Gå til innhold

Vil Windows Vista sette nye krav til hardware

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært lite oppdatert på datautviklinga det siste året har eg begynt å samle kunnskap igjen fordi eg har bestemt meg for å bytte ut flaskehalsen i maskina mi. Eit ATi 9600 PRO.

Har forøvrig AMD 64 3500+, 2x512 MB Corsair XMS 2700 i dual, MSI K8N Neo Platinum MS-7025 (AGP)

Kom fort fram til at eg burde ha nytt hovedkort fordi det ser som som om AGP er ein lite konkuranse utsatt kategori for tida.

Da såg eg muligheiten for SLI og kjøpe enda eit skjermkort når det kjem ned i 1000 lappen. Hadde tenkt til å gå for eit like over 2000. Synest å ha oppfatta at man bør gå for nVIDIA nForce4 SLI 16X eller ATI Crossfire RD480 for å få skikkelig utnyttelse av dobbelt skjermkort.

Har eg skjønt rett til no.

Uansett, det er ikkje sikkert dette speler noken rolle for meg fordi eg har begynt å lure på å vente med hardwareoppgradering til etter lansering av Windows Vista.

Og her er det emnetittelen kjem med i bilde.

Eg prata med en her ein dag som meinte at Vista kom til å sette krav som dagens hardware ikkje var med på. Har lest litt om Vista og ikkje lest det til no.

Men det eg har lest er at det blir innført nye "språk" å programmere i og muligens gir dette begrensninger med hardware laga for gårdagens "språk", som f.eks OpenGL?

Ønsker ein debatt om dette, eller henvisning til sted kor eg finn det.

På forhand takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det vil ikke lønne seg å sette to skjermkort til 1000kr i SLI/Crossfire. Da er det bedre å kjøpe et til 2000kr.

Vista kommer med strenge krav, fordi Vista vil bruke enormt med systemressurser. De første krava som ble offentliggjort var utrolig høye, men nå har de blitt lavere. Din pc vil nok klare Vista, men i spilling vil det gå tregt.

APIet OpenGL vil nok ikke endre seg i forhold til Vista. Det vil isåfall skape en haug med problemer.

Selv liker jeg ikke Vista. Jeg synest at systemet bærer preg av å være "fancy" fremfor å være effektivt og brukervennlig. Samtidig er det gjennomsyret med DRM og vil ikke gi meg full kontroll over maskinen.

BTW: Diskusjonen passer vel bedre i windows-kategorien?

Lenke til kommentar

Hadde ikkje tenkt til å kjøpe to skjermkort til 1000 kr no, men ser fordelen med å kunne kjøpe eit ekstra når prisen på det man i utgangspunktet kjøpte har sønke til eit lavere nivå.

Hadde håpt å fått ein duskusjon meir retta på kva gjer hardwareprodusenten for å tilpasse seg, enn kva Vista krev. Men er det tilpassing som må til eller ei fortsatt ytelsesøkning? Sagt på ein anna måte, krever Vista store resurser eller spessielle resurser?

Endret av Motronic
Lenke til kommentar
Sagt på ein anna måte, krever Vista store resurser eller spessielle resurser?

5416524[/snapback]

Har hørt rykter om det. Billigste blir å styre langt unna Vista! Er ikke noe i veien for at man kan ha et lykkelig pc-liv i mange år fortsatt, med det utstyret & OS'et man allerede har.

Trenger vi egentlig et nytt OS nå igjen? Som i tillegg skal loppe oss for masse ekstra, unødvendige utgifter?

Orker ikke-nok er nok! ;)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...