg i grunnen ganske anerkjent jeg.

T'Weed

Lenke til kommentar

Faren her er vel at når avgiften først er inført og godtatt, er det svært lett å øke den litt til neste år, og så litt til, og litt til, og så videre og så videre, til veteranbileiere betaler tilsvarende beløp som for en normal bil, noe som ville vært forjævlig, ettersom det er svært mange som nok har dette som en dyr hobby, som ikke trenger mer utgifter. skal nå være noen fordeler med å ha veteranbil.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette forumet kanskje ikke er det helt rette for å fronte denne saken. De fleste av medlemmene er ikke eiere av vetrankjøretøyer, og kan sikkert ikke sette seg inn i situasjonen. Vanligvis er det i motormiljøer ikke spesielt vanskelig å få støtte i saken.

La meg forklare saken litt grundigere: Før 2005 var det ikke årsavgift på veterankjøretøyer. Årsavgiften for kjøretøyer eldre enn 30 år ble i sin tid avskaffet av medlemsorganisasjonen for norske veterankjøretøyklubber, LMK.

Dette ble gjort blant annet for at det skulle være mer attraktivt å ta vare på eldre kjøretøyer. Bil er en forbruksvare - og derfor ender de aller fleste biler opp som spiker før de når pensjonistenes rekker. Staten kan prøve å bruke som argument at veteranbiler bør avgiftbelegges fordi de forurenser mye - men det holder ikke. Kjørelengden pr. år er for slike kjøretøy ganske begrenset.

Et annet poeng er at kjøretøyer som er 30 år og eldre allerede har vært avgiftsbelagt i minst tre tiår. Staten har melket ut en ganske stor sum av eierne sammelagt til disse kjøretøyene på tredve år. Forbausende lite av disse midlene har blitt tilbakeført og bruk på utbedring av veinettet.

"Personskadeavgiften" ble som tidligere sagt før innkrevd av forsikringsselskapene, men i fjor tok staten oppgaven med å kreve inn pengene selv, og dermed står de friere til å øke den etter eget forgodtbefinnende. En kan med stor sikkerhet regne med at det ikke stopper på kr. 365,-. Denne summen vil nærmest brennsikkert i de neste årene økes mye - og det vil snart ikke være særlig attraktivt og gunstig å ta vare på en snart tredve år gammel bil.

Det er også et faktum at personer med veterankjøretøyer som interesse ofte har flere gamle kjøretøyer, defor kan summen, selv om den pr. 2006 beløper seg til "kun" kr. 365,- pr. kjøretøy, bli betydelig på et årlig budsjett.

Støtt derfor gjerne aksjonen med din underskrift!

Lenke til kommentar
Hvis man kjører disse på veiene ser jeg ikke hvorfor de skal slippe unna!?

5421620[/snapback]

Hvorfor de skal slippe unna? De skal slippe unna fordi det har blitt betalt årsavgift i minimum tredve år på disse kjøretøyene. Hadde pengene som har blitt krevd inn gjennnom tredve år, blitt brukt til veiutbygging og vedlikehold, kunne jeg stilt meg annerledes i saken. Et annet faktum er at årsavgiften er den samme for en 1970-modell Ford Mustang Cobra og en 1956-modell NSU Quickly moped; kr. 365,-! Sliter disse to like hardt på veiene?!

sluffy: Takk for støtten, det er godt mulig at det er dårlig skrevet på opprop.no. Jeg har selv ingen ting med organisasjonen av aksjonen å gjøre, jeg er bare en litt sint 20 år gammel veteranbileier som selv har støttet aksjonen med min underskrift og jeg prøver å fronte saken i de forum jeg kan.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Hvis man kjører disse på veiene ser jeg ikke hvorfor de skal slippe unna!?

5421620[/snapback]

Ikke jeg heller. Kjører en 18år gammel bil, og som Tumbleweed sier: "mot nesten 3000kr" :dontgetit:

5421708[/snapback]

Behold bilen din i 12 år til, betal ytterligere 50000 kroner i årsavgift, så tenker jeg du kommer over på veteranbileiernes side! ;)

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å "slippe unna", dette er et eksempel på den norske stat som har funnet en snarvei til mer penger i kassa. Dessuten har slike biler en historie og kulturarv som er verdt å ta vare på.

Jeg får iallefall en god følesle inni meg når jeg ser en nydelig restaurert 50-taller skli gjennom byen en varm sommerdag. Det ville vært synd om mange prosjekter ble stående uten skilt, bare fordi "årsavgiften" etterhvert ble 3-4tusen kroner. Greit nok at bilene kjører på veiene, men hvor ofte ser du en bil gamlere enn 25 år kjøre rundt i vinterhalvåret?

Lenke til kommentar

Greit at ikke avgiften er så veldig høy nå på veteranbiler, men er vel ganske liten tvil om at staten kommer til å øke denne for hvert år. Som Lada2103 sier var det i 2004 ingen avgift på veteranbiler, i 2005 ble det 180 kroner og i år økte de det altså til 365, skal de forstsette i samme tempo er den over 500,- til neste år, og har ingen tro på at ikke avgiften vil bli økt til neste år.

De fleste veteranbiler blir vel kjørt rimelig lite og de fleste har vel en annen nyere bil de bruker til vanlig. Da blir det vanvittig dyrt å ha en veteranbil som brukes veldig lite hvis denne skulle hatt vanlig årsavgift på 3000,-! Har selv en veteran, en VW 1300S fra 1974, og hadde jeg måtte betale 3000 i året for denne hadde den blitt avskiltetet på sekundet. Så hadde den vel bare blitt stående til den rustet i stykker å kjørt på søppla. Få som gidder å ta vare på en mer en 30 år gammel bil hvis de hadde måtte betale 3000,- i året for noen få kjøreturer.

Lenke til kommentar
Få som gidder å ta vare på en mer en 30 år gammel bil hvis de hadde måtte betale 3000,- i året for noen få kjøreturer.

5422279[/snapback]

Enig i det, men realitetene er da vitterlig sånn at vi betaler kr 365,- i året. 1 krone pr. dag. Hverken mer eller mindre.

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...