elisabeta Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Hva syns dere? Håper på ærlige tilbakemeldinger Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Heisann! Synes det første bildet var veldig stilig i svart/hvitt. Det andre bildet gir meg ingenting spesielt. Kanskje litt uheldig å ha snø i bakgrunnen av de stråene? Lenke til kommentar
Kaldvann Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Syns det første bildet var veldig stilig =) men som sthlm sier, det andre bildet ble for rotete. Hadde bakgrunnen vært blå(sånn som på det første bildet) hadde det vært mye penere. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Det første bildet er fint og jeg har ikke noe å utsette på det. Men det andre er en annen ting. Jeg regner med at de kvistene(?) er hovedmotivet. Dette kommer ikke godt nok frem, da de blendes for mye inn i snøen bak. Hadde det ikke vært for det hadde det vært et veldig pent bilde. edit: hmm. Alltid stor bokstav etter punktum. Endret 11. januar 2006 av Burner89 Lenke til kommentar
brainware Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 Kanskje ikke det beste tidspunktet å ta bildene på, det er svært liten kontrast i motivene, og bakgrunnen blandes inn i motivet. Det kan være lurt å vente til ikke alt har samme farge, eller finne motiver som har store kontraster og vil stige frem fra gråheten. Det første bildet har en slags åskam som går oppover i bildet og forstyrrer bildekomposisjonen. Det går an å bevege seg for å ta den bort, eller hvis motivet taler for at det må tas derfra, i ettertid å redigere den bort. Det andre bildet har plassert et motiv ned i bakgrunnen. Hvis det ikke er en ren dokumentasjon er det ikke lurt å ta bildet i det hele tatt. Dersom det er mulig kan en klatre ned i skråningen og se om det finnes bedre alternativer dersom motivet allikevel er interessant. En har muligheten av å bruke blenderprioitet for å fremheve motivet, dvs. å åpne blenderen ned mot maksimum, noe som vil gjøre bakgrunnen uskarp. Stor blenderåpning = lavt blendertall eksempel f2.8. Dette kunne også vært gjort på begge bildene, siden du faktisk har et bestemt motiv i begge bildene. Vennligst hilsen, Lenke til kommentar
elisabeta Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 Takk for at dere tok dere tid Enig med det meste egentlig. Var desverre ikke sol den dagen, og den siste dagen der alt var dekket med rim. Hadde ikke tenkt på det med åskammen i det første bildet da, hadde vært fult mulig å flytte seg litt til høyre. Vel, for sent for det nå og eier ikke kunnskap i photoshop Ang lavt blendertall så hadde jeg tenkt på det, men bildene blir fort overeksponert på lyse dager. Er det noen måte å unngå dette på? Har bare et Sony P73 som jo ikke er verdens beste kamera. Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg ville bare sige at modsat de andre billedkritikere, så synes jeg egentlig det andet billede er mest interessant! Nummer et er fint, men det ligner måske nok flere fotos jeg selv har taget, og er ikke så overraskende: Man tænker at der vel kunne findes sådan en kvist med rim på en solskinsdag også, og så kunne du opnå højere kontrast etc. Nummer to er meget mere usædvanligt, netop fordi du inkluderer baggrunden: Jeg kan godt lide den visuelle kontrast mellem nær og fjern, mellem de lodrette ubøjelige graner og de nære nedbøjede græsstrå - Jeg kan godt lide det dæmpede lidt dystre lys over landskabet, som formildes af skyerne, hvor solen næsten kigger igennem og tilføjer en anelse farve til himmelen - Jeg kan også godt lide selve linierne i landskabet, der giver dynamik og en fornemmelse af at noget kunne være skjult i den lille slugt. Max blændeåbening ville jo ødelægge det som landskabsbillede, og jeg går ikke ud fra, at du bare var ude på at tage et billede af stråene. Hvis det var det du ville, ville jeg også have valgt at tage det nede fra istedet. Personlig smag spiller vel meget ind i den slags vurderinger, men jeg synes du har fat i noget langt mere usædvanligt med foto nummer to. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 Hei Det første bide gir meg ingen ting .Synes det egentlig er et kjedelig bilde men bilde 2 synes jeg har fin stemmning. Pent bilde Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 Syntes begge var ganske fine bilder jeg Snøbilder er veldig digg syntes jeg da. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 11. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Ang lavt blendertall så hadde jeg tenkt på det, men bildene blir fort overeksponert på lyse dager. Er det noen måte å unngå dette på? Har bare et Sony P73 som jo ikke er verdens beste kamera. 5419010[/snapback] Dessverre kjenner jeg ikke kameraet ditt, men det er blenderprioritets program som er det magiske ordet hvis du har manualen. Ved et slikt program stilles blenderen på ønsket verdi, så vil automatikken sørge for at bildet allikevel blir korrekt eksponert. Bilder kan dog allikevel bli overeksponert i snøen slik at det er en fordel å ha stegvis eksponeringskontroll for EV -/+ i tillegg, men det var ikke tilfellet her spesielt siden motivet hadde omtrent samme verdi som resten av bildet. En annen måte en kan stille blenderen selv på, er et helt manuelt program. Det anbefales ikke fordi du da må ha en metode å stille korrekt lukkertid på. En kan da bruke et ekstern lysmåler, eller bruke kameraets innebygde løsning, begge vil medføre en ekstra kontroll fra din side. Jeg vet dessverre ikke hvilken muligheter heller ditt kamera har. Endret 11. januar 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå