Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva må jeg tenke på med fjerning av kat. på bilen

ronnyaa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp gått til innkjøp av en toyota corolla xli 4x4, 1989 modell.

Jeg vurderer å fjerne katalysatoren på den for å få litt mer effekt, så i den sammenheng har jeg noen spørsmål jeg håper å få svar på (siden jeg vet det er en del kompetente folk her)

- Hvor mye effekt mer effekt kan jeg regne med å få ut av den dersom jeg fjerner kat'en ?

- Er det noe spesielt jeg må tenke på før jeg kopler det bort ?

- Er det noen spesielle fordeler / ulemper med dette som jeg bør tenke på ?

På forhånd takk for all respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel egentlig funnet ut nå at jeg ikke kan fjerne den "lovlig", på biler t.o.m. 1988 kan man fullt lovlig fjerne katalysatoren da den ikke er påkrevet før den tid.

Så da er det vel bare å skrinlegge det, og heller finne en annen måte å få om så bare ett par hester ekstra..

Men det er vel begrenset hvor mye mer jeg kan få ut av den uten å bruke store summer på det.

Lenke til kommentar

Dersom bilen ble levert originalt fra fabrikk med katalysator kan den ikke fjernes. Uansett når den ble solgt ny i Norge.

Kroneksempelet i en slik sak kan jo være familiens tidligere bruksbil:

1981 Pontiac Grand Prix Brougham. Den kom originalt med katalysator fra usa, men da den ble importert og solgt "ny" i Norge skjønte ikke norske myndigheter hva den ekstra "potta" var for noe og sleit av hele "møkka".

Ang innspurt: Har du lambda FØR kat'en er det bare å fjerne. Har du en reservelambda/kontrollambda ETTER kat'en kan det by på trøbbel da signalet i denne ekstra sensoren blir feil uten kat.

Lenke til kommentar
Dersom bilen ble levert originalt fra fabrikk med katalysator kan den ikke fjernes. Uansett når den ble solgt ny i Norge.

5418848[/snapback]

Vel, det stemmer ikke helt.

Min bil går fint igjennom EU kontrollen med for høye CO verdier. Selv om de stusser litt på det og sjekker regler og reg. dato så går den igjennom uten noen anmerkning

Den ble levert med kat. Men ble fjernet fordi at det ble feil på den.

Er en 89 modell Volvo 440 1,7i

Her sitter lambdaen foran katta..

Men det er noe med hvor gammel bilen er, førstegangs registrert i norge osv osv..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Hei.

Har nettopp gått til innkjøp av en toyota corolla xli 4x4, 1989 modell.

Jeg vurderer å fjerne katalysatoren på den for å få litt mer effekt, så i den sammenheng har jeg noen spørsmål jeg håper å få svar på (siden jeg vet det er en del kompetente folk her)

- Hvor mye effekt mer effekt kan jeg regne med å få ut av den dersom jeg fjerner kat'en ?

- Er det noe spesielt jeg må tenke på før jeg kopler det bort ?

- Er det noen spesielle fordeler / ulemper med dette som jeg bør tenke på ?

På forhånd takk for all respons.

5417819[/snapback]

Effekten blir ikke merkbar på de fleste biler, men det kan jo være du er heldig.

Ang. ulemper er det som de andre sier, man får et relatvit høyere Co utslipp, i og med at motoren sender ut "uforbrente" gasser, for å varme opp kat, denne verdien heter Lambda = 1, altså med andre ord Katten trenger 1% Co for å virke.

Det er dette lambdasonden skal påse, samt å lukte på blandingsforholdet mellom luft å bensin, å regulere dette 6-8 ganger hvert 10. sek.

på de fleste biler så sitter lambda litt nedenfor eks.man. pga, vist det f.eks man få hull i potta, så vil den øke insprøytningstiden på dysene, som vil gi høyere bensinforbruk.

dette er vel den eneste store ulempen med dette.

å før en evt. EU-kontroll, så er det bare å sveise den inn igjen, elelr finne et org eks.anlegg på din lokale skraphandelrr å bytte om før kontroll! =) hehe..

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å fjerne kat'en på min bil, da innmaten i "gnistfangeren" som står før kat'en har løsnet og slamrer rundt og lager et helvettes leven (ja, jeg bruker det bare som en unnskyldning og et spark i baken for å fjerne katalysatoren helt).

Planen mi var gjøre slik som garrasjen så fint tegnet det opp i en annen tråd. Da blir det enkelt å skifte tilbake ved behov (tar maks 15min).

Mangler bare delene nå.

ps: grei lyd i 2.9 motoren uten eksosanlegg :cool:

post-23372-1137548045_thumb.jpg

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å fjerne kat'en på min bil, da innmaten i "gnistfangeren" som står før kat'en har løsnet og slamrer rundt og lager et helvettes leven (ja, jeg bruker det bare som en unnskyldning og et spark i baken for å fjerne katalysatoren helt).

Planen mi var gjøre slik som garrasjen så fint tegnet det opp i en annen tråd. Da blir det enkelt å skifte tilbake ved behov (tar maks 15min).

Mangler bare delene nå.

ps: grei lyd i 2.9 motoren uten eksosanlegg  :cool:

5456915[/snapback]

Ja, det er fin dur i de! =) men, ingenting er som en 2.8 Granada! =) hehe..

Grei sladde bil du har der da! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...