Gå til innhold

Bygge PC selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke på maskinen som helhet. Men det er noen rettigheter ovenfor enkelt produkter.

Den beste og enkleste er om en enhet er feilprodusert og ikke virker slik den er reklamert å virke.

Men ødelegger du noe under instalasjon, overklokking eller cola helling inn i boksen har du ingen rettigheter.

AKIRA

Lenke til kommentar

Bygger du selv har du garanti og vanlig reklamasjon på hver enkelt komponent. Hvis noe ikke funker så må du vite hvilken komponent som feiler. Men noen butikker (tror psdata) tilbyr pcbygging der du velger komponentene og butikken setter den i sammen for deg. Da skal du ha garanti på hele PCen som en enhet.

Endret av digitalplacebo
Lenke til kommentar
Bygger du selv har du garanti og vanlig reklamasjon på hver enkelt komponent. Hvis noe ikke funker så må du vite hvilken komponent som feiler. Men noen butikker (tror psdata) tilbyr pcbygging der du velger komponentene og butikken setter den i sammen for deg. Da skal du ha garanti på hele PCen som en enhet.

5417672[/snapback]

Komplett gjør det ikke, jeg har spurt dem. Med mindre du velger pc-bygger og konfigurerer selv.

Netshop gjør!

Lenke til kommentar

5417672[/snapback]

Komplett gjør det ikke, jeg har spurt dem. Med mindre du velger pc-bygger og konfigurerer selv.

Netshop gjør!

5417717[/snapback]

Så velger du PC-bygger, men det høres litt rart ut at de tilbyr å sette sammen uten å garantere at det funker etterpå.

Ellers vil jeg si til trådstarter at det ikke er noe problem å bygge selv, har bygget ganske mange PCer nå og har vel enda til gode å oppleve feil på produkter. Det viktigste delen av arbeidet er forarbeidet, dvs undersøk at delene faktisk passer sammen og at det ikke er kompatibilitetsproblemer mellom noen av komponentene. Dersom det er, så vil du som regel finne en advarsel eller liknende ved å søke i google eller her på forumet. Det viktigste trikset er å unngå de verste billig jalla produktene.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kjøper ny PC, er at den gamle hadde feil med grafikkortviften. Siden jeg hadde garanti, fikk jeg den gratis reparert. Så skjedde det igjen, denne gangen gikk både grafikkort, vifte, harddisk og andre deler i stykker. Blitt litt skremt etter det ja :p

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg kjøper ny PC, er at den gamle hadde feil med grafikkortviften. Siden jeg hadde garanti, fikk jeg den gratis reparert. Så skjedde det igjen, denne gangen gikk både grafikkort, vifte, harddisk og andre deler i stykker. Blitt litt skremt etter det ja :p

5417859[/snapback]

Sikker mange som er uenige, men jeg mener det er slike ting du kan unngå dersom du er litt mer bevisst på hva som er "inne i boksen". Det som ofte skjer er at folk har PCen i 2-3 år uten å åpne den en eneste gang, grafikkvifter og andre ting er da så begravd i støv at det egentlig er ett under at det fungerer i det hele tatt. PCen må også rengjøres! Nå sier jeg ikke at dette er problemet ditt, men å være litt observant og f.eks sjekke at viftene fungerer riktig, at de/ribbene er tette med støv og hvertfall være i stand til å åpne boksen dersom maskinen begynner å lage "rare" lyder. Fra tid til annen feiler selvfølgelig komponenter helt uten at bruker er i stand til å påvirke det, men det er overraskende mye hvordan bruk faktisk påvirker levetiden til komponenter.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Kan være enig i kindings påstand om at rengjøring av vifter/hw er viktig om man ønsker et langt liv for pc`n.. Man bør selvsagt kunne det elementære om rensing av elektronikk før man hiver seg rundt.. Dette er særlig viktig om pc`n står på gulvet i en nedstøvet hybel.. Jeg har pc`n på et bord vekke fra gulvet, merket stor forskjell..

Noe jeg er imponert over er at kindings aldri har hatt feil på hw under bygging. Har bygget noen pc`r selv og av erfaring så har 1/20 pc-deler (ca) en eller annen fabrikasjonsfeil.

Så derfor må man se på returordningen til butikken, og tidligere erfaringer fra andre. Mamoz sin måte å gjøre dette på er en måte for etterfølging.. De sender deg ny var med en gang uten å trenge å vente på retur. De er litt dyrere da.

Lenke til kommentar
Noe jeg er imponert over er at kindings aldri har hatt feil på hw under bygging.  Har bygget noen pc`r selv og av erfaring så har 1/20 pc-deler (ca) en eller annen fabrikasjonsfeil.

Ja, er faktisk litt imponert selv, men har enda tilgode å ha problemer med en selvbygget PC.. Dvs jeg bygget en AMD PC for noen år siden som jeg aldri ble helt fornøyd med, men det var nok heller en dårlig kombinasjon av komponenter enn noe annet.

Jeg kan også legge til at jeg har hatt flere disker i Deskstar serien(også 75GXP og 60GXP) uten å ha hatt en eneste feil, så jeg regner med at jeg bare er utrolig heldig :) Kan legge til at datamaskinene mine alltid har stått på 24/7, men defragementerer hyppig og passer alltid på å ha god luftgjennomstrøm i kabinettet.. Eneste komponenten som har gitt meg trøbbel var en WD disk, men det er over 5 år siden nå og den tok ikke kvelden, men nektet å kjøre i UDMA modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...