spoNgebOb Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Her om dagen skulle jeg prøve å overklokke min prosessor, jeg har ikke så mye peiling på overklokking eller prosessorer så jeg fulgte en guide jeg fant på internett. Jeg prøvde meg veldig forsiktig frem, men etter jeg hadde lagra de nye overklokka innstillingene til prosessoren skrudde maskina seg av. Når jeg da starta maskina på nytt fikk ikke maskina kontakt med mus, tastatur eller skjerm! Det jeg lurer på er om det kanskje er prosessoren som har blitt ødelagt, eller om det er noe jeg kan gjøre for å få fiksa dette? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Du får altså bare en svart skjerm ved oppstart? Prøv å resette CMOS, manualen til hovedkortet ditt beskriver hvordan dette gjøres. Hva justerte du forresten, og i hvilken grad? Edit: Får du noen feilkoder fra hovedkortet (pipelyder, etc.)? Endret 10. januar 2006 av Exiter Lenke til kommentar
spoNgebOb Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Skjermen er svart, det grønne lyset som viser at skjermen er på står å blinker. Jeg husker ikke helt hvor mye jeg forandra på frekvensen, men jeg tror den var på 166*12,5 = 2075 - 2,1 GHz, så klokka jeg vel den på mellom 170-175*12,5. Spenninga til Vcore forandra jeg ikke noe på. Hovedkortet lager ingen form for pipelyder eller viser tegn på feilkoding. Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Skjermen er svart, det grønne lyset som viser at skjermen er på står å blinker. Jeg husker ikke helt hvor mye jeg forandra på frekvensen, men jeg tror den var på 166*12,5 = 2075 - 2,1 GHz, så klokka jeg vel den på mellom 170-175*12,5. Spenninga til Vcore forandra jeg ikke noe på. Hovedkortet lager ingen form for pipelyder eller viser tegn på feilkoding. 5418236[/snapback] Hvilken prosessor og ram og hovedkort har du? Du kan muligens prøve å sette ned ramen litt.. Altså dette kan du jo bare gjøre etter du har fått bildet da Jeg har på en annen maskin Socket A og en ekstra cpu. Jeg kom i akkurat lik situasjon som deg men så byttet jeg til den andre cpuen og da fikk jeg skjermbilde og da kunne jeg sette til standard instillinger og etterpå sette i den gamle cpuen Har du en ekstra cpu liggende ville jeg prøvd å sette den i. Det som sikkert egentlig skjer er at bios merker en endring i hardware og derfor blir cmos satt til default eller likndende, noe som på en måte kan virke på samme måte som å cleare cmos-en. Endret 10. januar 2006 av Larsen0210 Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Prøv å hold inne "Delete" knappen når du slår på pcen.. (gjelder bare noen HK) Da laster den orginal klokkehastighet på cpu og da kan du sette den ned uten å resette CMOS! Har du prøvd å resette CMOS? du må det om ikke cpu/ram/pci tåler overklokkinga! husk at du overklokker minne også når du overklokker cpu! da må du settes lavere hastighet på minne i bios! husk også å låse PCI hastigheten før du overklokker, overklokking av Pci = kjapp død Lenke til kommentar
spoNgebOb Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Prosessor: AMD Athlon XP2500+ 1,833 GHz 333 MHz bus Socket A (Barton) prosessor, 512kb. Ram: 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Windbond 32M8*/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz). Hovedkort: Abit KD7-G for Socket A, VIAKT400, S-ATA, ATX, USB2.0,GLan, AGP8X Har desverre ikke en prosessor liggende som passer til hovedkortet mitt, men jeg vurderer å kjøpe ny prosessor. Åssen prosessorer passer til hovedkortet mitt, kanskje noen har ett bra forslag til en prosessor som er bra og som ikke er altfor dyr? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Har du prøvd å resette cmos? prøv dette, da det nok kan spare deg for å kjøpe en ny cpu. Lenke til kommentar
spoNgebOb Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Har du prøvd å resette cmos? prøv dette, da det nok kan spare deg for å kjøpe en ny cpu. 5423237[/snapback] Trengs det ikke da skjerm og tastatur som har kontakt med maskina for å få fiksa det? (eller er det en resett knapp på hovedkortet elns?) Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Har du prøvd å resette cmos? prøv dette, da det nok kan spare deg for å kjøpe en ny cpu. 5423237[/snapback] Trengs det ikke da skjerm og tastatur som har kontakt med maskina for å få fiksa det? (eller er det en resett knapp på hovedkortet elns?) 5423288[/snapback] Hmmm, BØR du overklokke om du ikke vet hvordan du resetter CMOS engang?? Ikke noe vondt ment.. Noen HK har en knapp for å restette men andre har en "jumper" som må flyttes på. Det beste er å lese i manualen til hovedkortet, det står som oftest godt forklart der.. Endret 11. januar 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 1: ta ut strømmkablen til pcen. 2: ta ut batteriet på hovedkortet (den som er merka svart på bilde) 3: når batteriet er tatt ut, flytter du "jumperen" (Slik som er på Hard-Disker) et hakk lenger til høyre eller venstre. (les i HK manuell eller let inni pcen etter cmos på siden av batteriet. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Ta ut batteriet ELLER flytt pin.. Ikke alle HK har samme måte å resette CMOS på heller. Har sett den sorten der, knapp på HK, 2 stifter som skal kortsluttes osv.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 VIA-hovedkort bruker aldri å ha støtte for AGP/PCI-lock, noe som nok er grunnen til at det crashet. Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Prøv å flytte den "jumpern" som er rett ved siden av batteriet (som er merket på bildet lenger opp) og ikke ta ut strømmen eller batteriet, men pcen må stå av. Flytt den til den andre posisjonen den kan stå i, og la den stå der i ca 1 min. Etter det flytter du den tilbake igjen og ser om du får skjermbildet. Da skal cmos være resettet og muligens du få skjermbilde. Endret 12. januar 2006 av Larsen0210 Lenke til kommentar
spoNgebOb Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Da har jeg resatt CMOS uten at dette hjalp noe, har dere noen andre forslag? Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Da har jeg resatt CMOS uten at dette hjalp noe, har dere noen andre forslag? 5429033[/snapback] Hva gjorde du, siden du er så sikker på at du resettet bios og ikke fikk skjermbilde mener jeg? heh Lenke til kommentar
spoNgebOb Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Da har jeg resatt CMOS uten at dette hjalp noe, har dere noen andre forslag? 5429033[/snapback] Hva gjorde du, siden du er så sikker på at du resettet bios og ikke fikk skjermbilde mener jeg? heh 5433336[/snapback] Jeg gjorde det som stod i manualen for hovedkortet mitt om åssen man resatte CMOS, tok ut "jumperen" som stod på 1-2 og flytta den over til 2-3 etter noen sekunder flytta jeg den tilbake igjen (hadde tatt ut strømkabelen fra maskina før jeg flytta fra 1-2 til 2-3). Det funka ikke så da prøvde jeg det samme bortsett fra at jeg tok ut det batteriet som er på hovedkortet og alle ATX kabler før jeg bytta fra 1-2 til 2-3, dette funka heller ikke! Så da var det siste tipset manualen kom med. Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Da har jeg resatt CMOS uten at dette hjalp noe, har dere noen andre forslag? 5429033[/snapback] Hva gjorde du, siden du er så sikker på at du resettet bios og ikke fikk skjermbilde mener jeg? heh 5433336[/snapback] Jeg gjorde det som stod i manualen for hovedkortet mitt om åssen man resatte CMOS, tok ut "jumperen" som stod på 1-2 og flytta den over til 2-3 etter noen sekunder flytta jeg den tilbake igjen (hadde tatt ut strømkabelen fra maskina før jeg flytta fra 1-2 til 2-3). Det funka ikke så da prøvde jeg det samme bortsett fra at jeg tok ut det batteriet som er på hovedkortet og alle ATX kabler før jeg bytta fra 1-2 til 2-3, dette funka heller ikke! Så da var det siste tipset manualen kom med. 5434286[/snapback] Jeg flyttet fra 1-2 til 2-3 når alt stod på untatt pcen da resettet den cmos ihvertfall. Lot den stå i 2-3 i 1 min før jeg flyttet den tilbake og fyrte opp pcen. Lenke til kommentar
luminenz Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Ofte må du slå på pc'n menst jumperen er flyttet. Dette er for å lade ut div kondensatorer osv og resete tellerkretsen. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Ofte må du slå på pc'n menst jumperen er flyttet. Dette er for å lade ut div kondensatorer osv og resete tellerkretsen. 5434415[/snapback] Man skal ikke slå på pcen med CMOS jumperen i restett-posisjon, kan ødelegge hovedkortet.. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Det nok hende her at CPUen ble litt neger ja... (ikke rasistisk ment ) Men har du resetta BIOS da? CMOS, og BIOS er jo to forskjellige ting.. Men tror kanskje at klokkefrekvensen ligger i CMOS ja.. Men er jo verdt et forsøk å resette BIOSen.. Husker ikke hvordan. Noen andre som gjør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå