Gå til innhold

Pc'n "kutter" helt plutselig under belastning...?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig ut som overbelastning eller kortslutning av PSUen, og at sikringen slår ut. Skjekk at ingen ledninger er koplet feil, eller ligger løse eller noe slikt. Er dette ett problem som har kommet helt plutselig?

Når PSUen slår seg ut lar du den stå på mens du måler 5v standby spenningen med ett multimeter (dersom du har dette tilgjengelig).

Dersom det viser 0 volt, eller du ikke har mulighet til å måle, så må du prøve den PSUen i ett annet system og en annen PSU på dette systemet.

EDIT:

+5vSB finner du på ATX kontakten (den lange du putter i hovedkort) og har en lilla-rosa farge.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det er bare skjelden på min pc, men pc'n til en kompis kutter når han kjører norton antivirus på full system scan.. Den kutter på forskjellige tidspunkt, men alltid før den er ferdig! Faenskap.. Formatterte harddisken å la inn windows på nytt.. Å pc'n kutta tilovmed under installasjonen av den nye windassen...

Det er svært skjelden på min pc, det skjer som regel mens jeg spiller..

Skal prøve å få tak i et mulitimeter å måle.. Men hva skal resultatet være når strømforsyningen er i orden? og når den er defekt?

Lenke til kommentar
Det kan jo være at du overbelaster PSU? Sjekk hvor mye effekt kan den levere, det skal vises på klistrelappen på PSU.

5419180[/snapback]

Oppgi også navn på PSU ettersom enkelte produsenter oppgir peak-belastning og ikke kontinuerlig belastning.

Lenke til kommentar

Skal vi se.. Er ikke hjemme nå, så jeg får ikke sjekket, men det er i utgangspunktet en Fujitsu-Siemens Scaleo P ettellerannet...

Pentium 4HT 3,4 GHz

1024mb ram

Nvidia 5500FX

2xdvd-rw

2xIde-hdd

1xS-ata hdd

1xpci s-ata kontollerkort

1xpci trådløst nettverkskort

4xkaldkatoder

1xekstra vifte 80x80

Sjekket sidene dems å fant et datasheet me spesifikasjoner, men selfølgelig ikke produsent på psu.

Size: PS2

Voltage: 200-240V

Frequecy: 50-60Hz

Max output: up to 350W

Lenke til kommentar

hmmmmmm...

Kom akkurat hjem å sjekka strømforsyninga:

Delta Electronics inc

Model: DPS-300MB B

Max power 300w

Datamaskinoppsettet er:

Gigabyte GA-8I848PM hovedkort.

Pentium 4HT 3,4 GHz cpu.

1024mb ram

Nvidia GeForce FX 5500

2xdvd-rw

2xIde-hdd

1xS-ata hdd

1xpci s-ata kontollerkort

1xpci nettverkskort (i tillegg til innebygd på hovedkort)

1xpci trådløst nettverkskort

1xpci data/fax modem

4xkaldkatoder

1xekstra vifte 80x80

Lenke til kommentar
Ser ut som en voltavlesning du...

Tar det egentlig ikke så tungt, da jeg har bestilt en Hiper 580w psu.. Regner med å få den inn på manda.. Kjører på med et zalman vannkjølingskit, enda en harddisk og nytt skjermkort samtidig.. :)

5431180[/snapback]

Bra hiper ruler! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...