Gå til innhold

Enkelforklaring på motstander

Anbefalte innlegg

Jeg bor noen minnuter unna både biltema, clasolson og en annen butikk jeg ikke husker navnet på. Jeg skal ha meg noen LED`s . 10stk. det jeg lurer på er om hvilken motstander jeg skal bruke.hva skal jeg si til han i butikken. Jeg er ikke så god i elektronikk. Gått mekken :grin:

alså 10stk LED`s som skal fungere på 12volt(tatt ut i fra psu). De andre forklaringene få forumet virka så vanskelige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt anpå hva du skal med disse motstandene. Men man kjøper motstander etter styrken (ohm). Jo sterkere motstand (høyere ohm) jo mindre spenning (Volt) kommer det gjennom.

Hvis du pararellkobler LED'ene dine vil du bare trenge en kontakt ettersom i en pararell kobling forandrer ikke Spenningen seg (Volt), bare strømstyrken. Så det kommer anpå hvor mange A denne kontakten tåler om du kan bruke alle 10 LED på en kontakt

Lenke til kommentar

Ekke så sterk i ELektro enda, men jeg tror du snakker om en seriell kobling etter det jeg skjønte. DA vil nemlig spenningen bli større og større for hver tilkobling (altså Volt= U-total= U1+U2+U3 osv. Altså vil du få 120V på den lille 12V kontakten). Skal du stoppe spenningen med motstander vil knapt nok Lampene dine lyse

Lenke til kommentar

mange led's trenger ca. 3.5V for å lyse som de skal. en (lys) diode trenger x-antall V for i det hele tatt lyse. når den først slipper igjennom, lyser den så sterkt som den skal. ved no særlig høyere V enn det den skal, vil den fort bli ødelagt. Ved å serie-koble 4 led's, vil du få 12V/4 led's, vil du få ca. 3V på hver av led'sa. dvs at de ikke lyser så veldig sterkt, men nok. eller så kan du seriekoble 3stk, og få 4V på hver. eller så må du bruke motstander på hver led, og bruke mange kontakter fra psu..

:grin:

Lenke til kommentar

For at ikke lysdioden skal brenne opp, så må vi ha en motstand i serie med denne lysdioden, denne begrenser strømmen til lysdioden. Verdien på motstanden er, hvis vi tar utgangspunkt at du har en standard lysdiode på 2.1volt, 20mA ====>

Hvor stor motstand trenger vi i serie ? Vi vet det må ligge 12 volt(fra psu) - 2,1 volt (over dioden) = 9,9 volt over motstanden. Dioden skal ha 20mA gjennom seg for å lyse som den skal, altså det skal gå 20mA i kretsen:

R=U/I

9,9Volt/20mA = 495 ohm => en motstand på ca 500 ohm trenger du, eller større verdi vil du ha svakere lys ( prøv deg fram ).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 10:27, Hondaen skrev:

For at ikke lysdioden skal brenne opp, så må vi ha en motstand i serie med denne lysdioden, denne begrenser strømmen til lysdioden. Verdien på motstanden er, hvis vi tar utgangspunkt at du har en standard lysdiode på 2.1volt, 20mA ====>

Hvor stor motstand trenger vi i serie ? Vi vet det må ligge 12 volt(fra psu) - 2,1 volt (over dioden) = 9,9 volt over motstanden. Dioden skal ha 20mA gjennom seg for å lyse som den skal, altså det skal gå 20mA i kretsen:

R=U/I

9,9Volt/20mA = 495 ohm => en motstand på ca 500 ohm trenger du, eller større verdi vil du ha svakere lys ( prøv deg fram ).

Nokk en gang kom hondaen til unsettnig til meg!!!

TAKKER SÅ MEGET IGJEN

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-11 00:57, clubzoda skrev:

hvis du paralell-kobler ledsa, trenger du bare 1 stk motstand. denne kan du koble på f.eks minusledninga.

Ja man trenger bare en motstand da, men denne motstanden er ikke lik den man bruker ved bare 1 led.

Hvilken ledning den kobles på spiller ingen rolle.

Det er fordi strømmen dobles, parallellkobles to like led, det går da 20mA + 20mA = 40mA i kretsen da, motstanden blir da: 9,9/0,04 = 247,5 ohm

eller ved 3 stk led: 20mA + 20mA + 20mA = 60mA

motstanden blir da 9,9/0,06 = 165 ohm osv osv... :)

( Ja jeg har elektrobakgrunn, er elkraft ing. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...