cmi Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hallais folkenz!! Lurte på om dere kan anbefale meg en macro linse til D50 ? Det jeg skal bruke den til er planter og detaljer der omkring Gjør ikke noe om det er Sigma eller Tamron Lenke til kommentar
olemm Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Sigma 105/2.8 og Tamron 90/2.8 er to glimrende og rimelige makroobjektiver som koster drøyt 3000 kroner og som optisk yter svært godt - noe som forsåvidt stort sett er karakteristisk for makrooptikk. Disse er relativt vanlige å anbefale. Det du først og fremst skal vurdere er hva slags brennvidde som passer best for deg. Makrooptikk kommer typisk i tre brennvidder; "normal", 50-60 mm som gir en arbeidsavstand på ca. 10 cm på full forstørring, korte teler på 90-105 mm som gir en arbeidsavstand på 20-25 cm og lengre teler på 150-180 (200) mm som gir 40-50 cm arbeidsavstand. Til planter o.l. ville jeg vurdert en kortere brennvidde (50-60 mm), evt. 90 mm som er litt mer "allround". De lengre objektivene er bedre egnet til insekter. Se på mikro-nikkor 60/2.8, evt. Sigma 50/2.8, og prøv dem opp i mot de mellomlange objektivene Tamron 90 og Sigma 105 og se hva du oppfatter som best for deg. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 AHaa Er ganske ny dette Brennvidden e det zoomen?? om det er det tenkte jeg med borti 105.. kan ikke være for nærme, da man kan skremme innsektene på blomstene er det bra lysfohold i dem?? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Ta å les litt her du.Trykk her Og her. Trykk her Endret 10. januar 2006 av Sportive. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hvordan er Tamron 90mm f2,8 som portrettobjektiv? Kan det anbefales til dette? Hvordan er det sammenliknet med andre alternativ? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hvordan er Tamron 90mm f2,8 som portrettobjektiv? Kan det anbefales til dette? Hvordan er det sammenliknet med andre alternativ? 5417380[/snapback] Jeg har Sigmaen på 105mm/2.8, og den er veldig brukelig, men litt lang brennvidde etter min portrettsmak. Tror 90-Tamronen kan funke bra for deg, hvis du ikke er ute etter sterkere tele-effekt. Noen vil ha det også, og på noen måter blir det enklere å jobbe da. Et godt Tamron-eksemplar er et av de skarpeste objektivene som er å få til dSLR. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Okey... mange gode forslag for og mot... kom med dem!! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvis du har tenkt å ta makrobilder på frihånd så vil lengre brennvidder enn 50 mm være vanskelig å håndtere. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Bruker stativ! Må det... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Når det gjelder lysstyrke så er de lyssterke, men du må vanligvis blende ned mye for å få nok dybdeskarphet så minst en ekstern blitz er påkrevd i mange tilfeller. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Ja Har en SB-50dx som jeg skal kjøpe ledning til... men regner med jeg skaffer meg en macro blitz etter macro linsa... dette skjer før vår/sommer..... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvis du skal bruke blits, kan du vurdere om du vil bruke flere enn en blits av gangen, f.eks. en ringblits og en vanlig blits eller to blitser. Veit ikke hvordan dette trådløssystemet til nikon fungerer, men jeg mener det skal være forholdsvis enkelt. Jeg bruker 90 mm på frihånd mye uten blits, men det blir fort ISO400-800 av det. Til insekter o.l. har jeg to blitser ut til siden, en som tar bakgrunnen og en som belyser motivet gjennom en liten softboks. Dette gjør at f/11-16 ikke er no prob selv på ISO100. To sigma DG500super koster neppe mer enn hva en ringblits koster aleine, og mulighetene for å dempe refleksjoner er i enda større grad tilstede med et slikt oppsett. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 OKEY! GUTTEN MED PEIL.! Men du snakker om softboks... hva er det?? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er en boks man bruker blitsen gjennom for å øke blitsens effektive størrelse. Kommer i alle mulige former og fasonger, fra små man trer på blitsen: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation ...til skikkelig store: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation En boks på 1,2x3 m er imidlertid ikke til batteriblits... Jeg vet ikke akkurat hvilken størrelse som er den største som fungerer med batteriblits, men jeg har en Photoflex medium (som jeg ikke bruker mye utendørs, bare så det er sagt) på 60x80 cm som fungerer. Til makro har jeg brukt en hjemmelaget boks på 15x15 cm, men skal kjøpe en mer skikkelig løsning til våren. Grunnen til at man bruker en softboks, er at jo større lyskilde , jo mykere og mindre definerte skygger - og jo mykere lys [som forskjellen på overskyet og direkte sollys]. Det er vel og merke relativt størrelse som betyr noe, slik at avstand mellom lyskilde og motiv og størrelsen på motivet/scenen også har innvirkning, derfor fungerer en 15x15-boks til makro mens en må ha større bokser til portrett. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 OKEY Hva lagde du den din av?? kan lage en midlertidig.... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg lagde den av papp, sølvfolie og kalkerpapir. Skal se om jeg finner malen jeg laget den av, lasta den ned fra nett etellerannetsted. BRB.. EDIT: fant den, http://www.dforum.de/Technik/softbox/softbox.htm Endret 11. januar 2006 av olemm Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 OKEY! dette er bra dn gjør sikert nyta si til jeg kjøper en ordentlig :!: Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Idag har jeg kikket rundt etter macro linsen dere anbefalte... jeg var på Lømorks i forrige uke og dem anbefalte en Tamron 90mm Macro... Jeg skal som sagt bruke den til planter, innsekter etc... Har dere andre forslag?? Prisklasse under 4000... tror jeg får en bra en da... eller hva?? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hvis du kjøper et dedikert 1:1 makroobjektiv så får du ikke et dårlig objektiv. De er alle sammen gode. Spørsmålet er for det meste hvilken brennvidde du vil ha. Det objektivet du har fått anbefalt er meget bra. Nikon D50 har ikke trådløs blitzstyring sånn uten videre, mulig man må ha en SB-800 eller tilsvarende på kameraet og en separat blitz. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 man kan ha ittl eller hva det heter er ikke så inn i blitz... men va er anbefalt brennvidde?? vil ha et lyst og skarpt objektiv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå