Gå til innhold

Kjeft per telefon når du har fri.

Spritfire

Anbefalte innlegg

Lurte litt på dette, jeg har en sjef som har en stygg tendens til å ringe folk å kjefte, gjerne til helt usakelige tidspunkter ( om natta ). Når de har fri.

Da tenker jeg ikke på at folka er på ringevakt, de har helt fri.

Finnes det noen lover på dette?

har lest en del på lovdata , men har ikke funnet noe.

Og er det noen lover på hvis du har en stillingsprosent på si 60% men forsatt jobber 100%. At du da kan kreve å få den stillingsprosenten i kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte litt på dette, jeg har en sjef som har en stygg tendens til å ringe folk å kjefte, gjerne til helt usakelige tidspunkter ( om natta ). Når de har fri.

Og er det noen lover på hvis du har en stillingsprosent på si 60% men forsatt jobber 100%. At du da kan kreve å få den stillingsprosenten i kontrakten?

5415963[/snapback]

Om natta tar jeg aldri telefonen uansett hvem som ringer. Sjekker heller telefonen når jeg står opp. :D

Lenke til kommentar

Dette er jo langt over streken, etter min mening. Hva med å fortelle sjefen at du synes det er uakseptabelt å bli oppringt uten grunn utenfor arbeidstid, og be ham/hun slutte med det?

5415963[/snapback]

Arbeidsmiljøloven

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen ..

...j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid

kanskje.

Hvis du jobber 100% hver uke, men bare har spesifisert 60% i kontrakten ville jeg bedt om å fått 100% i kontrakten. Noe annet skulle da bare mangle.

Lenke til kommentar

Som sagt over, ville jeg krevd å få 100% stilling.

Står det noe i kontrakta om hvor mange timer 100% eller 60% er i uka? Evt hvor ofte du skal jobbe? Hvis det gjør det og sjefen nekter deg 100% stilling, kan du rett og slett nekte å være der 40% av tida, da du i følge kontrakta ikke er pliktig til å jobbe da.

Er ikke helt sikker på om det står noe i arbeidsmiljøloven om at 37.5/40timer er maks...? Da ville isåfall 60% vært 24timer, altså kan du ta deg 16 timer fri i uka.. :D

Ang ringinga så er det egentlig bare å ta opp det. Ringing ang jobbting utenom arbeidstida med unntak for sykefravær er i mine øyer jobbing.

Lenke til kommentar
Arbeidsmiljøloven

kanskje.

Hvis du jobber 100% hver uke, men bare har spesifisert 60% i kontrakten ville jeg bedt om å fått 100% i kontrakten. Noe annet skulle da bare mangle.

Eneste problemet her er jo såfall at min arbeidsgiver gir meg 60% å jeg ikke har råd til å bo lengre.

Lenke til kommentar
Eneste problemet her er jo såfall at min arbeidsgiver gir meg 60% å jeg ikke har råd til å bo lengre.

5419880[/snapback]

Hva med fagforeningen (det finnes vel en slik på jobben din?).

Hva slags type jobb er det? Døgndrift/nattåpent eller noe slikt? Og ringer sjefen fra arbeidsplassen? Hva kjefter han om (at du ikke er på jobb eller andre ting)?

Lenke til kommentar
Arbeidsmiljøloven

kanskje.

5419880[/snapback]

Sånn umiddelbart virker arbeidsgiveren din forholdsvis uproff, synes jeg. Er det slik at du har 60% i kontrakten, han er klar over dette, men likevel ber deg jobbe 100%? Isåfall ville jeg bedt om å få en ny kontrakt med 100%. Hvorfor skulle han ikke gå med på det? Eller, er det slik at du har 60% i kontrakten, arbeidsgiveren din er ikke klar over dette, og setter deg opp 100%? Isåfall er det kanskje greit å ikke nevne det. ;) .

Angående oppringning på natten.. hvis du fører timeliste, så kan du jo begynne å skrive opp de minuttene du bruker på å snakke med ham. Hehe.

Lenke til kommentar
Hva med fagforeningen (det finnes vel en slik på jobben din?).

Hva slags type jobb er det? Døgndrift/nattåpent eller noe slikt? Og ringer sjefen fra arbeidsplassen? Hva kjefter han om (at du ikke er på jobb eller andre ting)?

jobber som kokk å et hotell, så det er vel ikke helt døgndrift, mere 18 timer i døgner.

Hvis han ringer er det vanligvis for å minne på om at du ikke kan gjøre ditt å datt å hvis du har glemt noe ( som kan skje alle når du jobber i et så stressfult miljø som på et kjøkken, ikke at dette skjer ofte! )

Og sjefen ringer vanligvis fra arbeidsplassen ja.

Fagforening finnes ja

Lenke til kommentar
Hvorfor er du opptatt av å ha 100% stilling i kontrakten din? Får du ikke overtid hvis du jobber mer enn 60%?

5423094[/snapback]

Det har man vel ikke noe krav på, med mindre kontrakten spesifiserer det? (afaik) Iflg arbeidsmiljøloven er tid over 40t pr uke overtid, selv om du normalt jobber mindre.

Lenke til kommentar
Hm. Du har helt sikkert rett. Men jeg tviler i hvert fall på at han har krav på å få ført opp 100% stilling selv om han jobber så mye nå. Det skader uansett ikke å spørre.

5423358[/snapback]

Kontrakten skal reflektere det faktiske arbeidsforholdet. Dersom denne 100%-jobbingen kun er midlertidig, så er det neppe grunn til å endre på det. Er det derimot en fast ordning er det jo ingen grunn til å ikke få det i kontrakten? Unntatt at arbeidsgiver kanskje er slapp og ikke gidder lage en ny kontrakt.

Lenke til kommentar

Du får ikke overtid før du jobber over 100%.

Og jeg regner med at den dumme tanken hans var at han kan sette meg ned hvis det trengs ( jeg hadde lite valg , flytting var underveis å hus var fikset, så var litt sent å si nei takk. )

Har forsåvidt blitt lovet de 100% uansett. Bare ikke i kontrakten.

Så lurte på om det var noen lov som gjorde at etter så lang tid med en % at jeg kunne kreve den i kontrakten min.

Lenke til kommentar

Det einaste som eg veit står i lovverket er er om ein er midlertidig ansatt så har ein krav på fast ansettelse etter eit antal år.

Men det kan hende at det står noko om viss ein må jobbe meir over lengre tid enn kva kontrakta tilseier så har ein krav om å endre kontrakta.

Men sjekk opp med fagforeninga for det er som oftast dei som har detaljkunnskapen på dei forskjellige områda.

Lenke til kommentar

Hei!

I utgangspunktet er det ikke tillatt å plage folk på natten (Strl. § 390 a).

Hvorvidt det er passende å ringe midt på natten, avhenger imidlertid av situasjonen.

Arbeidsavtalen skal gi uttrykk for de reelle forhold.

Hvis du arbeider mer enn det som er nedfelt i arbeidsavtalen, så skal du ha en avtale som angår "merarbeidet" også. Det kan f.eks. være en midlertidig kontrakt pga bedriftens behov for vikar-/ sesonghjelp.

Det er dog i liten grad tillatt å ha folk gående på midlertidige kontrakter. Dersom man over en viss tid arbeider uten lovlig kontrakt, vil man rent faktisk være fast ansatt. Man kan da gå til søksmål for å få bekreftet dette.

Fast ansettelse har betydning for oppsigelsesreglene, hvor lett det er å få lån, osv.

Den forrige regjeringen forsøkte å endre arbeidsmiljøloven slik at man kunne være midlertidig ansatt i flere år, før man hadde krav på fast ansettelse. Dette ble det heldigvis ikke noe av. Man kan således bli betraktet som fast ansatt etter noen få måneder, litt avhengig av forholdene forøvrig.

Det syndes mye mot reglene om midlertidig/ fast ansettelse - også i det offentlige.

Mvh,

HH

Lenke til kommentar

Er forresten ingenting å tenke på lengre siden jeg fra å med om 13 dager så har jeg ingen jobb lengre.

Min sjef mente jeg ikke var passende til jobben å brukte sin "oppsigelse under prøvetid" rett.

Skal såklart klage litt på hva han har skrevet siden halvparten har han funnet på der å da.

Så kan bli gøy.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...