Gå til innhold

hvor høy spenning tåler en vifte?

Anbefalte innlegg

fikk en vifte av en kamerat og skulle se hvor mye den kunne flytte av luft...

den skal gå på 12V så jeg prøvde med laderen til lap-topen min og det virket helt fint... den er på 18,5V ...

hvor mye kan jeg faktisk kjøre viften på uten at den streiker?

det er en termaltake 92mm(?) hvet ikke mye mer om den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å kunne si noe konkret her, det blir bare gjettning.

Jeg vil tippe at den tåler opptil 150% (18V) mer i lengre perioder dersom den ikke blir for varm, men over dette vil den nok ikke holde mange sekundene.

Men som sagt, jeg vet ikke og det er det ikke noen andre som gjør heller tror jeg, med mindre de har testet det før.

Lenke til kommentar

Hvor mye en vifte tåler kommer an på kvaliteten osv. En ny vifte tåler mer enn en 1 år gammel vifte osv. Kjørte en 80X80 på 25V her en gang i høst (går VK1 elektronikk), og den lever enda den. :p Men selvsagt blir jo levetiden på vifta redusert til de grader når en utsetter den for så høy spenning! :D

Lenke til kommentar

En ting er om elektronikken klarer det. (Det merker man i alle fall fort.) En annen ting er at lageret i vifta vil slites MYE fortere en normalt. Hvis det er en vite som brukes på noe kritisk (ect. CPU) ville jeg ikke gjort det. Men det er jo morsomt bare som forsøk.

space

Lenke til kommentar

Tok med en 92x92 vifte på sklen og kobla den opp til et nettageregat.

Kom opp i 30v og 2A, som forøvrig er maks for ageregatet, da gikk sikringen ( i ageregatet).

Så det varierer nokk veldig hvr mye de tåler, denne ville ikke dø, men det var meget vanskelig å få den til å ligge stille på bordet da den helst ville fly.

Lenke til kommentar
Tok med en 92x92 vifte på sklen og kobla den opp til et nettageregat.

Kom opp i 30v og 2A, som forøvrig er maks for ageregatet, da gikk sikringen ( i ageregatet).

Så det varierer nokk veldig hvr mye de tåler, denne ville ikke dø, men det var meget vanskelig å få den til å ligge stille på bordet da den helst ville fly.

5443652[/snapback]

hmmm nå ga du meg netopp en morsom ide :p

hva med å bygge en radiostyrt hovercraft elns :!:

Lenke til kommentar

Delta vifter egner seg serdeles godt til hovercraft, eneste minus ved de er at de veier ca

500g, men de løfter seg selv ved 10v driftspenning så med 4-6 stk kan man kanskje få til noe skikkelig bra hvis man kjører dem på ca 15-20v.

Angående vifter på AC spening så kan jeg teste 92mm en min på 30V AC i morgen.

Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke så er det vel en DC vifte så da kommer den til å yte kanskje halvparten så mye siden den bare vil virke på oppadgående pulser.

De som har sett en sinuskurve vil skjønne hva jeg mener med dette.

Dere andre, la oss si at denne vifte får strøm 2 av 2 ganger ved DC men bare 1 av 2 ganger ved AC.

Men siden jeg nå har sådd lit tvil så blir det jo 10x morsomere å teste :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg testa en 12V vifte fra en hårføner på yrkesskolen.

Den døde på 60V av turtallet.

Kjørte den i flere timer på 30V

Det såg ut som vifta kjølte motoren bra nok ettersom kjøleefekten øker med turtallet.

Kommutatoren på ankeret eksploderte til slutt.

Lenke til kommentar

Vifta vil nok ikke yte halvparten på AC strøm, AC er vekselstrøm, det vil si at strømmen bytter retning i full fart.

Ved 50Hz bytter strømretningen 50 ganger per sekund, så i teorien ville vifta skiftet retning like ofte. Grunnet tregheten til vifta tipper jeg den bruker mye lenger tid på å snu retning, og at du ender opp med en rimelig tilfeldig risting, omtrent som just-_-me sier over.

Er det fakta at Delta viftene løfter seg selv ved 10V?... Jeg kjenner at jeg har lyst på flere :D

Husker jeg prøvde desperat å bygge noe som kunne fly av lego da jeg var mindre, kanskje muligheten er der nå...

Lenke til kommentar
noen som har testa vekselstrøm på en vifte? Hadde hvert morsomt å finne ut hva som skjer da.

5444017[/snapback]

det er ikke lutr å plugge den i veggen...

prøvde dette med en for noen årsiden.. det SMALT! :whistle:

og seff gikk sikkringen.. (det trengs god lufting siden det stinket som bare det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...