Gå til innhold

God forsterker til selvbygde høytalere

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et par "selvbygde" høytalere. Sitter to relativt kraftige 12" basser i hver høytaller.

De er på 4ohm, men vet ikke anbefalt watt styrke osv på forsterker.

Kjører de nå på en 20 år gammel Sanyo forsterker som er på 110 watt per kanal. Lyden har da en tendens til å bli uklar og skurrete på høyt volum. Bassen er heller ikke altfor mye å skryte av, med tanke på hva man ville forvente av disse høytalerene.

Er dette noe en ny forsterker vil kunne rette på??

Har sett litt på denne fra hifiklubben.

Noe å satse på??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den forsterkern er god den. Men har du no andre specs på de høyttalerne?

Har du bygd dem selv?

4 ohm høyttalere er jo ganske tunge forsterkere å dra. eller var det omvendt

5416306[/snapback]

Desto lavere motstand desto tyngere er det for forsterkeren ja.

(høres litt motstridende ut men, det er nok uansett litt mere komplisert enn dette...)

Til trådstarter:

Hvis du hører skurring når du spiller høyt vil jeg absolutt råde deg til å skru ned litt, dette er ett klart tegn på at forsterkeren sliter. Sånn generelt sett vil jeg si att ett par høytalere med 12" trenger en del effekt, uten at dette er en selvfølge. Husk bare at det er større sjanse for at du sprenger høytalerene dine med en for liten forsterker, enn med en som er "for stor" (kan aldri få for mye effekt, er det noe som heter). ;)

Den forsterkeren du tenker på er nok en god forsterker, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en kraftigere en. Se litt på bruktmarkedet kanskje, der kan man gjøre menge bra kjøp når man har stramt budsjett (ja, og selvsagt ellers og).

Endret av Jan A M
Lenke til kommentar

en brukt svær nad er vell ikke og forakte seg i dette tilfellet , skal ikke si none nr for di kan eg ikke på rams , men en som leverer over 150W burde nokk drive dine høyttaler med relativ enkelhet .

skal jo ikke si noe for sikkert da vi ikke har så mye info om høytalerne dine , men di gamle nad sakene bruker være " idiot" sikre men tanke på krefter til normale behov

Lenke til kommentar

en kamerat (som har grei peiling på høytalere) og delvis jeg bygde

høytalerene.

høytalelerene tåler en maxeffekt på 1000w, noe særlig mer enn det vet jeg desverre ikke. husker liksom ikke alt det tekniske på komponentene i høytalerene. men de er så og si nye, og kameraten min forsikret meg om det var kvalitetskomponenter :cool:

er det foresten mulig å bruke en PA forsterker til å drive høytalerene?

såvidt jeg har forstått får man PA med skruterminaler og ikke bare speakon. holder det da kun med en PA forsterker??

får prøve å holde utkikk etter en rimelig, men kraftig NAD el likn. altså :thumbup:

er vel ikke annet å gjøre :w00t: takk så mye sålangt hvertfall :tease:

Lenke til kommentar

Kunne du slengt ut et bilde av høyttalerne? Om vi kjenner igjen komponentene er det mulig vi kan fastslå hvor kraftig forsterker du helst bør ha :)

PA-forsterkere kan duge det, bare husk at mange av dem er rene effektforsterkere (altså uten volumkontroll). Andre igjen har volumkontroll (eller såkalt gain-kontroll), og da som oftest en pr. kanal. Kan bli tungvindt å justere volum på TO knotter ;)

Lenke til kommentar

kan bli noe vanskelig å få slengt ut et bilde...må jo evt åpne høytalerkassen da?? kan vel bli litt stress...

men med PA...da kan man vel ha en equalizer el liknende for å kontrollere lyden??

eller kunne f.eks. denne vært noe: fra ljudia

tror den beste løsningen allikevel er en vanlig forsterker...

noen som har noen gode forslag på forholdsvis kraftige forsterkere som man kan få tak i rimelig??

edit: har nå fått høre at de elementene som sitter i mine høytalere er tilnærmet identiske med tanke på specs som CW CLSC-215, bare med 12" bass (ser foresten nokså like ut også :roll: ). kanskje dette hjelper dere som lurer på litt specs om høytalerene?!?

Endret av boss3
Lenke til kommentar

Bare ta et bilde av fronten, det holder en stund det. Man får dessverre ikke sett delefilteret, men man får bare håpe på det beste og anta det verste.

Det vil ikke være nødvendig med EQ for å justere lyden. Dersom lyden ikke blir bra nok med høyttalerne koblet rett i forsterkeren, vil jeg påstå at høyttalerne er feilkonstruert. Dessuten skal man vite hva man gjør med EQ. En 3DB heving av lydnivået ved en bestemt frekvens vil kreve dobbelt så mye effekt som resten, og dersom forsterkeren (eller høyttalerne) ikke takler dette kan det fort dø noe. De fleste PA-forsterkere har dog sikring mot både kortslutning, overbelastning, ++.

Jeg ville prøvd bruktmarkedet var jeg deg. En brukt NAD eller andre kraftige saker burde gi deg mer kontroll og mer punch i bassen. Unngå merker du aldri har hørt om, eller spør her om du er usikker :)

Lenke til kommentar

okei...har tatt et bilde...fikk ikke med hele høytaleren men er bassene er med på bildet...vet ikke om det er til noen særlig hjelp akkurat :cool:

men men...

finner liksom ingen gode forsterkere på bruktmarkedet...har sett på finn og qxl...tenker litt på nadc272 eller c372...kan disse være gode nok??

noen spesielle navn, produkter jeg burde lete etter brukt??

:thumbup:

post-34512-1136992552_thumb.jpg

Endret av boss3
Lenke til kommentar

Hvis du leter etter brukte PA-forsterkere er noen bra merker: Crown (Amcron i UK), Crest Audio, Lab-gruppen, QSC.

Styr unna merker som STK, Samson, Mach, Peavey, Alesis og Behringer, med et lite unntak kanskje... http://www.norskmusikk.no/visNettbutikk.as...74808&n1=5&n2=1

Denne Behringeren har mottatt en del skryt rundtomkring, også koster den jo "ingenting".

Om du ender med en PA-forsterker, pass på at det ikke er en installasjonsmodell for 70 eller 100V-linjer.

Om det bare skulle være Speakon ut, er vel det bare å kjøpe Speakonplugger??

Lykke til!

Lenke til kommentar

har kikket litt rundt...

en Denon PMA-1560... er på 2x150w 8ohm og 2x250w 4ohm iht til annonsen...

denne er visst 10 år gammel...er det noe å satse på eller??

vet liksom ikke, men forsterkere blir vel ikke akkurat så veldig slitt over 10 år??

tror denne denonen kunne vært perfekt as :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke se deg helt blind på watt. Strømstyrke har også mye, om ikke mer å si. Ettersom du har doble basser i høyttalerne dine vil jeg anta (uten å vite noe sikkert) at disse et paralellkoblet. I beste fall er de da 4 ohm, i verste fall 2. Altså en ganske tung last for forsterkeren din. (flisespikkere: ohm sier slett ikke alt om hvor tungdrevne høyttalerne er nei..)

Fant dette ved et Googlesøk:

"Har hatt en slik i 12 år. Byttet nettopp til en avr-3805 da 1560èn røk og reparasjon var relativt kostbart. Var selv godt fornøyd med den og jeg brukte den til et par Cerwin Vega 1215 (en12" og en 15" i hver). Forsterkeren hadde ingen problemer med å drive disse såpass at hele huset vibrerte..., selv om disse høytalerne kan takle adskillig høyere effekt også.

Til 1500kr er det ikke noe å stusse på synes jeg, hvis det er stereoforsterker uten fjernkontroll du er på jakt etter da."

Jeg synes 1500 for en så gammel forsterker er for mye.Du kan nok muligens få deg en Nad 319 for den prisen.Den er på 2*120 watt i 8 ohm og 5-7 år gammel.

Begge kommentarene lå/ligger her på Hardware-forumet.

Et innlegg på danske Hifi4all mente også at den nevnte Denonen er noe spiss/hard i lyden. Dette er dog kun påstander, og kan f.eks. skyldes dårlig matching, antyde at forsterkeren er strømsvak eller bar har en lys klangkarakter.

Lenke til kommentar

finner liksom ingen gode forsterkere på bruktmarkedet...har sett på finn og qxl...tenker litt på nadc272 eller c372...kan disse være gode nok??

5421192[/snapback]

Har du råd til c372 tror jeg ikke du blir skuffet. Har ikke prøv den modellen selv, men har en c352, lillebroren, og er kjempefornøyd. Driver mine høytalere utrolig bra (4*8" i hver høytaller, dessverre er selve ellementene ikke gode, selvbygget)

Har også brukt den til å drive noen med dobble 10" (vett ikke merke, men de var ikke selvbygget), og for å si det enkelt, det ristet!

Har du ikke råd til c372 tror jeg c352 klarer dine høytalere bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...