whoi Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 OSX er jo ein FreeBSD-kjerne 5419713[/snapback] Nei, det bruker FreeBSD base, med en Mach kjerne. Det er Mach kjerna som er problemet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Men No var det vel ikkje berre ytelsen som gjorde at Mac skifta cpu-arkitektur, for kvifor kom ikkje G5-cpuene på laptopene, og kvifor har PowerMacene ein type væskekjøling by default? Stikkordet er vel varme. 5419713[/snapback] Det er da jeg spør meg om hvorfor de valgte Intel...? 5420067[/snapback] Greit at Intel har hatt litt problemer med varmeutviklnig på DESKTP fronten, men på laptops har de vært meget gode de siste par åra, så slike kommentarer er bare dumme. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Så dumt for deg at du lar deg provosere, da... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 bare av kommentarer som er helt feil Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) er det mulig å få autocad til mac ? evt er det noen skikkelige cad programmer som fungerer like bra\bedre ? Endret 11. januar 2006 av Syfer Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 men er det noen som vet om det er mulig å legge inn windows uten problemer eller er det noen form for sperre? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg regner ikke med at Steve Jobs ser frem til at hans kjære Apple vil bli brutalt overkjørt av Dell etterhvert. Spesielt ikke nå som Apple også benytter Intel-prosessorer og sånn sett er i samme båt som Dell, mens det eneste som skiller dem blir på design, operativsystem og ikke minst pris. Jeg regner med at Dell allerede har satt halve Taiwan i sving for å kopiere Apple sine nye design ned til minste detalj, og bundlet med Windows Vista samt dumpingpriser så vil det nok bare bli eplemost igjen av Apple er jeg redd. Det heter seg jo at man skal være forsiktig når man leker med de store, ellers kan man risikere å bli tråkket på. Det er jo mange som har brent seg på Intel, bokstavelig talt Endret 11. januar 2006 av snorreh Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Tviler egentlig på at det blir eplemos. Saken er at de som kjøper Mac kjøper primært pga operativsystemet. Om dette får Dell og andre til å utvikle stiligere maskiner fremover er bare positivt, men jeg tror Apple kommer til å få flere kunder enn de de mister av å ha gått over til Intel. Endret 11. januar 2006 av joebush Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Tviler egentlig på at det blir eplemos. Saken er at de som kjøper Mac kjøper primært pga operativsystemet. Om dette får Dell og andre til å utvikle stiligere maskiner fremover er bare positivt, men jeg tror Apple kommer til å få flere kunder enn de de mister av å ha gått over til Intel. 5422366[/snapback] +1 Hos kjernegruppa av Macbruker er operativsystemet uten tvil en meget viktig del. Å ha et sikkert og enkelt operativsystem er for disse svært viktig. Skal heller ikke legge skjul på at for mange er det også "politiske" grunner til ikke å velge Windows, og da er Mac for mange bedre alternativ enn ulike Linux-distroer. Akkurat som at enkelte ikke velger Intel av "politiske" årsaker. Må si at en Mac bærbar frister etterhvert som jeg i mindre og mindre grad er avhengig av Windows spesifikke programmer. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) 100% enig. For første gang lurer jeg også på Mac. Men jeg kommer til å undersøke videre, spesielt med disse hardware sakene som er på plass i Mac'ene. Jeg lurer også på om Apple har lagt inn DRM-drit i OS'et som vil skape problemer for folk som vil spille av filmer og musikk. Hvis det er slik at forbrukeren er gjort til å slite med 'vanlige ting' banner jeg Apple for å være så pysete som er være i senga med RIAA/MPAA. Har de derimot baller kan de gjerne få pengene mine. Endret 11. januar 2006 av joebush Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg har selvsagt alltid vært positiv til valgfrihet også i databransjen, men nå som også "the Apple has gone bad" så er ikke dette tilfellet lenger. Jeg mener altså at Apple med Intel ikke lenger er et fullstendig alternativ til PC, men egentlig bare en Apple PC som kjører OS X. Se bare hva som etterhvert skjedde med markedet for Unix-arbeidsstasjoner når Windows og Linux kom ut til PC. Apple blir med dette effektivt bare nok en PC-leverandør, i et allerede sterkt presset marked hvor Microsoft fortsatt dominerer med Windows mot Linux osv. Apple sin design-PCer med OS X kan nok på kort sikt virke forfriskende på mange, men alle de finessene som gjør dem attraktive vil nok bli kopiert slik at forskjellene etterhvert vil bli vannet helt ut. Apple blir nok heller ikke konkurransedyktig på pris, og så spørs det hvor lenge programvare-leverandørene orker å støtte enda et operativsystem til PC så det finnes mange grunner til å stille seg kritisk til dette. Jeg ser likevel ikke bort fra at Apple på kort sikt kan gjøre noe suksess med dette stuntet, men jeg frykter at det vil bli en ganske brutal slutt på morroa når udyrene i PC-jungelen våkner... Endret 11. januar 2006 av snorreh Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg er litt mer optimistisk. Husk at Linux er et OS som blir mer tatt i bruk i dag. Linux er derimot et OS som krever mer av brukeren, og har dermed ikke fått de brukerene som liker tanken på å bruke et annet OS, men ikke tør å ta i bruk Linux. Så, å si at 'enda et alternativ' ikke er bra er ikke likegyldig da de fleste i dag ikke har noen alternativ. Nå har de mulighet til å bruke et OS som er kjent for å være enda enklere enn Windows, samt mer stabilt. Jegt tror dette på sikt, når man vurdere kjøp av ny PC vil få flere og flere til å velge Apple som alternativ. Tenk deg nå en Mac Mini med Intel Duo. Oida, den kunne jeg tenkt meg. Og holder de samme pris som de har gjort med de andre Mac'ene blir det billigere enn varianten som finnes i dag av Aopen. Nei, jeg velger å tenke positivt frem til ting tyder noe annet. Det er til og mulig at de kan få MS på forsvar. Det hadde vært noe. Endret 11. januar 2006 av joebush Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Man kan velge å se dette fra alle mulige perspektiver, men når alt kommer til alt så er det pris og volumsalg som bestemmer hva som blir en økonomisk suksess i PC-bransjen. Hvis orginalitet, kvalitet og godt design faktisk hadde vært helt avgjørende, så hadde hverken Intel, Dell eller Microsoft vært der de er i dag. Det er etter min mening urealistisk å tro at Apple vil være i stand til å konkurrere med de andre store aktørene i det lange løp, selv med hjelp og kraftige subsidier fra Intel (som jeg vil tror vil falle bort når volumsalget uteblir). Endret 11. januar 2006 av snorreh Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg har heller ikke sagt at det var design som var avgjørende for Apple-salget. Jeg mente det var OS'et. De som har tidligere kjøpt Apple har mer grunn til å kjøpe Apple i dag. I tillegg kan Apple regne med å få flere kunder som liker at de nå er Intel basert som gir bedre ytelse, og sannsynligvis flere programvaremuligheter fremover. Endret 11. januar 2006 av joebush Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg synest at MacBook virker interessang. Hadde den vært billigere, så skulle jeg vurdért den. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) De som har tidligere kjøpt Apple har mer grunn til å kjøpe Apple i dag. I tillegg kan Apple regne med å få flere kunder som liker at de nå er Intel basert som gir bedre ytelse, og sannsynligvis flere programvaremuligheter fremover. 5422772[/snapback] Kanskje, men nå som Apple også blir en PC så vil nok flere Apple-brukere velge å installere Windows pga. betydelig bedre programvaremuligheter der og da er skaden allerede skjedd tror jeg (les: de blir Windows-brukere). Et annet faremoment for Apple er det store piratmiljøet som finnes i PC-verden idag som jeg frykter vil gjøre livet spesielt vanskelig for OS X-plattformen etterhvert selv med DRM-beskyttelse. Endret 11. januar 2006 av snorreh Lenke til kommentar
hkarlsen Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Har nå hatt mac i et halvt år, og har mye å komme med i en generell mac vs pc diskusjon, men skulle egentlig bare gi en input på DRM spørsmålet. Mac-intel maskinene som kommer nå kjører jo OS x 10.4, hvilket er det samme som jeg kjører på min PBG4. Har ikke hatt noen problemer hva anngår DRM. Ja, kjøper man ting på itunes skal det visst være noe låsing, men ikke noe som ikke kan låses opp. Selv det har ikke jeg hatt behov for. DVDspilleren er ikke sonefri, men her finnes det også løsninger. Poenget er at Apple har valgt å kjøre en safe politikk på kopirettigheter og "tillater" i utgangspunktet ingen brudd (som alle andre store firma). Men (også som alle andre) vet og skjønner de at det finnes programmer som overkjører sperrene dems. Det ligger utenfor deres ansvar.. Så å ikke kjøpe mac pga DRM er lite gjennomtenkt. Tenkt heller på pris, gamingbehov og designkrav... Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Folk som har kjøpt Apple har valgt OSX, og vil dermed ikke ha Windows istedet for å ha flere programvaremuligheter. Piratkopiering er heller ikke et problem for de som piratkopierer OSX ville ikke ellers ha kjøpt seg en Mac. Uansett hvilken vinkel du ser på dette på så taper ikke Apple noe terreng. Derimot beholder de kundene sine, samt får noen fler. Men du har så klart rett til din mening. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Uansett hvilken vinkel du ser på dette på så taper ikke Apple noe terreng. Derimot beholder de kundene sine, samt får noen fler.5422917[/snapback] Kanskje på kort sikt, men det gjenstår å se om det holder i det lange løp. PC-bransjen er knallhard, og jeg frykter at Apple får det spesielt tøft. Jeg ser for meg tester av Windows vs. Linux vs. Mac i fremtiden, der pris/ytelse/programvaretilbud blir helt avgjørende. Og jeg blir ikke overrasket om Apple etterhvert blir henvist til en liten nisje på lik linje med Linux & co. Likevel håper jeg dette vil få noen positive ringvirkninger for bransjen som fokus på bedre design og brukervennlighet, som vil være til det beste for alle. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 absoluttg enig med Snorreh, mac uten IBM er bare pc for folk med mer penger en de har godt av. eplemos ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå