Gå til innhold

2gb ram og 6600gt vs 1 gb minne og 6800gs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eg hadde gått for 2GB minne og 6600gt, det skjermkortet er greit til spilling. Spiller fint BF2 med greie innstillinger på det skjermkortet.

Husk at minneprisene er på sitt laveste nå og det er varslet pris oppgang, så kanskje lurest å gå for 2GB minne nå, dessuten år jo skjermkort veldig fort ned i pris!

Lenke til kommentar

6600gt er et "gammelt" middelklasse skjermkort som hvert øyeblikk blir negradert til low budsjett kort.

 

Hvordan kan dere da anbefale dette kortet framfor 6800gs ?

 

Hvis minne utgjør så stor forskjell i 1 til 2 gb klassen så mener jeg man også må ta hensyn til CPU. Dessuten spiller ikke alle bf2. 2 gb betyr i denne sammenhengen fint lite i f.eks. COD2 mens selve skjermkortet kan utgjøre forskjellen mellom kritisk FPS og ok flyt.

Lenke til kommentar
6600gt er et "gammelt" middelklasse skjermkort som hvert øyeblikk blir negradert til low budsjett kort.

 

Hvordan kan dere da anbefale dette kortet framfor 6800gs ?

 

Hvis minne utgjør så stor forskjell i 1 til 2 gb klassen så mener jeg man også må ta hensyn til CPU.  Dessuten spiller ikke alle bf2. 2 gb betyr i denne sammenhengen fint lite i f.eks. COD2 mens selve skjermkortet kan utgjøre forskjellen mellom kritisk FPS og ok flyt.

5418503[/snapback]

 

Har du prøvd 6600gt?

Jeg synes det gir veldig mye for pengene. Jeg tok BF2 som et eksempel siden dette er et av de nyere spillene som blir spillt mye.

Ser selv at du har kun 1GB minnet selv, hadde du prøvd 2GB så ville du aldri gått tilbake.

 

Hvis jeg f.eks tar utgangspunkt i BF2 igjen; Så vil en oppleve hakking/lagg/slideshow hvwer gang du kommer inn på en ny bane, og dette kan vare leeenge. Spillet kan vell dra nytte av opptil 1.4GB RAM. Da sier det seg selv at å mellomlagre data på harddisk vil skje dersom en har kun 1GB minne.

Med 6600gt vil en kunne kjøre de fleste spill med mer enn gode nok innstillinger.

 

Jeg vil nok en gang poengtere det med minnepriser, har vært flere gode tilbud på 2GB minne sett rundt omkring, sist uke på netshop, som solgte brikker for 1550,- prisene er vannvittig lave nå.

Disse brikkene har dessverrre dårlige timings, men kan klokke noe lunde bra. Bygde PC i helgen for en bekjent, brikkene gikk fint på 225MHz(450 effektivt) på 2.5-3-3-8 med 2.7V.

 

Skjermkort synker også svært fort i verdi siden det kommer nye modeller relativt ofte, ATI kommer vell med ny toppmodell snart (24 januar), som vil sikkert føre til prisreduksjon på de billigere modellene ( som f.eks x1800xl) og for å ikke glemme Nvidia som det går rykter om, lanserer en ny toppmodell etter ATI's lansering, som sikkert også her vil føre til prisreduksjon på billigere modeller fra Nvidia (les 7800gt :dribble: ).

 

Så kjøp 2GB minnet & 6600gt, oppgrader skjermkortet på et senere tidspunkt; når spillene krever det og lommeboken tillater det.

 

Du sier:

Hvis minne utgjør så stor forskjell i 1 til 2 gb klassen så mener jeg man også må ta hensyn til CPU

Det er stor forskjell med 2GB i forhold til 1GB, prøv gjerne selv. En merker større forskjell om en oppgraderer minne til 2GB enn f.eks oppgradere CPUen til en annen CPU med 200MHz med CPU kraft.

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Jeg spiller/spilte NFS:MW med veldig god grafikk med min p4 [email protected], 6600gt og 1gb ram. Men etter at den ene rambrikka mi gikk istykker så hakker det som bare det. Har merka det i mange andre spill også.

Så på meg så virker det ikke som cpu har så veldig mye å si. Det hjelper ikke med bra skjermkort hvis man ikke har nok ram. Da hakker det uansett hvor vass resten pc man har

Lenke til kommentar
Fortsetter man denne trenden så er også FX5200 m/64 mb ram + 4 gb ram i pc'en enda bedre  :tease:

 

3dmark tester viser at 6800 kortet gir mest ytelse i forhold til et 6600gt.

Hvordan kan dere da påstå at det motsatte ? Synsing ?

5419392[/snapback]

 

Einig! 1GB ram og betre skjermkort er beste valget. minneprisen kjem ikkje til å stige merkbart med det første uansett så å spare opp 800kr til 2GB seinere er null problem i forhold til ke du får når du investerer i eit bra skjermkort! heller hakking pga lite minne enn hakking pga dårleg skjermkort. å bytte skjermkort blir fort dyrt i forhold til å oppgradere til meir minne...

Lenke til kommentar

6800 GS og 1GB med ram. Joda, har prøvd 6600GT kort, synes det yter litt lite for min del.. Har 2 maskiner, dene ene har 6800Ultra og en Centrino CPU, den andre A643200 (klokket) m. X850XT skjermkort, prøvde ett 6600GT og syntes ikke det var kraftig nok for min del.

 

Ps : Begge maskinene mine kjører med 1024mb med ram.

Lenke til kommentar

2gb ram er ikke must når man ikke skal dra de nyeste spillene maks ut. Da mener jeg alt på high og 4xaa og 8xaf. Et 6800gs kort klarer allikevel ikke å kjøre spillet med maks innstillinger, og da er kanskje 2gb ram bortkastet. Kjøp 1gb ram brikke nå og et 6800gs kort. Om det ikke er nok kan du alltid kjøpe 1 brikke til når du har råd igjen.

Lenke til kommentar

Det vil etterhvert (Allerede i år mest sannsynlig) komme spill som drar nytte av 2GB RAM. Og, slik som Furyfax sier, skjermkort blir replaced ganske ofte fra produsenten sin side med nye utgaver (~ hver 6mnd).

Minneprodusentene har ikke denne utskiftningen da "minne er minne", samt at prisene på RAM mest sannsynlig vil gå opp om ikke så alt for lenge.

 

Har aldri påstått at 4GB RAM med FX5200 yter bra, ikke legg ord i munnen på folk. Men at det "beste" valget ville vært minne fremfor skjermkort siden det står mellom uansett low og mid-end kort nettopp pga dette med priser og utskiftning av produktlinjer.

 

For all del, sier ikke at det vil yte bedre i gamle spill enn 1GB RAM med 6800GS, men det er greit å ha 2GB når spill begynner å trenge dette. Spesielt hvis prisene på RAM øker. Skjermkort er ikke umulig å spare på nytt til og evt. kjøpe et senere som igjen yter bedre.

Lenke til kommentar

1gb ram og 6800gs vil nok i minst 95% av tilfellene gi høyere ytelse enn 2gb ram og 6600gt. 6800gs er i utgangspunktet ca 100% hurtigere enn 6600gt, noe som er rimelig mye...

 

Det er nevnt ett spill her, battlefield 2, hvor det er merkbar forskjell på 1 og 2gb ram.

 

Det er nok også billigere å kjøpe 2x512mb brikker senere enn det er å bytte til 6800gs senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...