Gå til innhold

2gb ram og 6600gt vs 1 gb minne og 6800gs?

Anbefalte innlegg

Det som gir mest ytelse i dagens spill ville være 6800 GS og 1GiB med ram, men om allerede et halvt år kan den komboen være for svak, da må man bytte ut både minnet og rammen.

Det smarteste blir da 6600 GT og 2GiB med ram, ikke fordi det yter best. Men fordi når den kombinasjonen blir for svak kan du kjøpe et billig/brukt 7800GT og fortsette spillingen, da med mindre deler du ikke får brukt enn om du skulle ha 6800 GS og 1GiB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøre 4x512MB brikker vil gi dårligere ytelsen enn 2x1GB brikker.

5420479[/snapback]

Det er snakk om kanskje 5% i cpu begrensede spill - en situasjon som hverken oppstår med 6800gs eller 6600gt, ihvertfall ikke med Athlon 64 og 1280x1024 oppløsning...

Som nevnt tidligere, 6600gt gir VESENTLIG dårligere ytelse enn 6800gs, noe sånt som 50% av ytelsen...

... og det er 50% som du merker

Lenke til kommentar

5420479[/snapback]

Det er snakk om kanskje 5% i cpu begrensede spill - en situasjon som hverken oppstår med 6800gs eller 6600gt, ihvertfall ikke med Athlon 64 og 1280x1024 oppløsning...

Som nevnt tidligere, 6600gt gir VESENTLIG dårligere ytelse enn 6800gs, noe sånt som 50% av ytelsen...

5420840[/snapback]

Det er det jeg prøver å si også. Hvis trådstarter vil ha en pc som takler dagens spill med grei grafikk bør han gå for 6800gs "nå". Jeg hadde 6600gt før og jeg var ikke særlig begeistret for ytelsen. Bytta den ut med 6800gt ganske fort. Og 6800gs ligger på lik linje som 6800gt. Noen ganger litt bedre og noen ganger litt dårligere.

Lenke til kommentar

5420479[/snapback]

5420840[/snapback]

Utrolig enig. Gå for 6800GS + 1024 mb ram. det å oppgradere ram senere er jo enklere, og mye billigere, fordi du har halvparten allerede. Ellers er det kun i BF2 og et par andre spill at 6600gt forslaget kan måle seg i det hele tatt. Ellers vil 6800gs sørge for bedre ytelse.

Det vil jo koste mye mindre å kjøpe en gb ram senere, enn et 6800gs kort, og ytelsen blir nesten den samme :)

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Helt enig med de som sier man bør kjøpe 6800gs og 1GB minne framfor sucky 6600gt og 2GB minne. Bf2 er det eneste spillet jeg veit som er går bedre med 2GB ram(og da er det pga ramlagg, fps med 6600gt er fortsatt lavere enn med samme setings og 6800gs). Og det er mye fordi det er dårlige programmering i spillet. Det er alltid viktig at man har så mye ram at ikke pcen swapper på disken. Men det er utrolig enkelt å sette i en rambrikke på 1GB seinere i forholdt til å bytte skjermkort. Det vil man uansett tape mere penger på siden man best trolig får lite ingenting for det gamle 6600gt kortet. Har selv hatt 6600gt en liten stund mellom 6800gt og x800xl. Og selv om det var pakka i en rask pc med pentium-m på 2.7ghz og klokka opp med vannkjøling så kom det knapt over 10000p i 3dmark 03. Nå sier jeg ikke at en test er alt, men alle spillene flyter merbart bedre med x800xl@stock. Det er mye mindre fps drops og man kan kjøre med greie instillinger så grafikken ser pen ut. Det kan man ikke med 6600gt samma hva noen sier på de nyeste spillene(da har man lav fps). Der hakker det fort som fy med engang man skrur opp litt på innstillingene. Vil heller spille 95% av spillene med høy grafikk og god flyt, enn å kjøre 95% med medium grafikk for å få grei flyt. Ryktes at en patch skal få bf2 sitt minne bruk ned på det som er normalt for spill i den sjangeren.

Lenke til kommentar

Du får faktisk litt dårligere ytelse i Quake4 også med 1GB, og 4*512 og 2*1GB er så liten forskjell på at du karnskje ville ha merket forskjell i super pi. Du vil nok ikke få en eneste forskjell i fps i spill. Sien hvis du kjøper 4*512mb får du bedre cas latency til samme prisen. Så 4*512mb har bedre pris/ytelse en 2*1gb.

Lenke til kommentar

Har har man delte meninger ser jeg, hehe.

For å si det slik; et spill som ikke krever 2GB minne vil uansett gå knirkefritt på 6600GT.

Det er nå kun noen få spill som krever 2GB minne, men alle spill som kommer vil og kreve dette. Hjelper lite med 6800GS da, når PCen må swappe, da opplever brukeren hakking i spillet.

Mitt råd er fremdeles å kjøpe 6600gt og 2GB minne, og deretter plukke opp ett svinnbillig 7800gt nå spillene krever det.

EDIT: INNLEGG 1300!! :w00t:

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Har har man delte meninger ser jeg, hehe.

For å si det slik; et spill som ikke krever 2GB minne vil uansett gå knirkefritt på 6600GT.

Det er nå kun noen få spill som krever 2GB minne, men alle spill som kommer vil og kreve dette. Hjelper lite med 6800GS da, når PCen må swappe, da opplever brukeren hakking i spillet.

Mitt råd er fremdeles å kjøpe 6600gt og 2GB minne, og deretter plukke opp ett svinnbillig 7800gt nå spillene krever det.

EDIT: INNLEGG 1300!!  :w00t:

5421681[/snapback]

Til info, 7800gt blir neppe særlig billigere enn nå før det fases ut. Sånn har det alltid vært med forrige generasjons toppkort. Det er ikke økonomi i å selge dagens toppkort for lavt prisa siden de koster mye å lage. Det kommer først toppkort fra de nye seriene, når forrige generasjons toppkort er begynt å bli solgt ut så er det på tide å komme med neste generasjon mid. end kort.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
6600gt er et "gammelt" middelklasse skjermkort som hvert øyeblikk blir negradert til low budsjett kort.

Hvordan kan dere da anbefale dette kortet framfor 6800gs ?

Hvis minne utgjør så stor forskjell i 1 til 2 gb klassen så mener jeg man også må ta hensyn til CPU.  Dessuten spiller ikke alle bf2. 2 gb betyr i denne sammenhengen fint lite i f.eks. COD2 mens selve skjermkortet kan utgjøre forskjellen mellom kritisk FPS og ok flyt.

5418503[/snapback]

Har du prøvd 6600gt?

Jeg synes det gir veldig mye for pengene. Jeg tok BF2 som et eksempel siden dette er et av de nyere spillene som blir spillt mye.

Ser selv at du har kun 1GB minnet selv, hadde du prøvd 2GB så ville du aldri gått tilbake.

Hvis jeg f.eks tar utgangspunkt i BF2 igjen; Så vil en oppleve hakking/lagg/slideshow hvwer gang du kommer inn på en ny bane, og dette kan vare leeenge. Spillet kan vell dra nytte av opptil 1.4GB RAM. Da sier det seg selv at å mellomlagre data på harddisk vil skje dersom en har kun 1GB minne.

Med 6600gt vil en kunne kjøre de fleste spill med mer enn gode nok innstillinger.

Jeg vil nok en gang poengtere det med minnepriser, har vært flere gode tilbud på 2GB minne sett rundt omkring, sist uke på netshop, som solgte brikker for 1550,- prisene er vannvittig lave nå.

Disse brikkene har dessverrre dårlige timings, men kan klokke noe lunde bra. Bygde PC i helgen for en bekjent, brikkene gikk fint på 225MHz(450 effektivt) på 2.5-3-3-8 med 2.7V.

Skjermkort synker også svært fort i verdi siden det kommer nye modeller relativt ofte, ATI kommer vell med ny toppmodell snart (24 januar), som vil sikkert føre til prisreduksjon på de billigere modellene ( som f.eks x1800xl) og for å ikke glemme Nvidia som det går rykter om, lanserer en ny toppmodell etter ATI's lansering, som sikkert også her vil føre til prisreduksjon på billigere modeller fra Nvidia (les 7800gt :dribble: ).

Så kjøp 2GB minnet & 6600gt, oppgrader skjermkortet på et senere tidspunkt; når spillene krever det og lommeboken tillater det.

Du sier:

Hvis minne utgjør så stor forskjell i 1 til 2 gb klassen så mener jeg man også må ta hensyn til CPU

Det er stor forskjell med 2GB i forhold til 1GB, prøv gjerne selv. En merker større forskjell om en oppgraderer minne til 2GB enn f.eks oppgradere CPUen til en annen CPU med 200MHz med CPU kraft.

5418681[/snapback]

Helt enig. Jeg har personlig et 6600gt 256 og har aldri hatt problemer med å spille noen spill. Jeg spiller både bf2 og Guild wars på full grafikk, og i Guild wars har jeg over 70 fps! Det er klart at 6800gs har bedre ytelse, men du vil kunne spille alle spill med begge kortene. Dessuten, med 2 gb minne vil du kunne kjøre tyngre oppgaver noe som ikke et skjermkort har noen som helst innvirkning i! Gå for 6600gt og 2 gb ram! :thumbup:

Endret av ScatexX
Lenke til kommentar

Klarer du å kjøre bf2 med full grafikk? Definer hva du mener med full grafikk ScatexX.

Edit: Igår prøvde jeg å spille bf2 med 1024 mb ram og full grafikk. Trodde det skulle gå bra, men det lagget når jeg snudde på meg. Og skjermkortet mitt yter som et hvilken som helst gtx kort, selv overklokket gtx. Må nesten ha 2gb hvis man skal ha full nytelse av bf2, og i profilen din står det at du kun har 1gb. Påstanden din er litt tvilende i mine øyner.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Klarer du å kjøre bf2 med full grafikk? Definer hva du mener med full grafikk ScatexX.

Edit: Igår prøvde jeg å spille bf2 med 1024 mb ram og full grafikk. Trodde det skulle gå bra, men det lagget når jeg snudde på meg. Og skjermkortet mitt yter som et hvilken som helst gtx kort, selv overklokket gtx. Må nesten ha 2gb hvis man skal ha full nytelse av bf2, og i profilen din står det at du kun har 1gb. Påstanden din er litt tvilende i mine øyner.

5422226[/snapback]

Jeg reagerte litt på den jeg og :hmm: . Høres veldig rart ut, men det var en lang diskusjon med "geforce vs ati" tror jeg det var, som også fikk til på fullt. Regner med jeg får satt opp pcen igjen om en uke, så da skal jeg teste med mitt 6600gt 128mb :thumbup: . Tviler på at det klarer high på battlefield 2 da...

Lenke til kommentar
Fortsetter man denne trenden så er også FX5200 m/64 mb ram + 4 gb ram i pc'en enda bedre  :tease:

3dmark tester viser at 6800 kortet gir mest ytelse i forhold til et 6600gt.

Hvordan kan dere da påstå det motsatte ? Synsing ?

5419392[/snapback]

Har Corair Value 1 gb, med et 6600GT og en Athlon 64 3500+.....8109 i 3Dmark03;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...